جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

محبوبیت با غذا


محبوبیت با غذا
انسان گاهی با برخی از افراد برخورد می‌کند که چهره‌ای دوست‌داشتنی، مهربان، خوشآیند، جذاب و شاد دارند. وجود چنین حالتی یا ارثی و ژنتیکی است و با این افراد از غذاهائی استفاده می‌کنند که موجب چنین حالت‌های خوشایندی می‌شود. اخیراً محققان به این نتیجه رسیده‌اند کسانی‌که به مقدار زیاد مواد شیرین مثل عسل، مربا، شربت، آب‌نبات، نان‌قندی، مارمالاد و ... می‌خورند دارای چهره‌ای بشاش و خوشآیند هستند و انسان در برخورد با این افراد احساس شادی و سرخوشی می‌کند. در واقع این غذاهای شیرین مولد انرژی هستند و به‌قدری در بدن انرژی می‌سازند که قسمتی از آن از بدن خارج شده و دیگران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شاید به همین دلیل است که انسان‌ها وقتی کسی را دوست دارند به او شیرینی و شکلات تعارف می‌کنند.
گروهی از محققان امور غذائی معتقد هستند که غذاهای شیرین مستقیماً روی مراکز حافظه و احساس در مغز اثر گذاشته و به آنها نیرو می‌رساند و این مراکز با دریافت مواد شیرین شدیداً فعال شده و تمام قسمت‌های مربوط به عاطفه و احساس از جمله چهره، چشم‌ها و پیشانی را تحت‌تأثیر مستقیم خود قرار می‌دهند. بدین‌ترتیب ملاحظه می‌کنید که گرچه غذاهای شیرین باعث چاقی انسان می‌شوند ولی در عوض چهره انسان را بشاش، شاد، گشاده‌رو و مهربان می‌کنند. البته افراد چاقی که برای لاغر شدن رژیم می‌گیرند و از خوردن مواد قندی و شیرینی پرهیز می‌کنند مراکز عاطفه و احساس آنها تحت‌تأثیر منفی قرار گرفته و این افراد خشن، زودرنج، حساس، عصبانی و ترشرو می‌شوند.
اگر می‌خواهید خوشرو باشید و بیشتر مورد توجه دوستان و آشنایان و اقوام خود قرار گیرید. بیشتر عسل بخورید که واقعاً ماده عجیب و خارق‌العاده‌ای است. عسل مائده بهشتی است همچنانکه در قرآن کریم در سوره نحل آیه ۶۸ و ۶۹ خداوند عسل را شفای درد مردم دانسته است.
در عسل بیشترین نوع اسیدآمینه و به‌خصوص تورین وجود دارد که این ماده در بانشاط کردن چهره انسان نقش بسیار مؤثری را ایفاء می‌کند. در آمریکا در برخی از کرم‌های جوان کننده صورت، این اسیدآمینه به شکل مخصوص وجود دارد. البته عسل دارای کلیه ویتامین‌های گروه C ،B و E و موادمعدنی مانند منگنز و نیکل است که در بانشاط کردن چهره، اثرات قابل توجهی دارد و انسان با خوردن آن به‌راحتی حس می‌کند که دیگران نسبت به او محبت دارند. البته هیچ‌وقت نباید در غذاهائی که پخته می‌شود و یا حرارت می‌بیند، عسل ریخت، چون تمام آنزیم‌های فعال‌کننده موجود در آن، از بین می‌رود به هر حال به‌خاطر بسپارید که عسل را در برنامه غذائی خود جای دهید تا مورد محبت و لطف همگان قرار گیرید.
خلق و خوی انسان خوشرو به‌گونه‌ای است که اطرافیان به‌سوی او جلب می‌شوند. چه بسیار افرادی که صفات ارزنده و شایسته‌ای در خود ندارند ولی چون خلق خوش و جاذبی دارند همه دوشان جمع می‌شوند و شاید بیشتر از سایر افراد، دوست و رفیق داشته باشند. به قول ژان‌ژاک رسو، نویسنده معروف فرانسوی خلق خوش آهنربائی است که تمام ذرات وجود مردم (حتی آنهائی که خاصیت آهنی را ندارند) را به خود جذب می‌کند. به هر حال خوش‌خلق بودن یک صفت برجسته و عالی است ولی شاید ندانید که بعضی از غذاها روی خلق انسان اثر می‌گذارند. انواع سس، ادویه و چاشنی موجود در غذاها روی خلق و خوی شخص، اثر می‌گذارند. مردمان کشور هند، پاکستان، سری‌لانکا، نپال، یونان که غذاهای سس‌دار و تند مصرف می‌کنند معمولاً مردمانی خوش‌خلق، خوش‌برخورد، آرام و مهربان هستند. البته مردم این کشورها معمولاً از غذاهای تند استفاده می‌کنند ولی تندی این غذاها در حد خوشآیند و دلچسب است ولی برعکس اگر تندی غذا خیلی زیاد باشد و در آن ادویه فراوان ریخته شود و به‌گونه‌ای باشد که انسان از خوردن آن در دهان احساس سوزش شدید نماید مسلماً باعث کج‌خلقی و برخورد نامناسب می‌شود بدین‌ترتیب ملاحظه کردید که چه‌‌‌طور غذاها می‌توانند بر روی خلق و خوی انسان‌ها و محبوبیت آنها تأثیر مثبت یا منفی بگذارند.
دکتر طهمورث فروزین
نشر یکان
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید