جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فارس ایرانی کوچک


فارس ایرانی کوچک
فارس بی جهت ایران كوچك نامیده نشده است، چراكه چهاراقلیم با گونه‌های گیاهی، جانوری و چندین تمدن ایران باستان و اسلامی را می‌توان در این استان پهناور به عینه دید.
استان فارس با ۱۲۲ هزار و ۶۶۱ كیلومتر مربع، ۶۰ شهر، ۶۹ بخش و ۱۹۰ دهستان جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است.
فارس از شمال به آباده و اقلید(سردسیر) از غرب به سپیدان (سردسیر) ،از جنوب به كازرون و لامرد و (گرمسیر)از جنوب شرقی به لارستان (گرمسیر) و از شرق به نی ریز و فسا( گرم و معتدل) متصل و در مركز، شیراز معتدل را به عنوان گل سر سبد شهرهای ایران دارد.
در هر فصل سال می‌توان اقلیم‌های چهارگانه را در فارس مشاهده كرد و به طی فاصله‌ای سه ساعته از مركز این استان، آب و هواهای چهاگانه را مورد تمتع قرار داد.
از سوی دیگر، مساحت‌های جنگل‌های پراكنده در سطح فارس در جمع از مساحت جنگل‌های شمال كشور بیشتر است (نه از نظر تراكم و گونه گیاهی) بنابر این، فارس در خود علاوه بر جاذبه‌های تاریخی كه به دلیل حضور تمدن‌های مختلف دوران پیش از اسلام و پس از اسلام، دارای جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی است.
روستای قلات و آبشار این روستا یكی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فارس به شمار می‌رود، به طوری‌كه این روستا در شمار روستاهای تاریخی كشور به ثبت رسیده و آثاری از تمدن یك‌هزار ساله را در خود دارد.
كمی دورتر در مسیر غرب شیراز، بهشت گمشده( تنگ بستانك) قرار دارد كه وسعت جنگل قرار گرفته در دل كوه و در كنار آبشارهای متعدد و رودخانه زیبای این تنگ به حدی است كه انواع جانواران وحشی را می توان در آن یافت.
در آخرین نقطه استان فارس، شهرستان سپیدان با آبشار مارگون قرار دارد. در نقطه‌ای سردسیر كه در تابستان درجه برودت هوا پائیز را به خاطر می‌آورد.
قرار گرفتن پیست اسكی سپیدان كه در زمستان اسكی روی برف و در تابستان اسكی روی چمن را برای علاقه مندان فراهم می‌كند.
تنگ براغ نقطه‌ای دیگر از زبیایی‌های طبیعی فارس است كه در برابر دیدگان هر توریستی كه قرار بگیرد لابد از گفتن سبحان الله خواهد بود.
در سمت شمال فارس، آثار برجای مانده از دوران اسلام بی‌شمارند از قلعه‌ها و برج‌ها و آثار بیشماری كه چشم می‌نوازد دیدارشان تا سرحد شیراز كه پاسارگاد و تنگ بلاغی و نقش رستم و تخت جمشید، نگین‌های تاج تمدن ایران باستان كه خوش می‌درخشند.
از این آثار جز تكرار مكررات نخواهد بود اما نمی‌توان به خاطر نیاورد، آثار زیبای موجود در این نقاط را كه در خود حرف های ناگفته بسیار دارند خصوصاً آرامگاه كورش كبیر در منطقه پاسارگاد كه این ایام نقل محافل خبر ایران و جهان شده است با مسیری كه در انتها به محل احداث سد سیوند می‌رسد.
در شمال فارس دریاچه كافتر نیز نقطه‌ای دیدنی برای هر گردشگری خواهد بود. شرق فارس به واسطه وجود شهرهایی با قدمت تاریخی مانند فیروزآباد، میمند ،لارستان و داراب دارای آثاری زیبا از جاذبه‌های تاریخی است.
مسیر گردشگری جنوب را اگر به سمت لارستان ترسیم كنیم، چهار مسیر را می‌توان مشخص كرد كه در هر كدام آثار زیبایی از تاریخ و طبیعت وجود دارد.
در مسیر فیروزآباد به لارستان آثار تاریخی و تفرجگاه‌های زیبا و ارزشمندی همچون كاخ اردشیر فیروزآباد،قلعه دختر، چشمه سزآسیاب قیر، بقعه شیخ شعیب، مناره شیخ دانیال، سد دول ابراهیمی، سر در مسجد جامع، مقبره امرای میر شریف در شهر خنج و بقعه سلفی، بركه ملا محمد و حاج رئیس و ده بركه‌های فاریاب میرعبدالله، خانه‌های سوداگر، كرامتی، هوشیار، حسین نیا، زرنگار، قلعه پرویزه، تل قلعه عبدالقادری فیشور، تل قلعه زیر دژ هود،كاروانسراهای سیفا، معلم كثیر و لرد میری، بقعه عبدكثیر، بافت قدیم شهر و حمام‌های سودا گر و ملا محمد، در شهر اوز، قلعه همایون دژ، سد تنگاب، حسینیه آخوند، بركه چهارتاخ در گراشو
در مسیر دیگر از سمت جهرم كاروانسراهای خواجه عبدالحسن، شترخانه صفی قلی خان، پشته سنگر، گلشن، بست فاریاب، چهاربركه، چشمه رحمت آباد، امامزاده بریز، چشمه زاهدرستم، قلعه گبری دهكویه، مسجد جامع دهكویه، امامزاده میراسمائیل، حمام و قلعه قدیمی كورده، امامزاده میر ابراهیم، آسیاب آبی لار، آب باریك، قلعه اژدها پیكر، بازار قیصریه، خانه محمودی، خانه قنادی بركه، معتمد، دهن شیر، باغ نشاط، حمام نشاط ، پیرسرخ، ساباط حاج علی وكیل، قلعه قدمگاه در شهر تاریخی، فرهنگی و تجاری لار، حمام میردرویش عالی، بند سی و نه تایی هرمود، كوه شب بلندترین كوه لارستان، چار طاقی كمرو، منطقه حفاظت شده هرمود با جانوران منحصر به فرد حفاظت شده است.
آتشكده آذرفرنبغ كاریان كه یكی از سه آتشكده ایران محسوب می‌شود و در زبان محلی با آن(قلعه تشی)می‌گویند. آثار تاریخی فراوان در شهرهای بنارویه و جویم، مسجد جامع و مقبره پیر منصور در كوره، قلعه زیر دژ در مسجد جامع هود، حمام قلات، مسجد و آبشار بیدشهر بافت قدیم كهنه،بقعه شیخ محمد مراد و طاق دامن كهنه و مقابر و تالاب بزرگ و زیبای روستای هیرم كه به دریاچه هیرم معروف است و قسمتی از آب چشمه گرم آن برای امراض پوستی مفید و به آب باد هیرم اشتهار دارد و همچنین دشت كوره كه زمستان ها پر آب و سرسبز می‌شود همگی در بهار و انتهای زمستان دیدنی است.
از سمتی دیگر به طرف فسا و نی ریز، دریاچه مهارلو، دریاچه بختگان،جنگل‌های سروستان و استهبان، آبشارهای متعدد، آثار برجای مانده از دوران ساسانیان، اشكانیان وایام حكومت شاهان هخامنشی، در شهرهای مختلف از جمله داراب دیدنی و درخاطر ماندنی است.
فارس به طرف جنوب كشور نیز در خود آثار زیبایی دارد، دشت ارژن، دریاچه پریشان، بیشابور، شهر جدید بیشابور، غار شاپور و جنگل بكر و زیبای مله گاله و آثار برجای مانده از دوران اشكانیان و ساسانیان و سده‌های اول بعد از اسلام را می‌توان در بخش بخش و روستا روستای این مناطق دید.
كوهمره سرخی با جنگل و رودخانه زیبا و عمیق،از یك سو و پس كوهك و مسیر آن تا مرز كهگیلویه و بویر احمد.
نخلستان‌های خشت و كمارج، باغ‌های مركبات در نقطه نقطه این منطقه گرمسیری كه همه در بهار به بهار می نشینند و در كنار شكوفه سرهای بادام كوهی چنان چشم نوازند كه هر بیننده‌ای را مسحور می‌كند.
شیراز خود به تنهایی مملو از آثار و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است كه از ورودی شمالی شهرچشم را نوازش می‌كند.
تنگ الله اكبر با ساختمان تاریخی –مذهبی دروازه قرآن، خواجوی كرمانی در دامنه سمت راست و گهواره دید و پارك شهید گمنام در سمت چپ، آرامگاه شاه شجاع و ساختمان زیبای تخت ضرابی، هفت تنان و چهل تنان، باغ جهان نما و عمارت حافظیه و آرامگاه خواجه اهل راز حافظ شیرین سخن همه در ورود به شیراز دیده می شوند.
از همان بدو ورود می‌توان گنبدهای سبز و مطهر شاهچراغ، آستانه، علی ابن حمزه و سیدآج غریب را دید.
در سمت دیگر شهر باغ دلگشا كه پر است از عطر مست كننده بهار نارنج و عمارت زیبا و مهجور مانده كلاه فرنگی، نیاز به راهنمایی شدن ندارد، چراكه از كیلومتری آنسوتر عطر بهار نارنج كه باد ملایم بهاری به دوردست می‌برد تورا به سوی آن خواهد آورد.
در امتداد باغ دلگشا عمارت آرامگاه سعدیه و محوطه زیبای سعدیه و آب روانی كه ذكر آن را سعدی و حافظ هر دو گفته اند را خواهی دید.
شیراز را به سمت شمال كه راه طی كنی به باغ زیبای ارم می‌رسی و عمارت چشم نوازی كه از دوران پهلوی اول مانده است.
در میانه شهرمجموعه كریمخانی، ارگ و بازار و موزه و حمام وآب انبار را می توان نظاره گر بود.كه تنها بازار وكیل فرصت فراخی می‌طلبد تا تمام زوایای پیدا و پنهانش را دید.
باغ عفیف آباد و موزه نظامی نیز در سمت دیگر قرار دارد و در امتداد همان باغ جنت را هم باید دید.
قبرستان قدیم شیراز و شاه داعی الله، محله سنگ سیا و آرامگاه سیبویه، نارنجستان قوام و بافت تاریخی شهر همه در نقاط قراردارند كه زیارتگاه‌های احمد بن موسی و محمدبن موسی الكاظم و همچنین سیدعلاالدین حسین واقع شده است، بارگاه مادر شاهچراغ و برادران و عموزاده‌های آن بزرگوار را هم می‌توان در همان نزدیكی پی جور شد.
در توضیح محوطه‌های باستانی موجود در نزدیكی شیراز و سمت شمالی این شهر، باید یادآور شد كه نقش رجب،آرامگاه كورش، تنگ بلاغی، راه شاهی، دهكده هخامنشی، كاخ آپادانا، زندان سلیمان، كعبه زردشت، نقش بهرام دوم، تاج گذاری اردشیر بابكان، آتشدان‌های كوچك، استودان‌ها، آرامگاه داریوش دوم، كوهستان حاجی آباد، تاجگذاری نرسی، كاخ اختصاصی و تل تخت را نباید از یاد برد و در كنار بازدید از تخت جمشید، یك صد كیلومتر آنطرف تر به سمت اصفهان از این آثار بازدید كرد. همچنین كاخ ساسانی سروستان و مجموعه ساسانی فیروزآباد نیز در فاصله‌ای ۱۲۰ كیلومتری شیراز را از دست نباید داد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید