جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا


فلزات بازیافتی


فلزات بازیافتی
● آلومینیوم- فولاد و دیگر فلزات
آلومینیوم و فولاد معمولی ترین فلزاتی هستند كه زمانیكه در مورد چرخه بازیافتی بحث می كنیم نیازات مورد توجه قرار می دهیم. فلزات دیگری همانند طلا-نقره- برنج و مس كه ندرتاً دور انداخته می شوند نیز خیلی با ارزش هستند. آنها مشكل دقتی ضایعات را ایجاد نمی كنند.
آلومینیوم و فولاد انجام می دهند. امریكاییها هر روز ۱۰۰مییلیون قوطی های فولادی و ۲۰۰ مییلیون قوطی های نوشیدنیهای آلومینیومی را مصرف می كنند.
● ضایعات فلزی را بایستی چكار كنیم؟
▪ بایستی آنها را در زباله ها برای ایجاد انرژی بسوزانیم ؟
▪ بایستی آن را در دفنی زباله قرار دهیمؤ
▪ بایستی آنها را بازیافت كنیم؟
بعد از كاهش انرژی( برای مثال استفاده كمتر آلومینیوم برای تشكیل یك قوطی بازیافت مؤثرترین راه برای كاهش ضایعات آلومینیوم و فولاد است.
پلاستیك ها و كاغذ غیر مشابه ، كاهش زباله فلزی را در ضایعات برای ایجاد انرژی می سوزانند ولی انرژی تولید نمی كنند .
در عوض، فلزات آلومینیوم و فولاد گرمای زیادی را از دست می دهند. مغناطیسی ها می توانند برای جمع آوری تكه های فولاد در زباله ها برای ایجاد انرژی استفاده شوند. و پس قراضه ها می توانند به كارخانه فولاد برای بازیافت حمل شوند.
دفن زباله معمولاًیك متناوب خوبی نیست. مخصوصاً آلومینیوم همانند یك تكه فولادی خیلی با ارزش است كه به راحتی سر در نمی آوریم كه آن را دفن كنیم.
● قوطی های قدیم برای قوطی های جدید
بعد از اینكه نقشتان را با بردن قوطی های آلومینیوم قدیمی به مركز چرخه یا قرار دادن آنها در جعبه مكعبی باز یافتی برای برداشتن، انجام دادید اتفاقات بعدی چه هستند؟ قوطی های آلومینیوم قدیمی به یك كارخانه احیاء آلومینیوم برده می شوند.
قوطی ها به ورق های چیپس مانند در اندازه خیلی كوچك ریز ریز می شوندو به داخل كورودوب ریخته می شوند.
آلومینیوم مذاب تدریجاً به قطعات مستطیلی شكل كه شمش نامیده می شود. و پس صفحه های آلومینیومی نازكی تشكیل می دهند.
فلزات حاصل از قوطی های آلومینیومی بازیافتی معمولاً قوطی های آلومینیومی جدید را شكل می دهند. كه بازیافت حلقه های بسته نامیده می شود زیرا قوطی های قدیمی دوباره به چیز یكسان تبدیل می شوند . ظروف آشامیدنی آلومینیومی می توانند به قوطی جدید بازیافت شوند و ذخیره خودشان را به مدت ۹۰ روز به تعویق می اندازند. همچنین آلومینیوم می تواند چندین بار بازیافت شود.
و كیفیتش را از دست نمی دهد و بازیافت آن در هر زمان انرژی آن را ذخیره می كند. نظیر بیشتر فلزات ، آلومینیوم كانسار كاینی می باشد كه مواد باارزش آن استخراج می شود.بوكیت یك كانسار رس می باشد مایا به قرمز، از لحاظ اجزاء آلومینیومی غنی می باشد .
یك مورد دشوار در مورد آلومینیوم – كه در مس ، آهن ، دیگر فلزات معمول وجود ندارد، این می باشد كه با سایر عناصر به صورت تركیبی ، معمولاً اكسیژن می باشد.
در اثر تركیب با اكسیژن ، آلومینیوم یك ماده خیلی سخت كه آلومینیوم نامیده می شود.تشكیل می دهد. برای آزاد كردن آلومینیوم، آلومینیوم باید از اكسیژن عادی یا مقدار آن كاسته شود
این فرایند از یك دستگاه كاهش یا تصفیه كننده انجام می شود .
آلومینیا در ظرفهای بزرگی در دستگاههای كاهش قرار داده می شود ، در ابتدا ، دریك نمك محلول یا ذوب شده حل می شود. پس یك جریان الكتریكی قوی وارد مایع می شود تا آلومینیوم را از اكسیژن جدا كند. آلومینیوم ذوب در ته ظرفها قرار می گیرد. فرایند كاهش، مقدار خیلی زیادی انرژی الكتریكی مصرف می كند. به همین علت است كه بازیافت آلومینیوم خوب درك می شود .باعث ذخیره مقدار زیادی انرژی می شود.
● بازیافت فولاد
فولاد یكی از بیشترین مواد بازیافتی در آمریكا است . اكثر فولاد بازیافتی پیچیده است زیرا هر ساله روشهای صنعتی مقدار زیادی از قطعات ماشین ، ابزارها و نخاله های ساختمان و پل ها را تولید می كند. امروزه همه تولید فولاد از برخی از فولادهای بازیافتنی است .
در سال ۱۹۹۸برای اولین بار در طی سالهای متمادی بازیافت فولاد كاهش یافت . كشورهای خارجی فولاد را بسیار ارزانتر فروختند برای اینكه بازیافت صنعتی را كاهش دهد. امروزه، دوباره بازیافت فولاد افزایش یافته است.
شما می توانید سهم خود را از بازیافت فولاد در منزل انجام دهید فولاد می تواند در قوطی سوپ شما ، غذای سگ وقهوه شما و یا كرمی كه در قسمت بالای بستنی ریخته می شود بیابید
در حقیقت بیشتر غذاها محتوی فولاد هستند شما احتمالاً شنیده اید كه بسیاری از مردم قوطی های فولادی را قوطی قلع می نامند .
قوطی های فولادی معمولاً قوطی قلعی نامیده می شوند زیرا معمولاً بالایه نازكی از قلع پوشیده شده اند .
قلع از مواد پخته شده در قوطی حفاظت می كند . فولاد و آلومینیم هر دو از فلزات مهم هستند و به روش های مشابهی ساخته می شوند . جز‍ء اصلی در ساختن فولاد و آهن است . فلز آهن بسیار فراوان است اما آن را بطور طبیعی نمی توان استفاده كرد.آهن معمولاً با اكسیژن یا دیگر عناصر مثل كربن و سولفور تركیب می شود . مقدار زیادی انرژی برای تولید اكسید آهن مصرف می شود . اكسید ها با اكسیژن و برخی عناصر تركیب می شوند .
و كاهش در كوره های انفجاری بسیار داغ اتفاق می افتد . واكنش شیمیایی در كوره های انتفجاری اتفاق می افتد و آهن از اكسیژن آزاد می گردد .این آهن آزاد ( سازندگان فولاد این آهن را آهن خوكی می نامند زیرا نمونه ای است شبیه بچه خوكهای كوچك كه در اطراف مادرشان می چرخند ) برای ساختن فولاد مصرف می شود .
بازیافت فولاد انرژی زیادی را ذخیره می كند .برای ساخت فولاد جدید از معدن و كوره های انفجاری انرژی زیادتری نسبت به بازیافت لازم است . حدوداً ۷۵ درصد انرژی كمتری برای بازیافت فولاد نسبت به تولید آهن لازم است . به این دلیل است كه سازندگان فولد امروزی از تكه های فولاد برای تولید فولادهای جدید استفاده می كنند .
فولاد احتمالاً اولین ماده ای بوده كه از جریان مواد زائد جامد بر جای مانده است . فولاد برخس از مغناطیس ها را جذب می كند . برخی آهن ربا های مغناطیسی برای جدا كردن قوطی های فولادی از دیگر مواد بازیافتی استفاده می شوند . این روش كارآمدتر نسبت به جدا كردن مواد با دست است .
مرتب سازی برای بازیافت خلی از مواد لازم است مثلاً پلاستیك .بازیافت قوطی های فلزی همچنین در خانه آسان است . همه ما احتیاج داریم كه از غذا های كنسرو شده مصرف كنیم – سال قبل دلالها از مردم خواستند كه برچسب های كاغذی بالا و پایین قوطی را از آنها جدا جدا كنند . الان دیگر این كار ضروری نسیت اگر شما مطمئن نیستید كه صوطی ها فولادی اند یا آلومینیومی می توانید از تكه ای از آهن ربا برای جدا كردن آن استفاده كنید .
فولاد جذب آهن ربا می شود ولی آلومینیوم جذب نمی شود . اگر قوطی داشتید كه هم فولادی هم آلومینومی بود كه در این صورت دو فلزی نامیده می شود آن را در چرخه بازیافت فولاد بگذارید زیرا چرخه بازیافت فولاد همه نوع قوطی را می پذیرند حتی انهایی كه حاوی آلومینیوم هستند در حالی كه بازیافت آلومینیوم تنها قوطی هایی را میپذیرند كه ۱۰۰ درصد آلومینیومی است .
بعد از اینكه تكه های فولاد از منازل جمع شد به مركز بازیافت می رود و به شركت هایی كه فولاد های قدیمی را می خرند حمل می شوند .
افرادی كه آبكاری قلع انجام می دهند لایه نازكی از قلع را روی قوطی های قدیمی می كشند و این قوطی با ارزش و قابل فروش می شوند .
بازیافت صوطی فولادی مشابه بازیافت قوطی آلومینیومی است . قوطی های فولادی با دیگر تكه های فولادی در كوره انفجاری ذوب می شوند و به چرخهایی می روند كه بطور پیوسته عمل لوله كردن و پخش كردن را انجام می دهند فولاد بازیافتی ماشین های جدید ، پایه ساختمان یا قوطی های كنسرو جدید را می سازد . در آمریكا قوطی های فولادی و دیگر تولیدات فولادی محتوی كمتر از ۲۵ درصد فولاد بازیافتی و در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد فولاد بازیافتی است .
منبع : سایت مفاهیم