جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بیل کوچولو


بیل کوچولو
در سال ۲۰۰۴ فیلم انیمیشن در جست و جوی نمو، بیل کوچولو و آرتور کارتون های منتخب جایزه «Humanitas» بودند. که در طی مراسمی در ۸ جولای کرس نی، نویسنده «من می توانم علامت بدهم» و «علامتی برای دوستی» یک بخش از بیل کوچولو که توسط Nickelodeon (نیکلودین) پخش شد جایزه ده هزار دلاری انیمیشن کودکان Humanitas را از آن خود کرد.
در قسمتی از سریال که نوشته کریس نی است، بیل کوچولو بر ترس خود از صدای فروشنده معلول غلبه می کند و از خواهر خود کمی زبان اشاره برای برقرار کردن ارتباط با فروشنده مذکور را یاد می گیرد. این قسمت از سریال به خاطر حساسیت فوق العاده و نگاه جذاب به ترسی که هنگام مواجهه با فردی که با ما متفاوت است بر انگیخته می شود، مورد توجه قرار گرفت و جایزه جشنواره را از آن خود کرد.
از آغاز اهدای جایزه Humanitas در سال ۱۹۷۴ بیش از ۲۱۵ جایزه و ۲ میلیون دلار به نویسندگان فیلمنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی که کار آن ها با صداقت، پیچیدگی تجربیات زندگی انسان ها را با ظرافت تحلیل کرده اند و ارزش های مثبت زندگی را پر رنگ تر نموده اند، اهدا شده است.
بیل کوچولو برنده جایزه پی بادی Peabody در سال ۲۰۰۱ میلادی بیل کوچولو برنده جایزه برنامه های روزانه اِمی (Emmy) در سال ۲۰۰۴ برای سریال ممتاز کودکان شده است. «سلام، دوستان!» این جمله ای است که بیل کوچولو وقتی که برنامه تلویزیونی او را تماشا می کنید و یا کتاب هایش را می خوانید، با آن به شما خوش آمد می گوید. برنامه تلویزیونی جالبی درباره پسر بچه پنج ساله ای به نام بیل کوچولو است.
او خنده جذابی دارد. به او با دوستانش خیلی خوش می گذرد. آن ها بازی های تخیلی را خیلی دوست دارند. بعضی وقت ها دعوا هم می کنند، ولی همیشه راهی برای آشتی کردن پیدا می کنند. البته این به خاطر اینه که از بزرگ ترها مقابله با مشکلات را بدون توسل به بدجنسی و تقلب یاد گرفته اند. پدر بیل کوچولو، بیل بزرگه است.
او هم آدم جالبی است! برندا Brenda مادر اوست. او خانم خیلی خوبی است. آلیس Alice بزرگ فوق العاده است! همه باید مادر بزرگ نازنینی مثل او داشته باشند. اپریل April بزرگ ترین بچه این خانواده است. او دوست داره که در WNBA (تیم بسکتبال زنان) بازی کند. بابی Bobby برادر بزرگ بیل کوچولو است.
بابی برای یک برادر بزرگ تر و زرنگ تر بد نیست. اندرو Andrew بهترین دوست اوست. آن ها با کیکو Kiku و فوشیا Fuschia دوست هستند. بیل کوچولو برنامه تلویزیونی آرام و بی سر و صدایی است، صدا و حرکات نا هنجار و بلندی ندارد. موسیقی برنامه به جای راک و یا بچه گانه، جاز است. موسیقی جاز بخش مهمی از زندگی سیاه پوستان آمریکایی را تشکیل می دهد. بیشتر موسیقی برنامه توسط بیل کازبی Bill Cosby ساخته شده است.
سریال تلویزیونی بیل کوچولو اقتباس از کتاب های بیل کوچولوی بیل کازبی است. آقای کازبی آموزگار و هنرپیشه است. مثل اغلب آدم های باهوش آقای کازبی می دانست که خیلی چیزها را نمی داند. در نتیجه برای ادامه تحصیل به دانشگاه بازگشت. حالا آقای کازبی در رشته تعلیم و تربیت دارای مدرک دکتراست و مثل پزشکی که انسان های بیمار را درمان می کند، او نیز به اصلاح نقاط ضعف تربیتی و پرورشی افراد می پردازد.
یکی از مواردی که او به آن می پردازد، چگونگی آموزش خوب بودن به کودکان است. در عین حال او تغییر تفکر درباره سیاه پوستان آمریکایی یه به عبارتی آمریکایی ـ آفریقایی ها را نیز مد نظر دارد. شخصیت های اصلی برنامه را سیاه پوستان آمریکایی تشکیل می دهند. آن ها دوستان زیادی از نژادهای مختلف و متفاوت دارند.
این شخصیت ها به طبقه متوسط مرفه ای تعلق دارند که در محله خوبی زندگی می کنند و حس خوبی نسبت به هم دارند. محله ای که ساکنان آن از بودن و زندگی در کنار یکدیگر رضایت دارند. خانواده بیل کوچولو و دیگر بزرگسالان به بچه ها برای یاد گرفتن و تمایز خوب و بد، کمک می کنند. برنامه تلویزیونی بیل کوچولو تفاوت هایی نیز با کتاب دارد، مثلاً بیل کوچولوی تلویزیون هیچ شباهتی به بیل کوچولوی کتاب ندارد.
در ضمن بیل در تلویزیون خواهری به نام آلیس دارد که در کتاب وجود خارجی ندارد. جایزه سال ۲۰۰۱ پی بادی Peabody، هیات ژوری ملی Peabody برنامه «بیل کوچولو» را به عنوان «یک برنامه تلویزیونی برتر ویژه کودکان به خاطر کم سر و صدا بودن، ملایمت و ملاطفت آن در رابطه با هر موضوع و تمام اقشار مردم برگزیدند.»
هرب اسکنل Herb Scannell رئیس استودیوی نیکلودیون هنگام دریافت جایزه، اظهار داشت که از دریافت این جایزه پر اهمیت برای سریال بیل کوچولو که برنامه آموزشی نوآوری برای سنین کودکان پیش دبستانی است، بسیار مفتخر و مسرور است. وی افزود که این برنامه که توسط بیل کازبی ابداع شده است از جمله برنامه هایی است که با عشق و علاقه و تعمق بسیار برای کودکان در هر سن و سالی ساخته شده است. شایان ذکر است که برندگان جوایز Peabody هر ساله از میان ۱۱۰۰ شرکت کننده انتخاب شوند و توسط کالج خبرنگاری و ارتباط جمعی دانشگاه Georgia Grady اعلام می گردد. این جایزه که از سال ۱۹۴۰ توسط جورج فاستر پی بادی بنیان گذاشته شد توسط کالج فوق اهدا شده است.
ترجمه: سارا سعیدان
منبع : پیلبان انیمیشن


همچنین مشاهده کنید