جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لیپوساکشن چیست؟


لیپوساکشن چیست؟
جراحی‌های زیبائی، امروز، در سراسر دنیا طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. در کشور ما نیز این جراحی‌ها به تازگی در میان مردم رواج یافته است. در مورد تصمیم‌گیری به انجام این عمل‌ها در بیشتر موارد شک و تردید ایجاد می‌شود، اما بررسی آغاز این عمل‌ها نشان می‌دهد که چنانچه بیمارهای نیازمند به جراحی‌های زیبائی، به پزشک متخصص این کار مراجعه نمایند و درست راهنمائی شوند، در بیشتر موارد، این عمل‌ها بی‌خطر و به دور از عارضه می‌باشد. از جملهٔ این عمل‌های زیبائی، ”لیپوساکشن“ است که شایعه‌های فراوانی در مورد انجام این عمل وجود دارد.
بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر و صحیح در مورد لیپوساکشن، با خانم ”دکتر سارا قربانی“ جراح‌ فوق تخصص پلاستیک، گفتگوئی انجام داده‌ایم.
● لیپوساکشن چیست؟
عمل جراحی شامل خارج کردن چربی زیرپوستی با استفاده از کانولای متصل به پمپ تخلیه‌کننده است. ”کانولا“ میلهٔ کوچک حاوی سوراخ‌های فراوان است که از طریق برش‌های کوچک ۵ تا ۶ میلی‌متری وارد فضای زیر پوست می‌شوند. در این روش، رگ‌های خونی و عصب‌رسانی به پوست محل عمل، حفظ می‌شود. با کاهش حجم چربی، پوست روئی به مرور زمان به دقت‌ عضلانی زیرین، نزدیکتر شده و مانع می‌شود که در نهایت منجر به اصلاح کانتور بدن می‌شود.
● نظر شما دربارهٔ عنوان‌هائی از جمله لیپوساکشن، اولتراسونیک و ... که در تبلیغات به‌کار می‌روند، چیست؟
اساس لیپوساکشن یک چیز است و آن، تخلیهٔ چربی‌ها می‌باشد. اولتراسوند، ویبریشن و ... دستگاه‌های مختلف با کاربردهای گوناگون می‌باشند که هر یک دارای مزیت‌ها و عیب‌هائی هستند. به‌عنوان نمونه در ”اولتراسوند“ سوراخ‌های لازم برای ورود ”کانولا“ باید بزرگتر بوده، احتمال ایجاد سوختگی و آسیب حرارتی بیشتر است. در مجموع باید گفت که انجام ”لیپوساکشن“ خوب، به تجربهٔ جراح پلاستیک و تکنیک درست وابسته است. استفاده از این دستگاه‌ها، روش‌های فرعی می‌باشند.
● افراد مناسب برای ”لیپوساکشن“ چه کسانی هستند؟
بیمارها براساس وزن و قد به چهار گروه تقسیم می‌شوند که شامل:
۱) وزن طبیعی
۲) وزن زیاد
۳) چاق
۴) چاقی شدید می‌باشند. افراد مناسب برای ”لیپوساکشن“ در دو گروه اول قرار می‌گیرند. به‌عنوان نمونه، فردی با قد ۱۷۵ سانتی‌متر، با وزن ۷۵ تا ۷۸ کیلوگرم در گروه اول، سبا وزن ۷۸ تا ۹۲ کیلوگرم، در گروه دوم، از ۹۳ تا ۱۲۰ کیلوگرم در گروه سوم و بیشتر از آن در گروه چهارم قرار می‌گیرند، بنابراین بیمار مناسب برای عمل با قد ۱۷۵ باید وزن حداکثر ۹۲ تا ۹۳ داشته باشند. بیمارهائی که در دو گروه ۳ و ۴ قرار می‌گیرند. ابتدا باید به متخصص تغذیه مراجعه نموده و پس از کاهش وزن و قرار گرفتن در طیف وزنی مناسب تحت جراحی قرار گیرند.
● آیا لیپوساکشن به تنهائی برای تناسب اندام کافی است؟
در ابتدا ”لیپوساکشن“ برای کاهش حجم‌های کوچک از چربی‌های تجمع یافته در افراد با وزن طبیعی به‌کار می‌رفت اما اکنون از آن در نواحی مختلف بدن برای حجم‌های بسیار بالاتر استفاده می‌شود. باید توجه داشت که ساکشن چربی‌ها جایگزین دائمی اصلاح روش زندگی نیست. کاهش وزن و داشتن اندام متناسب به صورت دائمی به تغییر و اصلاح همیشگی رژیم غذائی و عادت‌های خوردن بستگی دارد. با لیپوساکشن، چربی و سلول‌های حاوی آن از یک منطقهٔ خاص برداشته می‌شود، اگر پرخوری ادامه یابد، منجر به رسوب چربی اضافی در نواحی از بدن، غیر از محل درمان شده، می‌شود.
● آیا وجود بیماری‌های دیگر، مانعی برای عمل محسوب می‌شوند؟
وقتی بیمار مراجعه می‌کند، باید سابقهٔ کاملی از بیماری‌های خود و داروهای مصرفی را بیان نماید. بیماری‌هائی مانند بیماری قند، فشار خون بالا، حتی بیماری‌های عروقی قلبی با ریوی، همچنین مصرف داروهائی مانند ”کورتون“ ممانعتی برای عمل نیستند، بلکه بیمار قبل از عمل نیاز به معاینه توسط متخصص بی‌هوشی مربوطه و نیز مشاوره توسط متخصص داخلی و قلب دارد تا جهت جراحی‌ با اقدام‌های لازم آماده شود. در صورت مصرف قرص ضدبارداری، باید این دارو سه هفته قبل از عمل، قطع شده و تا دو هفته بعد از عمل، مصرف نشود. همچنین داروهائی مثل ”آسپرین“ و ”ویتامین E“ از ۱۰ روز قبل از عمل، باید قطع شوند.
● آیا این عمل جراحی نیاز به بستری دارد؟
بستگی به مقدار چربی‌های ساکشن شده، دارد. به‌طور معمول حجم‌های کمتر از ۵ لیتر بعد از چند ساعت، قابل ترخیص است. اگر حجم بیشتر بوده و یا فرد دچار بیماری‌های همراه باشد، بهتر است شب را در بیمارستان بماند.
● آیا عمل لیپوساکشن تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود؟
در بیشتر موارد، ”لیپوساکشن“ تحت بی‌حسی موضعی و با حمایت تیم بیهوشی که علامت‌های حیاتی بیمار را به‌طور مرتب کنترل کرده و به او آرام‌بخش و مسکن جهت تحمل عمل، تجویز می‌کنند، انجام می‌گیرد. در موارد کمی که حجم ساکشن وسیع بوده با این عمل همراه با عمل‌های جراحی دیگر مانند جراحی شکم باشد و یا خود بیمار درخواست نماید، جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود.
● بیمار از چه زمانی می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند؟
به‌طور معمول، بیمار تا ۴۸ ساعت در بستر مانده، سپس تحرک آغاز شده و فعالیت‌های عاد ۵ تا ۷ روز پس از عمل از سر گرفته می‌شود. ورزش را پس از ۳ هفته از نرمش و حرکت‌های سبک‌تر می‌توان اغاز کرد. به‌طور معمول، تورم تا ۶ هفته ادامه داشته و پس از آن کم کم فروکش می‌کند. کبودی ۳ تا ۴ هفته ممکن است طول بکشد. خارش، خشکی پوست و کاهش حس ایجاد می‌شود.
● مراقبت‌های پس از عمل شامل چه مواردی می‌شود؟
بیمار باید مطابق دستور پزشک فعالیت خود را آغاز کند. از فعالیت سنگین و ورزش زودتر از زمان تعیین شده، خودداری ند. رژیم غذائی خود را اصلاح نماید. به‌طور معمول، روز سوم پس از مل می‌تواند دوش بگیرد. همچنین بیمار باید گن توصیه شده توسط جراح را بپوشد تا تورم و کبودی به کمترین حد برسد و نیز تورم، سریع‌تر کاهش یافته و نتیجهٔ نهائی زودتر حاصل شود.
● آیا نیاز به برداشتن پوست به طور همزمان وجود دارد؟
قوام پوست در شکل‌گیری نهائی بسیار مهم است. در مواردی که قوام پوست خوب است، به‌طور معمول پس از عمل، پوست به‌طور کامل جمع می‌شود. در مواردی که به‌علت چاق و لاغر شدن‌های پشت سر هم، قوام پوست شل شده و کاهش یافته است. برداشتن پوست، همزمان انجام نمی‌شود، بلکه ۶ تا ۹ ماه پس از عمل صبر می‌کنیم تا بیشترین جمع‌شدگی پوست رُخ دهد، سپس در نواحی که پوست آویزان می‌ماند،اقدام به برداشتن پوست اضافه با جراحی می‌کنیم.
● لیپوساکشن چه عوارضی مسکن است داشته باشد؟
عوارض ”لیپوساکشن“ به دو دسته تقسیم می‌شوند:
یک سته شامل عوارضی است که به دنبال هر عمل جراحی ممکن است پیش آید مانند خونریزی (در افراد با سابقهٔ بیماریظهای خونی یا مصرف داروهائی مثل آسپرین قبل از عمل بیشتر است)، عفونت و آمبولی ریه.
دستهٔ دیگر، عوارضی است که مربوط به خود عمل می‌باشد که شایع‌ترین آن، بروز نامنظمی به صورت برجستگی و فرورفتگی است. که نیاز به جراحی اصلاحی در ۵ تا ۱۵ درصد موارد دارد و بیشتر در ساکشن‌های خیلی وسیع با حجم زیاد رخ می‌دهد. به‌طور معمول، رتوش ۶ تا ۹ ماه بعد از عمل باید انجام شود. تغییرهای رنگ پوست به صورت پررنگ شدن و تیرگی پوست ممکن است رخ دهد که گاهی تا ۱۸ ماه پس از عمل باقی است و در موارد نادر ممکن است دائمی شود . کاهش حس و یا بی‌حسی به‌طور تقریبی در همهٔ موارد رخ می‌دهد که پس از ۶ تا ۹ ماه بهبودی می‌یابد.
● در مورد آمبولی ریه بیشتر توضیح دهید
این عارضه ناشی از ایجاد لختهٔ خون در پاها است و بیشتر در افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی مفرط، بیماری قند بیماری‌های بدخیم، عدم تحرک بیمار، سابقهٔ قبلی آمبولی، اختلال‌های خونی، مصرف قرص‌های ضدبارداری و سن بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. اما در بیمارهائی که سابقهٔ مشکل خاصی ندارند و تمام مشکل‌های خود را به جراح توضیح می‌دهند، بسیار نادر است میزان ان ۱ در هر ۳۸۰۰ مورد از کلیهٔ عمل‌های زیبائی انجام شده است.
● در پایان چه توصیه‌ای برای افراد دارید؟
مهمترین مسئله در انتخاب بیمار، تجربه، علم و دانش و مهارت جراح پلاستیک است. ”لیپوساکشن“ باید توسط فوق‌تخصص جراحی پلاستیک انجام شود. بهتر است افراد به تبلیغات گمراه‌کننده و غیرواقعی توجه‌ نکنند، چون ”لیپوساکشن“ یک عمل جراحی مهم است که باید تحت شرایط استریل و در مرکز مجهز انجام شود. در مجموع، اگر بیمار دست انتخاب شده و به‌طور کامل بررسی شود و عمل در مرکزی مجهز و توسط تیم مجرب شامل جراح فوق‌تخصص پلاستیک، متخصص بیهوشی آشنا به این عمل و گروه پرستاری آگاه انجام شود، ”لیپوساکشن“ بهترین و بی‌خطرترین روش اصلاح ”کانتور“ بدن است.
دکتر سارا قربانی
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید