سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


خانه ای مرتب و منظم


خانه ای مرتب و منظم
برای بسیاری از افراد نظم و ترتیب بخشیدن به خانه یک انتخاب نیست بلکه به صورت امری ضروری درآمده که باید هر چه سریع تر راهکاری برای آن یافت. نحوه زندگی امروزی ما را صاحب وسایل و لوازم متعدد و خرده ریزهای بی شمار کرده است که باید در گوشه و کنار خانه های کوچک مان جا داده شوند و در وقت نیاز قابل دسترسی باشند. اگر به انبوه وسایلی که تنها در آشپزخانه های امروزی پیدا می شوند فکر کنیم به راحتی متوجه خواهیم شد که این وسایل بسیار بیشتر از آنچه مادران و مادربزرگ های ما در آشپزخانه های وسیع شان داشتند، هستند. یا آنچه در قالب تکنولوژی نوین به خانه های ما راه پیدا کرده اعم از صفحات بی شمار دیسک های فشرده، کتاب های متعدد، کامپیوتر و لوازم جانبی آن و همچنین دستگاه های مختلفی که هر کدام برای راحت تر شدن زندگی اختراع شده اند حجم قابل توجهی از خانه را اشغال کرده اند.
با کوچک تر شدن فضای زندگی و رواج آپارتمان نشینی لزوم یافتن راهکارهای موثر برای نظم و ترتیب بخشیدن به این وسایل ضروری شده است تا از این طریق بتوانیم خانه ای مرتبط، منظم و آراسته داشته باشیم که ضمن زیبایی نیازهای روزمره ما را نیز برطرف می سازد. در چنین خانه ای کتاب ها به جای انباشته شدن در طبقات کتابخانه مرتب و منظم در آن چیده شده اند و درهای کمد وسیله ای برای پنهان کردن هرج و مرج داخل آن نیستند بلکه کمدها برای حداکثر استفاده از فضا، طبقه بندی شده اند و وسایل و لوازم متعددی را به نحوی قابل دسترس و منظم در خود جای داده اند.
اما اگر خانه شما شباهتی به این خانه ایده آل ندارد نگران نشوید چون با راهکارهای بسیار عملی و ساده می توانید به این خانه نمونه نزدیک شوید.
اصلی ترین راهکار افزایش فضا در خانه ای کوچک از نظر ما طراحی مبلمان و وسایلی است که بتوانند امکان جای دادن لوازم مختلف را فراهم کنند تا به این وسیله از فضای محدود موجود استفاده بهینه شده و از ایجاد بی نظمی و شلوغی جلوگیری شود، ضمن آنکه زیبایی ظاهری نیز تامین می شود. مبلمان خانه را با هوشمندی و درایت انتخاب کنید. به عنوان مثال به جای یک میز چهار پایه ساده که فضای مشخصی را اشغال می کند و فقط از سطح روی آن استفاده می شود میزی را انتخاب کنید که در فضای زیر آن چند کشو تعبیه شده باشد تا از فضای مرده زیر میز هم برای جا دادن خرده ریزها و وسایل مورد نیاز در آن اتاق سود ببرید. این روش استفاده بهینه از فضا در همه اتاق ها و برای اکثر مبلمان خانه قابل اجرا است.
در اتاق خواب از تخت خواب های کشودار استفاده کنید. مبلمانی که در زیر کشو داشته باشند یا نیمکت های صندوق مانند فضای قابل توجهی در اختیار شما قرار می دهند. نصب طبقات و ساخت کشو در داخل کمدهای دیواری از دیگر روش های افزایش فضا هستند، خلاصه اینکه با دقت در انتخاب مبلمان منزلتان و خرید وسایل چندمنظوره، به نمای ظاهری و کاربردشان به یک اندازه توجه نشان دهید.
● از کجا شروع کنیم
ابتدا با صداقت نحوه زندگی و بودجه ای را که در اختیار دارید در نظر بگیرید. سپس اتاق های خانه را یک به یک بررسی کنید. در نحوه چیدمان وسایل و مبلمانتان تجدیدنظر کنید و خود را به روش های معمول چیدمان محدود نسازید. به عنوان مثال اگر میز ناهارخوری در وسط اتاق قرار گرفته اما شما جایی برای یک کتابخانه ندارید، در صورت امکان میز را به کنار اتاق انتقال دهید و در فضای خالی شده سوی دیگر اتاق یک کتابخانه با یک صندلی راحت قرار دهید. به این ترتیب از این اتاق به دو منظور استفاده می کنید. تنها به این دلیل که همه میز ناهارخوری را در وسط اتاق می گذارند خود را ملزم به این کار نکنید بلکه به نیازها و امکانات خودتان توجه کنید و به نحو مقدور از این امکانات سود ببرید. اغلب ما به دنبال روش های معمول و متداول برای چیدمان منزلمان هستیم اما همیشه این روش ها پاسخگوی نیاز ما نیستند.
شاید قرار دادن یک میز کامپیوتر در گوشه ای از اتاق خواب قابل انتظار باشد اما بسیاری از ما به جا دادن آن در گوشه اتاق ناهارخوری فکر نمی کنیم. حال آنکه این روش می تواند راهکاری موثر برای نظم بخشیدن به خانه باشد.تمام اتاق های یک خانه می توانند از ابتکار و خلاقیت شما بهره مند شوند. کافی است با هوشمندی و تکیه بر خلاقیت تان هر یک از فضاهای خانه را بررسی کنید و راهی برای نیازهای موجود در آنها بیابید. رفع این نیازها همیشه مستلزم صرف هزینه ای گزاف نیست بلکه با ایده های ابتکاری می توانید از آنچه در حال حاضر دارید و ترکیب آنها با وسایل ارزان قیمت و کم هزینه راهکارهای جالبی بیابید.
بسیاری از وسایل قدیمی که در انباری خانه سال ها بی استفاده مانده اند می توانند با کاربردهای جدید مورد استفاده قرار بگیرند. این وسایل ممکن است نیاز به بازسازی داشته باشند اما بازسازی آنها احتمالاً نسبت به خرید لوازم جدید هزینه کمتر دربرخواهد داشت. گاهی ممکن است بعضی از وسایل موجود در یک اتاق را به اتاق دیگری انتقال دهید و تنها با این جابه جایی برخی از نیازهای موجود در آن را تامین کنید.
از راهکارهای عملی دیگر برای استفاده بهینه از فضا، سود بردن از ویژگی های معماری یک اتاق است. این ویژگی ها که گاهی حتی نقص دیوار محسوب می شوند می توانند به فضایی برای نگهداری از وسایل مختلف شما تبدیل شوند. با نصب طبقه در گودی های دیوار یا فرورفتگی میان دو ستون می توانید فضای قابل ملاحظه ای برای چیدن لوازم مختلفی از قبیل کتاب ها یا وسایل تزئینی ایجاد کنید. گاهی می توانیم با نصب در یا آویزان کردن پرده های حصیری یا پارچه ای در جلوی چنین فرورفتگی هایی فضایی مانند یک کمد را به وجود بیاوریم.
نصب طبقات چوبی یا شیشه ای در راهروها یا روی دیوار پله ها در داخل خانه نیز امکان بهره گیری از فضایی مرده را برای شما فراهم می کند. حتی فضای زیرپله ها نیز می تواند امکانات قابل توجهی را در اختیار شما بگذارد.یکی دیگر از مراحل نظم و ترتیب بخشیدن به خانه رهایی یافتن از وسایل اضافی است که مدت هاست مورد استفاده قرار نگرفته اند و به احتمال قریب به یقین پس از این هم مفید نخواهند بود. تنها به این علت که روزی از آنها استفاده می شده یا به آنها علاقه داشته اید نباید وسایل اضافی را در خانه انبار کنید. لباس هایی که مدت ها است برای شما تنگ شده اند و به امید بازگشت به سایز قبلی آنها را نگاه داشته اید، لوازمی که فکر می کنید ممکن است در آینده به کاری بیایند و اسباب بازی هایی را که مدت ها است کودکتان با آنها بازی نمی کند باید از کمدها بیرون بریزید.
خارج کردن اینها از کمدها و اتاق های خانه فضای بیشتری را برای جا دادن لوازم مورد احتیاج شما فراهم می کند. وقتی به این مرحله رسیدید و وسایلتان را نظم و ترتیب بخشیدید نوبت به آموزش اعضای خانواده و ایجاد یک سری عادات مثبت در آنها می رسد. اعضای خانواده را دور هم جمع کنید. توجه آنها و به ویژه کودکانتان را به مزایای وجود نظم و ترتیب در خانه جلب کنید و از آنها بخواهید وسایل و لوازم مختلف را همیشه پس از استفاده در جای خود قرار دهند تا نظم و ترتیب به وجود آمده در منزلتان حفظ شود.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید