جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


غروب‌های نارنجی فراموش شده


غروب‌های نارنجی فراموش شده
احتما شما هم متوجه شده‌اید كه یكی از اصلی‌‌ترین هدف‌های صفحات «خوشبختی امروز» بر هم زدن ریتم عادی زندگی است. امیدواریم به آنارشیسم متهم نشویم و ما را جزو برهم زنندگان نظم عمومی قلمداد نكنید. تفاقا ما هیچ كاری به نظم عمومی نداریم بلكه دقیقا می‌خواهیم «نظم خصوصی» را به هم بزنیم. زندگی كلاسیك و تعریف شده همه ما حتی در جذاب‌ترین شكل، بدون آنكه بخواهیم بعد از مدتی یكنواخت و حتی كسالت‌بار می‌شود. زندگی بازیگران سینما نمونه خوبی برای این ادعاست. تصور عمومی از زندگی بازیگران، یك زندگی رویایی، پر از فانتزی‌های عجیب و غریب، مملو از سرگرمی و خنده و شوخی و با درآمدی استثنایی است. حتی اگر چنین هم باشد (كه مطمئنا نیست و ما توصیه می‌كنیم چند بار پای صحبت بازیگران سینما بنشینید تا از سختی‌‌های این كار، باندبازی‌های جاری در آن بگویند) باز هم پس از مدتی دچار یك كسالت و تكرار خواهد شد. روانشناسان معتقدند كه در یك بازه زمانی از زندگی، برای فرار از كسالت و تكرار، مرتبا باید دست به كارهایی زد كه این ریتم همیشگی و یكنواخت به هم بخورد. در شماره‌های پیشین كم و بیش به هدف‌گذاری‌های كوتاه‌مدت و بلندمدت اشاره كردیم و همچنین راهكارهایی را برای داشتن یك زندگی موفق‌تر ارائه دادیم. در این شماره نمی‌خواهیم درباره اهداف بزرگ و یا فعالیت‌های عجیب و غریبی كه می‌تواند احساس خوشبختی بیشتری به شما بدهد صحبت كنیم، بلكه دقیقا می‌خواهیم به ارائه راه‌هایی بپردازیم، ارزانقیمت و بسیار عملی و دم‌دستی كه می‌تواند روزهای شما را زیباتر كند. در همین روزهای نخستین ماه تابستان بد نیست این راه‌ها را امتحان كنید. ادعایی نداریم كه به كار بستن این كارها می‌تواند زندگی شما را زیر و رو كند. خیر، همین‌قدر كه ساعتی را به شكلی خارج از ریتم همیشگی، زندگی كنید ما به هدفمان رسیده‌ایم. مطمئن باشید نخستین قدم‌های خوشبخت بودن از همین مسیرهای ساده شروع می‌شود به هر حال امتحانش یا مجانی است یا هزینه اندكی دارد.
● Phonebook
شكر خدا الان لحاف دوزها و نمكی‌ها هم موبایل دارند. پس احتمالا شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید كه موبایل دارید یا اگر هم موبایل نداشته باشید توی محل كار، خانه یا كیف دستی‌تان یك دفترچه تلفن دارید. پیشنهاد ما این است:
Phonebook تان را مرور كنید. یكی دو باری از بالا تا پایین بروید و ببینید دوست دارید از حال چند نفر از آدم‌هایی كه لیست‌شان را دارید خبر داشته باشید. آخرین باری كه با هر كدام از افراد آن لیست صحبت كرده‌اید، چه زمانی بوده؟
یكی از عادت‌های همیشگی ما این است كه تنها وقتی كار داریم به كسی زنگ می‌زنیم بسیاری از اوقات وقتی با یك نفر صحبت می‌كنیم انتظار داریم بعد از احوالپرسی‌های ـ و البته گله‌گذاری‌ها ـ معمول، بلافاصله یك خواهش یا پرسش مطرح شود. خداوكیلی خود شما هم جزو این دسته افراد نیستید كه فقط وقتی كار دارند سراغ دیگران می‌روند؟ برای اینكه به دیگران ثابت كنید كه جزو این افراد نیستید، همین الان دست به كار شوید. بگذارید حالتان با پرسیدن حال دیگران بهتر شود و دیگران هم شما را جور دیگری دوست داشته باشند.
● یكی به شكل خود ما
چند وقت است به سراغ آلبوم‌های قدیمی نرفته‌اید؟ تماشای عكس‌های قدیمی، آن هم در كنار دیگران یكی از لذتبخش‌ترین كارهاست. با دیدن عكس‌ها دوباره به خاطر می‌آورید كه چه سختی‌هایی را در زندگی از سرگذرانده‌اید و حالا چقدر خوب است كه دیگر آن سختی‌ها نیست. البته احتمالا از پیر شدن خودتان یا به خاطر از دست دادن عزیزانی كه تصویرشان در آن عكس‌هاست كمی دلگیر می‌شوید اما ما تضمین می‌كنیم كه با همه این مسائل بعد از تماشای دسته ‌جمعی عكس‌ها كلی‌ حالتان بهتر است. یادتان باشد به قیافه قدیم خودتان حسابی بخندید. همین‌طور به تیپ‌های عجیب و غریب آن سال‌ها. به آن سبیل‌های قیطانی و كراوات‌های پت و پهن و شلوارهای دم‌پا گشاد. اگرچه یك سویه تماشای عكس‌های قدیمی برای ما كه آدم‌های نوستالژیكی هستیم، یك حسرت‌خواری دائمی به همراه دارد اما از این زاویه هم می‌شود به ماجرا نگاه كرد: حالا می‌توان قدر امروز را دانست چون چند سال دیگر عكس‌های امروز دقیقا كاركرد همان عكس‌هایی را دارند كه ما به شما توصیه می‌كنیم آنها را ببینید.
● لذت + ویتامین
لذت‌بردن اصلا كار بدی نیست. تصور ما از لذت‌بردن گاه آمیخته با گناه است و گاه تصوری عجیب از لذت‌بردن داریم كه مستلزم فراهم‌شدن ابزار و وسایل زیادی است. خداوند در قرآن مجید می‌فرماید كه چرا آنچه بر شما حلال شده است را بر خود حرام می‌كنید و در فرازهای فراوانی از استفاده از نعمات الهی و لذت‌بردن از آن تاكید می‌كند. برای لذت‌بردن نیازی ندارید كه حتما به یك مهمانی بزرگ دعوت شوید یا خودتان یك مهمانی راه بیندازید. سعی كنید با حداقل امكانات و از همین چیزهایی كه همیشه استفاده می‌كنید لذت ببرید. هیچ‌وقت یك لیوان آب را با لذت نوشیده‌اید؟ یك بار امتحان كنید و یك لیوان آب را روی میز كارتان بگذارید و در میان كار انگار كه دارید بهترین و دست‌نیافتنی‌ترین نوشیدنی دنیا را می‌خورید، آن را بنوشید. فقط یادتان باشد روی این مساله تمركز كنید و فراموش نكنید كه همین لیوان آب در نقطه‌ای دیگر از دنیا چه گوهر ارزشمندی به شمار می‌رود.
درباره میوه‌ها و غذاها هم كه دیگر نیازی به توضیح بیشتر نیست. آیا چیزی لذتبخش‌تر از خوردن یك قاچ هندوانه قرمز و شیرین و خنك در این روزهای گرم تابستان هست؟
یا طعم ترش چند تا گوجه سبز یا مثلا عطر ریحان و ترخون و مرزه توی یك ظرف كوچك سر سفره؟ برای لذت‌بردن از طبیعت لازم نیست كه حتما به باغ و بستان بروید و ویلای كنار دریا داشته باشید. اگر وقت و پول ندارید، طبیعت را به خانه بیاورید. داشتن چند تا گلدان شمعدانی یا حتی كاكتوس توصیه می‌شود. لذت كوچك اما عمیقی است. منتظر ماندن برای گل دادن گلدان‌های پشت‌پنجره یا تماشاكردن قد كشیدن گیاهی كه خودمان كاشته‌ایم.
● بپز و خوش باش
در این بخش روی سخن‌مان بیشتر با آقایان است. چند وقت است آشپزی نكرده‌اید؟ خواهش می‌كنیم به رگ غیرتتان برنخورد و نگویید این یك كار زنانه است و به ما مربوط نمی‌شود. جهت اطلاع عرض كنیم كه بهترین آشپزهای دنیا مرد هستند و در مردانگی‌شان هم جای هیچ شك و شبهه‌ای وجود ندارد. پس بدانید كه داریم درباره یك كار مهم صحبت می‌كنیم نه یك كار زنانه. اخیرا دوره‌های روان‌درمانی در یكی از دانشگاه‌های ایالت اوهایو آمریكا بسیار طرفدار پیدا كرده است. این دوره‌ها به «آشپزی‌درمانی» معروف است و در آن كسانی كه دچار مشكلات روانی و رفتاری هستند به صورت گروه‌های چندنفری به پخت غذاهای دلخواهشان می‌پردازند.
مسوولان این دوره‌ها آشپزی را به عنوان یكی از راه‌های رها شدن آدم‌ها از فشارهای روانی می‌دانند و معتقدند كه تمركز روی آشپزی و بالا بردن كیفیت آنچه توسط یك «درمان‌جو» پخته می‌شود، می‌تواند به بهتر شدن حال عمومی او كمك كند.
پس دست به كار شوید و غذای امشب را شما تهیه كنید. منظورمان از تهیه كردن، دقیقا پختن غذا در خانه است وگرنه ما هم شماره پیتزافروشی سر خیابان یا چلوكبابی میدان بالایی را داریم. با این حال رعایت یك نكته به‌شدت توصیه می‌شود: سعی كنید آشپزخانه را به گند نكشید كه مورد خشم خانم‌های خانه قرار خواهید گرفت. در غیر این صورت ما تضمین نمی‌كنیم كه پرداختن به آشپزی به بالا رفتن میزان «احساس خوشبختی» در زندگی شما كمك كند.
● چند تا درخت و یك قاب
برای شما، اگر كودكی و جوانی را پشت‌سر گذاشته باشید، احتمالا «پارك» یكی از مسخره‌ترین جاهای دنیاست. چهار تا درخت و یك مشت گل و گیاه، چند‌تایی تاب و سرسره و احیانا در بعضی جاها چند راس حیوان معمولی اما این نگاه شماست.
اگر صاحب بچه هستید، آیا فكر می‌كنید نگاه بچه‌ها هم همین است؟ بهتر است از آنها سوال كنید كه توی پارك چه چیزی برایشان جذاب است و سعی كنید به آن جذابیت‌ها فكر كرده و خودتان را به آنچه نگاه كودكان‌تان است، نزدیك كنید.
حالا می‌بینید كه رفتن به پارك هم چندان كار بیهوده‌ای به‌نظر نمی‌رسد، حتی اگر خودتان صاحب فرزند نیستید، رفتن به پارك و تماشای هیاهوی بچه‌ها كار لذتبخشی خواهد بود. حتی تماشای پیرمردهایی كه ساعات بیكاری‌شان را در پارك می‌گذرانند.
بازكردن سر صحبت با یكی از آنها اصلاً كار دشواری نیست. آنها بعد از یك سلام و علیك معمولاً شروع می‌كنند به تعریف‌كردن خاطرات عجیب و غریب‌شان. از شنیدن این خاطره‌ها لذت ببرید و بگذارید با این كار آنها هم خوشحال شوند. مگر لذت‌دادن به دیگران، اساسا یكی از راه‌های احساس خوشبختی بیشتر كردن نیست؟ (اگر در این باره اطلاعات زیادی ندارید، توصیه می‌كنیم شماره‌های پیشین ویژه‌نامه خوشبختی امروز را بخوانید.)
● مرگ، آغاز زندگی
اصلاً نمی‌خواهیم ناراحت‌تان كنیم. بحث مرگ را هم نمی‌خواهیم پیش بكشیم اما خواهش می‌كنیم به كارهایی كه در چند ماه اخیر كرده‌اید، كمی فكر كنید. آیا بین این همه كار جایی هم برای سر‌زدن به عزیزان رفته‌تان بوده یا نه؟ رفتن به گورستان‌ها و حاضر‌شدن بر مزار از دست رفتگان، برعكس آنچه در نگاه اول به‌نظر می‌رسد، اصلاً عملی در ستایش مرگ نیست، بلكه امریست كه شخصا و مستقیما به ستایش زندگی بازمی‌گردد. با حضور در گورستان‌ها این نكته در ذهن مورد بازخوانی قرار می‌گیرد: «ما زنده‌ایم و هنوز برای زندگی‌كردن، خوب‌بودن و لذت‌دادن به دیگر موجودات عالم هستی فرصت داریم.»
همچنین دوباره یادآوری می‌شود كه برای همه این كارها احتمالا فرصت زیادی وجود ندارد و بهتر است هرچه زودتر دست به كار شویم.
رفتن به قبرستان‌ها و دست و پنجه نرم‌كردن با مفهوم مرگ، از سوی دیگر این امكان را می‌دهد كه بدانیم دنیا چقدر شوخی است و ما بیش از آنچه كه باید آن را جدی گرفته‌ایم. در چنین شرایطی بسیاری از گرفتاری‌های روانی ما با دنیا حل می‌شود. دیگر خیلی هم نگران مارك گوشی موبایلمان نخواهیم بود. دیگر به‌خاطر اینكه موبایلمان آنتن نمی‌دهد، سر همسرمان فریاد نمی‌كشیم و خیلی هم حساس نمی‌شویم كه چرا همكارمان ۵ ساعت بیشتر از ما اضافه‌كاری گرفته است. شاید با این كار تمرین كنیم كه بهتر باشیم و بهتر فكر كنیم.
● پرسه‌های تنهایی
اگر ازدواج كرده‌اید، حتماً درگیری‌های خاص خود را دارید. ما امیدواریم خوشبخت باشید اما حتی در بهترین حالت هم آدم‌ها باید وقت‌هایی را هم به خودشان اختصاص بدهند. اگر خانم هستید، از شوهرتان و اگر آقا هستید، از خانم‌تان اجازه بگیرید و یك روز را با دوستان صمیمی و قدیمی‌تان بگذرانید. یادآوری خاطرات قدیمی می‌تواند حس خوبی به شما بدهد. با دوست‌تان درباره سال‌های كودكی و بازی‌های آن دوره حرف بزنید، درباره دبستان و دبیرستان‌تان و بلاهایی كه سر معلم‌ها آورده‌اید. پیشنهاد می‌كنم در این دیدار هیچ حرفی درباره مشكلات زندگی امروز و پایین‌بودن حقوق و مزایا و یا اختلافاتی كه با همسرتان دارید، نزنید. یك روز را اختصاص دهید به اینكه فقط حرف‌های خوب بزنید. یك ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: «فقط دوست است كه قدیمی‌اش خوب است.» قدر دوستان و به‌خصوص دوستان قدیمی‌تان را بدانید.
حتی اگر بنا به هر دلیلی نمی‌توانید یك قرار اختصاصی دوستانه بگذارید، با توافق همسرتان دست‌كم یك روز در ماه را به خودتان اختصاص دهید. تنهایی راه بیفتید و بروید دنبال كارهایی كه دوست دارید. چند وقت است كه در میدان اصلی شهر قدم نزده‌اید و پشت ویترین كتابفروشی‌ها نایستاده‌اید؟ یا مثلا چند وقت است كه به یاد گذشته‌ها به رستوران‌های دوران بچگی یا جوانی‌تان سر نزده‌اید؟ اگرچه از میزان علاقه شما به همسرتان اطلاع داریم اما پیشنهاد ما این است: «این پرسه‌زدن‌ها را تنهایی انجام دهید.»
● آفتاب و مهتاب
دور و بر ما پر است از اتفاقات جذاب كه به‌خاطر گرفتاری‌ها از تماشای آن غافل می‌شویم. چند وقت است طلوع یا غروب خورشید را ندیده‌اید؟ آخرین باری كه بدون چتر زیر باران رفته‌اید، كی بوده؟ آیا در روزهایی كه باد شدید می‌وزد، هیچ‌وقت شده كه با یك پیراهن سبك از خانه بیرون بروید و تن خودتان را به باد بسپارید؟ باغ‌وحش چطور؟ در حركات میمون‌ها دقت كرده‌اید؟ به ما نخندید و نگویید برو بابا دلت خوشه؟ وسط این همه گرفتاری كی به حركات میمون توجه می‌كند؟ دوباره تكرار می‌كنیم قرار نیست با این كارها زندگی شما كن‌فیكون شود. ما می‌خواهیم فقط تلنگری به كسالت‌های جاری زندگی بزنیم.
بعد از خواندن این مطلب لطفا یك قلم و كاغذ بردارید و فهرستی از نشانه‌های زیبای طبیعت كه مدت‌هاست از آن غافل بوده‌اید، تهیه كنید و برنامه‌ریزی كنید كه دوباره به تماشای آنها بنشینید. اگر در اطراف شهرتان كوه یا تپه مرتفعی هست، بد نیست كه همین آخر هفته، فقط و فقط به قصد تماشای غروب آفتاب سری به آنجا بزنید. اگر نزدیك دریا یا رودخانه‌ای زندگی می‌كنید هم به پیشنهاد ما فكر كنید. تماشای ماه هم بسیار لذتبخش است. مخصوصا اگر مهتاب هم مهمان شما باشد. (اتفاقا فردا شب هم یك شب مهتابی است. از آپارتمان خفه خود بیرون بزنید و بروید گوشه‌ای از شهر كه ساختمان‌های بلند نیست و شما می‌توانید گستره‌ای از زیبایی‌های طبیعی را زیر نور مهتاب تماشا كنید.)●خود تحویل‌گیری
از خودتان غافل نشوید. خودمانی‌اش می‌شود: «خودتان را تحویل بگیرید.»چرا این‌قدر نسبت به خودتان بی‌توجه شده‌اید؟ ما گاهی به همه چیز و همه كس توجه داریم، غیر از خودمان. آخرین باری كه دندان‌هایتان را به یك دندانپزشك نشان دادید، كی بود؟ آخرین باری كه برای آزمایش پزشكی به آزمایشگاه رفتید، چطور؟ منظورمان فقط چك‌آپ‌های پزشكی معمولی نیست، وقتی از شما می‌خواهیم خودتان را تحویل بگیرید، منظورمان این است كه به خواست‌هایتان توجه كنید. آیا دنبال یك ترانه قدیمی می‌گردید و سال‌هاست كه آن را پیدا نمی‌كنید؟
بسیار خب، كمی جدی‌تر باشید. با خودتان بگویید كه یك هفته فرصت دارم تا آن ترانه را پیدا كنم. حالا به زمین و زمان بزنید تا آن را پیدا كنید. به دوستان‌تان بسپارید و از آنها بخواهید به دوستان‌شان سفارش كنند. توی اینترنت چرخی بزنید و ببینید آیا آنچه را می‌خواهید، می‌شود پیدا كرد یا نه؟ سری هم به فروشگاه‌های عرضه محصولات موسیقی بزنید، شاید آنها ردی از ترانه گمشده‌تان داشته باشند یا اصلاً یكباره تصمیم بگیرید برای خودتان یك پیراهن بخرید یا اگر گران است، یك جفت جوراب اما برای خریدنش به اولین مغازه‌ای كه می‌بینید، اكتفا نكنید. اصلاً بروید آن سر شهر و فقط و فقط به احترام خودتان و وسیله‌ای كه می‌خواهید برای خود خودتان بخرید، در فروشگاه‌ها جست‌وجو كنید.
بسیار خب، این یك فهرست كوتاه بود برای نجات پیدا‌كردن از كسالت‌های روزمره زندگی. توصیه می‌كنیم این مقاله را در اختیار دوستانتان هم قرار دهید. اگر هم فكر می‌كنید كه نویسندگان این مطلب دیوانگانی بیش نیستند، مختارید اما بدانید خوشبختی دم دست شماست. پس یقه‌اش را بچسبید و رها نكنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید