جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


رفع نیاز مشتری و قیمت رقابتی


رفع نیاز مشتری و قیمت رقابتی
این‌كه اعتقاد داشته باشید اقتصاد در حال ركود است یا نه، بیش‌تر به این بستگی دارد كه تحت تاثیر سخنان چه كسی باشید و یا این‌كه اوضاع موجود اقتصادی تا چه اندازه مستقیما بر كسب و كارتان اثر گذاشته باشد. اگر اوضاع راكد اقتصادی شما را به عنوان صاحب یك كسب و كار نگران می‌كند، بهتر است یك برنامهء بازاریابی و فروش تهاجمی را تدارك ببینید.
اگر همیشه كالا و خدمات شما متناسب با نیاز مشتریان و در جهت مرتفع كردن آن باشد، مطمئنا در شرایط ركود اقتصادی در مقایسه با دیگران از گردش بالنسبهء بهتری برخوردار خواهد بود،‌زیرا فروش آنچه كه به كالا یا خدمات تجملی شهرت دارد، در چنین شرایطی به حداقل می‌رسد.
در چنین شرایطی، اگر كالا یا خدمات شما به عنوان یك ضرورت شناخته نشود، آن‌گاه باید تلاش كنید تا آن‌جا كه می‌توانید این ضرورت و اهمیت را برای مشتریان و مخاطبان خود توجیه و تفهیم كنید. در این حالت باید یك مساله را حل كنید، باید مرتفع كردن نیاز مشتری با قیمتی بسیار رقابتی را در دستور كار خود قرار دهید و سعی كنید صرفا بر پرداخت هزینه‌های اثر بخش به عنوان راهكاری برای صرفه‌جویی متمركز شوید.
همچنین باید با راه‌اندازی یك برنامهء بازاریابی از نظرات مشتری و نحوهء رفتار وی با خبر بوده تا بتوانید به اقدامی مناسب دست بزنید. جار و جنجال و هیاهوی تبلیغاتی و تكرار ویژگی‌های محصول یا خدمات‌تان جز هزینه‌های اضافی حاصلی برایتان نخواهد داشت. باید خود و سازمان‌تان را تامین‌كنندهء چیزی كنید كه مشتریان نیازمند آن هستند. این به آن معنی است كه باید با هر وسیلهء ممكن از پرسشنامه، صندوق پیشنهادات و انتقادات، ارسال نامه یا پست الكترونیك، مصاحبهء حضوری و تلفنی و یا... در یك ارتباط مستمر از نظرات مشتریان و آنچه به دنبال آن هستند با خبر باشید تا بتوانید به موقع عكس‌العمل متناسب داشته باشید.در شرایط ركود اقتصادی، برنامهء بازاریابی خود را بر معرفی كالا و حتی اطلاع‌رسانی و تبلیغات در مورد ویژگی‌های آن به مشتریان متمركز نكنید. در عوض به فكر دو ویژگی فوق یعنی رفع نیاز مشتری و قیمت رقابتی باشید. از همه مهم‌تر این‌كه به هر حال لازم است كه ارتباط خود را با مشتریان موجود حفظ كنید، زیرا پس از این ركود، همین دسته از مشتریان هستند كه دوباره مخاطبان پر و پا قرص شما خواهند بود.
علاوه بر این‌ها می‌توانید در چنین موقعیت‌هایی به فعالیت‌های صنفی به خصوص فعالیت‌هایی كه نیازمند صرف هزینه نیست و بر طرف كردن مسایلی بپردازید كه در حوزهء منافع مشترك گروهی برایتان حادث شده بود. زیرا این‌گونه اقدامات كه خود از تكنیك‌های بازاریابی بوده، اگرچه به غلط ولی در شرایط اوج و شلوغی كار، معمولا امكان‌پذیر نیست.
در شرایط بد اقتصادی، مردم عموما به دنبال بهانه‌ای برای شادی می‌گردند. از خلاقیت‌های خود استفاده كنید و عرضهء كالا و خدمات خود را با شادی عجین كرده، لبخند را بر لب مشتریان خود بنشانید. فراموش نكنید كه شما نه‌تنها می‌خواهید نیاز مردم را برآورده كنید، بلكه آنان برای خرید از شما باید دلایل محكمی داشته باشند.
محمد سالاری
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید