جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

به بهانه یکمین سالگرد پیروزی حزب الله


به بهانه یکمین سالگرد پیروزی حزب الله
پیروزی حزب الله بر رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه سال ۱۳۸۵ جایگاهی خاص در معادلات استراتژیک بین اعراب و اسرائیل دارد تجاوزات رژیم صهیونیستی در لبنان بر خلاف سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۸۲ ابتکار عمل را از دست رژیم صهیونیستی خارج نمود. به لحاظ دیگر پیروزی حزب الله نقطه عطفی در جنگ‌های اعراب و اسرائیل محسوب می‌شود. از این جهت که افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل در جنگ‌های اعراب و اسرائیل شکسته شد و حزب الله پس از آن “عزیز العرب” لقب گرفت. اعراب سنی مسلمان که تا قبل از آن از حزب الله به عنوان یک رقیب و حریف زبده متحد ایران نام می‌بردنند پس از تحولات جنگ سی و سه روزه ذهنیت و جایگاهی ویژه برای حزب الله و سید حسن نصرالله قائل هستند.
پیروزی حزب الله تمامی معادلات رژیم صهیونیستی را بر هم زد و یک میلیون مهاجر اسرائیلی در خلال جنگ سی و سه روزه مجبور شدند که به زندگی زیرزمینی روی آورند. از آن پس ‌‌اعتبار سردمداران رژیم صهیونیستی در نزد افکار عمومی جامعه اسرائیل زیر سوال رفت. رژیم صهیونیستی که می‌خواست با حذف حزب الله از صحنه سیاسی لبنان مقدمات نفوذ خود را در بین جریان ۱۴ مارس گسترش دهد نتوانست به اهداف خود برسد، علاوه بر آن رژیم صهیونیستی می‌خواست که با تخریب چهره حزب الله در نزد مسیحیان و سنی‌های اسرائیل چنین وانمود کند که عامل عقب‌‌ماندگی و بحران‌های سیاسی در لبنان حزب الله و سید حسن نصرالله هستند(اما معادله به گونه‌ای دیگر رقم خورد مسلمانان سنی مذهب لبنان با ایمان به حزب الله لبنان از اقدامات آن حمایت به عمل آوردند و از آن پس شاهد بودیم که تبدیل شدن حزب الله به الگوی مقاومت و مبارزه در میان اعراب سنی مذهب هم رواج می‌یابد. ایمان به اصول ماندگار شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی دو رهبر حماس و نیز محبوبیت حماس تا حدی متاثر از پیروزی حزب الله لبنان است.)
یک سال از آغاز جنگ سی و سه روزه می‌گذرد .
دربرآورد دقیق از پیروزی یک طرف بر طرف دیگر یا یک گروه بر گروه دیگر،‌بایستی میزان دستیابی به اهداف مورد نظر را مورد توجه قرار داد. در محاسبات جنگ سی و سه روزه اسرائیل و حزب الله هم همین معیار را باید مورد ارزیابی قرار دهیم .
در مورد معادلات جنگ سی وسه روزه حزب الله و رژیم صهیونیستی ،‌اهداف رژیم صهیونیستی چه بود؟ اهداف حزب الله از حمله پیش دستانه چه بود؟
رژیم صهیونیستی سعی نمود که در جنگ سی و سه روزه به اهداف زیر برسد:
۱ - حذف حزب الله از صحنه سیاسی لبنان و تضعیف این جنبش در معادلات سیاسی جامعه لبنان
۲ - ارائه یک چهره تروریستی از حزب الله لبنان و فریب افکار عمومی جهان به منظور اینکه این جنبش یک جنبش تروریستی است
۳ - نابودی توان موشکی حزب الله و پیشروری تا رود لیطانی
پس از سی و سه روز جنگ مشخص شد که اسرائیل به اهداف خود در جنگ نرسیده است و همین امر موجبات استعفای رئیس ستاد ارتش اسرائیل را فراهم نمود. حزب الله در صحنه سیاسی لبنان حضور فعال دارد وافکار عمومی جهان و مردمان آزادیخواه از حزب الله به عنوان مقاومت یاد می‌کنند همچنین اسرائیل نتوانست نواحی رود لیطانی را تصرف نماید و در این منطقه پیشروی نماید. علاوه بر آن همان‌طور که غربی‌ها و اسرائیل انتظار داشتند حزب الله خلع سلاح نشد و نخواهد شد.
در بررسی اهداف و نتایج حزب الله هم باید گفت جنبشی که هدفش مقاومت باشد حمله پیشگیرانه هم در راستای مقاومت ارزیابی می‌شود چون قبل از حمله پیش دستانه طرف مقاومت از طراحی و حمله دشمن خبر داد. حزب الله توانست به خوبی جلو تجاوزات اسرائیل را بگیرد و با افشای واقعه قانا توانست رژیم صهیونیستی را به عنوان یک رژیم ناقض قوانین جنگی و تجاوزگر به دنیا معرفی نماید و این یک پیروزی برای حزب الله محسوب می‌شود.
شایان خانکشی زاده
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید