جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بنزین کمتر، زندگی بهتر


بنزین کمتر، زندگی بهتر
اگر سفری به یكی از كشورهای اروپایی مثل هلند یا انگلستان داشته باشید، می‌بینید كه آنها مثل ما ایرانی‌ها برای خرید روزنامه از دكه روزنامه‌فروشی سر خیابان، از اتومبیل‌شان استفاده نمی‌كنند. حتی مثل ما ایرانی‌ها به این راحتی‌ها از اتومبیل شخصی‌‌شان برای سفرهای درون شهری استفاده نمی‌كنند. بنزین در این كشورها گران است و مردم راه‌های جایگزینی برای سفر پیدا كرده‌اند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی و سفركردن با دوچرخه، ازجمه این ابتكارهای مفید و جالب است.
شما از اینكه بنزین سهمیه‌بندی شده است، عصبانی و ناراحت باشید و یا از اینكه نمی‌توانید در این گرما، كولر اتومبیل‌تان را روشن كنید و مجبورید در هوای گرم رانندگی كنید، دلخور باشید بعضی‌ها هم از اینكه دیگر نمی‌توانند با خیال آسوده و بدون چرتكه انداختن برای بنزین مصرفی، خیابان‌های شهر را بالا و پایین كنند، از سهمه‌بندی بنزین ناخشنودند ولی اگر كمی خوشبین باشید، سهمیه‌بندی بنزین مزیت‌هایی نیز دارد كه به نفع همه مردم و سلامت آنهاست.
● غول ترافیك آب می‌شود
بسیاری از ما عادت كرده‌ایم كه بدون اتومبیل‌مان جایی نرویم تصورش را بكنید كه اگر قرار باشد هر یك از خانواد‌ه‌های تهرانی دست‌كم یك اتومبیل‌ را روانه شهر كنند، چه ترافیكی در كوچه‌های نه‌چندان عریض تهران به پا خواهد شد. سهمیه‌بندی بنزین موجب شده كه هركس كه صاحب اتومبیل شخصی است پیش از استارت‌زدن یك حساب سرانگشتی انجام دهد و با وسواس بیشتری درباره استفاده از اتومبیل‌ شخصی‌اش تصمیم ‌بگیرد. نتیجه آن هم می‌شود آنچه این روزها در بیشتر خیابان‌های شهر می‌بینید. خیابان‌هایی كه در بیشتر ساعات روز به دلیل ترافیك جای سوزن انداختن در آن نبود، ترافیك سبك‌تر و روان‌تری دارند. شما می‌توانید در زمان كوتاه‌تری فاصله‌های مورد نظرتان مثلا از خانه تا محل كار را طی كرده و در وقت و انرژی‌تان صرفه‌جویی كنید. ترافیك‌ها‌ی سنگین، صدای بوق و دود و آلودگی‌هوا، برای كسانی كه صبح زود از منزل به قصد محل كار خارج می‌شدند، هنگام رسیدن به مقصد رمقی باقی نمی‌گذاشت ولی با كاهش بار ترافیك و كاهش این آلودگی‌ها، بسیاری از همشهریان كمتر دچار خستگی و آثار مضر ترافیك بر روح و ذهن خود می‌شوند.
● این آمارها واقعی است
سهمیه‌بندی بنزین باعث كاهش ۲۰ درصدی ترافیك و ۳۰ درصدی تصادفات همراه با خسارت در تهران و شهرهای بزرگ شده است و آلودگی هوا نیز ۳۰ درصد كاهش یافته است. ضمن اینكه سرعت تردد در تهران نیز حداقل دو برابر شده است. اینها آمارهایی است كه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی كشور با اشاره به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام كرده است. محمد رویانیان اظهار امیدواری كرده در صورتی كه این روند ادامه یابد و شهروندان مدیریت مصرف و مدیریت سفر را به درستی انجام دهند و دولت نیز دغدغه‌های مردم را درباره بنزین برطرف كند، كاهش آمارهای تصادفات و ترافیك تثبیت شود. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود كه امكان دارد طرح زوج و فرد خودروها نیز تغییر یابد. ركورد كمترین میزان مصرف بنزین كشور از ابتدای سال تاكنون با رقم ۸/۵۴ میلیون لیتر در روز جمعه هشتم تیرماه ثبت شده است. این رقم كمترین میزان مصرف بنزین كشور از ابتدای سال تاكنون است. بالاترین میزان مصرف بنزین در كشور در روز چهارشنبه ششم تیرماه متعاقب اعلام خبر سهیمه‌بندی بنزین در شب قبل از آن و هجوم مردم برای پركردن باك‌ خودروها به میزان ۶/۸۳ میلیون لیتر بوده است.
مدیر طرح كاهش آلودگی هوای تهران گفت: <كاهش ۳۰ درصدی میزان آلاینده‌های هوای تهران و دو برابرشدن سرعت اتوبوس‌ها، از نتایج مثبت سهمیه‌بندی بنزین بوده است.> بنابراین شاید بتوان در این روزها در هوای تهران، نفسی كمی تا قسمتی راحت كشید. گزارشی كه از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران در اولین روز سهمیه‌بندی بنزین به دست آمده است، نشان می‌دهد آلاینده‌های تهران، یك سوم كاهش داشته‌اند. سهیمه‌بندی بنزین موجب خواهد شد تولید آلاینده‌ها در سال ۱۳۰ هزار تن كاهش پیدا كند و از بابت كاهش مصرف سوخت ۲۳۵ میلیون دلار صرفه‌جویی در سال انجام می‌شود. مدیر طرح كاهش آلودگی هوای تهران سهمیه‌بندی بنزین را گامی مثبت در جهت حفظ محیط‌زیست دانست و گفت: <به دلیل كاهش ۲۵ درصدی سفرهای شهری و كاهش مصرف سوخت نیز خسارت زیست محیطی نیز به میزان ۶۵ میلیون دلا‌ر كاهش می‌یابد.> برای كسانی هم كه از سرعت كم اتوبوس‌های شهری شكایت داشتند، سهمیه‌بندی بنزین خبرهای خوشی دارد چرا كه می‌توانند مسیرهای شهری را با سرعتی دو برابر طی كنند. مدیر طرح كاهش آلودگی هوای تهران دراین‌باره گفت: <قبل از سهمیه‌بندی به دلیل آنكه تعداد خودروها بیش از ظرفیت خیابان بود، سرعت سیر اتوبوس‌ها و سایر خودروهای همگانی از ۳۰ كیلومتر در ساعت به ۱۵ كیلومتر در ساعت كاهش پیدا كرده بود كه با اجرای این طرح، سرعت آنها به سطح استاندارد (۳۰ كیلومتر در ساعت) بازگشت.>
● فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی
در آمستردام، پایتخت هلند مردم راه حل بسیار با صرفه‌ای برای حمل و نقل درون شهری خود پیدا كرده‌اند كه از یك سو ترافیك شهر را كاهش می‌دهد و از سوی دیگر سلامت و آرامش ذهنی آنها را تامین می‌كند. این راه حل عملی و مفید خرید كارت روزانه برای ترامواهای شهری است. قیمت این كارت‌های روزانه بسیار با صرفه‌تر از استفاده از اتومبیل‌ شخصی است چون بنزین در این كشور بسیار گران است. البته كارت‌های مخصوص وسایل نقلیه درون شهری مثل تراموا، اتوبوس یا مترو هم وجود دارند كه شما می‌توانید در دور‌ه‌های چند روزه و یا حتی ماهانه از آن استفاده كنید. هرچه تعداد روزها بیشتر باشد كارت ارزان‌تر می‌شود. در پایتخت‌های بیشتر كشورهای اروپایی نیز چنین سفرهای درون شهری بین شهروندان بسیار رواج دارد. در تهران نیز بلیت‌های اعتباری با قیمت‌هایی ارزان در اختیار شهروندان قرار دارد كه با استفاده از این امكانات شهری مقدار زیادی پول پس‌انداز می‌شود چون هزینه یك‌بار رفتن به پمپ بنزین و پركردن باك بیش از اینها می‌شود. از سوی دیگر شما بدون واردآمدن فشار و استرس ترافیك در زمان كوتاه به مقصد می‌رسید و شهری با آلودگی هوای كمتر خواهید داشت.
● تجربه‌های شیرین یك مسافرت به سبك جدید
شما چند كیلوگرم اضافه وزن دارید؟ وقتی پشت میز محل كارتان نشسته‌اید چقدر از بابت شكم‌تان كه حسابی بزرگ شده است، نگران هستید و با خودتان عهد می‌كنید از این پس رژیم بگیرید و ورزش می‌كنید؟ بیایید از سهمیه‌بندی بنزین به نفع سلامت و تناسب اندام‌ خود استفاده كنید. به جای سوار اتومبیل شدن در مسیرهای درون شهری كمی پیاده‌روی كنید یا تعطیلات آخر هفته را به گونه‌ای جدید‌ تجربه نمایید. در چند سال اخیر در جوامع مدرن پدیده جدیدی شكل گرفته است كه آن را <تعطیلات بدون اتومبیل> می‌نامند. كشور اتریش از پیشگامان توسعه این طرح بوده است كه به حفظ محیط‌زیست كمك شایانی می‌كند. در كشور اتریش تعداد زیادی مسیرهای عبور و مرور برای عابران پیاده، پیست‌های دوچرخه‌سواری و مكان‌های گردشی برای افراد پیاده در نظر گرفته شده است. آنها وسایل نقلیه موتوری (ماشین‌های كرایه‌ای خصوصی اشتراكی، مینی‌بوس‌های هتل‌ها، وسایل نقلیه باری) را با وسایل نقلیه الكتریكی جایگزین كرده‌اند و در نهایت حدود ۵۰ موتور الكتریكی، ۳۰ دوچرخه الكتریكی و ۱۵ اتومبیل الكتریكی را به كار گرفته‌اند. گسترش وسایل حمل و نقل عمومی، سرویس رفت و برگشت به ایستگاه‌های راه‌آهن، اتوبوس شهری مدرن، اتوبوس‌های ویژه ایستگاه‌های اسكی و تاكسی‌های شبانه از جمله اقدامات دیگر آنها بوده است بنابراین بسیاری از گردشگرها بدون اتومبیل و پیاده از نقاط دیدنی این كشور دیدن می‌كنند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید