دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ / Monday, 23 October, 2017

گوش کن، خرج کن!


گوش کن، خرج کن!
● موسیقی به عنوان ابزاری مخاطب ساز برای فعالیت های اقتصادی و تجاری
در صنعت موسیقی جهان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار آلبوم در سبک‌های مختلف تولید، منتشر و عرضه می‌شود. شاید اولین سوالی كه در این رابطه به ذهن می‌رسد، این باشد که سبد خرید یک علاقه‌مند موسیقی، سالانه چه بودجه‌ای را برای آثار شنیداری تخصیص می‌دهد؟ آیا تولید در این حجم و تیراژ، اصولاٌ مخاطب دارد؟ و اگر مخاطب داشته باشد، به اندازه‌ای خواهد بود تا کفاف هزینه‌هایش را به‌عنوان یک کالای تجاری بدهد؟
اگر از آثاری که شاید همانند هر فعالیت یا محصول تجاری دیگر با شکست روبرو شوند صرف نظر كنیم، شواهد امر نشان می‌دهد که موسیقی آن‌قدر درآمدزایی و مخاطب دارد که عرضه‌ی آن را توجیه پذیر کند. مطمئناٌ صاحبان صنعت اگر چنین چشم اندازی را نمی دیدند، سرمایه خود را در حوزه‌ی دیگری با ریسک کمتر خرج می‌کردند. شاید این ابهام برای ما از آنجا قوت می‌گیرد که شرایط عمومی صنعت موسیقی و انواع مخاطبانش را با وضعیت جامعه خودمان در ایران مقایسه می‌کنیم. چون در اینجا و با شرایط موجود، هر چه حساب و کتاب می‌کنیم این احساس به‌وجود می‌آید که یک جای ماجرا می‌لنگد!
در کشور ما تنوع روش‌های ارتباط موسیقی با مخاطب محدود است . در ایران مخاطب اصلی موسیقی (که حاضر است بابت آن بهایی را پرداخت کند) عموماٌ به سه دسته اصلی طبقه بندی می‌شود. یکی آنهایی که آلبوم موسیقی را خریداری می‌کنند و مستقیماٌ شنونده اثری هستند که خود آن‌را پسندیده‌اند. دیگری آنهایی که در حوزه‌ی موسیقی زنده مخاطب کنسرت‌ها هستند و آخرین گروه نیز مخاطبان هنرهای دیگر هستند که موسیقی مکمل آن است (فیلم، تئاتر و...). سایر کاربردهای موسیقی و بالطبع طبقه بندی مخاطبانش در ایران آن‌قدر اندک است که می‌توان از آن صرف‌نظر کرد.
اما جدای از سه دسته‌ی فوق، نباید فراموش کرد که موسیقی به غیر از کاربردهای مستقیم مورد اشاره، خاصیت ارتباط نامحسوس با مخاطب را در زندگی روزمره و مناسبات تجاری بشری نیز دارد و به شکلی جدی در توسعه‌ی جریان نقدی تجارت موثر است. خواصی که (هم خوشبختانه هم متاسفانه) در کشور ما و به‌خاطر نبود بستر مناسب، اصولاٌ وجود ندارد.
اخلاق زندگی در جوامع غربی که زیرساخت فکری سرمایه داری در آن جاری است، مناسبات و هنجارهای مختلفی را به جامعه تحمیل می‌کند که در زندگی روزمره ما ایرانیان آن‌چنان نقشی ندارد (البته هنوز! چراکه رگه های این نوع نگرش در منطقه‌ی خاورمیانه و خاوردور به‌شدت در حال رشد است و بالاخره گریبان ما را هم خواهد گرفت). این مظاهر که پرچمدار آن الگوهای متفاوت مصرف گرایی است، شئونات جدیدی را وارد زندگی کرده است. به چند مثال توجه كنید:
اگر شما در ایران سالانه دو جفت کفش و یک دست کت و شلوار می‌خرید، برای یک کارمند خارجی این ارقام به اجبار چند برابر می‌شود.
اگر خانم یا آقای کارمندی چند روز متوالی یک لباس را بپوشد و یا در طول فصل تنوع کافی در پوشش و ظاهر خود ایجاد نکند، در ابتدا با نگاه متعجب همکاران (و شاید همراه با کمی دلسوزی) مواجه می‌شود و در نهایت با قرولند رییس و حتی واکنش مستقیم یا غیرمستقیم ارباب رجوع روبرو خواهد شد. اگر تغییر سالانه مد لباس را هم به آن اضافه کنید، مشاهده خواهید كرد که فرد جهت تطبیق با آن، وادار می‌شود تا حداکثر هر دو سال یکبار کل البسه خود را نیز تعویض کنید. این یعنی رونق بی‌حد و اندازه بازار پوشاک.
زندگی کاری رقابتی پرحجم و نفس‌گیر در جوامع مترقی غربی، فرصت کافی برای انجام بسیاری از امور روزمره را از انسان گرفته است. روی آوردن به غذاهای آماده (Fast Food) فقط به‌خاطر مزه یا قیمت مناسب آن نیست. عامل زمان نیز در آن دخالت مستقیم دارد. اغلب مردم فرصت غذا خوردن به سبک و سیاق مرفه‌ها یا شرقی‌ها را ندارند.
یکی از دلایل رونق محسوس سوپرمارکت‌های بزرگ (Shopping Mall ها) به علت آن است که خریدار امکان اینکه وقت کافی صرف خرید میوه از یک محل ، گوشت از محلی دیگر و ...را ندارد.
هزینه‌های بالای زندگی در غرب ماشینی و سهم بزرگی که شهروند می‌باید برای کالاهای مصرفی خود در آنجا هزینه کند، اندوخته‌اش را برای تامین فضایی بزرگ جهت زندگی محدود می‌کند. پس عموم شهروندان به خرید یا اجاره خانه‌های کوچک سوق پیدا می‌کنند.
حال شاید با این سوال مواجه شوید که « اینها چه ربطی به موسیقی و مخاطب دارد؟». ارتباطش ساده است:
شهرهای بزرگ و کوچک دنیا مملو هستند از مغازه‌های ریز و درشت فروش پوشاک، لوازم خانه و .... که با ویترین‌های چشم نوازی که دارند، به‌شدت انسان را اغفال می‌کنند تا سری بداخل آن بزند. اصطلاح «ویندو شاپینگ» (window shopping) فقط یک شوخی است. امکان ندارد آدمی با این‌همه زرق و برق مواجه شود و به داخل یکی از این مغازه‌ها هل نخورد. چه برسد به آنهایی که بنا به ضرورت‌های شغلی یا شخصی موظف به خرید باشند.
اگر وارد این مغازه‌ها شده باشید، مشاهده می‌کنید که موسیقی جزو ارکان اصلی ایجاد جذابیت خرید است. موسیقی آن‌قدر با دکوراسیون و کالاها تنیده شده که شما بدون اینکه متوجه باشید، اخلاقتان خوب می‌شود، کم کم احساس می‌کنید بدنتان کمی حرکت‌های موزون می‌کند(!)، رفتارتان در مغازه با همسرتان بهتر می‌شود، عطش برای چرخیدن در آن فضا افزایش می‌یابد، معاشرت کردن با اتیکت‌های قیمت عادی می‌شود و هر آنچه یارتان خوشش آمد، فوراً می‌گویید: «آره عزیزم بخر!» و آن‌چنان نرم و مطیع می‌شوید تا بالاخره به حالت «سماع خرید» برسید! تا حالا فکر کردید مردم با چه ابزاری به این درجه از سماع می‌رسند؟ آلبوم‌های موسیقی (عمدتاٌ پاپ) که شاید در حالت عادی هیچگاه رقبت به خرید آن وجود نداشته باشد، مصرف کننده را به‌شدت حرف شنو و مطیع می‌کند.
موسیقی در طول مدت کار فروشگاه به راه است و مطمئن باشید که اگر فرد چند روز بعد دوباره به همان بوتیک یا مغازه مراجعه کند، به همان میزان که عناصر داخل ویترین و چیدمان آن برای جذب مجدد مشتری عوض شده است، در داخل هم موسیقی متفاوتی پخش خواهد شد. می‌توانید مطمئن باشید که حتی احتمال آن که شما از یک مغاره به بوتیک دیگری بروید و همان موسیقی‌ها را بشنوید نیز بسیار ضعیف است. هر بوتیک صرف‌نظر از کاربری یا خصوصیات کالاهایش، موسیقی متفاوتی را نیز به خورد خریدار می‌دهد.
تا به‌حال شده به خارج سفر کنید و مجبور شوید از غذاهای حاضری «مك‌دونالد» (McDonald)، «برگر كینگ» (Burger King)، «پیتزا هات» (Pizza Hut) و ...بخورید؟ غذاهایی که اگر پنج دقیقه از طبخ آنها بگذرد و کمی سرد شوند، آن‌وقت متوجه خواهید شد که چه معجونی نوش جان کرده‌اید! این‌گونه رستوران‌ها ، مکانی برای اقامت‌های ۵ الی ۱۰ دقیقه‌ای است (یعنی به همان اندازه که غذا هنوز قابل خوردن است). این صاحبان مشتری‌مدار و خادم خریدار باید چه کنند تا مشتری زودتر فلنگ را ببندد و جایش را به مشتری بعدی بدهد؟ موسیقی تکنو، ترانس، پاپ یا راک‌اند‌رولی که پخش می‌شود، ناخواسته مشتری را به عجله وا می‌دارد. در یک چشم به هم زدن مشتری متوجه می‌شود که همراه با ضرب‌آهنگ موسیقی غذا را میل، میزش را هم تمیز کرده و دوباره در خیابان است.
اگر قرار بود در این مکان سمفونی شش بتهوون پخش شود مگر می‌شد حالاحالاها مشتری را از آنجا بلند کرد؟ اگر این‌طور بود مك‌دونالد تا حالا حتماٌ ورشکست شده بود. ضمناٌ باید در نظر داشت که این‌گونه رستوران‌ها از آن دست مکان‌هایی هستند که یک شهروند شاید در طول هفته چندبار به آن مراجعه کند. اگر هر روز همان موسیقی پخش شود واکنش مشتری چه خواهد بود؟ آیا احساس نمی‌کند که فضا و مکان یکنواخت و غذا تکراری است ؟ در همین تهران خودمان رستوران‌های لوکسی هستند که در طول سال فقط یک موسیقی خاص را پخش می‌کنند. تصور کنید در طول سال فقط ۳ بار به آن رستوران بروید و هر بار همان موسیقی پخش شود، قطعاٌ ناخودآگاه واکنش نشان خواهید داد. چه برسد به اینكه این اتفاق هر چند روز یکبار در پاتوق همیشگی غذاخوردن روی دهد.
با وارد شدن به داخل سوپر مارکت‌ها ، موسیقی به خریدار نوعی مستی شنیداری می‌دهد. موسیقی نه تند است و نه ملایم. آن‌قدر که به مشتری فرصت فکر کردن بدهد تا شلیل بخرد یا هندوانه، و از میان ده‌ها نوع پنیر و کالباس و نوشیدنی و ... یکی را انتخاب کند.
فکر کنید یک شهروند غربی هستید. خانه‌تان هم که آ‌نقدر کوچک است که در تعطیلات آخر هفته شانس زیادی برای معاشرت با دوستانتان در آنجا پیدا نمی‌کنید. پس راه حل چیست؟ اگر صاحب فرزند هستید که حتماٌ به پارک‌های تفریحی می‌روید. موسیقی در آنجا شما و بچه‌هایتان را آن‌چنان بمباران و تهییج می‌کند که ناخودآگاه بلیط می‌خرید و سوار چرخ و فلک و اسباب‌های مهیج دیگر می‌شوید. کلی کیف می‌کنید و در یک چشم بهم زدن متوجه می‌شوید که چند ده دلار خرج شده است. اگر هم قصد داشته باشید تا تعطیلات آخر هفته را کمی متمدنانه‌تر بگذرانید، کمبود جا شما را وادار می‌کند تا با دوستانتان در مکانی عمومی مثل یک رستوران قرار بگذارید. آنجا هم موسیقی کلاسیک یا ملایم زینت بخش محیط شما خواهد بود.
در هر کدام از مثال‌های بالا، مشتری یا مخاطب به سمت خرج کردن سوق پیدا می‌کند. حال که همه صنوف در کنار ابزارهای تخصصی خود از عامل مکمل دیگری به نام موسیقی برای در آوردن پول از جیب مشتری استفاده می‌کنند، پس باید بهای آن‌را نیز بپردازند. هیچ مکان یا محلی عمومی در دنیا وجود ندارد که با موسیقی تزیین شود و موظف به پرداخت حق و حقوق آن نباشد. اگر یک بوتیک روزانه چند هزار دلار فروش دارد باید بپذیرد که موسیقی نیز یکی از هزینه‌های سربار او است. بسیاری از بنگاه‌های تجاری جهت تسهیل کار، به پخش مستقیم برنامه کانال‌های رادیویی موسیقی روی می‌آورند. کانال‌هایی که اصولاٌ با همین دیدگاه راه اندازی شده‌اند. کانال‌های آنتنی متعددی در هر شهر وجود دارند که بدون انقطاع یا مزاحمت گوینده، بصورت ۲۴ ساعته موسیقی پخش می‌کنند.
این کانال‌ها نه از محل آگهی بلکه از محل اشتراکی که از مصرف کننده‌ها می‌گیرند گذران روزی می‌کنند. ضمن اینکه امروزه با افزایش کانال‌های رادیویی اینترنتی، بسیاری از فروشگاه‌ها با پرداخت حق اشتراک از طریق کامپیوتر داخل فروشگاه، بلندگوهای خود را تغذیه می‌کنند. بسیاری از موسیقی‌ها کاربردهای متنوع مصرف‌گرایانه این‌چنینی دارند و بر مخاطب خود از دری دیگر وارد می‌شوند. این‌کار آن‌قدر درآمد دارد که اگر آلبوم آنها نیز فروش نرفت، کفاف مخارج و یا حتی سودشان را بدهد. بخصوص که موسیقی‌هایی از این دست به‌علت اینکه مستقیماٌ مورد توجه مخاطب قرار نمی‌گیرد، عموماٌ نه آهنگسازی پیچیده‌ای دارد، نه نوازندگان زیاد و نه حتی ترانه‌ای پرمعنی.
در زنجیره‌ی به هم پیوسته‌ی تجارت که از خلق فکر شروع، در میانه راه به تولید و در نهایت به مصرف کننده می‌رسد، موسیقی نیز یکی از حلقه‌های اتصال بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش تلقی می‌شود. همه دست به دست هم داده‌اند تا مصرف‌کننده بیشتر خرج کند.

رامین صدیقی

منبع : فرهنگ و آهنگ

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
اتم کربن , سفیر ایران در بغداد , یعقوب پوراسد , فیلم , کرد ایزدی , فرزندان شهدا , اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابی سعید ابوالخیر , کمک مالی کشاورزان , نامه ای به امام زمان , مشکلات احتمالی , برنامه جاوا , توسعه , تجدید حکم , وزیر ورزش و امور جوانان , یک نفر کمتر , خانواده‌های ایثارگران , کاتهک اتمی , افزایش درآمد , گنبد سلطانیه , تندروی وهابی , فولر , مذاکره برای حج 96 , رییس سازمان میراث فرهنگی , انجمن داروسازان تهران , معاون دبیر کل سازمان ملل , نیازذهنی , دندان شکن , شهرستان قدس استان تهران , گروه شیمی , کاردار سفارت عراق در دمشق , پاریدولیا , بهرام عظیمی , تحسین , مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه , 20تن , دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه , ورزسش همگانی , فیلیکس استانوسکی , حسن غفوری فرد , مهارت ملی , نوید محمد زاده , جنبلاط , جولان خودروهای لوکس , محمد تازیکی , رومانی , نصرت‌الله تابش , فدراسیون کونگ فو و هنرهای رزمی , رشد اقتصادی کره جنوبی , سرمربی تیم ملی بسکتبال , نرخ ارز و سکه ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
گازگرفتگی، زهرها، گزش‌ها، ومسمومیت با آبزیان , عمان و یمن متحد , سعد و سعید , نمونه یک قرارداد بای بک , تغذیه , از سال ۱۸۰۱ تا سال ۱۸۵۰ میلادی , مثنوی , تا تو به خاطر منی کس نگذشت بر دلم , حکایت مرد درویش و همسایه‌ی توانگر , دیگر کلیساهای مسیحیان هلند , درمان بیماران , سوگ‌ها و عزاهای ملی، مذهبی و خانوادگی، استان چهارمحال وبختیاری , جدول شدت گواتر (1b به بالا) در مرکز ۲۴ استان در سال ۱۳۶۸ , دلدار به طبع گشت رام آخر , که جان برد اگر آن مست سرگران بدرآید , جدول مشخصات گوسفند مغانی , با لب لعلت سخن در جان رود , قطعات , عفونت‌های ناشی از پنوموکک(۲) , فیتولاكا (سرخ بر) ,

برخی منابع مهم خبری
sharghdaily.ir روزنامه شرق , tazeh.net تازه , marznews.com مرزنیوز , faranashr.com فرانشر , home.abrarnews.com روزنامه ابرار , simafilm.ir سیما فیلم , tafahomnews.com روزنامه تفاهم , mehrnews.com خبرگزاری مهر , esfahanemrooz.ir اصفهان امروز , noet.ir سازمان سنجش , asreertebat.com عصر ارتباط , peykekhabar.com پیک خبر , asianews.ir روزنامه آسیا , filmnews.ir فیلم نیوز , press.jamejamonline.ir روزنامه جام جم , mobile.ir موبایل , uromnews.ir اروم‌نیوز , freezones.ir مرکز امور مناطق آزاد , pardad.ir پرداد , elpress.ir ائل پرس , namanews.com نما , gostareshonline.com گسترش صنعت , mashreghnews.ir مشرق نیوز , iranfile.ir ایران فایل , javanonline.ir روزنامه جوان , iranojahan.com ایران و جهان , sibna.ir سیبنا , mehrkhane.com مهرخانه , shahrvand-newspaper.ir روزنامه شهروند , etemadnewspaper.ir روزنامه اعتماد ,

وبگردی
ایران 10 برابر فرانسه، کارخانه خودرو دارد !
ایران 10 برابر فرانسه، کارخانه خودرو دارد ! - پتروشیمی ایران تنها با یارانه و تسهیلات بسیار ارزان‌قیمت و رانتی که می‌گیرد، توانسته است سودآور باشد.
خودرو ساز شوید من حمایت میکنم (یعنی تضمین فروش داخلی هر محصولی به سه برابر قیمت با ایشان)
خودرو ساز شوید من حمایت میکنم (یعنی تضمین فروش داخلی هر محصولی به سه برابر قیمت با ایشان) - وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست بخش خصوصی با وی گفت: آیا فقط ایران خودرو و سایپا برای خودرو‌سازی ایران خلق شده‌اند و خودرو ساز دیگری نمیتواند در ایران فعالیت کند.
اظهارات جنجالی و درگیری فیزیکی بقایی با ماموران پس از دادگاهش!
اظهارات جنجالی و درگیری فیزیکی بقایی با ماموران پس از دادگاهش! - دادگاه دوم حمید بقایی،معاون اجرایی محمود احمدی نژاد بسیار جنجالی شد... / ویدیو از آپارات
همسر جهانگیری در ضیافت ناهار همسر اردوغان در کشتی!
همسر جهانگیری در ضیافت ناهار همسر اردوغان در کشتی! - همسر اسحاق جهانگیری و دیگر مقامات اجلاس دی-۸ در ضیافت ناهار همسر اردوغان را می‌بینید.
محسن افشانی باز هم جنجال آفرید.
محسن افشانی باز هم جنجال آفرید. - بتازگی فیلمی در استوری اینستاگرام خانم لنی برلین lennyberlin خواننده و دی جی اوکراینی منتشر شده که عجیب بود. حضور آقای محسن افشانی بازیگر کشورمان در کنسرت این خواننده و حضور در کنار این خانم آن هم با ظاهری نامتعارف جای سوال و تعجب دارد.
ظلمِ برخی مقامات، جمهوری اسلامی را با خود خواهد برد!
ظلمِ برخی مقامات، جمهوری اسلامی را با خود خواهد برد! - این روزها مردم حس می کنند سفره ای از پول و امکانات پهن شده و هر کسی بی توجه به کار و تلاشش و صرفا با نزدیکی به صاحبان قدرت پای آن نشسته اند و می خورند و می برند! باور کنیم ظلم و ستم اینان، همه ما را به زودی با خود خواهد برد. این روزها برخی مقامات در چشمان مردم زل می زنند و رانت دهی و رانت خواری را طبیعی و عادی جلوه می دهند و حتی طلبکار مردم هم می شوند.
میرشکاک: اختلاس مقدس شده است
میرشکاک: اختلاس مقدس شده است - خشت خام / نوبت سی و چهارم / گفتگوی حسین دهباشی با یوسفعلی میرشکاک / ویدیو از آپارات
فیلم | شخصی که کنار ترامپ ایستاده بدل ملانیاست
فیلم | شخصی که کنار ترامپ ایستاده بدل ملانیاست - فیلم - کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار این ویدئو شایعه کرده اند فردی که کنار دونالد ترامپ ایستاده، ملانیا نیست و بدل او است.
رفتار نامناسب قرائتی در یک برنامه زنده
رفتار نامناسب قرائتی در یک برنامه زنده - سن و سال كه بالا برود حوصله آدم كمتر مي شود. در پخش مستقيم هم اقتضائات و شرايطي است كه آقاي قرائتي به آن عادت ندارد. در همين ويدئو هم ايشان مي گويد دوربين را نگه داريد! يعني كاملا واضح است كه ايشان تصور مي كرده در يك برنامه ضبطي سخنراني مي كند!
حمله خانم نماینده با پایه میکروفن به معاون استاندار
حمله خانم نماینده با پایه میکروفن به معاون استاندار - هاجر چنارانی نماینده نیشابور سخنرانی معاون استاندار خراسان رضوی را بخاطر استفاده سهوی از کلمه خراسان غربی در سخنرانی گذشته به هم زد.
"اسیدپاشی اصفهان" هم‌چنان "معما"
"اسیدپاشی اصفهان" هم‌چنان "معما" - این اظهارات رییس پلیس آگاهی مسیر عجیب خود را ادامه داد تا به اینجا رسید که توپ عدم دستگیری اسیدپاش را به زمین رسانه‌ها انداخت. او گفت: "این در شرایطی بود که این فرد در شرایط زمانی آن موقع به‌دنبال حساسیت بالایی که در رسانه‌ها و جامعه ایجاد شد، در نیمه راه، از ادامه مسیرش منصرف شد."
حاشیه های مراسم ختم داود احمدی‌نژاد
حاشیه های مراسم ختم داود احمدی‌نژاد - مراسم ترحیم مرحوم داود احمدی‌نژاد برادر رئیس جمهور سابق کشورمان عصر دیروز در مسجد امام خمینی(ره) شهرک شهید محلاتی برگزار شد.
دختر شطرنج‌باز ایرانی به تیم ملی آمریکا پیوست
دختر شطرنج‌باز ایرانی به تیم ملی آمریکا پیوست - دختر شطرنج‌باز ایرانی که به دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ایران اخراج شد، به تیم ملی آمریکا پیوست.
میلیاردر ایرانی بار دیگر خودرویBMW خود را به آتش کشید
میلیاردر ایرانی بار دیگر خودرویBMW خود را به آتش کشید - فیلم / آقا این ماشینو بفروش یک پراید بخر راحت شو.
ازدواج قربانی اسید پاشی اصفهان
ازدواج قربانی اسید پاشی اصفهان - مرضیه ابراهیمی در جریان اسیدپاشی یکی از قرنیه‌هایش را از دست داد و بدنش نیز به‌ شدت آسیب دید و یک قسمت از سرش سوراخ شد.
مشاهده زندگی جدید خانم رهنما فعلآ بلامانع است / عکس
مشاهده زندگی جدید خانم رهنما فعلآ بلامانع است / عکس - عقد «بهاره رهنما» و همسرش در حرم امام رضا (ع)
تصاویر ازدواج مجدد بهاره رهنما
تصاویر ازدواج مجدد بهاره رهنما - بهاره رهنما که بیشتر کارهای او با مضمون ظنز و کمدی است . روز شنیه 4 شهریور با امیر خسرو عباسی ازدواج کرد.
حرکات عجیب احمدی  نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان!
حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان! - حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات حمید بقایی از دوران زندان کوتاه مدتش
    پربازدیدها