چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
ABS مکانیکی و معایب آن
بسیاری از افراد برای بالا بردن ایمنی خود و داشتن ترمزهایی بهتر اقدام به نصب این سیستم می نمایند. غافل از اینكه این سیستم با آنچه كه ABS (مكانیكی-الكتریكی) نامیده می شود و راجع به آن شنیده اند كاملا متفاوت است .در ابتدا بهتر است مختصری راجع به ABS واقعی و آنچه كارخانجات اتومبیل سازی برروی خودروهایشان نصب می كنند،توضیح داده شود و بعد از آن وارد بحث آنچه اخیرا به صورت دستی بر روی اتومبیلها اضافه میشود و ABS مكانیكی نام دارد و تفاوتهایش با سیستم اصلی ABS بپردازیم.
ABS یا Anti Lock Brake System بطور خلاصه از قفل كردن چرخهای خودرو در هنگام ترمز های شدید جلوگیری می كند و اتومبیل به روی زمین كشیده نمی شود و به عبارت دیگر ،در زمینهای خشك از كشیده شدن خط لاستیك بر روی اسفالت و در زمینهای تر از سرخوردن خودرو جلوگیری می كند، اما عملكرد آن:
ترمزها بوسیله فشار روغنی كه در سیستم ترمز قرار دارد عمل می كند و با فشردن پدال ترمز این روغن فشرده شده،فشار را به لنتها منتقل می كند و لنتها بر اثر تماس با دیسك، خودرو را متوقف می كند. تئوری نهفته در پشت سیستم ABS بسیار ساده است؛ باید با قطع و وصل كردن سریع نیروی پشت لنتهای ترمز، از توقف چرخها در هنگام ترمزهای شدید جلوگیری كرد. این سیستم شامل ۴ قسمت اصلی است:
۱. سنسورهای سرعت
۲. پمپ
۳. دریچه ها
۴. كنترل كننده
۱- سنسورهای سرعت:
سیستم ABS نیاز به فهم این موضوع دارد كه چه زمانی چرخها قفل كرده اند تا بتواند ، وارد عمل شود. سنسورهای سرعت در هر چرخ (در مواردی برای هر دو چرخ یك سنسور ) وجود دارند، این سنسورها هرگونه كاهش بسیار سریع سرعت كه ناشی از ترمزهای شدید است و منجر به قفل شدن چرخها می شود را به سیستم گزارش می دهند.
۲- دریچه ها:
هر چرخ یك دریچه دارد، در اكثر سیستم ها این دریچهها ۳ حالت دارند:
- حالت اول: دریچه باز است و فشار از سیلندر اصلی مستقیما به چرخ وارد می شود
- حالت دوم: دریچه راه را می بندد و فشار سیلندر اصلی به چرخ منتقل نمیشود و این موضوع باعث می شود ، فشار ناشی از فشردن پدال توسط راننده به چرخ مورد نظر منتقل نشود.
- حالت سوم: دریچه مقداری از فشار وارده را به چرخ وارد می كند.
۳- پمپ:
زمانیكه دریچه باز است تا فشار به چرخها وارد شود،سیستم باید راهی داشته باشد تا بتواند این فشار را بر گردانده و زمانی كه دریچه فشار را در چرخی كاهش می دهد باید در پالس بعدی،این فشار را دوباره به چرخ بازگرداند و این كاری است كه پمپ انجام می دهد.
۴- كنترل كننده:
كامپیوتری است در خودرو كه سنسورهای سرعت و دریچه ها را كنترل می كند.
روش كار
ابتدا لازم به ذكر است كه سیستم های مختلفی برای ABS طراحی شده و در اینجا به ساده ترین نوع آن می پردازیم.
زمانی كه سنسوری اعلام كند در اثر ترمز چرخی قفل شده ،كامپیوتر به دریچه و پمپ فشار آن چرخ دستور كاهش فشار روغن را بوسیله بستن دریچه آن چرخ می دهد،تا زمانی كه سنسور سرعت اعلام كند علی رغم فشردن پدال توسط راننده،چرخ به حركت افتاده،در این هنگام دریچه باز میشود و فشار باز می گردد و در صورت قفل شدن مجدد،همین عمل دوباره تكرار می شود و این كار ممكن است ۱۵ تا ۲۰ بار در ثانیه تكرار شود.
در هنگامی كه ABS فعال می شود،ممكن است یك نوع بالا و پایین رفتن به صورت پالس بر روی پدال احساس شود كه این امری طبیعی در سیستم ABS است و بدلیل باز و بسته شدن دریچه هاست.
●ABS مكانیكی
این سیستم اولین نوع سیستم ABS است كه در سال ۱۹۶۰ بوسیله کارخانه Dunlop طراحی شد ولی با ورود سیستم ABS الكتریكی بوسیله كارخانه بوش این سیستم اصلا به مرحله تولید نرسید، ،این سیستم فقط شامل دو استوانه که درونشان هوای فشرده و یک دیافراگم قرار دارد می باشد و این سیستم زمانی که فشار بر روی پدال از حد مشخصی بیشتر شود آنرا بجای انتقال به لنتها به دیافراگم منتقل می کند و دیافراگم هوای پشت خود را فشرده میکند و در نتیجه فشارهیچگاه از حد معینی بالاتر نمی رود اما عیب های این سیستم:
۱ - در زمینهای خیس و لغزنده از سر خوردن خودرو جلوگیری نمیکند.
۲ - در سرعتهای زیر ۴۰ کیلومتر نیز نمی تواند جلوی قفل شدن چرخها را بگیرد.
۳ - مکان کنترل و جلوگیری از قفل شوندگی هر چرخ به صورت انفرادی را نیز ندارد ،وتنها فشار کل را کم میکند.
۴ - با افزایش وزن خودرو (بار و مسافر) عمل ترمز گرفتن بسیار سخت تر از ترمز عادی میشود.
۵ - اگر فشار باد چرخی بیشتر از حد معمول باشد نیز قبل از عمل کردن این سیستم آن چرخ قفل خواهد کرد. بطور کلی این نوع سیستم ها شاید تا حدی برای رانندگان آماتور آن هم در مواردی مفید باشد،اما برای رانندگان حرفه ای نه تنها مفید نیست که مضر هم هست و کلا به دلیل همین نقایص در هیچ کارخانه اتومبیل سازی استفاده نمی شود.
شهرام اسلامی
منبع:
www.automobilemag.com
منبع:
www.automobilemag.com
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران دولت سیزدهم رافائل گروسی رئیس جمهور دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
هواشناسی سازمان هواشناسی تهران قتل بارش باران پلیس حجاب آموزش و پرورش سیل سلامت شهرداری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو شهرداری تهران مالیات مسکن حقوق بازنشستگان قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی سایپا
نمایشگاه کتاب فضای مجازی رضا رویگری تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینما تئاتر دفاع مقدس سینمای ایران سریال موسیقی کتاب
اینوتکس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی فناوری سامسونگ آیفون گوگل مایکروسافت باتری ناسا
سازمان غذا و دارو خواب مواد غذایی کمردرد بیماران خاص زیبایی کاهش وزن بیمه