یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

تاکتیک برای فریب رقیب


تاکتیک برای فریب رقیب
اصولگرایان نامطمئن تر از رقبای اصلاح طلب فرآیند ائتلاف و اتحاد برای مجلس هشتم را دنبال می کنند. آنان از ابتدای امسال تلاش خود را معطوف به این کرده اند که با تاسیس شوراهای مشورتی گوناگون و با ایجاد یک فضای روانی از شکاف روزافزون در صفوف خود جلوگیری کنند.
آنچه بیش از همه در ویترین تبلیغاتی اصولگرایان در بوق می شود، تشکیل شورایی موسوم به ۵«۶ است؛ شورایی که فعالیت های آن تنها از طریق سخنگو منعکس می شود. در حالی که ترکیب اصلی این شورای ۱۱ نفره که همان ۵ عضو مرضی الطرفین باشند در هاله یی از ابهام قرار دارد و حتی برخی صاحب نظران اعلام نکردن اسامی این ۵ عضو مرضی الطرفین را نه یک تاکتیک سیاسی برای پیشبرد استراتژی ائتلاف در این جناح بلکه برآمده از بینش و جهان بینی این جریان نسبت به مردم و نظر آنها می دانند.
این صاحب نظران بر این باورند «چون اصولگرایان در بینش و منش خود رای مردم را تزئینی می دانند، ترجیح می دهند که فرآیند تصمیم گیری خود را از مردم پنهان کنند.» همین صاحب نظران ادامه می دهند «تشکیل شورایی که موجودیت آن اعلام شده است اما اعضای آن معرفی نمی شوند همخوان با این بینش اصولگرایان است، چون اگر آن جناح نگران تصمیمات رقیبان خود هستند چه نیازی به اعلام این شورا بود. اگر نیاز به اعلام موجودیت این شورا بود چرا اعضای آن را اعلام نمی کنند. تا این چهره های مرضی الطرفین بیشتر به هواداران این جریان اطمینان بدهند؟» با این اوصاف یک پرسش جدی در برابر جریان اصولگرا قد علم می کند که عدم اعلام «شورایی» که «مرضی الطرفین» است و قرار است برنامه «ائتلاف» را پیش ببرد آیا جز با نامحرم دانستن مردم با منطق دیگری همخوانی دارد؟
● شورایی در کار نیست
شورای ۶«۵ اصولگرایان که سریعاً نام «جبهه متحد اصولگرایی» را بر پیشانی آن ثبت کردند از همان آغاز اعلام فعالیت با اما و اگرهای فراوان روبه رو بود. فراتر از پرسش هایی که در بخش اول این مطلب در برابر این شورا قرار گرفت، گروهی دیگر از فعالان سیاسی وجود این شورای مرضی الطرفین را از اساس رد کرده و آن را مانور جریان اصولگرا برای فریب جریان رقیب و پمپاژ روحیه به بدنه اصولگرایی تلقی می کنند. این فعالان بر این باورند که «این چه شورای مرضی الطرفینی است که اعلام اسامی آنها باعث اعتراض دیگر اصولگرایان می شود. اساساً این مرضی الطرفی ها چگونه مرضی الطرفی هستند که از یک طرف به مردم نامحرمند واز طرف دیگر باعث ایجاد شکاف در بدنه جریان اصولگرایی می شوند؟» این گروه معتقدند؛« بنابراین از اساس چنین شورای مرضی الطرفین وجود ندارد و هماهنگی اصولگرایان برای ائتلاف با حضور همان ۶ نماینده سه طیف سنتی- احمدی نژاد و اصولگریان اصلاح طلب پیش می رود و شورای مرضی الطرفین اگر یک بلوف سیاسی نباشد یک «مانور فریبا» برای گمراه کردن جریان رقیب و مردم است.»
● شورای بلندپایه ها
برخلاف این دو گروه، فعالان سیاسی دیگری وجود دارند که این شورا را جدی گرفته اند و معتقدند سیستم اصولگرایان به گونه یی است که اگر از بالا فرمانی صادر شود همه از هر گروه و جریانی که باشند مطیع هستند و چون «دستور» از «بالا» صادر شده است باید گردن بنهند بنابراین با توجه به شکست سنگین اصولگرایان در شوراهای سوم، حداقل اقدام ممکن برای مهار دور شکست اصولگرایان گردن نهادن به «وحدتی» است که از «بالا» «امر» می شود اما از درون نمی جوشد. این دسته از صاحب نظران سیاسی معتقدند؛« اعلام نکردن شورایی که مرضی الطرفین نامیده اند، دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد، یکی هم هراس از دامن زدن به اعتراض و تعمیق شکاف در این جریان است. اما خبرهای تکذیب نشده مطبوعات هم می تواند روشن کند که چرا اصولگرایان راضی به افشای نام رهبران مرضی الطرفین خود نیستند.»
اشاره این گروه به خبر روزنامه ها است که به نقل از یکی از نمایندگان نزدیک به اصولگرا از هدایت جلسات ۵«۶ توسط علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داده بود. بر این اساس علی لاریجانی به خاطر موقعیت حساسی که در اختیار دارد (دبیری شورای عالی امنیت ملی) براساس قانون حق حضور مستقیم در فعالیت ها و دسته بندی های سیاسی را ندارد و اعلام اسامی این افراد نه تنها موجب تضعیف جایگاه شورای عالی امنیت ملی بوده بلکه نشان دهنده اقدامات خلاف قانون اصولگرایان برای وحدت است.
از این رو بهترین تصمیم این است که اسامی این افراد اعلام نشود تا از یک طرف مشکل قانونی مساله پیش نیاید و از طرف دیگر در خفا نگه داشتن این اسامی مانوری برای اصولگرایان خواهد بود که پیش از رقابت ها از شکل گیری شکاف ها و اختلافات در درون جناح خود جلوگیری کنند.
از طرف دیگر برخی منابع خبری نیز از حضور دست اندرکاران انتخابات نظیر ثمره هاشمی مشاور عالی رئیس جمهور و رئیس ستاد انتخابات کشور در این شورای ۵ نفره خبر می دهند که باز هم حضور وی علاوه بر اعتراض گروه های سیاسی با موانع قانونی روبه رو است. به هر حال خبرهای تایید نشده حول و حوش این شورا هنوز ادامه دارد.
● لیست های سایه
در میان این گمانه زنی ها، هرازچندگاهی یکی از سایت های خبری یا نمایندگان نزدیک به جریان اصولگرایان به اعلام اسامی افرادی، شورای سری مرضی الطرفین اصولگرایان را به افکار عمومی راه می دهند. سیدرضا تقوی رئیس سیاست گذاری نماز جمعه، علی اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین الملل، ابوترابی نماینده قزوین و نایب رئیس مجلس، آشتیانی و آیت الله خوشوقت افرادی بودند که تاکنون به عنوان اعضای شورای ۵ نفره سری نام شان اعلام شده است. بی آنکه این افراد این خبر را تایید یا تکذیب کنند.
کیوان مهرگان
منبع : روزنامه اعتماد