دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

بیم و امید درباره یک تیم پرستاره


بیم و امید درباره یک تیم پرستاره
رقابت های قهرمانی كاراته آسیا دورخیزی برای مسابقات جهانی ۲۰۰۸ كاراته از جمله ورزش هایی است كه روی مدال های آن حساب ویژه ای باز می كنند. پس از موفقیت تیم والیبال در عرصه جهانی و تیم بسكتبال در جام ملت های آسیا، این بار نگاه ها به سوی كاراته است تا در رقابت های قهرمانی آسیا در مالزی روند صعودی موفقیت های ورزش كشورمان را تكمیل كند.
درخشش كاراته كاهای كشورمان در بازی های آسیایی دوحه و كسب ۳ مدال طلا و ۳ مدال برنز انتظارها را از این رشته دوچندان كرده است و همه منتظرند كه كاروان كاراته ایران با عنوان قهرمانی به كشور بازگردد.
گرچه سرمربی تیم ملی ایران كه از ۳ ماه قبل هدایت و رهبری این تیم را به عهده گرفته قول قهرمانی نمی دهد ولی بر این نكته تأكید دارد كه تمام تلاشمان را برای قهرمان شدن به كار می بندیم و در این راه تمام اعضای تیم هم قسم شده اند و به صورت جدی تمرین می كنند.
با آغاز اردوی تیم ملی كاراته از ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری ۷ نفر از كاراته كارانی كه توانسته بودند در مسابقات انتخابی قهرمان شوند به این اردو دعوت شدند. اعضای این تیم به همراه ۵كاراته كا در قسمت كومیته زیرنظر علیرضا سلیمانی تمرینات خودشان را آغاز كردند.
سرمربی تیم كاراته ایران كه ژاپن زخم خورده را مهم ترین رقیب ایران می داند درباره اردو و تمرین تیم كاراته ایران می گوید: «پس از مسابقات جام وحدت و دوستی با برگزاری مسابقه های انتخابی نفرات اول به اردوی تیم ملی دعوت شدند و از روز ۱۸اردیبهشت ماه تمرینات آغاز شده است. متأسفانه در هفته های اول تعدادی از اعضای تیم ملی به دلیل مصدومیت و با بستن قرارداد با شركت نفت در تمرینات حاضر نشدند ولی در مرحله یازدهم اردوی آمادگی كه از روز شنبه هفته گذشته در مجموعه ورزشی آزادی آغاز شده است تمام اعضای تیم ملی كاراته حاضر و تمرینات تخصصی را با جدیت پشت سر می گذارند.»
رقبای سرسخت ایران در كاراته با برنامه ریزی طولانی مدت خیز بلندی را برای كسب قهرمانی این دوره از رقابت ها و همچنین رقابت های جهانی كرده اند. تیم ژاپن كه یكبار طعم شكست مقابل ایران را چشیده است همچون مار زخمی منتظر فرارسیدن روز مسابقات است تا بتواند انتقام بزرگی از ایران بگیرد. آیا تیم كاراته ایران برای مقابله با این تیم ها برنامه ای دارد؟
پاسخ به این سؤال را سرمربی تیم ملی با گفتن این جمله كه قول قهرمانی نمی دهم آغاز می كند. او با اشاره به این نكته كه رقبای ما از ۲ سال قبل برنامه ریزی كرده و تمریناتشان را آغاز كرده اند گفت: «تیم ژاپن كه هنوز هم به خاطر باخت مقابل تیم ایران زخمی است این بار مجهزتر از قبل پا به این مسابقات می گذارد. در این دوره از رقابت ها تیم ضعیف وجود ندارد و تیم هایی مانند كویت، قزاقستان و مالزی با بهترین مهره هایشان پا به این مسابقات می گذارند.
آنها با یك برنامه ریزی بلندمدت خودشان را برای مسابقات ۲۰۱۰ آماده می كنند. امكاناتی را كه آنها برای این ورزش و آماده سازی تیم هایشان اختصاص داده اند بسیار بیشتر از تیم ایران است. تیم ژاپن كه به خاطر باخت به ایران غرور ملی شان جریحه دار شده است برای جبران این شكست به این رقابت ها می آید. باید در این مورد انصاف بیشتری داشت.
ما تلاش می كنیم كه قهرمان شویم ولی نمی توانم قول قهرمانی بدهم. هم اكنون تیم كره جنوبی كه به تازگی به صورت حرفه ای وارد دنیای كاراته شده است با برنامه ریزی مناسب و اختصاص امكانات مناسب به این ورزش چند سال دیگر به عنوان یكی از رقبای اصلی و مهم در رقابت ها مطرح خواهد شد و ما باید منتظر تیم قوی كاراته كره جنوبی در آینده باشیم.»
اما یكی از مسائلی كه تیم كاراته ایران با آن دست به گریبان بود غیبت تعدادی از كاراته كاران و جدی نگرفتن تمرینات از سوی آنها بود. شهاب سلطانی مربی تیم ملی كاراته نیز با اعتقاد به این كه تأخیر ملی پوشان در این روزها قابل قبول نیست ، گفت: باید بپذیریم آمار غیبت ها كمی بالاست. ملی پوشان باید در فاصله زمانی باقیمانده تا اعزام، تمامی توان خود را به كار ببندند و به نحوه شایسته برای حضور در مسابقه ها آماده شوند.
علیرضا سلیمانی سرمربی تیم ملی نیز با پذیرفتن غیبت تعدادی از ملی پوشان در تمرینات می گوید: «من هم از این غیبت ها ناراضی هستم ولی تعدادی از این غیبت ها به خاطر مشكلات شخصی و یا بحث قرارداد با باشگاه شركت نفت بود. من از روزی كه هدایت تیم ملی را به عهده گرفتم تاكنون فقط توانسته ام نیمی از برنامه هایم را انجام بدهم و من به هیچ عنوان در این مدت از خودم راضی نیستم.
او با اشاره به دوران مربیگری اش در كشور مالزی توضیح می دهد: «در آنجا تمام ورزشكاران مطیع و در اختیار تیم بودند. من پس از سال ها وقتی برای مربیگری تیم ملی كاراته ایران به كشورم بازگشتم یك ایده آل هایی داشتم ولی شاید به خاطر آن كه دیر با شرایط اینجا هماهنگ شدم خواسته هایی كه من داشتم در اینجا برگشت خورد.»
نكته ای كه در تمرینات تیم ملی كاراته مشهود بود تمرین هر ملی پوش با یك مربی است. در این تمرین ها مربیان نكات فنی را در زمان تمرین و مبارزه به ملی پوشان گوشزد می كنند. سلیمانی دراین زمینه اعتقاد دارد كه با این كار ارتباط قوی روانی بین ورزشكار و مربی اش به وجود می آید و من به عنوان سرمربی معلومات و نكات فنی لازم را به مربی ها تزریق می كنم و آنها این موارد را با ملی پوشان كار كرده و تمرین می كنند. در طول این مسابقات نیز قصد دارم از مربیان هر كدام از ملی پوشان برای راهنمایی و هدایت آنها استفاده كنم و خودم از كنار زمین موارد و نكات لازم را به مربیان اعلام كنم تا آنها در زمان انجام مسابقه به كاراته كاران یادآوری كنند.»
یكی از نكته های جالب و عجیب این دوره از تمرین ها اضافه شدن رضا عزیزی و مهدی جعفر قلی زاده به جمع ملی پوشان بود. این در حالی است كه رضا عزیزی در آخرین انتخابی تیم ملی، با حالت قهر اردو را ترك و جعفر قلی زاده نیز از ابتدا در جمع اردونشینان حضور نداشت.
اضافه شدن این دو ورزشكار شایعاتی را دامن زده است كه با توجه به خالی بودن دو كرسی در كومیته تیمی اعزامی به این مسابقه ها بسیاری احتمال می دهند آنها می توانند با جلب رضایت كادر فنی به عنوان دو نماینده دیگر ایران در كومیته تیمی به این رقابت ها اعزام شوند اما سرمربی تیم ملی كاراته ایران نظر دیگری در این باره دارد.
او در مورد دلایل حضور مجدد عزیزی و قلی زاده می گوید: «این دو كاراته كا بسیار علاقه مند بودند تا با حضور در اردو و در كنار سایر ملی پوشان تمرین كنند و در وهله اول به عنوان حریفان تمرینی مورد نظر ما قرار دارند. آنها اگر بتوانند رضایت كادر فنی را جلب كنند، می توان به اضافه كردن آنها به تركیب كومیته تیمی فكر كرد.
رضا عزیزی كه در جریان رقابت های انتخابی به دلیل اعتراض به نحوه رقابت های انتخابی از ادامه رقابت ها انصراف داده بود علت بازگشت دوباره اش به اردوی تیم ملی را كمك به این تیم اعلام كرد و گفت: «همه ما برای موفقیت تیم ملی باید تلاش كنیم و غیر از این هیچ هدفی نباید داشته باشیم. من در بازگشت به اردو با سرمربی تیم ملی صحبت كردم و به نقطه نظرات مشتركی رسیدیم .
با وجود كم شدن حاشیه های تیم ملی كاراته هنوز هم كسانی هستند كه به نحوه انتخاب ملی پوشان و همچنین انتصاب علیرضا سلیمانی به عنوان سرمربی تیم ملی كاراته اعتراض دارند. یكی از این افراد منتقد علی شاطرزاده سرمربی تیم سپاهان است. او معتقد است كه رئیس فدراسیون صددرصد در اتنخاب سرمربی تیم ملی اشتباه كرده است. شاطرزاده می گوید: كاراته ایران با مالزی فرق می كند. سلیمانی نفرات تیم ملی را در حد یك سلام و علیك می شناخت و با این نفرات زندگی نكرده است اگر او سابقه كار با چهار قهرمان جهان را داشت الان این مشكلات در تیم ملی و غیبت ملی پوشان در تمرینات را نداشتیم.
با وجود این انتقادها سرمربی تیم ملی كاراته ایران همچنان معتقد است كه بهترین ها به این مسابقات اعزام می شوند و اگر حاشیه از اطراف این تیم دور شوند شاهد موفقیت روزافزون آن خواهیم بود.
پس از پایان رقابت های قهرمانی آسیا تیم ایران باید برنامه ریزی ویژه ای برای رقابت های جهانی ژاپن كه سال آینده برگزار می شود انجام دهد. سلیمانی كه اعتقاد دارد برای رقابت های آسیایی هنوز نتوانسته است نیمی از برنامه هایش را پیاده كند در ارتباط با رقابت های جهانی ژاپن می گوید: برای این رقابت ها به خاطر فرصت خوبی كه داریم برنامه ریزی خواهیم كرد و باید یكسری از روش ها را اصلاح كنیم. اگر این روش ها اصلاح نشود نمی توانیم امیدی به كسب مقام قهرمانی داشته باشیم.
یوسف حیدری
منبع : روزنامه ایران