پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ / Thursday, 22 February, 2018

کمی درباره موسیقی


کمی درباره موسیقی
موسیقی زبان احساس وترجمان دل است و موسیقی هر ملتی رنگ ومزه ای مخصوص به خود دارد.کلمه موسیقی به فتح قاف مقصور صورت تخفیف یافته موسیقار است.
نویسندگان عرب این کلمه مرکب را از "موسی"و "قی" گرفته اندکه " موسی" به معنی نغمات و"قی" به معنای ملذ وخوش آیند است.موسیقی از تخفیف "موسیقاقیا"حاصل شده است.تحقیقات نشان می دهد که موسیقی به (ضم م) ماخوذ است از mousika یونانی یا musica لاتین وریشه آن musa یا misse است. مسلمانها واعراب کلمه موسیقی را از یونان گرفته ومعادل موزیک فرنگی به کار برده اند.
از زمان اسحق موصلی(متوفی ۲۶۳ هـ ۸۵۰ م) کلمه موسیقی در کتابهای عربی دیده می شود.
مولف مفتاح العلوم (قرن ۴ هجری-۱۰ میلادی) می نویسد موسیقی علم ترکیب الحان است و موسیقار یا موسیقور به معنی نوازنده آمده است.
در رسائل اخوان الصفاء که در همین دوره تالیف شده است، موسیقی به معنی غنا وموسیقار معادل مغنی و دو کلمه موسیقات یا موسیقار در برابر آلت نوازندگی (ساز) دیده می شود.موسیقی یکی از چهار شاخه اصلی ریاضیات به شمار می رفته است.
افلاطون می گوید:موسیقی برای ادامه حیات بشر ضروری است وقوه تدقیق،هوش،حسن مشاهده،استنباط وعواطف روحی بشر را می افزاید.شما ثقیل ترین روح را در اختیار من بگذارید من قادرم به نیروی موسیقی، ثقل،وکدورت عارضی را از روان او زدوده،مردمی هوشمند و سلحشور به شما تحویل دهم.
موسیقی بیانی است هنری و بنابراین عاطفی.اما اگر چه همهء هنرها عاطفی اند،موسیقی عاطفی ترین هنرهاست.در هنر نقاشی کار هنرمند به مانند واقعیت جلوه می کند و خط ورنگ مفهوم آشنایی را به ما نشان می دهند که پیش از این،چشم ما دیده ومغزما ادراک کرده است.
شعر با کلماتی که جانشین اشیاء شده اند،ما را به تجسم موصوف رهنمون می کند.تاتر وسینما عین انسانها ومناظر یا تصویر متحرک اشیاء را بازسازی می کند که بر تجربه روزمره ومشاهدات ما استوار است.به هر حال هر یک از هنرها وسایلی برای بیان به کار می گیرند که ما پیش از این از طریق حواس تجربه کرده و می شناسیم،در حالی که موسیقی بیانی به کلی متمایز دارد وتنها به اندازه نا چیزی می تواند از اصوات آشنا همچون نغمه پرندگان،زمزمه جویبار وغیره استفاده کندوتنها با استفاده از نت های خوش آیند ترکیباتی می سازد که احساس ویژه‌ای را در ما بر می‌انگیزد.
بسیاری از مردم بدون آنکه بتوانند بیان کنند که از این یا آن ملودی چه تصویری در ذهنشان می آید، یا مکانیسم تاثیر آن را بشناسند،احساس غم یا شادی یا قهرمانی یا شکست را در می یابند. این به دلیل عاطفی بودن موسیقی نسبت به سایر هنرهاست. این تاثیر تا بدان جا گسترده می‌شود که حتی سینما که بیشترین امکانات بیان را بکار می گیرد وموضوع را آشکارا و با تاکید بر جنبه هایی که کارگردان می خواهد نشان دهد و نیز به همراه کلام ارائه می دهد،از موسیقی بی نیاز نیست و در بسیاری از فیلمها آهنگ مناسب سهم بزرگی در رسائی بیان وتاثیر بر بیننده دارد.
موسیقی یکی از چهار شاخه اصلی ریاضیات به شمار می‌رفته است.

جعفر سیامکی

منبع : مجله الکترونیکی هوم

مطالب مرتبط

روحت را انگار می بَرند


روحت را انگار می بَرند
با این امكانات نمی شود به جنگ مگادث و متالیكا رفت. این را وقتی محل تمرین «كهت میان» را ببینید كه به سونای خشك بیشتر شبیه است یا در جریان روند ضبط و تولید «اكسیر» قرار بگیرید می فهمید. «اكسیر» اولین آلبوم كهت میان كه شاید اولین كار متال بدون كلام در اینجا هم باشد، یك ماه است به بازار آمده تا شاید با فروش خود به این گروه و طرفداران موسیقی متال دلگرمی كوچكی بدهد.طرفدارانی كه بعضی از آنها با دیدن یك اثر ایرانی در میان آثاری كه هر روز از آن سوی مرز می رسند، ذوق زده می شوند. كسانی كه بعد از گذشت سال ها از خوابیدن تب این نوع موسیقی در دنیا هنوز دلبسته آن هستند، بچه های كهت میان را مجبور می كنند از ایده های خود فاصله بگیرند، همراهشان شوند و كارهایی ضبط كنند كه ناشی از علاقه هایشان در دوران نوجوانی و اوایل جوانی است نه حالا كه «همایون مجدزاده» و «اردوان انزابی پور» هركدام ۳۱ سال دارند و «وانیك وارطانیان» ۳۰ سالگی را از سر گذرانده. از ساخت قطعات اكسیر سال ها می گذرد و برای همین است كه همایون مجدزاده سرپرست كهت میان و گیتاریست آن می گوید: «این موزیك متعلق به ۲۰ سالگی ما است. وقتی بیرون می آید كه دیگر خودت هم مخاطب خودت نخواهی بود.»
• موسیقی دوران نوجوانی
همایون مجدزاده و اردوان انزابی پور قبلاً در گروهی به نام اكسیر فعالیت می كردند و با هم «كهت میان» را شكل دادند. چند نوازنده عوض كردند به ركود و انفعال رسیدند و در همان دوران تصمیم گرفتند «اكسیر» را منتشر كنند. جمع كردن قطعاتی كه در جوانی ساخته بودند و تنظیم مجدد آنها یك ماه طول كشید درحالی كه وانیك وارطانیان در امر هم به جمع آنها اضافه شده بود. مجدزاده می گوید: «نمی شود گفت این موسیقی، موسیقی متال دهه ۸۰ است، احساس جدیدی دارد و ما در دوران جوانی جذبش شدیم. اما این سبك تا وقتی در ایران كهنه شود، فعلاً محبوب است.» كهت میان گروهی است كه خواننده ندارد. تلاش اعضا برای پیداكردن خواننده ای كه روی كلام انگلیسی تسلط داشته باشد، به جایی نرسیده. آنها فكر كردند با موسیقی بی كلام كار ساده و روان تر می شود و می توان مخاطب را به سمت موسیقی پر آكوردتر كشاند موسیقی ای كه خشن نیست، موزیكال تر و فنی تر است و در «وجود مجازی» كه در دومین آلبوم گروه است تا حدودی به این خواسته رسیده اند.
• ایده هایی كه پیر می شوند
تمام قطعات «اكسیر» ضبط خانگی شده اند و مجدزاده، انزابی پور و وارطانیان را زجر داده اند. آنها به دلیل نبود وسایل ضبط پیشرفته از افكت هایی كه مشابه سازند استفاده كردند و اردوان می گوید كه به همین دلیل خیلی از قابلیت های نوازندگی از بین رفته است. برای خوب درآمدن كار آنقدر ساز زدند كه دیگر توان ساز زدن نداشتند، آنقدر به كارهایی كه زدند گوش كردند كه دیگر گوششان به جز آن نت ها، نت های دیگری نمی شنید و به همین دلیل نمی توانستند نت های بهتر را جایگزین كنند. كاری كه به عهده مدیر تولید است و چنین كسی وجود نداشت. «شاید ملودی كه می زدیم ملودی خوبی نبود اما اینقدر به آن گوش كرده بودیم كه دوستش داشتیم. فكركردن به ایرادهای آن فرسوده كننده بود. جایی نبود یاد بگیریم و حین ضبط كارها خیلی چیزها یاد گرفتیم. همه اینها سخت است اما جوابش چیست؟» تازه اكسیر همانی نیست كه كهت میان می خواهد. این مجموعه یك دهم توان اعضایش هم نیست و بچه های گروه با صداقت هرچه تمام تر می گویند این مجموعه را منتشر كردند تا پول دربیاورند و به ایده های اصلی خود بپردازند كه با وضعیتی كه در ایران وجود دارد، به ثمر رسیدنشان توانفرسا است. ایده هایی كه اگرچه امروز به وجود می آیند اما سال ها بعد به بار می نشینند، زمانی كه صاحبانشان از آنها فاصله گرفته اند و پیر شده اند. همین اكسیر قرار بود سه ماه بعد از ضبط مجوز بگیرد اما انتشارش بیشتر از یك سال طول كشید.
«همیشه درگیر كارهای سال گذشته هستیم و یك ایده جدید را نمی توان به موقع اجرا كرد.»
ایده هایی كه برای به اجرا درآوردنشان باید وسواس زیادی به خرج داد.به خصوص در سبكی مثل متال كه طرفداران آن تندروتر و كمال گراترند و از سر تفنن به موسیقی گوش نمی دهند. حالا بچه های كهت میان تمام این وسواس ها را به خرج داده اند تا اردوان انزابی پور بگوید: «اكسیر را زدیم كه بتوانیم ایده اصلی خود را اجرا كنیم. اما انگار با این شرایط باید ایده اصلی را ببوسی و بگذاری كنار.» وقتی منبع انرژی وجود نداشته باشد، ایده ها هم قبل از اجرا شدن به پایان می رسند، یا نیمه كاره می مانند. كاری مثل «وجود مجازی» كه به موزیك كهت میان نزدیك تر است اما متعلق به علاقه ها و اعتقادات شش سال پیش آنها است و تازه مراحل ضبط خود را طی می كند تا راهی به بازار پیدا كند شاید هم نكند.
• یادآوری
«اكسیر» فقط به صورت سی دی با ۱۴۰۰ تیراژ منتشر شده است و چون هنوز در شهرستان ها نوار كاست محبوب تر است «كهت میان» فروش شهرستان را از دست داده. اما هم كیفیت نوار بد است و هم سود نوار كاست به نسبت سی دی هفت به یك است، یعنی فروش هفت نسخه آن به اندازه یك حلقه سی دی سود برای تهیه كننده دارد. اكسیر با قطعه ای به نام «یادآوری» شروع می شود. ۱۸ سالگی همایون مجدزاده را به یادش می آورد و اگر اسم قطعه را ندانیم برای ما شاید احساسی متفاوت داشته باشد. قطعات دیگر هم همین طور هستند و نام گذاری شان حس خاصی را القا می كند. اسم گذاری قطعات برای مجد زاده، انزابی پور و وارطانیان كار سختی بود و این شاید به دلیل اینسترو منتال بودن كار باشد. «فساد تدریجی»، «بیگانه هراسی»، «گره كور» و قطعات دیگر كه هر كدام دارای بار نوستالژیك برای خالقانشان هستند و قطعه آخر «ایستگاه» احساس تمام شدن می دهد. احساس پیاده شدن و رفتن. مجدزاده می گوید: «در آهنگسازی و استفاده از گام ها به یكدستی كار هم فكر كردیم و نمی خواستیم اكسیر رنگارنگ باشد. گام های محدودی در كل قطعات ساخته شده بود. به این دلیل كه حس خالصی را در آنها نگه داریم.» این مجموعه را زودتر و راحت تر از «وجود مجازی» می شود فهمید. آلبوم دوم كهت میان كه می توان بیشتر از اكسیر به آن گوش سپرد و دیرتر خسته شد، چرا كه اعضای روی آن وسواس بیشتری داشته اند، «علی اظهری» گیتاریست به گروه و كیبورد به جمع ساز ها اضافه شده اند تا كهت میان كامل تر از پیش باشد، در دوره ای كه حالا اینجا هم موسیقی به مرحله ای رسیده كه گروه ها فرهنگسازی می كنند نه سولوآرتیست ها. «اگر گروه های متال حضور پیدا كنند بهتر از این است كه نباشند، حداقل نقطه ضعفشان را نشان می دهند و خودشان را تصحیح می كنند.» این را مجدزاده می گوید و علی اظهری اضافه می كند كه گروه های ایرانی ویژگی های مثبت موسیقی متال راگرفته اند نه چیز هایی را كه در میان خوانندگان و نوازندگان این سبك رایج است. خشونت، مواد مخدر، ناهنجاری و... «ما آدم های سالم موسیقی متال هستیم اما شاید خیلی ها به موسیقی ما گوش دهند و فكر كنند آدم های نابهنجاری هستیم كه هر روز با ماشین چپ می كنیم.»
• دوستمان ندارند
كهت میان می خواهد بزرگ باشد نه یك گروه كوچك. اما مثل تمام گروه های دیگر همه كاره خودش است چون اسپانسر و حمایت كننده ای وجود ندارد. تهیه كننده ها حاضر نبود ند پولی بابت حمایت از چنین گروه هایی خرج كنند و خودشان هم این موسیقی را دوست نداشته اند. اما درد بزرگ كهت میان و دیگران نبود قانون كپی رایت است. اگر بخواهید با كمپانی در آن طرف دنیا مذاكره كنید شما را آدمی بدون شناسنامه می داند و وارد مذاكره نمی شود. با این حال بچه های كهت میان برای آلبوم اول خود از یك كمپانی آمریكایی كپی رایت گرفته اند. كپی رایتی كه البته برای اثر آنها در داخل هیچ امنیتی ایجاد نمی كند و تمام زحمات تولید كننده را به باد می دهد. به قول همایون مجدزاده: «روحت را انگار می برند.»

مرضیه رسولی


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
سیف و بازی تکراری غیر مجازها !
سیف و بازی تکراری غیر مجازها ! - حرفهای تکرای بانک مرکزی در مورد صرافی ها و موسسات مالی غیر مجاز با یک جستجوی ساده در اینترنت.
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    زندگینامه رحیم ایروانی ، بنیانگذار کفش کفش ملی
    رحیم به معنی واقعی کارآفرینی بود که در بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی دههء 50 دست از سرمایه گذاری برنداشت و از هیچ چیز شکایت نمیکرد. مگر یکبار و آن هنگامی که در اوج توسعهء کارهایش متوقف شد و بار دیگر هنگامی که می خواست تولید کفش را در افغانستان راه‌اندازی کند ک