جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

غذائی برای چند نفر


غذائی برای چند نفر
طی نه ماه بارداری، هرچه شما بیشتر غذا بخورید به نفع خودتان و جنینتان خواهد بود. طی این نه ماه جنین رشد می‌کند و روز به روز قوی‌تر می‌شود و شما هر روز بیش از روز پیش خود را برای زایمان راحت و بازسازی پس از آن آماده می‌کنید.
طی دوران بارداری شما با دو مسئله اساسی در رابطه با غذا خوردنتان روبه‌زو هستید. اولاً باید مواظب باشید اضافه وزن پیدا نکنید. ثانیاً باید به اندازه کافی غذا بخورید تا نوزادتان کمبود نداشته باشد.
در واقع باید به‌قدری قدرت داشته باشید که زایمان خسته‌تان نکند و حداقل چند هفته اول را بتوانید به اندازه کافی به فرزندتان شیر دهید. باید یک برنامه‌ غذائی مناسب و متعادل را انتخاب کنید و در دام عقاید اشتباه نیافتید.
▪ آیا هنگامی که بارداریم باید به جای ۲نفر غذا بخوریم؟
در صورتی‌که شما یک برنامه غذائی متعادل دارید یعنی از تمام مواد غذائی مورد نیاز بدنتان به اندازه طبیعی مصرف می‌کنید هیچ نیازی نیست در دوران بارداری برنامه غذایتان را تغییر دهید. اضافه غذا خوردن کار کاملاً بیهوده‌ای است. مطمئناً باردار بودن و ضامن سلامتی و رشد جنین بودن میزان کالری بیشتری را مطلبد اما این بدان معنی نیست که برنامه غذائیتان را تغییر دهید. زنان ذاتاً به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که قادرند فرزند خود را به دنیا بیاورند و طی دوران بارداری بدنشان با این وضعیت خود را هماهنگ می‌کند.
بدین ترتیب طی اولین بخش از بارداری بدن شما شروع به ذخیره مواد غذائی می‌کند و شما به خوردن چربی و پروتئین‌ها مبادرت می‌کنید. طی این دوران جنین شما کمی رشد می‌کند، شکل می‌گیرد و اعضاء بدنش کم‌کم نمایان می‌شود. طی دومین بخش از بارداری یعنی از ماه پنجم به بعد شما شروع به مصرف ذخایر غذائی می‌کنید.
▪ آیا در دوران بارداری برای جلوگیری از چاق شدن باید از مصرف چربی‌ها خودداری کرد؟
خیر! طی این دوران به ‌هیچ‌وجه نباید دور چربی‌ها را خط کشید. چربی‌ها مواد ضروری برای ساختن سلول‌ها و سیستم عصبی جنین شما هستند. اما آیا گمان می‌کنید باید تمامی انوع چربی‌ها را مصرف کنید؟ چربی‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند. چربی‌های مفید که نمونه مشهور آن امگا۳ است و چربی‌ها مضر که در کره و مواد لبنی وجود دارد. جواب این سئوال آری است. جنین به تمامی انواع چربی‌‌ها نیاز دارد. هرگز طی دوران بارداری نباید رژیم غذائی بگیرید البته توصیه هم نمی‌شود که به افراط چربی مصرف کنید.
▪ آیا خوردن مواد غذائی حاوی امگا۳ طی دوران بارداری مفید است؟
بله! بدن انسان قادر نیست برخی چربی‌ها را تولید کند و به همین دلیل برخی از آنها را از میان مواد غذائی بیرون می‌کشد.
توصیه می‌شود در دوران بارداری ۳ بار در هفته از ماهی‌های چرب یا مواد غذائی امگا۳دار استفاده شود. تحقیقات اخیر دانشمندان هم‌چنین نشان داده است مصرف مواد غذائی سرشار از امگا۳ از ابتدای بارداری، خطر زایمان زودرس، افزایش فشارخون مادر و چاقی کودک را کاهش می‌دهد.
▪ آیا باید مصرف مواد لبنی را دو برابر کرد؟
بله! چون جنین شما برای ساختن اسکلت کوچکش به کلسیم نیاز دارد و در نتیجه کلسیم خون شما پائین می‌آید ولی نگران نباشید چون ارگان زنانه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که این کمبود را جبران می‌کنند.
به محض آن‌که غده پاراتیروئید که مسئول میزان کردن فسفر و کلسیم خون ارگان‌ها است متوجه کاهش کلسیم در بدن مادر می‌شود، هورمونی ترشح می‌کند که ویتامین D می‌سازد. این هورمون میزان جذب ناگهانی کلسیم را بالا می‌برد و در نتیجه به سرعت کلسیم خون مادر بالا می‌رود. این بدان معنی نیست که یک زن باردار نیاز به مصرف بیشتر مواد لبنی ندارد. ۲ یا ۳ بار مصرف مواد لبنی در روز برای مادر کافی است. عاقلانه‌تر آن است که از مواد خامه‌دار که غنی از اسیدهای چرب مفیدند استفاده کنید.
▪ آیا خوردن مکمل‌های غذائی لازم است؟
مکمل‌های غذائی به درد زنان بارداری می‌خورد که برنامه غذائی متعادلی ندارند. در عوض خوردن این مواد، توصیه می‌شود، برنامه غذائیتان را درست کنید. برخی از افراد نیز چون نمی‌توانند از تمام مواد مورد نیاز بدنشان مصرف کنند به خوردن مکمل‌ها روی می‌آورند. توصیه می‌شود قبل از مصرف این مکمل‌ها حتماً با پزشک مشورت و دوز مشخصی از آنها را مصرف کنید.
▪ آیا خوردن ۵/۱ لیتر اب در روز اجباری است؟
میزان آب مصرفی در زمان‌های مختلف، برحسب غذائی که می‌خورند، میزان فعالیت‌ بدنی و دمای خارج و ... متفاوت است. گاهی بدن به حتی بیش از ۵/۱ لیتر آب نیاز دارد.
از کجا متوجه می‌شوید آیا به اندازه کافی آب نوشیده‌اید؟ از روی ادرار. تولید ۵/۱ لیتر ادرار در ۲۴ ساعت نشانه آن است که شما به اندازه کافی آب ننوشیده‌اید. که مطمئناً شما میزان ادرار خود را اندازه نمی‌گیرید. همین که شما چندین بار در روز به دستشوئی می‌روید نشانه خوبی است.
▪ آیا برخی از غذاها جلوی نقص عضو یا عیب اعضاء کودک را می‌گیرد؟
بله. گاهی کمبود ویتامین B باعث به وجود آمدن انوع نقص عضوها در بدن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود مادر طی دوران بارداری از مواد غذائی حاوی ویتامین B مثل: جگر، زرده تخم‌مرغ، اسفناج، لوبیا سبز، جعفری و ... مصرف کند. اما توجه داشته باشید مصرف این مواد به ویژه قبل از نزدیکی و طی چند هفته اول بارداری مهم است و از ۲ ماهگی به بعد خوردن این‌گونه مواد از نقص عضو جلوگیری نخواهد کرد.
▪ من گیاه‌خوارم. آیا این موضوع به جنین آسیب می‌رساند؟
در صورتی‌که شما تنها گوشت را از برنامه غذائیتان حذف کرده‌اید ولی از تخم‌مرغ و لبنیات استفاده می‌کنید مشکلی پیش نمی‌آید. اما در صورتی‌که شما تمامی محصولات حیوانی را از برنامه غذائیتان حذف کرده‌اید باید حساب‌گر فوق‌العاده‌ای باشید تا تمامی مواد غذائی مورد نیاز بدنتان برسد.
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید