جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

داستان آلکس، اوج بی معرفتی مسئولان یوونتوس


داستان آلکس، اوج بی معرفتی مسئولان یوونتوس
ماجرای تمدید قرارداد الساندرو دل پیه رو و باشگاه یوونتوس شرایط مناسبی ندارد و هواداران یوونتوس نگران از دست دادن یکی دیگر از چهره های محبوب و ماندگار خویش هستند که پس از سال ها درخشش، گلزنی و تعصب باید به جبر زمان و به دلیل بالا رفتن سن و سال و دستمزد فراوانی که می گیرد باید با آنها وداع کند!
«دل پیه رو» کاپیتان محبوب یوونتوس که در سطح کشورش توانسته دل هواداران تیم ملی ایتالیا را به دست آورد، به عنوان جانشین روبرتو باجو به دل آلپی آمد و در طول سال های اخیر عناوین و افتخارات فراوانی را کسب کرد و بهترین دوران فوتبالش زمانی رقم خورد که مارچلو لیپی وظیفه سرمربیگری این تیم را برعهده داشت.
لیپی به بازی او اعتقاد ویژه ای داشت تا جایی که عذر باجو را خواست و وظیفه هدایت تیم را به او سپرد و این اعتماد به حدی بود که حتی او را با خود به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برد و آلکس هم نهایت توان خود را به کار بست تا همراه تیم ملی کشورش جام قهرمانی را بالای سر ببرد!
دل پیه رو به همراه جمعی از بهترین های ایتالیا، اروپا و جهان در یووه بازی کرده و جام های فراوانی کسب نموده و در خلال این سال ها هر ستاره ای که از دل آلپی کوچ کرد، او ماند تا جمع جدیدی را که تشکیل می شود و هدایت کند.
دشان، یوگوویچ، سوسا، مولر، کهلر، زیدان، تورام، کاناوارو و بسیاری از چهره های سرشناس داخلی و خارجی از جمله نفرات ممتازی هستند که در کنار آلکس روزهای خوش یووه را رقم زدند اما افسوس که مدیران باشگاه با سیاستی که همیشه به آن پایبند بوده اند، استثنایی قائل نمی شوند!
سیاست مدیران یووه این است که پدیده ها را خریداری می کنند و پس از استفاده بهینه از توان فنی و قابلیت های آنها با رقمی مناسب تیم های دیگر را به عنوان خریدار پذیرفته و شرایط درآمدزایی بهتری برای باشگاه فراهم ساختند، از جمله زین الدین زیدان فرانسوی که در بالاترین سطح ممکن از این تیم جدا شد و به رئال مادرید پیوست تا با رقم منحصر به فرد آن روز تاکنون گرانقیمت ترین بازیکن جهان لقب بگیرد. یووه فصل گذشته بدترین شرایط خود را سپری کرد و پس از اتفاقات کالچو پولی مجبور به بازی در سری B فوتبال ایتالیا شد.
به محض اعلام رأی دادگاه فابیو کاپلو سرمربی سرشناس از این تیم جدا شد و گروه کثیری از بازیکنان نظیر کاناوارو، زامبروتا که با مقام قهرمانی جام جهانی داعیه جدایی سر دادند و تورام، امرسون، ویه را و ابراهیموویچ سرشناس ترین بازیکنان غیر بومی حاضر در اردوی یوونتوس بودند که از این تیم فاصله گرفتند تا از بازی کردن در سری B پرهیز نمایند! اوضاع بحرانی یووه بدتر از همیشه دنبال شد؛ چرا که دشمنان قسم خورده بانوی پیر کالچو برای بوفون، دل پیه رو، ندود، ترزگه و کامورانزی دام پهن کرده تا زمینه جدایی این گروه را هم فراهم سازند که اگر میسر شد این تیم به ورطه نابودی کشیده شده و هم اکنون به جای بازگشت به سری A شاید مجبور می شد بازی در سری C را تجربه می کرد!
دل پیه رو در آن هنگام با صراحت اعلام کر د هرگز به جدایی از یووه در چنین شرایطی فکر نمی کند و با قدرت به کارش ادامه می د هد، پیامد این قضیه ماندن بوفون در دل آلپی بود که بقای بازیکنان سرکشی نظیر ترزگه و کامورانزی را مهار کرد و بدین ترتیب با حضور چهره های بزرگ و سرشناسی که از آنها یاد کردیم و چند چهره جوان و خوش آتیه نظیر کیه لینی، یووه راه صعود به سری A را در پیش گرفت و با اقتدار به جمع بزرگان بازگشت.
دل پیه رو یکی از بهترین فصول خود را در سری B سپری کرد و با گل های فراوانش به صعود تیم کمک شایانی نمود، ضمن اینکه پاس های فراوانی برای همبازیانش بخصوص ترزگه مهیا کرد تا او نیز با گل های خود راه صعود را هموارتر سازد و بدین ترتیب بانوی پیر به سری A بازگشت اما نتیجه این تلاش امروز به گونه دیگری برای کاپیتان رقم خورده است.
دوری یک ساله یووه از سری A و بازی های اروپایی شرایط این تیم را در بورس تغییر داده و بسیاری از اسپانسرها علاقه ای به سرمایه گذاری ندارند و همین مسأله پشتوانه اقتصادی باشگاه را تحت الشعاع قرار داده و از آنجایی که رقم دستمزد فعلی کاپیتان بالا است سران باشگاه برای تمدید قرارداد سعی در کاهش این دستمزد دارند که آلکس در پاسخ گفته به شرطی این عمل را می پذیرد که قرارداد کلیه بازیکنان کاهش یابد!
از آنجایی که هیچ بازیکنی به اندازه او درآمد ندارد، این مسأله امکان پذیر نیست اما آلکس تأکید دارد که تنها به این شرط قراردادش را تمدید خواهد کرد وگرنه یک یورو هم تخفیف نخواهد داد.
این یعنی پایان مذاکرات و شاید او نیز از جمع یوونتوسی ها جدا شود، در شرایطی که تیم نتایج خوبی در سری A گرفته و نیاز به آرامش دارد تا به راه فعلی ادامه دهد اما داستان قرارداد آلکس همه چیز را تحت الشعاع قرار داده و زمانی که نستا دوست ملی پوش او از میلان پیغام داد همگی منتظر حضور وی در اردوی میلان هستند که در خط حمله مشکلات فراوانی دارد، بیم و هراس طرفداران یووه بابت خروج او افزایش یافت و حالا تاریخ در حال تکرار است، باجو با بی مهری از یووه به میلان کوچ کرد و جانشین او نیز چنین راهی در پیش دارد.
اگر آن روز طرفداران در قبال مسأله ای که برای روبرتو پیش آمد سکوت کردند امروز هیچ کس موافق جدایی مردی نیست که یک فصل پس از فتح جام جهانی برخلاف بسیاری از ستاره های کاغذی پای این تیم در سری B ایستاد و حالا مزد این تعصب و وفاداری را با خروج از یووه باید بگیرد.
راستی اگر آلکس به میلان برود، دیدن زوج طلایی سال های دور یووه در پیشانی خط حمله این تیم به همراه فیلیپو اینزاگی چه رؤیایی خواهد شد؟!
دل پیه رو اگر به میلان برود شانس دوباره ای برای کسب عناوین بین المللی خواهد داشت؛ چرا که به حق تنها این تیم ایتالیایی است که در سال های اخیر افتخاراتی را در عرصه لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا برای ایتالیایی ها به ارمغان آورده و او در کنار دوستان ملی و ستا ره های بین المللی حاضر در اردوی میلان می تواند پایان خوشی برای دوران فوتبالش رقم بزند و تنها مسأله این است که در صورت انتقال او به سایر تیم ها دیدگاه بازیکنان و مربیان نسبت به مدیران یووه تغییر کرده و اکثراً آنها را متهم به قدرنشناسی خواهند کرد که این نکته برای مجموعه ای به عظمت یوونتوس ضعف محسوب می شود!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید