جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

والیبال ساحلی در قلب کوهستان آلپ!


والیبال ساحلی در قلب کوهستان آلپ!
در سالی که فدراسیون جهانی والیبال جشن ۶۰سالگی خود را برپا کرده و به پیشرفت هایش می بالد برگزاری مسابقه های متعدد رده های مختلف لبخند تمام نشدنی را بر لبان سران فدراسیون جهانی (fivb) جاری ساخته است.
پروفسور آکوستا، رئیس مکزیکی فدراسیون جهانی و همکارانش بامرور آنچه که در سال جاری به انجام رسانده اند خود را در اجرای تقویم بازی ها بسیار موفق می دانند. آنها مفتخرند جزو معدود رشته های گروهی هستندکه هرسال بازی های جذاب تر و با کیفیت تری برگزار کرده اند. رقابت های جوانان که در مغرب برگزار شد استقبال بی سابقه ای داشته و تیم ها با آمادگی غیرقابل وصفی پای به این تورنمنت گذاشتند. وقتی متوجه می شوید تیمی مثل کوبا چندین بازیکن را در ترکیب داشت که همزمان در تیم بزرگسالان هم حضور داشتند تعجب خواهید کرد. این نشان از سرمایه گذاری بی سابقه تیم ها در رشته های پایه دارد.
نگاهی دوباره به تورنمنت نوجوانان در مکزیک هم حامل پیام های خوشایندی است. به راستی چه کسی فکر می کرد تیم سختکوش ایران نام های بزرگی چون برزیل و روسیه را کنار بزند و خود جشن قهرمانی برپا کند؟ بازی های نوجوانان دراین دوره از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و همه را به وجد آورد. کارشناسان معتقدند این بازی ها سطحی به مراتب بالاتر از دوره های پیشین داشت .
والیبال همچنان محبوب نژادهای مختلف است و تلاش هایی که برای پرورش نسل های جدید صورت می گیرند قابل تقدیرند.
خرسندی سران fivb تنها برای این بازی ها نبوده است. هیجان در تورنمنت های قاره ای به اوج خود رسیده اند و غول های جدیدی معرفی شده اند. رقابت وصف ناپذیری که بین تلویزیون های مختلف برای خرید حق پخش تلویزیونی والیبال پیش آمده نیز انرژی مثبتی به دست اندرکاران fivb تزریق می کند. آنها همچنان به دنبال پروژه های جدیدی برای افزایش جذابیت های والیبال هستند. دراین بین والیبال ساحلی نیز جایگاه ویژه ای یافته است.
● ۲ واقعه مهم
در بین تمام رخدادهای صورت گرفته، ۲ واقعه بودندکه چه مقدار والیبال و والیبال ساحلی با رشد تکنیکی خودجهش غیرقابل وصفی را موجب شده اند. ارزیابان فدراسیون جهانی در گزارش های ویژه ای که به کمیته فنی ارائه کرده اند به طور مجزا این رخدادها را مورد بررسی قرار دادند و از آن به عنوان نقطه عطفی برای والیبال در سال جاری یاد کردند.
نخستین رخدادتحسین برانگیز در فینال لیگ جهانی رخ داد. آن هم در شهر کاتوویچ، لیگی که عنوان مهیج ترین و بزرگ ترین لیگ را یدک می کشد در سال ۲۰۰۷ فینالی در خور نام خود داشت. لهستانی ها قبلاً با کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقه های مردان جهان در ژاپن ۲۰۰۶ شایستگی های خود را ثابت کرده بودند. البته پیروز شدن تنها شرط داشتن یک تیم خوب نیست بلکه برای این که یک گروه درصدر بماند نیازمند سازماندهی مناسب و پشتیبانی هایی است و این را لهستانی ها به خوبی رعایت کرده اند.
طرفداران این تیم در سالن برگزاری بازی ها همه چیز را به رنگ سفید و قرمز درآورده بودند، درست مثل تیم ملی کشورشان.
آنهاصحنه های زیبایی را رقم زدند. لهستانی ها به معنای واقعی سرسپردگی خود را به تیم ملی شان اعلام کردند و این یک اتفاق به یادماندنی در کل ورزش است با این که لیاقت لهستان و تماشاگرانش مقامی بهتر از عنوان چهارمی بود اما برزیل، روسیه و آمریکا بازی های وصف ناپذیری ارائه دادند و خود بر سکوهای اول تا سوم ایستادند. دوستداران والیبال خاطرات لیگ جهانی ۲۰۰۷ را از یاد نخواهند برد.
● والیبال ساحلی
موفقیت دیگر برای fivb درسال ۲۰۰۷ به جام سواچ باز می گردد. این مسابقه ها که مختص بازی روی شن است استقبال بی نظیری داشت. گام های والیبال ساحلی برای پیشرفت هر روز شتاب بیشتری می گیرند و این همان چیزی است که آکوستا چند سال پیش وعده اش را داده بود.
این روزها درکمتر مسابقه ساحلی حتی یک صندلی خالی برای نشستن پیدا می شود. تمامی جایگاه ها از قبل رزرو می شوند و تمامی افراد خانواده ها برای لذت بردن از ترکیب توپ و شن در والیبال ساحلی گرد هم می آیند. از والیبال ساحلی به عنوان یک سرگرمی برای اعضای خانواده نیز یاد می شود. روی همین اصل خانواده ها مشتری پر و پاقرص جام سواچ شده اند. آنها از بس بازی های مختلفی را تماشا کرده اند خود به کارشناسان والیبال ساحلی بدل شده اند!
جذابیت های بازی روی شن و ماسه باعث می شود که علاقه مندان به این رشته در هر فضایی که امکانش باشد به انجام آن بپردازند. شاید نام آن ،خیلی ها را گمراه کند که والیبال ساحلی تنها مختص سواحل زیبای دریاها و اقیانوس هاست اما فدراسیون های مختلف تاکنون دیدارهای فراوانی را در نقاط گوناگون برپا کرده اند.
در این بین فدراسیون جهانی والیبال به عنوان بزرگ ترین نهاد هدایت کننده این رشته در سرتاسر گیتی کارهای خارق العاده ای انجام می دهند تا والیبال ساحلی جذاب تر از همیشه به نظر آید. اخیراً بازی هایی در سوئیس برگزار شد که به همه ثابت کرد والیبال ساحلی در فصل تابستان غیر از نواحی ساحلی حتی می تواند در کوهستان های سر به فلک کشیده آلپ هم برگزار شود. حتی در فصل زمستان! شهر کوهستانی «کلدگن فورت» اتریش در این زمینه پیشقدم شده و به ساحلی بازان والیبال خوشامد گفته است. حتی فکر کردن به این موضوع که چگونه می توان در مناطق کوهستانی آلپ والیبال ساحلی برگزار کرد نیز اعجاب آور است ولی fivb دست به این اقدام غیرقابل وصف زده و برای نخستین بار در دل کوه های پوشیده از برف، زمین شنی را دایر کرده است.
این موفقیت های پی درپی به برنامه ها و اهداف فدراسیون جهانی جامه عمل می پوشاند و آنها را برای ادامه راه ترغیب می کند. سران fivb قصد دارند بزودی محل برگزاری و میزبان رقابت های قهرمانی سال ۲۰۰۹ والیبال ساحلی جهان را مشخص کنند. به این امید که هواداران بیشتری برای تماشای آن گرد هم بیایند. این اتفاق ها در شرایطی به وقوع می پیوندند که تنها ۱۱ سال از ورود والیبال ساحلی به المپیک می گذرد.
حال نیز fivb در انتظار اتمام بازی های قهرمانی قاره ای است چرا که این مسابقه ها در حقیقت حکم رقابت های انتخاب المپیک پکن را دارند. پیش بینی ها بر این است که برای والیبال ساحلی المپیک آینده ۳۹۱ هزار بلیت فروخته شود که دراین صورت رکورد دوره قبل شکسته خواهد شد.
● کپی از فوتبال
بسیاری حرکت اخیر فدراسیون جهانی والیبال را نوعی پیروی از فیفا می دانند که چندی پیش با برگزاری مسابقاتی در دل کوه های آلپ در کانون توجهات قرار گرفت. فیفا آن بازی فانتزی را در پی اعتراض های گسترده چند کشور آمریکای جنوبی مبنی بر عدم برگزاری رقابت های فوتبال در ارتفاعات زیاد انجام داد و با همان دیدار نمادین بود که قانون موقتی فیفا خیلی سریع لغو شد.
فدراسیون جهانی فوتبال در پی اعتراض چند تیم تصمیم گرفته بود دیگر در لاپاز پایتخت بولیوی و یکی دو کشور دیگر مسابقه های بین المللی برگزار نکند چرا که احتمال مشکلات تنفسی برای فوتبالیست ها وجود داشت اما خیلی سریع با جریانی که در پی اعتراض رؤسای جمهور بولیوی، کلمبیا، ونزوئلا و پرو به وجود آمد همه چیز به حالت اولیه بازگشت و فیفا برای صلح با این کشورهای معترض زمین فوتبال کوچکی در کنار یکی از پیست های اسکی کوه های آلپ در سوئیس احداث کرد و بازی نمادینی در آن انجام داد.
بعد از آن ماجرا فدراسیون والیبال دومین نهادی است که با برگزاری والیبال ساحلی در دل برف نگاه ها را به خود جلب می کند.
مهستی وهاب زاده
منبع: fivb
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید