جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توصیه به زوجین که قصد بچه دار شدن دارند


توصیه به زوجین که قصد بچه دار شدن دارند
ویزیت قبل از بارداری از نظر تأثیر بر عواقب حاملگی (بر مادر و جنین) مهمترین ویزیت منفرد در مراقبتهای بهداشتی است.
ـ بارداریهایی که بدون برنامهٔ قبلی رخ می‌دهند در معرض بیشترین خطر هستند.
ـ هنگامی که اکثر خانمها متوجه بارداری خود می‌شوند (۱ تا ۲ هفته پس ا ز قطع اولین قاعدگی) طناب نخاعی جنین قبلا تشکیل شده و قلب جنین نیز می‌تپد، بنابراین بسیاری از روشهای پیشگیری از نقایص سیستم عصبی مانند مصرف اسیدفولیک، در این زمان مؤثر واقع نمی‌شوند.
▪ مشاوره قبل از بارداری به خصوص در موارد زیر بیشترین تأثیر را بر مادر و جنین دارد و قطعا توصیه می‌شود:
۱) بیماریهای مزمن طبی مادر، دیابت، صرع، هیپرتانسیون، بیماری کلیوی، بیماریهای بافت همبند، بیماری تیروئید، بیماری ریوی، بیماری قلبی
۲) بـیمـاریهای ژنـتیکی مـادرزادی: نـقـائص لولهٔ عصبی، فنیل کتونوری، تالاسمی، بیمار تی‌ساکس (Tay sacks)
۳) مصرف الکل و دخانیات بر اعتیاد به مواد مخدر
۴) ازدواج فامیلی
۵) سقط راجعه، استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری
۶) تماسهای محیطی و شغلی :
- شاغلین حرف پزشکی به خصوص کسانس که در بخش عفونی، نوزادان، رادیولوژی و ICU کار می‌کنند.
- کارگران مراکز صنعتی که در معرض مواد شیمیایی مانند فلزات سنگین، حلالهای آبی، رادیواکتیو، اشعهٔ X و غیره هستند.
- کارگران مناطق روستایی که در تماس با آفت‌کش‌ها یا آب آلودهٔ چاه هستند.
۷) عادات خاص غذایی یا کاری
- بعضی رژیمهای غذایی خاص مانند گیاه‌خواری صرف
- چاقی شدید که باعث افزایش عوارضی مانند هیپرتانسیون، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، ترومبوفلبیت، اختلالات زایمان، حاملگی پست ترم، سزارین، زایمان پره ترم و نقایص جنین می‌شود.
- بیماریهای روانی خاص مانند بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، افسردگی یا سایکوز
۸) واکسیناسیون:
توصیه می‌شود پس از تزریق واکسنهای ویروسی زنده مانند سرخجه و سرخک حداقل تا ۳ ماه جلوگیری از بارداری داشته باشد. به علاوه در هنگام تزریق این واکسن‌ها می‌بایست از عدم وجود حاملگی اطمینان دقیق حاصل شود.
۹) بیماریهای حاد عفونی بخصوص بعضی بیماریهای ویروسی مانند آبله مرغان و سرخجه
ـ پزشکانی که در مشاورهٔ قبل از بارداری شرکت می‌کنند عبارتند از متخصصان بیماریهای زنان، متخصصان داخلی، متخصصان بیماریهای کودکان و پزشکان خانواده
ـ در بسیاری از موارد لازم است زوجی که قصد بچه‌دار شدن را دارند هر دو در مشاورهٔ قبل از بارداری شرکت کنند به خصوص در ازدواج فامیلی و سابقهٔ بیماری ژنتیکی در هر یک از زوجین و یا خانوادهٔ نزدیک.
مشاوره قبل از بارداری شامل بررسی کامل سابقهٔ طبی، مامایی، اجتماعی و خانوادگی است و ممکن است ۳۰ دقیقه تا یکساعت طول بکشد.
زوجین می‌بایست اطلاعات را به طور کامل و دقیق در اختیار پزشک بگذارند و در این زمینه به پزشک اعتماد کامل داشته باشند زیرا طبق تحقیقات ثابت شده که تنها ۳۰% زنان سابقهٔ نقایص زمان تولد در خانواده را به درستی ذکر می‌کنند.
▪ سن مادر در دوانتهای طیفی سنی بر پیامد حاملگی تأثیر می‌گذارد. بر این اساس دو طیف سنی پرخطر عبارتند از :
۱) سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی که ۱۳% کل تولدها در این گروه سنی رخ می‌دهد. احتمال آنمی در این گروه بیشتر است و بنابراین خط تولد نوزاد با محدودیت رشد، زایمان زودرس، و مرگ و میر نوزادی در این زمان بیشتر است. همینطور احتمال فشار خون بارداری نیز در این گروه بیشتر است.
۲) سن بالای ۳۵ سال که حدود ۱۰درصد حاملگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. هر چند این گروه از زنان تقاضای بیشتری برای مشاوره قبل از بارداری دارند اما عوارض مامایی و جنینی در این گروه بیشتر می‌شود.
احتمال هیپرتانسیون، دیابت، دکولمان، زایمان زودرس،مرده‌زایی، جفت سرراهی، اختلالات زایمان، چند قلویی، مرگ و میر پری ناتال و ناهنجاریهای جنینی و اختلالات کروموزمی افزایش می‌یابد. همینطور بعضی اختلالات غیر کروموزمی نیز با افزایش سن مادر بیشتر می‌شود مانند club foot (پاچنبری) و بیماریهای قلبی
توصیه می‌شود تمام خانمهای سن بارداری که از روشهای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک مصرف کنند. با این کار خطر ناهنجاریهای لولهٔ عصبی در جنین تا ۷۲% کاهش می‌یابد. البته نیاز قطعی به این دارو از ۳ ماه قبل از بارداری تا ۳ ماههٔ اول بارداری می‌باشد
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید