سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

شهید حاج مصطفی خمینی اندیشمندی نیک سیرت


شهید حاج مصطفی خمینی اندیشمندی نیک سیرت
اول آبان سالروز شهادت عالم بزرگ آیت الله حاج سید مصطفی خمینی فرزند بزرگ امام خمینی قدس سره الشریف می باشد.
آیت الله سید مصطفی خمینی دوازدهم ماه رجب سال ۱۳۴۹ قمری در شهرستان قم دیده به جهان گشود . پس از اتمام دروس ابتدائی در حوزه علمیه قم به آموزش و فراگیری دروس اسلامی پرداخت . ادبیات عرب را نزد اساتید این حوزه آموخت و دوره سطح را در محضر اساتیدی همچون آیت الله حائری آیت الله صدوقی آیت الله سلطانی و آیت الله شیخ محمد جواد اصفهانی گذراند.
در سن بیست ویک سالگی مشغول درس خارج شد و خارج فقه را از محضر آیت الله العظمی بروجردی استفاده نمود وخارج اصول را هم در نزد پدر بزرگوار خویش امام خمینی قدس سره الشریف آغاز کرد. پس از درگذشت آیت الله العظمی بروجردی گذشته از اصول در درس فقه امام خمینی (ره ) هم شرکت نمود وهمچنین در این زمان از درس مرحوم داماد استفاده می کرد.
شهید آیت الله سید مصطفی خمینی تا پایان عمر نیز درس فقه پدر را ترک نکرد و از فیوضات آن بزرگوار بهره برد. آیت الله سید مصطفی خمینی در علم رجال و تاریخ اطلاعات گسترده داشت و در این زمینه از تبحر ویژه ای برخوردار بود.
شهید سید مصطفی خمینی علاوه بر مقام ودرجه ای که در اجتهاد و فقه و اصول داشت در علوم معقول وفلسفه و کلام نیزمتبحر بود. منظومه حکمت را نزدیکی از اساتید فلسفه آموخت و بلافاصله بتدریس آن همت گماشت و از اساتید فن گشت . اسفار را از استاد بزرگ مرحوم سیدابوالحسن قزوینی و علامه سید محمدحسین طباطبائی فرا گرفت و هنوز سی سال از عمر پربرکتش نگذشته بود که جامع معقول و منقول گردید. آیت الله شهید سید مصطفی خمینی پس از تکمیل علوم لازم به تدریس پرداخت و به مدت ده سال در حوزه علمیه نجف اشرف خارج اصول تدریس می نمود.
شهید آیت الله سید مصطفی خمینی یکی از فرزانگان و امید آینده اسلام در زمینه علمی بودند. این بزرگوار صاحب تائلیفات ارزشمند و پرباری در فقه اصول و تفسیر قرآن مجید هستند. تفسیر علمی فلسفی عرفانی و فقهی و ادبی ایشان از سوره مبارکه (حمد) یکی از آثار گرانبها و گهربار در زمینه خود می باشد.
از تالیفات آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی موارد زیر را می توان ذکر کرد : القواعد الحکمیه القواعد الرجالیه القواعدالاصولیه کتاب اجاره کتاب البیع در سه جلد دو جلد کتاب در فقه (مکاسب محرمه ) که در تبعیدگاه ترکیه به رشته تحریر در آورده بودند یک دوره اصول مختصر و مفصل در مباحث خیارات معظم مسائل کتاب صلوه که ساواک در یورش خودبه خانه امام خمینی قدس سره الشریف در قم به یغما برد مستندی بر تحریرالوسیله امام خمینی را نیز در دست نگارش داشتند شرح زندگانی ائمه معصومین را تا شرح زندگی حضرت امام حسین (ع ) نگاشته بودند و..
شهید بزرگوار آیت الله مصطفی خمینی همچنانکه در تلاشهای علمی کوشا بودند در مبارزات سیاسی نیز شرکت بسیار فعالانه داشتند . این شهید بزرگوار از سال ۱۳۴۱ شمسی یکی از روحانیون فعال و پرکار بود و در به حرکت در آوردن نیروهای اصیل فعالیت و کوششهای طاقت فرسائی داشت . در پانزده خرداد ۴۲ که مزدوران و دژخیمان طاغوت به خانه اش یورش بردند و امام خمینی قدس سره الشریف را که در منزل ایشان بودند دستگیر کردند او که دیگر نمی توانست کاری بکند با تمام نیرو فریاد زد که « مردم خمینی را گرفتند مردم خمینی را بردند » و ... این خبر به گونه ای برق آسا در سراسر قم پیچید و طوفانی از خشم در میان توده های مسلمان و انقلابی این شهر مذهبی برانگیخت .
هنوز آفتاب ۱۵ خرداد سر از افق بر نیاورده بود که حاج آقا مصطفی بمیان مردم رفت و با انبوه جمعیت به طرف صحن مطهر حرکت کرد و مردم به رهبری ایشان وارد صحن حضرت معصومه (ع ) شدند و از بلندگوی صحن که صدای آن تقریبا به سراسر قم می رسید به شعار دادن پرداختند و از توقیف و دستگیری امام اظهار تنفر و انزجار کردند و بدینگونه قیام تاریخ ساز امت مسلمان آغازشد.
در سپیده دم روز۱۳ آبانماه ۱۳۴۳ نیز زمانیکه اهالی شهر قم چشم از خواب گشودند شهر را در اشغال دژخیمان خون آشام طاغوت دیدند ساعت تقریبا ۹ صبح بود که فرزند برومند امام ازمنزل خارج شد و به منظور ملاقات و گفتگو با مقامات روحانی قم راهی خانه آنان شد. عده ای از اهالی محل و روحانیون که خواسته بودند خود را به منزل امام برسانند نیز ایشان را همراهی می کردند. شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی پس از ملاقات با یکی از مقامات روحانی به تنهائی جهت جلوگیری از جلب نظر ماموران خود را به منزل آقای نجفی مرعشی رحمت الله علیه رسانید(زیرا آقای نجفی از ایشان تقاضای ملاقات فوری کرده بود) لیکن هنوز چند لحظه ای از ورود ایشان به منزل آیت الله نجفی نگذشته بود که کماندوها و دژخیمان شاه از بام و دیوار وارد منزل شده و حاج آقا مصطفی را دستگیر کردند و به شهربانی قم بردند و ساعتهای متمادی آن بزرگوار را در شهربانی نگه داشتند و عصر همانروز به تهران انتقال داده و در زندان قزل قلعه زندانی کردند.
پس از این واقعه که حدود دو ماه و چند روز طول کشید رژیم بر اثر فشار افکار عمومی مجبور شد که وی را آزاد کند لذا کوشید تا با اعمال فریبنده خشم و عصیان توده های مسلمان ایران راکه تا سرحد انفجار فزونی یافته بود تخفیف دهد و از اعتراض نسبت به احیای رژیم کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی (ره ) تا حدودی بکاهد از این رو درست در همان روزی که حسنعلی منصور در مجلس سنای طاغوت به دروغ پردازیهایی مبنی بر موافقت آمریکا با سلب مصونیت از اتباع آمریکائی در ایران در صورت تشخیص دولت ایران پرداخته بود شهید حاج آقا مصطفی را از زندان قزل قلعه آزاد کرد.
رژیم شاه که نمی خواست احساسات و عواطف مردم ایران را با تبعید رسمی حاج آقا مصطفی بیش از این جریحه دار کند کوشید که با واسطه انداختن و باصطلاح با پند و اندرز خیرخواهانه و به عنوان دلسوزی او را راضی کند که با پای خود روانه تبعیدگاه شوند و باصطلاح آنان در نظم و امنیت کشور اخلال نکنند ولی ایشان این اندرزهای هدف دار ظالمان را نمی پذیرفت .
سرانجام در روز ۲۵ شعبان سال ۱۳۸۴ قمری رئیس ساواک قم همراه با عده ای از ماموران خود که همگی لباس شخصی بر تن داشتند حدود ساعت ۲ بعدازظهر که رفت و آمد در خیابانها کمتر شده بود به منزل امام خمینی (ره ) ریختند و آقا مصطفی را دستگیر و بی درنگ روانه تهران و از آنجا به ترکیه تبعید کردند.
اصرار رژیم شاه از تبعید حاج آقا مصطفی به این خاطر بود که ایشان شخصیتی داشتند که می توانستند بعد از تبعید پدر بزرگوارش محور حرکتهای بسیاری باشند و حدودا نقش پدر را ایفا نمایند و رژیم به این امر واقف بود لذا نمی توانست آن بزرگوار را تحمل کند.
آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی پس از تبعید نیز به موازات تلاشهای موفقیت آمیز علمی که داشتند از امر مبارزه نیز غفلت نداشتند و همواره در این زمینه در کنار پدر و همراه ایشان بودند تا آنکه رژیم از وجود ایشان که تحرک و جوانی داشت احساس خطر کرد و آن بزرگوار را به شهادت رساند.
بالاخره رژیم ستمشاهی در اول آبان ۱۳۵۶ هجری شمسی قهرمان علم و مبارزه و فرزند شایسته و بزرگ امام خمینی قدس سره الشریف را بطور مرموزی به شهادت رساند. با شهید شدن حاج آقا مصطفی در حقیقت عصر بیداری و حرکت فرا رسید.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید