سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


معضلات بازارسنگ


معضلات بازارسنگ
تولید به عنوان بسترساز رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ،همواره مورد توجه جوامع انسانی قرار می گیرد و در همه برنامه ریزی های کلان کشور توجه به این مهم با ارائه امکانات و حمایت های گوناگون دیده می شود.برخی از دولت ها با شیوه های سرمایه گذاری اقتصادی موجب ایجاد چرخه فروش مناسب برای محصولات تولید داخلی کشور در بازار جهانی نیز می شوند لیکن توجه به چرخه بازرگانی محصول از محل تولید تا استفاده مصرف کننده نیز از موارد بسیار مهم و قابل توجه است بهَ عبارتی توجه به بازار فروش محصول و حذف عوامل منفی تاثیر گذار بر روی بهای کالا و جلوگیری از رشد واسطه ها نیز از الزامات حمایت از تولید است و سنگ نیز این محصول فرآوری شده طبیعی نیاز به این حمایت دارد.
توجه به عمق و ریشه معضلات بازار سنگ ،ما را بر آن داشت تا مواردی را به صورت تیتر و صورت مسئله بیان و در خصوص آنها بررسی تحلیلی در حد بضاعت داشته باشیم:
۱) وجود هرج و مرج در سیستم بازار سنگ و عدم وجود اهرم کنترلی
۲) فقدان اتحادیه مستقل سنگ فروشان و نبود مرجع تصمیم گیری جهت ساماندهی وضعیت فروشندگان سنگ
۳) نبود توان مالی مناسب خرده فروشان سنگ جهت تامین فضای مناسب انبار و نگهداری سنگ
۴) حضور مقطعی افراد بی اطلاع در امر بازرگانی سنگ
در تحلیل و تفسیر فاکتورهای تاثیرگذار فوق ابتدا باید زمینه بروز این مشکلات را بررسی نمود.
که به نظرمی رسد شرایط اقتصادی کلان کشور و عدم وجود سیاستگذاری صحیح اقتصادی و وجود موانع جبری اجتماعی و فرهنگی موجب وجود برخی از مشکلات در انواع امور اقتصادی گردیده است که از آن جمله بازار سنگ را نیز می توان نام برد.لیکن در بازار سنگ کارخانجات تولید سنگ با توجه به هزینه های گزاف تولید و وجود تولیدات متفاوت حاصل از فرآوری یک ماده طبیعی نیازمند خروج محصولات در حد بالای خود از کارخانجات می باشد.
و از آنجاییکه الگوی مصرف سنگ نیز در جامعه ما به دلایل مختلف از استاندارد مشخصی پیروی نمی کند کارخانجات مجبور به جذب سرمایه های سرگردان جامعه و از جمله سرمایه واسطه ها می باشند.
لذا در بسیاری از موارد محصولات با کیفیت های مختلف را با بهای متفاوت از طریق واسطه ها وارد بازار می نمایند و لاجرم روزمره گی اقتصادی کارخانجات، اولین تاثیر را بر هرج و مرج بازار سنگ خواهد گذاشت همچنین در بین فروشندگان سنگ و واسطه ها بسیاری از افراد واخورده از سایر جریانات اقتصادی وجود دارند که با تفکر رویایی تصاحب ثروت از طریق بازرگانی سنگ،وارد این بازار شده اند که در کوتاه زمان دستیابی به هدف را غیر ممکن دیده و با عرضه کالا با بهای پایین موجب ایجاد تنوع قیمت در بازار می شوند.
حال به منظور حل این معضلات راهکارهای میان مدت زیر قابل ارائه می باشند:
۱) ایجاد اتحادیه سنگ فروشان به طور مستقل از اتحادیه مصالح فروشان که توسط افراد مجرب و زبده این حرفه اداره شود.
۲) شناسایی افراد مجاز و توانمند در امر فروش سنگ و حمایت از ایشان به صورت ایجاد تسهیلات جهت خرید انبار مناسب و معرفی ایشان به تولیدکنندگان
۳) تعیین قیمت فروش سنگ و کنترل قیمت توسط بازرسین اتحادیه مستقل سنگ فروشان
۴) برنامه ریزی و ارائه خط مشی صحیح جهت حذف واسطه ها از امر فروش سنگ
۵) ایجاد صندوق بیمه حمایتی از تولیدکنندگان و فروشندگان سنگ تزیینی
فریبا بدیع نیا