جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


الفبای زندگی


الفبای زندگی
به نام آنکه جان را فکرت آموخت
چراغ دل به نور جان برافروخت
زفضلش هر دو عالم گشت روشن
زفیضش خاک آدم گشت گلشن
● مقدمه
ای همسفر ، طول عمر انسان ، ظرفیت زندگی آزمایشی را ندارد . به جای کسب تجربه در زندگی آزمایشی و هزینه کردن زندگی در آزمون ها ، باید تجربه های دیگران را نردبان صعود خویش قرار داد . از این رو ، امروزه (( موفقیت )) فرمول بندی شده است . شما در این کتاب با جدیدترین فرمول های کام یابی آشنا خواهید شد .
شما با به کار گیری این فرمول ها گنجینه های وجود خویش را شکوفا خواهید کرد ، تا همه عالم از عطر وجود شما عطر آگین شود و خود نیز از زندگی لذت ببرید .
در این سفر شما را با واژه تو مخاطب قرار می دهم ، زیرا ضمیر ناخود آگاه در این صورت ، خود را مخاطب قرار داده و پیام را سریع تر دریافت می کند .
بعضی عبارت ها مکرر خواهند آمد ، این اقدام نیز به منظور ارسال سیگنال و پیام بیشتر به ضمیر ناخود آگاه صورت گرفته است .
● اصول موفقیت
انسان برای رشد و تعالی همواره به علم و آگاهی نیازمند است . برای صعود به قله های رفیع موفقیت نیز ما به دانش لازم و کافی نیازمند هستیم . بهترین مکتبی که قادر است تا ما را بسرعت به سر منزل مقصود برساند مکتب اسلام است .
● موفقیت چیست ؟
برای یافتن پاسخ این سئوال به سراغ معلم بزرگ بشر امام علی ابن ( ع ) مراجعه می کنیم . حضرت می فرمایند : توفیق از جاذبه های پروردگار است . بر این اساس ، هر اقدامی را که باعث رشد انسان به سوی کمال مطلق (( خالق آفرینش )) شود می توان موفقیت نامید .
در فرهنگ اسلام موفقیت معنای دقیق و ظریفی دارد که ناظر بر تامین سعادت ابدی ، ارتقای معنوی و تقرب انسان به خالق آفرینش است ـ کمال مطلق ـ است .
● شما موفق آفریده شده اید
انسان ها در زندگی دچار خطای بزرگی می شوند ، که کمترین دست آورد آن عقب ماندگی و استعداد سوزی می باشد ؛ آن اشتباه بزرگ این است که پیشرفت ، تکامل و رشد افراد در زندگی را معلول شانس می دانند . در حالی که آن چه وجود خارجی دارد ذهن انسان و مکانیزم موفقیت است که باید از آن بهره برداری کرد .
تو ، به یقین جزو گروه یاد شده نیستی چرا که با مطالعه این کتاب اعلام کرده ای که کاوشگر موفقیت هستی و هیچ اعتقادی به شانس و اقبال نداری .
آری تو موفق خلق شده ای . مکانیزم موفقیت در وجود توست ، کافی است که به خودت با دقت توجه کنی ، آن گاه در می یابی که ذهن دارای ساز و کار موفقیت است .
● ذهن اولین تجلی گاه موفقیت
موفقیت را باید سفارش داد . شفارش دهنده تو می باشی و سفارش گیرنده ذهن تو . ذهن کارگاهی است که سفارش های شخصی را تولید می کند ، زیرا مجهز به دو مکانیزم موفقیت و شکست است .
اگر تو در ذهن خود شکست را وارد کنی ، مکانیزم جستجوگر شکست ، عوامل آن را پیدا کرده و مهیا می نماید . اگر تو موفقیت را به ذهن سفارش بدهی ، مکانیزم جستجوگر موفقیت ، فعال شده و حرکت می کند و چون مغناطیس همه امکانات ، افراد و موقعیت ها را برای تحقق هدف تو جذب کرده و در خدمت تو قرار می دهد .
افراد موفق ، کسانی هستند که موفقیت خویش را باور دارند . امام صادق ( ع ) می فرماید : هیچ بدنی در انجام آنچه قصد و اراده برآن قوی باشد ، ناتوان نیست .
به عبارت دیگر توانایی هر جسمی به میزان اراده شخص است و یا در اصطلاح خواستن توانستن است . بنابراین مکانیزم موفقیت همچنان که گفته شد در وجو توست . تو می توانی آن را با تفکر ، اندیشه و تخیل فعال کنی . به همین دلیل سرور کاینات و مفخر موجودات پیامبر بزرگ اسلام می فرماید : پیش بینی و باور مثبت داشته باشید تا آن بیابید .
کشف رابطه ذهن با شکست و موفقیت توسط پیشوایان دینی از مدت ها قبل به پیروان خود آموخته شده . اگر به این جمله حضرت امام علی ( ع ) دقت کنی تایید خواهی کرد که اکتشافات و دستاوردهای روانشناسی جدید ، بخشی از این جمله است : پیش بینی مثبت داشته باش ( باوری خوب و زیبا داشته باش ) تا کامیاب شوی .
● همه کمالات در وجود توست
تو گل سرسبد آفرینش هستی ، بنابراین زیبایی ، طراوت و کمالات همه آفرینش در تو خلاصه شده است . تو عصاره همه خلقتی . خالق مهربان تو را این گونه آفریده است ، زیرا او اراده کرده است که تو قائم مقام او در میان سایر موجودات باشی ، آن گاه که خطاب به ملائکه فرمود : همانا اراده کرده ام جانشینی برای خود در زمین قرار دهم .
● شکوفایی تو در چیست ؟
آن چیزی که تو را شکوفا می کند کلید موفقیت تو نیز هست . راهنمای بزرگ بشریت امام علی ( ع ) می فرماید : همان گونه که جسم و سایه از هم جدا نمی شوند ، دین داری و توفیق نیز از یکدیگر جدا نمی شوند .
ای همسفر ، با ابزار دین ، تو می توانی معدن وجود خود را استخراج نمایی تا زیبایی های نهفته وجود تو همه را به شگفت آورد و حتی خودت را .
ای عزیز ، ای گرامی ترین مخلوق آفرینش همه کمالات در وجود توست . با ابزار اندیشه و دین داری ، پتانسیل های وجود خویش را به انرژی هایی تبدیل کن تا همه موجودات را بهره مند نمایی و خود نیز در اوج قله های رفیع انسانیت و موفقیت قرار بگیری .
همه دردها از تو و خود نبینی
همه نسخه ها در تو و خود نخوانی
تو یک لفظی اما طلسم عجایب
دریغا که معنای خود را ندانی
در این ذره بنهفته کیهان اعظم
چو در سیم تار مغنی ، اغانی
تویی آن کتاب مقدس که در وی
نبشته همه رازهای نهانی
به گنجینه آفرینش بیندیش
کدام است گنجی بدین شایگانی
زمین و زمانی برون از تو ، حاشا
تو جان جهان هستی و جاودانی
تو انسانی و خود خدا در تو مخفی
ملک در تو محو و فلک در تو فانی
خالق مهربان تو را خلاق آفریده است
ای عزیز ، خالق مهربان تو را موجودی متفکر ، خلاق ، مبتکر و آزاد آفریده است . به تو استعدادی عطا فرموده که می توانی ، بیندیشی و از آن بالاتر زیبا هم بیندیشی ، ابتکار داشته باشی .
تو قدرت اراده داری ، تو می توانی هر راهی ، هر منشی ، هر سلیقه ای و هر تفکری را که اراده کنی انتخاب نمایی .
تو موجودی انتخاب گر و آزاد هستی و مهم تر از همه این توانایی ها ، تو خالق هستی ، خالق فکر و اندیشه . خالق صفات و خالق رفتار و اعمال خویش .
در قران کریم ، مکرر آمده که شما ای انسانها ، مالک و صاحب اندیشه ، صفات و اعمال خود هستید ، مسئولیت مهم انسان هم در برابر خالق کائنات همین است که انسان مسئول اندیشه ، صفات ، اعمال و روحیه خویش است . به همین دلیل است که در قران می فرماید : هر انسانی در برابر آن چه به دست می آورد ( افکار ، صفات ، اعمال ) مسئول است .
ای عزیز ، آیا می دانی که خالق مهربان ، تحول و دگرگونی در صحنه زندگی را به تو واگذار کرده است و مسئولیت سنگین این کار را به عهده ات گذاشته است آنجا که می فرماید : به طور یقین خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی دهد مگر این که آنان خود ، زندگی خویش را متحول کنند .
ای جستجوگر شادی و شادکامی ، زندگی چیزی جز تجسم افکار و اندیشه تو نیست . چنانکه ارل نایتینگل می گوید : تو همان می شوی که پیوسته به آن می اندیشی .
ای برادر تو همه اندیشه ای
مابقی خود استخوان و ریشه ای
گربود اندیشه ات گل گلشنی
ور بود خاری تو هیمه گلخنی
انسان همان است که می اندیشد ، اگر افکار تو الهی و ملکوتی باشد ، تو نیز الهی و ملکوتی خواهی بود اما اگر افکار شیطانی در ذهن تو خانه کند شیطانی و بلکه شیطان خواهی بود .
● اصول کلی موفقیت
موفقیت مرکب از اصولی است که رعایت آنها برای تو مسافر کوی پیروزی ، ضامن کامیابی خواهد شد . به این اصول ، مولفه ها و عوامل و اجزای تشکیل دهنده موفقیت توجه کن .
▪ خود باوری و اعتماد به نفس
اعتماد به نفس منشاء موفقیت تو است . تو با اعتماد به نفس و با حمایت خالق مهربان ، قادری تمامی قله های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کنی . دانشمندان زیر بنای اعتماد به نفس را عزت نفس می دانند ، و عزت نفس یعنی تعریفی که تو از خود داری .
توکیستی ؟ پاسخی که به این سئوال می دهی ، میزان عزت نفس تو را نشان می دهد . آقای دایر می گوید : در اندرون همه ما خزانه ای بی کران از عشق و شادمانی و نعمت هست که می تواند آنچه را در آرزوی آن هستیم برای ما فراهم کند .
توموجود پیچیده ، عمیق و ارزشمند هستی . من باید اعتراف کنم که کسی جز خالق انسان نمی تواند به معرفی انسان بپردازد . برای آگاهی از این که من و تو چه کسی هستیم به سراغ قران کریم می رویم آنجا که خداوند متعال می فرماید : به طور قطع من اراده کرده ام در زمین جانشینی برای خود قرار دهم .
کسی که قائم مقام خدا و گرامی ترین موجود آفرینش و حاکم بر زمین و آسمان و هر آنچه در آنهاست می باشد ، به طور یقین بعد از خالق کائنات قدرت مند ترین موجودات است .
اگر چنین باوری از خود داری ، با حمایت خالق آفرینش ، قادری هر کاری را که اراده کنی ، به انجام برسانی . تو با این سرمایه خدا دادی ، شهامت انجام هر کاری را داری .
▪ برنامه ریزی ضمیر ناخود آگاه
آرزوها و اهداف خود را به ضمیر باطن بسپار تا ضمیر ناخود آگاه تو با دقت روی آن کار کند و نتیجه صحیح را در اختیار تو قرار دهد .
همه ما استعداد نابغه شدن را داریم ، به شرطی که قادر به استفاده از اندیشه خلاق خود باشیم . ضمیر ناخود آگاه به تمامی خواسته های درونی ما اعم از مثبت یا منفی پاسخ می دهد .
برای رسیدن به قله های موفقیت ، خود را از شر افکار نا امید کننده و منفی برهان . ماکسول مالتز به ما توصیه می کند : سعی کنید در آن واحد تنها یک مساله را به مغز بسپارید . تو باید در هر لحظه تمام آگاهی خود را به یک کار متمرکز کنی و بقیه را بطور موقت رها کنی . پس از حل یک مشکل ، باید خواسته دیگری را به مغز سپرد و در انتظار را حل بود .
▪ آشنایی با سرچشمه موفقیت
نوشیدن از شربت گوارای موفقیت ، لذت بخش است . اما آشنایی با سرچشمه آن امتیاز دیگری دارد . کسی که با سرچشمه موفقیت آشنا شود و لذت و گوارایی نوشیدن از این چشمه را احساس کند ، دیگر نوشیدنی دور از چشمه برای او گوارایی چندانی نخواهد داشت .
آیا تا به حال اندیشیده اید که سرچشمه موفقیت چیست و کجاست ؟ چگونه می توان به آن جا سفر کرد ؟ ره توشه آن چیست ؟ دستاوردهای رسیدن به سرچشمه موفقیت چیست ؟ این سئوال ها و ده ها سئوال دیگر را در فصول دیگر این مجموعه پاسخ خواهیم داد .
▪ صداقت و یکپارچگی شخصیت
دانشمندان در بررسی هایی که انجام داده اند ، یکی از مهم ترین خصوصیات انسان های موفق را صداقت یافته اند . افرادی که در جستجوی موفقیت هستند چاره ای جز آراستگی به زیور صداقت ندارند . صداقت با انسان آرامش می دهد و سبب جلب اعتماد دیگران می شود .
▪ دگر گونی در باورهای منفی
ناکامی انسان ریشه در باورهای او دارد ، کسی که باور دارد نمی تواند ، امکانات ندارد ، تحمل ندارد و ... این باورهای منفی در زندگی او محقق و مجسم می شوند . زندگی تجسم افکار و باورهای انسان است .
باورهای ذهنی تو ، مغز تو را برنامه ریزی می کند و مغز تو بر اساس برنامه ریزی ذهنی که سرچشمه آن باورهای تواست به اعصاب و عضلات تو فرمان های لازم را صادر می کند .
باورهای منفی چون غده ای سرطانی باعث شکست و نابودی انسان است . یکی از فیلسوفان بزرگ رواقی می گوید : ما باید بیشتر از آنچه مراقب بیرون کشیدن تومورها و آبسه ها از بدن هستیم ، مراقب بیرون کشیدن افکار نادرست از ذهن باشیم .
آنچه انسان را محدود و ناکام می کند ، باورهای محدود اوست نه عوامل بیرونی . محدودیت انسان در زندگی ، چارچوب ذهنی است که خود برای خویش ساخته است .
ای عزیزی که ، در جستجوی رشد و کمال هستی ، باید باورهای محدود کننده را نابود کنی ، و باورکنی که می توانی با حمایت خالق مهربان هر قله ای را فتح کنی ؛ فتحی آسان و پیروزمندانه .
▪ تکنیک های مقابله با افکار منفی
افکار و باورهای منفی موجبات عقب ماندگی و بدبختی ما را فراهم می کنند . ما را محدود می سازند . استعداد هایمان را تباه می کنند و پتانسیل و انرژی های ما را نابود می کنند . برای نجات از دست این باورهای مزاحم می توان به این پیشنهادات عمل کرد :
ـ باور داشته باشید که توانایی شما هیچ محدودیتی ندارد مگر محدودیت هایی که توسط ذهن شما ساخته می شود .
ـ با هدف گذاری ، برنامه ریزی و تلاش و حمایت خدای مهربان انجام هر کاری امکان پذیر است .
ـ همواره تمرکز بر افکار مثبت و یا اشتغال به کارهای مفید داشته باشید .
ـ همواره با افراد مثبت اندیش معاشر باشید .
ـ ارتباط و اتصال با ضمیر ناخود آگاه شخصیت های موفق عالم بشریت که از آنان به عنوان معصومین یاد می شود می تواند کمکی به شما درزمینه رهایی ازدست افکار منفی باشد .
ـ پناهندگی ، استمداد و جلب حمایت خدای رحمان ، مهمترین تکنیک برای رهایی از افکار منفی است .
آنچه تو عزیز را درراه پیشرفت و موفقیت محدود و نا کام می کند ، باورهای محدود تو است نه عوامل بیرونی . محدودیت تو چارچوب ذهنی تو است که خود برای خویش ساخته ای .
▪ به اهداف بزرگ بیندیش
برای زندگی خود اهدافی بزرگ انتخاب کن . اگر می خواهی در کارهایت ممتاز و برجسته باشی ، بطور خستگی نا پذیر تلاش کن . در صدر قرار گرفتن و ممتاز بودن مستلزم همتی والاست .
▪ در کارهایت جدیت بخرج ده
اگر در کارها جدیت بخرج ندهی ، بی استعداد ترین افراد مصمم و با اراده از تو پیشی خواهند گرفت . مطمئن باش که فقدان استعداد با عواملی همچون مقاومت ، سختکوشی ، نظم و دقت و صبر و شکیبایی قابل جبران است .
● آیا شانس و اقبال در موفقیت دخیل است ؟
شانس و اقبال به معنای استفاده صحیح از فرصت های پیش آمده است ؛ باید همواره جویای فرصت هایی باشی که زندگی در اختیار تو می گذارد . شانس به معنی توانایی درک موقعییت ها و انتخاب بهترین ها می باشد . زندگی با کسی سر جنگ ندارد .
حتما این جمله نیچه را شنیده ای که می گوید : دنیا نه مخالف با انسان و نه موافق با او ، بلکه بی طرف است .
● خواستن ، توانستن است
برای در آغوش گرفتن شاهد موفقیت باید با همه وجود و به گونه ای خلاق در جستجوی آرزوهای قلبی خود باشی . تمام قوای ذهنی خود را بر هدفی که داری متمرکز کن و حود را برای غلبه بر مشکلات احتمالی آماده ساز . همیشه بذر این باور را در ذهن خود بپاشان که ، اگر بخواهی و عمل کنی بدست خواهی آورد .
● غیر ممکن وجود ندارد
عدم موفقیت انسانها در زندگی به دو دلیل عمده است :
ـ اولا : تعدادی از افراد در پاسخ به مسئولیت ها و فرصت های پیش آمده از خود مقاومت و شکیبایی نشان نمی دهند و در اجرای کارها سهل انگاری می کنند .
ـ ثانیا : نیز راه و روش انتخابی آنها نادرست است و یا به عبارت دیگر می توان گفت : قبل از سنجیدن همه جوانب و دقت در کار و ایجاد امکانات لازم بلافاصله مبادرت به عمل می کنند .
تو هر گاه بدون مطالعه قبلی و مشورت با افراد خبره اگر دست به انجام عملی بزنی ، به طور یقین به نتیجه دلخواه نخواهی رسید .
● چگونگی فتح قله های موفقیت
بهترین شیوه برای انجام کارهای بزرگ و ظاهرا غیر ممکن ، تقسیم آن به کارهای کوچک است . پرداختن به یکایک این کارهای کوچک و انجام آنها در نهایت ما را به انجام کارهای بزرگ قادر می سازد .
به یاد داشته باش افرادی که قله اورست را فتح کرده اند با برداشتن گام های ۳۰ سانتی متری کار خود را آغاز کرده اند .
▪ سخاوت و بخشش
تو نیکی میکن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
بخشش در زندگی انسان آثار و دستاوردهای زیادی دارد ، بخشش نشانه ای از توانمندی است ، بخشش افراد ناتوان را توانا می کند .
بخشش سبب موفقیت انسان است . زیرا چون مغناطیس ، امکانات و لذت ها را در ابعاد مادی و معنوی برای انسان جذب می کند . آنتونی رابینز می گوید :
تنها کسانی که یاد گرفته اند در نهایت صمیمیت و بدون خود نمایی ، به دیگران خدمت کنند ، عمیق ترین لذت زندگی و موفقیت واقعی را درک می کنند .
▪ هدف شناسی و هدف گذاری
کسی که بدون هدف حرکت کند به زودی انرژی و توانایی های خود را هدر می دهد . بی هدفی در زندگی ، عقب ماندگی و خسران را به دنبال خواهد داشت . هدف ، مکانیزم موفقیت جوی ذهن را فعال می کند . هدف گذاری پتانسیل های نهفته در وجود انسان را آزاد کرده و او را غرق در شادمانی و نشاط می نماید . با هدف گذاری استعداد ها شکوفا می شود و به زندگی آرامش و نشاط تزریق می گردد . بی هدفی یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی و ناکامی در انسان می باشد .
▪ گذشت
گذشت کردن از خطاها و اشتباهات دیگران و دور شدن از کینه جویی و انتقام ، از دیگر ویژگی های افراد موفق است . گذشت از خطاهای دیگران دستاوردهای فراوانی بهمراه دارد که از جمله آنها می توان به موفقیت در زندگی ، آرامش و نشاط روحی ، سلامت روانی و جسمانی اشاره کرد .
امام علی ( ع ) می فرماید :
گذشت ، نیکوترین احسان ها ، زکات پیروزی ، نشانه بزرگی ، تاج بزرگواری ها ، برترین نیکی ها ، بهترین خصلت ها ، بزرگترین فضیلت ها ، بالاترین تحمل و بردباری و از اخلاق بزرگواران می باشد .
گذشت بیش از آن که ارمغانی برای دیگران باشد ، هدیه ای آرام بخش و انرژی زا ـ که علامتی از بزرگواری و کرامت انسان است ـ برای خود انسان می باشد .
▪ روحیه مثبت و بانشاط
سرچشمه رفتار انسان ، حالت و روحیه اواست .
تجربه و پژوهش های علمی ثابت کرده است که بین رفتار و روحیه انسان ارتباط مستقیمی وجود دارد . کسی که دارای روحیه منفی است هر گز نمی تواند دارای رفتار مثبت و با نشاط باشد . انسان مثبت اندیش معتقد است که خالق مهربان همواره او را دوست دارد و از او حمایت می کند و چنانچه در بعضی از امور نتیجه دلخواه حاصل نشود آن را تجربه ای ارزشمند می داند .
از این رو به تو توصیه می شود که همواره در برخورد با دیگران متبسم و با نشاط باشی ، غم و اندوه را نباید در ظاهر آشکار کنی . همواره باید در برخورد با مردم لبخند بر لب داشته باشی .
▪ اعتقاد به هماهنگی کائنات
مرا خوش می تپد دل در بر امشب
یقین آورده نامم دلبر امشب
آیا تا بحال شده که به یاد دوستی افتاده باشید و ساعاتی بعد آن دوست با شما تماس گرفته باشد ؟ این نوع ارتباط روحی افراد با یکدیگر را تله پاتی می نامند که امروزه امری ثابت شده ، تجربه شده و علمی است . آری ، ارتباطات روحی شانسی و تصادفی نیست ، تابع اصول و جریان منظمی است که درک آن نیازمند تفکر و تامل می باشد .
اعتقاد به این که همه موجودات ، حرکت ها و رویداد های زندگی و حتی خود انسان جزیی از کل است که در یکدیگر تاثیر می گذارند ، انسان را به این باور می رساند که این کل شگفت انگیز از پشتیبانی موجودی عالم ، حکیم ، مدیر و مقتدر بهره مند است .
تو عزیز باید تلاش کنی تا حرکتی بر خلاف حرکت کل از تو صادر نشود ، زیرا در سر نوشت تو موثر است . هر چه هماهنگی تو با عالم آفرینش و فراست بی انتهایی که آن را اداره می کند بیشتر باشد ، موفقیت تو بیشتر تامین و تضمین خواهد شد .
چگونگی هماهنگی با قوانین حاکم بر نظام آفرینش را خالق کائنات در قالب آیین نامه ای به نام دین به تو هدیه کرده است .
▪ بهره مندی از تفکری خلاق
تو همه سرمایه ها و ابزارهای موفقیت را در اختیار داری اما آیا تا کنون از آنها استفاده بهینه کرده ای ؟ آیا می دانی چگونه باید از آنها بهره ببری ؟
قدرت تفکر و اندیشه از ابزارهای مهم موفقیت است و مهم تر از آن قدرت خلاقیت اندیشه است که خدای مهربان به تو هدیه کرده است . خلاقیت شکوفا کننده استعداد ها و قدرت های نهفته در وجود تواست . با بهره مندی از مکانیزم خلاقیت فکر ، می توانی همه بن بست ها را بگشایی و اهداف خود را تحقق نمایی . در برنامه ای جداگانه ، تکنیک های فعال کننده مکانیزم خلاقیت را با تو در میان خواهم گذاشت .
ـ تکنیک های فعال کننده مکانیزم خلاقیت
۱) باور داشته باشید که خالق مهربان در وجود شما گنجینه ای از خلاقیت به ودیعه نهاده است .
۲) هدف گذاری و برنامه ریزی مکانیزم موفقیت را فعال کنید .
۳) بر اهداف تمرکز کنید .
۴) برای تمرکز از مکانی خلوت و زمانی خاص استفاده نمایید .
۵) هر چه مطالعه ، تحقیق و تمرکز بر موضوع مورد نظر بیشتر باشد مکانیزم خلاقیت شما تحرک بیشتری خواهد داشت .
۶) از قدرت تخیل برای تجسم اهداف استفاده کنید . ادیسون می گوید : وسعت نبوغ و خلاقیت انسان به پهناوری نحوه تخیل و توانایی اوست .
▪ کمال جویی
یکی از عوامل موفقیت قهرمانان ، کمال جویی است . قهرمانان از سعی و تلاش موثری برای ممتاز شدن در رشته و حرفه مخصوص به خود بهره مند هستند .
در جهان کنونی که عصر رقابت است کسی که به دنبال موفقیت بیشتری است ، به یقین باید امتیاز بیشتری نسبت به رقبای خویش داشته باشد .
▪ همکاری و همیاری
یکی از نیازمندی های مهم انسان در سفر موفقیت ، استفاده از امکانات ، استعداد ها و توانایی های دیگران می باشد . افراد موفق به یقین از روحیه همکاری و همیاری ، چون مغناطیسی برای جذب امکانات استفاده می کنند . لازمه همکاری و همیاری ایجاد صمیمیت و الفت بین مردم است .
▪ توجه به اصل فراوانی ( شکر گزاری )
کسانی که علل موفقیت انسان ها را تحقیق و بررسی کرده اند ، توجه به امکانات موجود و سپاس گزاری از آن ها را از اصول مهم موفقیت بر شمرده اند .
▪ در کتاب باور کنید تا ببینید می خوانیم :
نخستین گام برای خلاص شدن از شر ذهنیت نداری ، آن است که از آنچه هستیم و داریم قدر دانی کنیم ، سپاس گزاری باید به صراحت بیان شود .
▪ در جای دیگر می خوانیم :
هر گاه زندگی را با اعتقاد به کمبود و تنگنا به سر کنید ، از رعایت اصل کیهانی وفور نعمت سر پیچی کرده و تاوان سنگینی خواهید پرداخت .
● احساس مسئولیت
اساس رشد و تعالی انسان مسئولیت پذیری است . کسی که از پذیرش مسئولیت شانه خالی کند ، در واقع ، از خود شکوفایی و رشد و تعالی باز مانده است . افراد مسئولیت گریز ، کسانی هستند که استعداد ها و سرمایه های بی کران گنجینه وجود خود را به یغما می دهند . خالق مهربان نیز آفرینش را بر اساس مسئولیت پذیری ایجاد کرده است . آنجا که خداوند از خود سلب مسئولیت می کند ، می خواهد رسالت ، تکلیف و مسئولیت انسان در مقابل سرنوشت و تحولات زندگی فردی و اجتماعی را به او یاد آوری نماید . به راستی که خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی دهد ، مگر این که خود ، سرنوشت خویش را متحول کنند .
آری ، انسان مسئول پدید آوردن افکار و اندیشه ، رفتار و حتی صفات خود می باشد . هر گاه خویش را مسئول تصمیم های خود بدانید ، از هر حیث عنان اختیار دنیای خود را به دست گرفته اید .
رشد و تعالی معنوی ، آرامش جسمی و روحی ، اعتماد به نفس ، موفقیت شغلی مناسب ، در آمد خوب ، امنیت و توانایی ، مثبت اندیشی ، کنترل احساسات و عواطف ، پرهیز از خشونت ، خصومت و ترس را می توان از دستاوردهای مسئولیت پذیری بر شمرد .
▪ تمام نیروی خود را در یک نقطه متمرکز کن
اگر می خواهی هدفی را دنبال کنی ، باید سختکوش باشی . باید همه نیروهای خود را در یک نقطه متمرکز کنی و سعی کنی با نظم و ترتیب و سازمان دهی بر ارزش کار خویش بیفزایی .
▪ انضباط نفس
انسان دارای غرائز ، احساسات و عواطف متعدد و مختلفی است . غریزه هایی چون ، رفاه طلبی ، حرص ، برتری طلبی ، حب ذات ، تنوع طلبی ، و غریزه جنسی ، لازمه رشد و تکامل زندگی مادی و معنوی انسان است . غریزه های مذکور و احساسات و عواطف ، در صورتی موجب رشد و تعالی انسان می شود که از آنها به طور متعادل و به نحو صحیح استفاده شود .
انضباط باید دارای آیین نامه ای باشد تا انسان بتواند بر اساس آن عمل کند . خالق مهربان آیین نامه را در قالب دین به ما ارزانی کرده است ؛ تا ما با رعایت آیین نامه رشد و توسعه انسانی ، بتوانیم ، به کمال مطلوب برسیم .
▪ پس معطل چه هستید ؟
در این آیین نامه آنچه را که موجب عقب ماندگی و شکست انسان است به عنوان محرمات و آنچه را که موجب رشد و کمال است تحت عنوان واجبات و مستحبات مشخص شده و رعایت و عمل به آنها به ما سفارش شده است .
▪ معاشرت موثر
صورت زیبای ظاهر هیچ نیست
ای برادر سیرت زیبا بیار
یکی دیگر از اصول موفقیت ، داشتن اخلاق پسندیده است . محال است که شما انسان موفقی را بیابید که او از جاذبه های اخلاقی بهره مند نباشد . خداوند در قران به پیامبر اکرم ( ص ) می فرمایند : و اگر خشن و بداخلاق بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند .
▪ صبر و بردباری
یکی دیگر از ویژگی های افراد موفق صبوری و حلم و تحمل زحمات و سختی ها برای رسیدن به اهداف می باشد . صبر و بردباری ، مقاومت و توانایی انسان را چند برابر می کند .
صبر و ظفر هر دو از دوستان قدیمند
در اثر صبر نوبت ظفر آید
صبر در معارف اسلامی بر سه نوع است :
ـ صبر و تحمل بر مشکلات ؛
ـ صبر و پایداری در اجتناب از معصیت ؛
ـ صبر و تحمل در اطاعت از پروردگار .
▪ تلاش و کوشش
همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایی رسیده اند
موفقیت های بزرگ نتیجه تلاش های مستمر شخصیت های بزرگ است . در قران کریم خداوند متعال می فرماید : برای انسان دستاوردی جز سعی و تلاش او نیست .
خداوند به ما میاموزد که ای انسان تو در زندگی مادی و معنوی محصول تلاش خود را مصرف می کنی ، تو در واقع بر سفره زحمت خویش نشسته ای و از آن ارتزاق می کنی .
▪ پشتکار
پشتکار یکی دیگر از مهمترین ارکان موفقیت است که برخورداری از آن افراد را به اهداف نائل می کند . توماس ادیسون در پاسخ کسانی که او را از اقدامات عملی مایوس می کردند می گفت : هزاران بار تجربه کردم که چگونه لامپ روشن نمی شود ، اکنون می خواهم بیاموزم که لامپ چگونه روشن می شود .
کسی که دارای همتی بلند و اهدافی عالی است ، هر گز سست و کسل نمی شود .
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی
به صد دفتر نشاید گفت حسب الحال مشتاقی
غلامحسین ریاحی


همچنین مشاهده کنید