شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


خرج تراشی های میلیونی برای کم نیاوردن


خرج تراشی های میلیونی برای کم نیاوردن
سورنا خیابان یک طرفه ای است که اغلب اتومبیل های صفر کیلومتر از جنوب آن وارد می شوند و پس از کلی تغییر در شکل و شمایل و البته جیب صاحب ماشین ها از سمت شمال خیابان بیرون می روند.گاهی اوقات این افراد هزینه ای برابر قیمت یک خودرو می پردازند تا در رقابت با دوستان شان به اصطلاح کم نیاورند. یک سطل آب گذاست روی سقف ماشین و گفت: "فقط ایکی ثانیه صبرکن!" ضبط را که روشن کرد تا ته وجودم سوت کشید.
جدا فقط دو ثانیه طول کشید تا سطل از آب خالی شد.اینجا خیابان سورنا است; بهشت ماشین بازها.خیابان یک طرفه ای که اغلب اتومبیل های صفر کیلومتر از جنوب آن وارد می شوند و پس از کلی تغییر در شکل و شمایل و البته جیب صاحب ماشین ها از سمت شمال خیابان بیرون می روند.این خیابان پاتوق جوان هایی است که به عشق خودنمایی و شاید هم به خاطر کم نیاوردن جلوی دوستانشان حاضرند کلی پول بی زبان را بالای اسپرت کردن اتومبیل خود بپردازند.
این هزینه ها به سه بخش اصلی تقسیم می شوند.بخش اول ظاهر خودرو که شامل رینگ و لاستیک و چراغ ها و...می شود که در این بخش ماشین به انواع و اشکال غیرعادی تبدیل می شود! بخش دوم داخل خودرو است که شامل سیستم پخش صوت و تزئینات داخلی و...می شود که اصطلاحا به آن بخش «بترکون» می گوییم! و بخش سوم موتور خوردو که شامل قدرت موتور و...می شود، صدای وحشتناک اگزوز بعضی ماشین ها از این بخش ناشی شده اند.
● بخش اول!
یکی از فروشندگان خیابان سورنا که در بخش مربوط به تزئینات خارجی ظاهر خودرو فعالیت می کند می گوید: رینگ های اسپرت از سایز ۱۳ شروع می شوند که معمولا برای رنو پی کی خوبه.بزرگترین سایز هم ۲۴ و ۲۶ اند.البته تو کشور ما بیشتر ماشین ها سایزهای ۱۴، ۱۵، ۱۶،۱۷و ۱۸ رو می برند.ارزونترین رینگ حدود ۵۰۰ هزار تومن است که طرفدار زیادی هم نداره.پرطرفدارترین رینگ ها هم حدود چهار تا چهار میلیون و نیم قیمت دارند.
رستمی می گوید: "گرون ترین رینگ، یک رینگ سه تیکه ژاپنی سایز ۲۰ که ۱۴ اینچ پهنا داره و قیمتش هم حدود ۶ میلیون تومن است.قیمت رینگ و لاستیک با هم حدود ۹ میلیون تومان در می یاد.البته این رینگ مخصوص ماشین هایی مثل BMW۵۳۰ و BMW۷۳۰ است که خود این ماشین ها کلی قیمت دارن." به اعتقاد این فروشنده علاقه جوانان اسپرت باز به استفاده از رینگ اسپرت فقط برای زیبایی این رینگ ها نیست: "این کار باعث می شود که خوردوها به سطح جاده بچسبن و در نتیجه احتمال چپ کردن توی پیچ های خطرناک کمتر بشه."
بعد از رینگ و لاستیک هم نوبت می رسد به تعویض چراغ های ماشین و نصب چراغ های هالوژن و رنگی کردن چراغ ها و بعد هم تعویض سپرهای جلو و عقب و دودی کردن شیشه.تازه اسپرت کردن اگزوز ماشین برای تولید انواع صداهای ناهنجار و آزار زن و بچه گرسنه مردم که به نان شب شان هم محتاجند جای خود دارد.
● بخش دوم
یکی دیگر از فروشندگان خیابان سورنا که در بخش مربوط به تزئینات داخلی ماشین کار می کنند اعتقاد دارد: "تزئینات داخلی از پادری و رکاب شروع می شه تا صفحه کیلومتر شمار و پرده برقی و نصب سان روف(سقف برقی) و کلی چیزای دیگه" او در مورد قیمت ها هم به همین کاملی توضیح می دهد: "نصب پارکابی ۱۵ تا ۶۰ هزار تومان، نصب Sunroofپانصد هزار تا یک میلیون تومان، تعویض فرمان پنجاه تا ۱۰۰ هزار تومان، نصب بال عقب سه میلیون تومان، تعویض چراع ششصد هزار تومان و نصب یخچال در صندوق عقب بین صد و پنجاه تا پانصد هزار تومان."
همه این ها یک طرف و نصب سیستم صوتی یک طرف.در این خیابان سیستم صوتی خودرو از ششصد هزار تومان تا نه میلیون تومان نصب می شود.گران ترین ضبط یک صفحه نمایش(Monitor)، دو جفت باند، چهار ساب گران و تعدادی آمپلی فایر دارد.نمی دانم کسی که سیستمی با قیمت ۹میلیون تومان روی خودروی خود نصب می کنند واقعا چه انگیزه ای دارد.چون می توانند با پرداخت هزینه ای حدود سه و نیم میلیون تومان یک سیستم حرفه ای که صدایی به مراتب بهتر و تاثیرگذارتر دارد ببندد.
● بخش سوم!
جوانان اسپرت باز حاضرند میلیون ها تومان خرج کنند تا ۲۰ تا ۵۰ کیلومتر بر سرعت ماشین شان اضافه شود.حتی بعضی ها حاضرند برای این که خودروشان صدایی بم و خفه تولید کند تا ۵۰۰ هزار تومان پول بدهند.
● بخش آخر!
فروشنده ها و مشتری ها در کنار هم رقابتی را سازمان و سفارش می دهند که میل مبهم و انگیزه ای روانی در آن نقش تعیین کننده دارد.خیابان سورنا پیشرفت به سبک ایرانی ماجراست; برداشتی ناقص از برخورد با تکنولوژی; نگاهی وارونه به پیشرفت که بی شک در پس آن موفقیت جوانه نمی زند.
جوان اسپرت باز هویت فراموش شده اش را در ظاهری می جوید که اتومبیل اش را با آن می آراید.دامن زدن به این فعالیت که اغلب از سوی جوانان و به منظور خودنمایی و ایجاد حس اعتماد به نفس انجام می گیرد، آسیب های جبران ناپذیری به آینده او وارد می کند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید