چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا


خودروسازان اروپایی و آمریکایی در سر بالایی


خودروسازان اروپایی و آمریکایی در سر بالایی
اوضاع خودروسازان آمریکا بسیار نگران کننده است. شرکت فورد همه امید خود را برای بازگشت به دوران سوددهی از دست داده در حالی که پیش از این پیش بینی کرده بود در سال ۲۰۰۹ به سوددهی مجدد خواهد رسید اما واقعیت این است که این شرکت خود را برای ضرری در سال ۲۰۰۸ که حتی بیشتر از۷/۲میلیارد دلار سال گذشته خواهد بود، آماده کرده است. جنرال موتورز نیز روزهای سختی را سپری می کند واین رویدادها حاکی از آن است که خودروسازان آمریکایی توان رقابت با خودروسازان ژاپنی را نخواهند داشت به طوری که حتی چندی پیش کرایسلر مجبور شد برخی شایعات مطرح شده در رابطه با این شرکت را تکذیب کند.
گفته شده بود که این شرکت به خاطر برداشت از حساب مالکانش و یک شرکت خصوصی به نام سربروس گپتیال منیجمنت و شرکت دایملر، خود را برای پاسخگویی در دادگاه به اتهام فساد آماده می کند البته موضوع این طور نبود. در آغاز سال جاری میلادی هر دو شرکت فورد و جنرال موتورز خود را آماده کرده بودند که بحران اعتبارات به فروش آنها در نیمه نخست سال آسیب زند اما هنوز محتاطانه خوشبین هستند که به زودی می توانند پاداش تغییر موضع دردناک و پرهزینه خود را ببینید.
آنها در کنار کرایسلر یک مجموعه بزرگ از امتیازات تخفیف اتحادیه کارگران خودروساز را حفظ کردند تا بتوانند خلأ هزینه ها را در کارخانجاتی که عضو این اتحادیه نبودند و در آمریکای شمالی واقع بودند و رقبایی آسیایی و اروپایی داشتند، جبران کنند. گزارش های مستقلی از جی دی پاور و هاربور نشان داد ژاپنی ها هم به لحاظ کیفیت و هم بهره وری به سرعت به دیترویت می رسند.
شورولت مالیبوی جدید شرکت جنرال موتورز که در ماه ژانویه خودرو سال آمریکای شمالی شناخته شد اولین محصول داخلی طی چند سال اخیر بود که به شرکت های تویوتا و هوندا اجازه داد با پولی که در بازار سخت خودروهای با سالن متوسط در اختیار داشتند، مطرح شوند اما خودروسازان درگیر بحران فاجعه بار بازار مسکن و مهم تر از همه هزینه های صعودی سوخت هستند. قیمت های رو به کاهش مسکن بسیاری از مردم را تشویق کرد که خرید خودرو جدید خود را به تعویق بیندازند. قیمت بنزین در سطح هر گالن بالاتر از چهار دلار، تقاضا را به شدت تغییر داده است. دیترویت هنوز به مدل هایی اکتفا می کند که جزء خودروهای بزرگ و تشنه سوخت محسوب می شوند و کامیون هایی را تولید می کند که وقتی قیمت بنزین نصف قیمت کنونی بود سوددهی خوبی داشت.
سه شرکت بزرگ خودروساز آمریکایی مطمئن بودند علاقه مندی آمریکایی ها با طرز فکر «هر جایی می خواهی برو» و «هر کاری می خواهی انجام بده» استفاده از کامیون های پرمصرف آنها هرگز پایان نمی یابد تا حدی که دو شرکت فورد و کرایسلر همه امید خود را برای بهبود در ابرمدل های جدید پرفروش ترین پیکاپ های خود یعنی به ترتیب اف ۱۵۰ و دوج رام گذاشتند.
حتی کرایسلر برای پرده برداری از یک مدل جدید خودرو رام خود، در ماه ژانویه آن را به همراه یک گله گاو و اسب در خیابان های دیترویت به نمایش درآورد اما همین اواخر، این عقیده آمریکایی ها کنار زده شد. ارقامی که در هفته جاری منتشر شد، حاکی از آن است که فروش خودروها و کامیون های سبک در ماه ژوئن نسبت به زمان مشابه سال قبل تا ۱۸درصد سقوط کرد.
فروش کرایسلر با رقم قابل توجه ۳۶درصد سقوط کرد و این مساله موجب شد سهم بازاری این شرکت برای نخستین بار طی دهه های گذشته به کمتر از ۱۰درصد برسد. فروش فورد نیز تا ۲۸درصد سقوط کرد. به رغم تلاش های پرهزینه ای که جنرال موتورز در بازار انجام داد فروش این شرکت تا ۱۸درصد کاهش یافت. حتی شرکت تویوتا که همه انتظار داشتند برای اولین بار از جنرال موتورز پیشی گیرد، شاهد کاهش فروشش تا ۲۱درصد شد چون برای فروش پیکاپ بزرگ خود به نام تورنادو و هیبریدهای پرمصرف خود به مشکل برخورد اما در مقایسه با این خودروسازان، شرکت هوندا که به رغم تویوتا و نیسان هرگز کامیون های بزرگ آمریکایی عرضه نکرد، شاهد افزایش ۱/۱درصدی فروشش بود که آن را مدیون افزایش ۲۶درصدی فروش خودروهای کوچک مقرون به صرفه خود می داند.اگر تغییر جهت ناگهانی در مسیر قیمت نفت رخ ندهد خودروهای ژاپنی و کره جنوبی ظرف امسال و سال آینده شاهد افزایش قابل توجه سهم خود در بازار خواهند بود.کارخانجات آمریکای شمالی این شرکت ها از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کارخانجات شرکت های پتروشیمی برخوردارند. اگرچه جنرال موتورز و فورد برخی خودروهای با مصرف بهینه مانند شورولت کوبالت و فورد فوکس تولید می کنند اما دلالان خودرو از این مساله شکایت دارند که عرضه محدود است و وقتی معاملات کاهش می یابد مشتریان به خرید خودروهای ژاپنی یا کره جنوبی تمایل پیدا می کنند. شرکت های جنرال موتورز، فورد و کرایسلر هر یک با این بحران به روشنی، متفاوت برخورد می کنند اما اهداف مشترکی دارند. اهداف آنها در کاهش سرعت سوخت، نقدینگی شان و تسریع در ارائه مدل های با مصرف بهینه سوخت خلاصه می شود.
شرکت فورد از تعداد نیروهای حقوق بگیر خود می کاهد، پرده برداری از مدل جدید ۱۵۰-F خود را به تعویق می اندازد و کارخانه تولید مدل های سری F در مکزیک را به خط تولید مدل کوچک و جدید فیستا که اروپایی ها در تابستان جاری می خرند، تبدیل می کند. به این ترتیب اروپایی ها بیش از یک سال زودتر از آمریکایی ها به این مدل دسترسی خواهند داشت.شرکت های جنرال موتورز و فورد می توانند سرانجام از بخش عملیات خارجی خود که به خوبی اداره می شوند و به مدد تقاضای روزافزون چین، روسیه و برزیل سود خوبی دارند، احساس رضایت را برای خود بازگردانند اما کرایسلر از چنین امکانی محروم است.
بدتر از همه آنکه این شرکت قصد دارد تنها نصف مدل های خود را ظرف چهار سال آینده یعنی پس از مدل سال ۲۰۰۹ تغییر دهد.(در حالی که این رقم برای هوندا ۷۲درصد و نیسان ۸۰ درصد است.)جان مورفی از مرکز مریل لینچ بر این باور است که«این یک تصمیم فعالانه است که توسط صاحبان جدید شرکت برای کاهش پورتفولیوی محصولاتشان اتخاذ شده است تا از فروپاشی یا فروش کل شرکت پیشگیری شود.» شاید زمان زیادی در پیش نباشد که به جای سه شرکت بزرگ خودروساز آمریکا شاهد دو شرکت نه چندان بزرگ خودروساز در آمریکا باشیم.
در اروپا نیزکاهش فروش خودرو در بازار و افزایش هزینه های تولید، خودروسازان این قاره را به انتقال خطوط تولید خود به جهان در حال توسعه وادار کرده است. رکود بازار خودرو در جهان توسعه یافته باعث شده شرکت های خودروسازی اروپا برای افزایش حضور و فروش خود در بازار کشورهای در حال توسعه تلاش و رقابت تنگاتنگی را آغاز کنند.افزایش فشارهای تورمی به علت افزایش قیمت سوخت و مواد اولیه، خودروسازان اروپایی را با مشکلات و چالش های جدی روبه رو کرده و موجب کاهش قدرت رقابت آنها در بازارهای بین المللی شده است به همین دلیل افزایش فروش در بازار کشورهای در حال توسعه اولویت مهمی برای خودروسازان اروپایی به شمار می رود و مونتاژ خودرو در جهان در حال توسعه یکی از راهکارهای این شرکت ها برای خروج از بحران است. بی شک چین از اهمیت زیادی برای شرکت آلمانی فولکس واگن برخوردار است تا جایی که میزان فروش این شرکت در چین طی شش ماه نخست امسال بیشتر از میزان فروشش در آلمان بوده است.
تقریباً اکثر خودروسازان بزرگ جهان در بازار روسیه سرمایه گذاری کرده اند. تعداد خودروهای سواری در روسیه امسال از آلمان پیشی خواهد گرفت. در زمینه کامیون و تریلر نیز خودروسازان اروپایی توجه ویژه ای به بازارهایی مثل روسیه و قزاقستان دارند. شرکت های اسکانیا و مان سرمایه گذاری زیادی را برای دستیابی به بازار خودرو روسیه و قزاقستان و سایر کشورهای اروپای شرقی انجام داده اند.
بر اساس این گزارش در خاورمیانه نیز شرکت های پژو و رنو قراردادهایی را در زمینه تولید محصولات خود در ایران منعقد کرده اند. هم اکنون بخش مهمی از تولید پژو در خارج از فرانسه مربوط به ایران است. شرکت خودروسازی فیات ایتالیا نیز چند سال پیش موافقتنامه ای در زمینه مونتاژ خودروهای خود در ایران به امضا رسانده بود که قرار است این موافقتنامه از پاییز به مرحله اجرا در آید. شرکت فیات در حال حاضر با مشکلات مالی بسیاری مواجه شده و فروش محصولات این شرکت در سطح اروپا کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.
منبع : روزنامه سرمایه