شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

عملیات رمزنگاری


عملیات رمزنگاری
رمزنگاری اطلاعات، روشی مناسب به منظور حفاظت از اطلاعات حساس است. بدین ترتیب، صرفاً افراد مجاز قادر به دستیابی و استفاده از اطلاعات خواهند بود.
● رمزنگاری چیست؟
رمزنگاری، روشی به منظور ارسال یک پیام به صورت کد شده می باشد. پس از ارسال پیام، صرفاً افرادی که دارای کلید مناسب رمزگشایی می باشند، قادر به استفاده از پیام می باشند. افرادی که دارای کلید رمزگشایی نمی باشند، پیام را به صورت مجموعه ای از حروف، اعداد و کاراکترهای تصادفی مشاهده خواهند کرد. استفاده از رمزنگاری در مواردی که قصد ارسال اطلاعاتی حساس وجود داشته باشد و نمی بایست این اطلاعات توسط افراد غیرمجاز مشاهده و مطالعه گردد، اکیداً توصیه شده است. با توجه به این که نامه های الکترونیکی روی اینترنت ارسال می گردند و امکان ره گیری و سوءاستفاده از آنان برای مهاجمان وجود دارد، می بایست یک لایه اضافه امنیتی در خصوص اطلاعات حساس را ایجاد نمود.
● تفاوت رمزنگاری با امضای دیجیتال
در رمزنگاری کلید عمومی همانند امضای دیجیتال از نرم افزاری نظیر PGP به منظور تبدیل اطلاعات با استفاده از الگوریتم های ریاضی استفاده می گردد.
رمزنگاری کلید عمومی مبتنی بر کلیدهای خصوصی و عمومی است. برخلاف وجود برخی شباهت ها بین فرآیندهای رمزنگاری و امضای دیجیتال، در این رابطه تفاوت هایی نیز وجود دارد: هدف رمزنگاری، محرمانگی است. با ترجمه محتوای پیام به یک کد، اطلاعات مخفی نگه داشته می شوند. هدف امضای دیجیتال، استحکام و واقعی بودن یک پیام است. بدین منظور بررسی لازم در خصوص فرستنده پیام و تغییر نداشتن محتوای آن، انجام می شود. با این که رمزنگاری و امضای دیجیتال می توانند مستقل از هم استفاده شوند، امکان امضای یک پیام رمز شده نیز وجود دارد. در زمان امضای یک پیام از کلید خصوصی استفاده می گردد و هر فردی که دارای کلید عمومی ارسال کننده پیام است، قادر به بررسی صحت و اعتبار امضای دیجیتال است. در زمان رمزنگاری یک پیام از کلید عمومی فردی که اطلاعات برای وی ارسال می گردد، استفاده شده و وی با استفاده از کلید خصوصی خود قادر به رمزگشایی پیام است. با توجه به این که افراد کلید خصوصی را نزد خود محرمانه نگه داشته و از آن با استفاده از رمزهای عبور، حفاظت می نمایند، دریافت کننده یک پیام رمز شده، تنها شخصی است که قادر به رمزگشایی و مشاهده پیام خواهد بود.
● شیوه عملکرد رمزنگاری
دریافت کلید عمومی افرادی که قصد ارسال اطلاعات رمز شده برای آنان را داریم. در صورت انتخاب کلید عمومی از یک حلقه کلید عمومی، می بایست به منظور تائید اثرانگشت صاحب کلید با وی تماس گرفته شود. با استفاده از کلیدعمومی دریافت کننده پیام، می بایست اطلاعات را رمز نمود. اکثر برنامه های ارسال email دارای پتانسیل لازم به منظور انجام عملیات فوق می باشند. دریافت کننده یک پیام رمز شده با استفاده از کلید خصوصی خود اقدام به رمزگشایی پیام می نماید.
www.srco.ir
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید