سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ / Tuesday, 19 June, 2018

چگونه از دود عکس بگیریم؟


چگونه از دود عکس بگیریم؟
هر جا که دود باشد، فرصت مناسب و نفس‌گیری هم برای عکاسی پیش می‌آید.
شکل‌های آبستره دود از آن جهت تأثیرگذارند که در لابه‌لای دود می‌توان شاهد تغییر حالت‌های زیبائی بود. در واقع آنها می‌توانند شما را هیپنوتیزم کنند. جالب‌تر از همه این‌که با کم‌ترین تجهیزات هم می‌توانید از آنها عکس بگیرید. در این آزمایش از Pentax K۱۰D، لنز ماکروی نود میلی‌متری Tamron f/۲,۸ به همراه سه‌پایه، دو زمان‌بندی و یک پرده مخمل سیاه استفاده شده است.
در نخستین مرحله از کار به‌دنبال اتاق تاریکی گشتیم که هیچ منفذی نداشته باشد. یک نسیم ملایم هم می‌تواند مسیر حرکت دود را تغییر داده و شکل‌ها را عوض کند و نوری که از پنجره بتابد یا یک لامپ روشن، تأثیر پرده مخملی را از بین خواهد برد.
پس از نصب پرده سیاە‌رنگ روی یک تخته فومی سیاه، زمان‌بندی‌های Qi-HE سیصد وات بر ثانیه‌ای را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که خروجی‌شان لطمه‌ای به پرده مخمل وارد نسازد.
ما با بخور دادن، دود ایجاد کردیم. این کار سالم‌تر از دود تنباکو یا سیگار است. حواس شما فرم به‌خود می‌گیرند و حتی شکل‌های ایجاد شده می‌توانند شما را بفریبند. در ضمن شما می‌توانید رایحه دلخواه خود را هم انتخاب کنید. برای این‌کار میوه‌های مخروطی شکل درخت کاج را بسوزانید، چرا که دود آنها به‌صورت متراکم در یک مسیر حرکت کرده و پراکنده نمی‌شود.
در این بخش دوربین را روی سه‌پایه نصب کرده و تجهیزات کامل شده را بین پرده و بخور قرار دهید. اگر فلاش‌متر ندارد، می‌توانید نمایش‌های خود را با بیشترین سرعت هماهنگی (ثانیه ۱۸۰/۱) دهانه دیافراگم براکتینگ شروع کنید. برای مواج کردن دود، به بیشترین و گسترده‌ترین عمق میدان نیاز دارید. در ایزوی صد، در حالی‌که Flash heads در بیشینه حالت خود یک یا چند وقفه دارد، به‌طور معمول گشادگی دیافراگم روی f/۹ قرار دارد. اگر دودها به‌نظرتان ملایم و هموار می‌آیند کافیست Flash heads را بپیچانید و روی وقفه بالاتری تنظیم کنید. اگر نور کافی نیست، تنظیمات ایزو را بالاتر ببرید تا بر مبنای همان عمق میدان موردنظر نور کافی تابانده شود. برای این‌کار می‌توانید از اطلاعات موجود در هیستوگرام کمک بگیرید. همیشه سعی کنید نقطه اوج به سمت راست‌بردارها به‌گونه‌ای قرار گیرد که هیچ‌یک از جزئیات از قلم نیفتند. از آنجائی‌که دود، خود های‌لایت هم دارد، در این مورد خاص احتمال اشتباه خواندن اطلاعات هیستوگرام بیشتر می‌شود.
صبور باشید. پس از انجام تنظیمات موردنظر، شاید به چند دقیقه زمان نیاز باشد تا هوا حالت یک‌دست و یکنواختی به‌خود بگیرد. (حتی نفس شما هم می‌تواند باعث تغییر مسیر حرکت دود شود!) پس از تصویرگیری هم برای بهتر جلوه‌دادن شکل‌ها و حالت‌ها از ویرایش تصویر بعد از تولید کمک بگیرید. برای ایجاد سیاه‌ترین سیاه‌ها و سفیدترین سفیدها ضمن نگه‌داشتن همه جزئیات، از Curves استفاده کنید. تنظیمات اشباع و رنگ را نیز به منظور افزایش رنگ‌ها به‌خوبی و با دقت تنظیم کنید. برای کمک به تنظیم تنالیته جالب است که بدانید ذات دود، آبی‌رنگ است!
سعی کنید چندین بار عکس بگیرید تا بهترین نمونه را به‌دست آورید. شاید تصویرهای اولیه از اشتیاق شما کم کنند، اما در نهایت شاتر و رهائی IR از راه دور حرکات زائد را کم کرده و هوای اطراف دود را ساکن و ثابت نگه می‌دارد.
● شگردی برای عکسبرداری از آبشار
عکسبرداری از آبشار با کمک سه‌پایه تصویر زیبائی را ارائه می‌کند. اگر هم سه‌پایه ندارید، عکسبرداری را رها نکنید! به یک دیوار یا درخت تکیه دهید و با دستانی محکم از منظره عکس بگیرید، هر چند که احتمال لرزش دست‌هایتان وجود دارد. شما می‌توانید تصویرهای زیبائی از حرکات پر پیچ و خم آب (اگر سرعت شاتر کمتر از یک ثانیه باشد) یا تصویرهای صاف و همواری (اگر سرعت شاتر بیشتر از یک ثانیه باشد) بگیرید. تا جائی‌که می‌توانید درخت‌ها و منظره‌های اطراف را نگیرید. اگر هم گرفتید آنها را حذف کرده و برش دهید. چندین شات بگیرید و در نهایت بهترین را انتخاب کنید. شاید این بهترین عکس شما نباشد، اما دست‌کم زیبائی‌های موجود در منظره موردنظرتان را از دست نداده‌اید.


منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه

مطالب مرتبط

اهمیت پرسپکتیو

اهمیت پرسپکتیو
اسرار بهره‌گیری از افکت‌های سه‌بعدی برای بهبود عکس‌های چشم‌اندازها و مناظر طبیعی
▪ توضیح پرسپکتیو: تکنیک‌های آفرینشی حالت‌های سه‌بعدی یکی از ابتدائی‌ترین جاذبه‌های تصویرهای چشم‌انداز، تجسم عمق فضاست. برای ارائه حالت سه‌بعدی باید اجزاء صحنه را به‌گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار دهید که دنیا متفاوت از آنچه که در دوربین دیده می‌شود، ارائه شود. با این‌که چشمان ما منظره‌ها را به‌صورت برجسته می‌بینند، حتی در حالت حرکت هم سر خود را آنقدر تکان می‌دهیم تا بهترین منظره با بهترین عمق را ببینیم، یک دوربین ثابت کنتراست‌ها و تضادها را به‌خوبی نمایش می‌دهد، اما منظره مورد نظر با حالتی ثابت و ایستا نشان داده می‌شود. برای رفع چنین مشکلی باید روی نقاط راهنمائی‌کننده در چشم‌انداز تأکید کرده تا عمیق فضائی ایجاد شود.
▪ اندازه نقاط راهنما: اندازه متناسب با بخش‌های گوناگونی یک چشم‌انداز، یکی از آشکارترین نقاط راهنمائی‌کننده عمق صحنه به حساب می‌آید. سوژه‌هائی که در جلوی تصویر واقع می‌شوند بزرگ‌تر از سوژه‌های عقب تصویر هستند. بدین ترتیب شما با یکی از مهم‌ترین نقاط راهنمائی‌کننده آشنا شدید. پس نتیجه می‌گیریم سوژه‌هائی که تقریباً هم‌اندازه هستند یا دست‌کم به‌نظر بیننده هم‌اندازه می‌آیند، باید با توجه به مکان قرار گرفتنشان در تصویر کوچک یا بزرگ نشان داده شوند. این نکته در مورد درخت‌ها، بوته‌ها، گل‌های وحشی و حیواناتی که از یک گونه هستند هم صدق می‌کند. اگر دوربین در جای مناسبی نصب شده باشد چنین نکاتی به‌صورت خودکار روی یک سطح اریب و در فاصله‌های معین رعایت می‌شود. (مثل یک منحنی)
نقاط راهنمای دیگری هم درباره قدرت اندازه‌های اجزاء تصویر وجود دارد. که گرچه آنها در زمره اصلی‌ترین نقاط نیستند، اما با رعایت آنها می‌توان تصویر را بهتر و زیباتر نمایش داد. زمانی‌که ابرهای تیره آسمان را می‌پوشانند. هر چه به افق نزدیک‌تر شویم، اندازهٔ آنها هم کوچک‌تر خواهد شد. از حرکت موجی شن‌ها، گل‌های حالت گرفته و قالبی و هم‌چنین امواج اقیانوس می‌توان برای معرفی یک الگوی شبیه به‌هم، اما با اندازه‌های گوناگون استفاده کرد. یک زاویه مناسب دوربین در نمایش رودخانه‌ها، چشمه‌ها و امواج شن‌های تپه‌های شنی به‌گونه‌ای معرف حقیقت استعاری ”شیارهای خط آهن“ است: هم‌گرائی خطوط موازی در نقطه بی‌نهایت!
▪ زاویه دید: فاصله کانونی لنز، افکت قدرتمند پرسپکتیو را مؤثرتر جلوه‌گر می‌سازد. لنزهائی که زاویه واید دارند با تأکید روی تفاوت اندازه نقاط راهنمائی‌کننده، فاصله موجود میان ترکیب‌ها را تشخیص داده و حس عمق فضای موجود را زیادتر می‌کنند، در حالی‌که لنزهای تله‌فوتو، افکتی مقابل با این افکت را می‌سازند: آنها فاصله میان عوامل موجود در صحنه را کم می‌کنند. بدین ترتیب برای آنکه افکت‌های بهتری به‌دست آید باید دوربین را تا جای ممکن به نزدیک‌ترین اندازه نقطه راهنمائی‌کننده موجود در ترکیب نزدیک کنید. برای دریافت یک عمق میدان مناسب می‌توانید دوربین را روی f/۱۶ یا کم‌تر تنظیم کرده و سپس عکس بگیرید. در بیشتر مواقع، شما در کنار افراد دیگری که حق امتیازی شبیه به حق امتیاز شما دارند، می‌ایستید و از فاصله معینی عکس می‌گیرید.
▪ زاویه برای عمق: از آنجائی‌که چشمان یک فرد ایستاده پنج تا شش فوت (در حدود دو متر) بالاتر از سطح زمین قرار دارد مناظر چشم‌اندازهای نزدیک به فرد پائین‌تر از سطح دید او قرار می‌گیرند، اما چشم‌اندازهائی که در فاصله دورتری از فرد قرار گرفته باشند (به‌استثناء ابرها) این‌گونه نیستند. برای هر چه بیشتر کردن افکت سه‌بعدی، باید تنظیمات خود را چهل‌وپنج درجه (بالاتر از سطح افق) و روی نخستین اندازه نقطه راهنمائی‌کننده انجام دهید. تا جائی‌که برایتان مقدور است از فاصله کنونی واید بهره ببرید تا دست‌کم خط افق و مقداری از آسمان هم در تصویر نمایش داده شوند. اگر دوربین را خیلی پائین نصب کنید، نمایش‌های دیداری فضاهای مابین اندازه نقاط راهنمائی‌کننده را از دست خواهید داد. اگر هم خیلی بالا نصب کنید، افق و ترکیبات آشنای چشم را از دست می‌دهید. در مجموع نصب نامناسب دوربین به صاف و هموار نشان دادن چشم‌انداز می‌انجامد.
بهتر است دوربین را به‌صورت افقی نصب کنید تا تعداد بیشتری از نقاط راهنمائی‌کننده را به‌صورت جداگانه یا فاصله‌دار در بربگیرد. شاید در این مرحله نیاز باشد دوربین را به جلو، عقب یا حتی کناره‌ها حرکت دهید. در برخی شرایط می‌بایست عمق میدان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که هم نزدیک‌ترین نقطه راهنما را در بر بگیرد و هم افق (بیکران) را به نمایش بگذارد. نصب دوربین در مکان مناسب با روش آزمون و خطا انجام می‌شود تا در نهایت به بهترین حالت ممکن از لحاظ رنگ، نور و سوژه تصویر و حتی افکت‌ پرسپکتیو برسید.
● همپوشانی
▪ کنترل همپوشانی: یکی از ابزارهای کارآمد پرسپکتیوی که به مهارت بسیاری نیاز دارد، همپوشانی اجزاء تصویر است. برای موثر جلوه‌کردن در این بخش باید دوربین هم از لحاظ عمودی و هم از لحاظ افقی در بهترین مکان نصب شده باشد. در عکسبرداری از چشم‌اندازهای کوچک‌تری که درخت‌ها یا سنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند، بیشتر متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد. چنین فاکتورهائی آنقدر به هم شبیه هستند که احتمال گرفتنشان در عکس خیلی زیاد است. برای این‌که مانع سردرگمی و گیج‌شدن بیننده بشوید، بهتر است تنها محدوده‌های ساده‌ای از رنگ‌های متضاد (با کنتراست)، مسیر خط، روشنائی یا شکل (برای مثال بخش‌های افقی لابه‌لای تنه‌های عمودی) را روی هم بیندازید. با تقسیم سطوح چشم‌اندازها بهترین و تأثیرگذارترین بهره را از روی هم‌افتادگی اجزاء ببرید. به‌طور معمول چنین شرایطی در زمین‌های تپه‌ای یا کوهستانی پیش می‌آید. سعی کنید محدوده‌هائی که طرح‌هائی از نقشه‌های برجسته زیبا را در مقابل مسیرهای اریب ارائه می‌کنند را در فریم جای دهید: بهتر است سوژه‌ها از کناره‌ها یا پشت نورپردازی شوند یا اینکه در ساعت‌های اولیه صبح زمانی‌که مه در لایه‌های نزدیک به زمین ایستاده است، عکس بگیرید تا سطوح گوناگونی و نقاطی که روی هم افتاده‌اند بهتر نشان داده شوند.
▪ نورپردازی از کناره‌ها برای افزودن حجم: منظره‌ها و چشم‌اندازهائی که نور از کناره‌ها به آنها می‌تابد، شکل‌ها و حالت‌هائی را به نمایش می‌گذارند که سطح و محیط‌شان توسط محدوده‌هائی از سایه‌ها و های‌لایت‌ها قابل شناسائی است. بدین ترتیب در مقایسه و تشخیص اندازه نقاط راهنما و روابط محیطی دیگر موجود در صحنه برای افتادگی روی هم سطوح و اجسام تأکید می‌شود تا نسبت سایه یک موضوع روی نسبت های‌لایت دیگری تنظیم شود. در صورت عکسبرداری در ساعت‌های اولیه روز، افکت‌ بهتری خواهید داشت. برای هموارسازی پرسپکتیو و القاء یک حس سورئال بهتر است در اوایل یا اواخر روز که خورشید برای روشن‌سازی کامل سوژه پشت سر شما قرار می‌گیرد، عکس بگیرید.
روزهای مه‌آلود: در چنین روزهائی به‌دلیل وجود ذرات معلق در هوا، اشیاء نزدیک‌تر نسبت به اشیاء دورتر واضح‌تر و با جزئیات بیشتری دیده می‌شوند و پرسپکتیو هوائی نیز به‌طور معمول با مه، رطوبت، برف و گرد و غبار روبه‌رو می‌شود. در صورت عکسبرداری در چنین شرایطی، با فرصت‌های گوناگونی روبه‌رو خواهید شد که برای کسب افکت بیشتر یا باید جای سوژه را عوض کنید یا این‌که منتظر تغییر وضعیت آب‌وهوائی باشید.
▪ ابعاد مسخره
یکی از جالب‌ترین روش‌های برقراری ارتباط با پرسپکتیو، ترکیب نقاط راهنمای متضاد برای ایجاد افکت‌های خنده‌دار است. شما می‌توانید به کمک عکسبرداری با یک تله‌فوتو فشرده‌کننده فضا، دامنه تپه‌ها را روی هم انداخته یا حاشیه‌های مهم را از بین ببرید. حتی با بهره‌گیری از لنزی که زاویه واید دارد می‌توان روی گستردگی سطح آب ساکن هم تأثیر گذاشت.
▪ شش سطح: برای کشف چشم‌اندازهائی با پرسپکتیو عمیق، به‌دنبال زمین‌هائی بگردید که پنج سطح جداگانه داشته باشند. چنین موقعیت‌هائی از نزدیک تا دور در یک راستا طبقه‌بندی شده‌اند. سطح جلوئی (پیش‌زمینه) جزئیات زیادی از چشم‌انداز را در برمی‌گیرد که می‌توان ترکیب زیبائی را از آن بیرون کشید. سطح میانی اندازه مناسبی از نقاط راهنمائی‌کننده را در برخواهد گرفت که چشم را به‌سوی خویش می‌کشاند. این قسمت مرکز توجه بیننده را به‌خود اختصاص می‌دهد که به‌طور معمول سطحی زیبا و مهیجی است؛ سطح ابرها بیشتر حالت پف‌داری از کومولوس و نیمبوس است. سطح آسمان هم با ترکیبی از رنگ‌های آبی، سرخابی، هلوئی یا کهربائی، بسته به زمان عکسبرداری در روز ارائه می‌شود. گاهی ششمین سطح (سطح افق) پشت آخرین سطح گسترده می‌شود. همه سعی خود را بکنید تا هر یک از سطوح به‌صورت جداگانه و مشخص نمایش داده شوند.

وبگردی
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان !
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان ! - لازم است ذکر شود جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند.
فیلم | مشکل مقبولیت و مشروعیت در کشور
فیلم | مشکل مقبولیت و مشروعیت در کشور - دکتر حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهوری معتقد است که ما یک بار برای همیشه باید مشکل مشروعیت و مقبولیت را در کشور حل کنیم. این درست نیست که بخشی از نظام هم مشروع باشد هم مقبول اما بخش دیگری که از دل همین نظام در آمده است فقط مقبول باشد.
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر - امام جمعه اهل سنت ایرانشهر : در ماه رمضان به ۴۱ دختر تجاوز شده که از این میان فقط ۳ دختر شکایت کرده اند.
فیلم مهران مدیری در برنامه خندوانه
فیلم مهران مدیری در برنامه خندوانه - برنامه کامل خندوانه با حضور مهران مدیری مهمان ویژه برنامه عید فطر برنامه خندوانه بود و این قسمت از مجموعه خندوانه را خاص کرد.
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید!
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید! - بر این اساس، ورزشگاه‌های دستگردی، تختی، معتمدی، آزادی، شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، پارک شهر و ضلع شمالی ساختمان مجلس شورای اسلامی به عنوان محل‌های مناسب تجمع در تهران تعیین شده‌اند و از این پس معترضان می‌توانند در این محل‌ها تجمع کنند.
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!