پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ / Thursday, 18 October, 2018

مقدمه ای بر بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجوگر


مقدمه ای بر بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجوگر
امروزه تنها داشتن یک وب سایت اهمیت چندانی ندارد , بلکه این مهم و یا این سوال مطرح است:
" آیا وب سایت من اهداف و نیازهای مرا برطرف کرده , آیا این وب سایت تاثیری بر تجارت من داشته است و ... ؟ "
پس اگر هدف شما فقط داشتن یک وب سایت و یا داشتن یک نام در اینترنت می باشد , وقت خود را در خواندن این مقاله تلف نکنید ولی اگر هدف شما توسعه تجارت و یا معرفی توانمندی و محصولات خود به دنیا می باشد , مطمئنا شما مسیر درستی را انتخاب نموده اید؟
در نیل به این هدف راه سختی را در پیش خواهید داشت , چرا که رقبای شما در این مسیر فراوان خواهند بود. هدف شما کشاندن کاربران مورد نظرتان به وب سایت ( همان کاربران هدفمند ) و برآورده کردن نیاز آنها و در صورت موفقیت در این عمل , بدست آوردن مشتریان بالقوه جدید است .
برای به دام اندختن مشتریان راه های متفاوتی وجود دارد , بعضی از این روشها با صرف هزینه های بسیار و البته کوتاه مدت و بعضی دیگر با تکنیکهای خاصی به دور از هزینه های سرسام آور و البته مهمتر از آن ماندگار بودن بدست میآید.
در راه کار دوم هدف ما بدست اوردن کاربران از طریق موتورهای جستجوگر می باشد , چرا که طبق آمار ۸۰ درصد کاربران اینترنتی نیازهای خود را از طریق موتورهای جستجو برطرف می سازند. یعنی اگر سایتی بدون اصول بهینه سازی داشته باشید در واقع ۸۰ درصد مشتریان خود را از دست داده اید.
البته باید یاد آور شد این اصول باید به گونه ای پیاده سازی شود که شما بتوانید رقبای خود را در این مسیر پشت سر بگذارید و در نتایج جستجو , موتورهای جستجو رتبه بالایی را بدست آورید.
جهت به دست آوردن رتبه بالا در موتورجستجو ، باید بدانید که چگونه کاربرانتان از طریق موتورهای جستجو درجستجوی اطلاعات میباشند.
زمانی که بازدیدکنندگان و مشتریان شما از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو برای پیدا کردن محصولات و سرویس های Online استفاده میکنند، از مجموعه ای ازکلمات یا اصطلاحات استفاده می کنند , که عموماً کلمات کلیدی نامیده میشوند , در نتیجه شما بایستی بدنبال مشتریانتان درمورتورهای جستجو بگردید و بدانید یا بفهمید که آنها از چه کلمات کلیدی در رسیدن به هدفشان استفاده می کنند.
بطور یقین برای به دام انداختن مشتریان موتورهای جستجو , صفحات وب سایت شما باید شامل کلمات کلیدیی باشد , که کاربران از آنها در موتورهای جستجو استفاده می کنند.
به طورمثال اگرصفحه ای از وب سایتتان در مورد یک عبارت آموزش بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو و مشتقات آن میباشد, باید درسرتاسر متن (Content) و دیگر بخش های صفحه هم چون عنوان صفحه (Title) و یا متن لینکها (Anchor Text) از کلمات و اصطلاحاتی بهره ببرید که برای کاربران موتورهای جستجو آشنا تر می باشند (یعنی کلماتی که کاربران از آنها برای پیدا کردن اطلاعاتی در زمینه موتورهای جستجو استفاده می کنند, که این خود مستلزم تحقیق و تفحص می باشد).
● آنچه که آموزش بهینه سازی موتورجستجو را دربر میگیرد:
زمانی که مرورگر موتور جستجویی مانند googlebot صفحه وبی را تحلیل میکند ،آن صفحه را براساس فاکتورهای موتورهای جستجو بررسی می کند ، سپس فرمولی محاسبه میکند که چگونه صفحات آن وب سایت درآن موتورجستجو رتبه بندی شده اند.
مهمترین و بزرگترین موتورجستجو (که از طریق آن می توان ترافیک زیادی را بدست آورد) گوگل می باشد. گوگل برای ارزیابی صفحات وب حداقل ۱۰۰ فاکتور در نظر میگیرد هم چون: لینک های درون سایتی، ظاهرمتن، عنوان صفحه، سرتیترهاو لینک های خارج شده از سایت، متن لینکها و ... .
● بهینه سازی موتورجستجو در رسیدن به اهداف تجاری:
بیایید ازاول شروع کنیم. شما ایده بزرگی برای یک تجارت دارید . شما بازار را جستجوکرده اید و به یک برنامه مطلوب و طرح تجاری رسیده اید. حال برای موفق شدن در تجارتتان به چه چیزی یا چیزهایی نیاز دارید؟
اولین گام این است که بپذیریم شرکتتان نیاز به وب سایتی دارد.
مرحله دوم (جدا از نحوه طراحی وب سایت) به دام اندختن کاربران اینترنتی می باشد که خود مستلزم این است, نام وب سایت در نتایج ابتدایی درموتورهای جستجو قرار گیرد.
یکی ازاولین مواردی که در نیل به این هدف شما مجبورید انجام دهید , انتخاب کردن یک نام دامنه (Domain) و یک نام تجاری برای وب سایتتان است. حتی اگرشما نام تجاری ونام حوزه تان مورد نظرتان را داشته باشید، ما به شما پیشنهاد میکنیم, که ازآنجائیکه بعضی ازمفاهیم خیلی مهم و تکنیکهای بهینه سازی موتورجستجو که ما معرفی میکنیم وجود دارد اولین بخش را حذف نکنید.
▪ پس می توان بهینه سازی وب سایت را در مراحل زیر خلاصه کرد :
۱) انتخاب نام حوزه (Domain) و شرکت
شما ممکن است فکر کنید نام شرکت من چه ارتباطی با بهینه سازی موتورجستجو می تواند داشته باشد ؟اگرشما نام صحیح شرکت و حوزه را درابتدا انتخاب کنید , می توان گفت گام بلندی در کل مرحله بهینه سازی برداشته اید و کار را خیلی آسانتر میکند.
۲) بهینه سازی وب سایت:
در این مرحله ا زآموزش بهینه سازی , بیشتر بهینه سازی درون سایتی را مد نظر قرار داده و درمورد چگونه بهینه شدن وب سایتتان برای رتبه بندی بهتر در موتورجستجو , بخصوص رتبه بندی گوگل بحث می کنیم .
۳) بهینه سازی عنوان (Title):
عنوان (Title) صفحات وب خیلی مهم است .
احتمالاً مهمترین بخش یک صفحه (خصوصاً برای موقعیت یابی درگوگل و یاهو) عنوان می باشد, در نتیجه باید به صورت کاملا ایده آل به کمک تعدادی ازکلمات کلیدی بهینه سازی شود.
۴) بهینه سازی برچسب های متا (Meta Tags)
زمانی وجود داشت که محتویات یک برچسب متای صفحات خیلی مهم بود، تقریباً همان زمانی بود که دیواربرلین هنوز پابرجا بود.امروزه موتور جستجو برای برچسب های متا (Meta Tags) ارزش کمی قائل میشود.
۵) بهینه سازی متن پیوندی (Anchor Text)
گوگل ( و تعداد کمی از موتورهای جستجو ) به متن لینکهای (Anchor Text) وارد شده به صفحه اهمیت زیادی می دهد و این مهم را در صفحات نتایج جستجویش (SERP) نشان می دهد.
۶) رقابت با صفحات وب سایتهای مربوط به نتایج موتورجستجو
در این بخش بیشتر توجه به سمت محتوای درون صفحه ای (متن بدنه، عنوان صفحات و غیره ) معطوف گردیده است.


منبع : سئو

مطالب مرتبط

ابزارهای جستجو در اینترنت

ابزارهای جستجو در اینترنت
● سؤال: موتورهای جستجو چیستند؟
▪ موتورهای جستجو ابزارهایی برای پیدا كردن اطلاعات بر روی شبكه هستند. این ابزارها از زمانی كه شبكه اینترنت به عنوان شاهراه و منبع اطلاعاتی مطرح شد بوجود آمدند تا به كاربران در جستجوی اطلاعات مورد نظر در میان انبوه اطلاعات موجود در شبكه كمك ‌كنند. در حالی كه میزان اطلاعات در شبكه به شدت افزایش می‌یابد و هم اكنون از مرز ۸۰۰ میلیون صفحه گذشته است استفاده از موتورهای جستجو برای هر كاربر، امری اجتناب‌‌ناپذیر می‌نماید.
● سؤال: موتورهای جستجو با دایركتوری‌ها(فهرست‌ها) چه تفاوتی دارند؟
▪ موتورهای جستجو( مانندAlta Vista)،‌از نظر توانایی در جمع‌آوری اطلاعات و مرتب‌سازی اتوماتیك آنها در خصوص موضوع مورد جستجو با فهرست‌ها (مانند(Yahoo! تفاوت دارند. دایركتوری‌ها لیست‌هایی از پایگاه‌های اینترنتی هستند كه بوسیله افراد تنظیم شده‌اند. نتیجه جستجوی شما بر روی یك موضوع قسمتی از این لیست‌های تنظیم شده توسط انسان است كه در ارتباط با موضوع مورد نظر شما است. با وجود این كه مجموعه‌جواب یا نتیجه جستجوی به دست آمده در فهرست‌ها(Directories) بسیار كوچكتر ازنتیجه جستجو در موتورهای جستجو است اما نتیجه به دست آمده در دایركتوری‌ها بیشتر مرتبط به موضوع می‌باشد و به همین دلیل از موتورهای جستجو بیشتر در پیدا كردن مطالب نادر و تخصصی و یا در تحقیقات جامع و كلی، استفاده می‌شود.
● سؤال: موتورهای جستجو چگونه كار می‌كنند؟
▪ موتورهای جستجو از ۳ جزء اصلی تشكیل شده‌اند.۱- برنامه‌عنكبوتی (robot ,Crawler, bot) ۲- بانك اطلاعاتی ۳- صفحه اصلی و رابط‌های جستجو.موتورهای جستجو، بوسیله فرستادن برنامه رهیاب (برنامه‌های عنكبوتی) بر روی صفحات Web به بررسی متون صفحات زیر نویس عكس‌ها و كدها پرداخته و پس از جمع‌آوری اطلاعات، برنامه عنكبوتی صفحاتی را كه در آنها مطالبی دربارهٔ ‌موضوع مورد جستجو وجود دارد مشخص كرده و در بانك اطلاعاتی خود قرار می‌دهد. موتور، اطلاعات موجود را بر اساس موضوع به ترتیب الفبا یا هر طبقه‌بندی دیگری كه مورد نظر طراح و برنامه‌نویس موتور جستجو است،مرتب می‌سازد. وقتی كاربر لغت مورد نظر را مشخص كرده و كلید جستجو (Search) را فشار می‌دهد موتور جستجو یك بانك اطلاعاتی كه حاوی لیست‌آدرس‌ها و پیوندهای (Link) پایگاه‌هایی كه مطالبی در ارتباط با كلمه مورد نظر یا كلمات وابسته به آن را دارا هستند، نمایش می‌دهد. موتورهای جستجوی مختلف روش خاص خود را برای نشان دادن لیست‌های مربوط به موضوع جستجو دارند. بعضی موتورها ترتیب لیست‌های خود را بر اساس ارتباط با موضوع و همچنین محبوبیت پایگاه‌های مختلف مرتب می‌كنند. بعضی دیگر بر اساس تعداد دفعاتی كه لغت مورد جستجو در صفحه آن پایگاه به كار رفته است. ولی اكثر موتورهای جستجو تركیبی از این فاكتورها را در نظر گرفته و لیست خود را مرتب می‌كنند.
● سؤال: موتورهای جستجو چه مقداری از كل صفحات Web را برای پیدا كردن پاسخ، جستجو می‌كنند؟
▪ یك محدویت مهم در موتورهای جستجو یا دایركتوری‌ها این است كه تنها درصد كوچكی از Web توسط آنها برای پیدا كردن صفحات مربوطه به كلمه مورد جستجو بررسی می‌گردد. اگر چه برنامه‌های رهیاب (bot) اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به دایركتوری‌ها درباره ‌مورد جستجو جمع‌آوری می‌كنند با این وجود باز هم مقدار بسیار كوچكی از كل Web تحت جستجوی این برنامه‌ها قرار می‌گیرد. تحقیقات جدید دربارهٔ موتورهای جستجو كه جدیدا" توسط مؤسسه تحقیقاتی NEC انجام گرفته است بیان می‌كند كه حتی بزرگترین موتورهای جستجو كمتر از ۲۰% كل وب را مرور می‌كنند. برنامه‌نویسان و طراحانAll the Web, Excite و دیگر موتورهای جستجو شدیدا" تلاش می‌كنند تا درصد بررسی صفحات وب و همچنین میزان وابستگی موضوع صفحات با مورد جستجو را بالا ببرند.
● سؤال: چرا نتایج به دست آمده توسط موتورهای جستجوی گوناگون متفاوت است؟
▪ دلیل تفاوت در نتایج، استفاده كردن موتورهای جستجو از برنامه‌های رهیابِ (bot) متفاوت، می‌باشد. هر برنامه Bot در نوع اطلاعاتی كه از صفحات وب جمع‌آوری می‌كند و یا به عبارتی «خزیدن» آن بر روی صفحات وب روش خاصی دارد. بعضی از برنامه‌های رهیاب قبل از این كه به آدرس بعدی بروند تمام اطلاعات موجود در صفحه جاری را بررسی می‌كنند. بعضی تنها پیوندهای (Link) موجود در روی صفحه را بررسی می‌كنند. برخی برای بررسی اطلاعات وارد شده جدید، هر روز و یا هر هفته و هر ماه صفحات Web را چك كنند. اطلاعاتی كه برنامه‌رهیاب منعكس می‌كند، از نظر لغات كلیدی(keyword) ، اطلاعات مربوط به آدرس پایگاه وتازگی صفحات مربوطه متغیر می‌باشد.
● سؤال: چه راه‌كارهایی برای كوتاه كردن مسیر جستجو وجود دارد؟
▪ حتی بهترین لغات كلیدی برای جستجوی یك مطلب در محیط اینترنت باعث به دست آمدن تعداد بسیار زیادی جواب شده كه امكان بررسی همهٔ آنها برای كاربر تقریبا" ‌غیر ممكن است. اما چند روش برای كوتاه كردن مسیر جستجو یعنی پیدا كردن نزدیكترین جواب‌ها برای موضوع مورد جستجو وجود دارد. استفاده از عملگرهای منطقی، یك راه حل بسیار معمول و قابل استفاده برای این مشكل است. یعنی با استفاده از لغات NOT,OR,AND در میان لغات كلیدی مطمئن شوید كه نتایج به دست آمده حاوی همه، حداقل یكی یا هیچكدام از لغات وارد شده به عنوان موضوع جستجو است.
برای مثال یك جستجو برای اتومبیل‌های روی اینترنت دارای جواب‌های بسیار زیادی می‌باشد اما اگر ما بخواهیم به دنبال پایگاه‌هایی كه دربارهٔ‌اتومبیل و منحصرا" BMW هستند بگردیم می‌توانیم از لغت كلیدی Car AND BMW استفاده كنیم یا اگر پایگاه‌هایی را كه دربارهٔ اتومبیل‌هایی بجز BMW هستند را بخواهیم، لغت كلیدی موردنظر Car NOT BMW خواهد بود. علامات و لغات دیگری نیز برای گوناگون كردن مسیر وجود داشته كه با توجه به نوع برنامه جستجو‌گر متغیر است. برای اطلاع از این علامات در محیط جستجوگر می‌توانید به گزینه Help در خودِ محیط جستجوگر مراجعه كنید

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی