دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

حجاب، مختص زنان نیست


حجاب، مختص زنان نیست
حجاب و عفاف، امری فطری است و تمام ادیان الهی به این امر مهم توجه خاصی داشته‌اند.
در تمام ادیان الهی بر پوشش و حجاب زن تاکید شده و تمام زنان را با رعایت این امر ضروری، عفیف و پاکدامن دانسته‌اند.
بنابراین باید اشتیاق درونی زنان به حجاب را با تشریح قانون پوشش مستحکم ساخت تا گوهر هستی زن در صدف پوشش صیانت شود، چراکه احیاگری حجاب و عفاف زنان به‌منزله احیاگری جامعه است. به همین مناسبت جشنواره‌ای با نام جشنواره عفاف و حجاب برگزار می‌شود تا به رشد فرهنگ حجاب و عفاف کمک کند.
این جشنواره محور متعالی توسعه عفاف و حجاب را در دستور کار خود قرار داده است. این جشنواره، نخستین جشنواره عفاف و حجاب تولیدات رسانه‌ای «نور» است که درونمایه‌ای فرهنگی و اجتماعی دارد و در ۵ بخش گزارش‌های رسانه‌ای، رسانه‌های دیجیتالی فیلم، عکس و آثار ادبی و پژوهش با مشارکت دفتر امور زنان صداوسیما، گروه مشاوران جوان ریاست‌جمهوری، باشگاه خبرنگاران جوان و دیگر سازمان‌های فرهنگی برگزار می‌شود.
به بهانه این جشنواره با پروین سلیحی، رئیس امور زنان و خانواده سازمان صداوسیما به گفت‌وگو نشستیم. گفت‌وگوی ما را با این فعال در زمینه زنان می‌خوانید.
▪ از جشنواره عفاف و حجاب و چگونگی فعالیت‌های آن بگویید.
ـ در راستای وظایفی که همه دستگاه‌های فرهنگی دارند، برای گسترش فرهنگ به‌خصوص عفاف و حجاب که در پایداری خانواده‌ها نقش مستقیمی را ایفا می‌کند، قصد داریم گامی در این جهت برداریم و به همین دلیل این جشنواره را برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم در این زمینه آثار خوب و قابل‌توجهی به‌دست آوریم و این آثار را در رادیو و تلویزیون هم مورد استفاده قرار دهیم.
جشنواره عفاف و حجاب در ۵ بخش گزارش‌های رسانه‌ای، رسانه‌های دیجیتال، فیلم، عکس و آثار ادبی و پژوهشی طراحی شده تا موضوع حجاب را با نگاهی تازه و به شیوه‌ای جدید به نسل امروز معرفی کند. در بخش فیلم، ۸ قسمت کوتاه، بلند، مستند، پویانمایی و... است و یک بخش فیلم کوتاه ۲۱۳ ثانیه‌ای نیز داریم و یک بخش را به گزارشات دیجیتالی نیز اختصاص دادیم که مهلت ارسال آثار را تا آخر بهمن‌ماه تمدید کردیم تا بتوانیم آثار بیشتری را در اختیار داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از این طریق به درستی یکی از ارکان فرهنگ و تمدن اسلامی که حجاب است را به جهان اسلام معرفی کنیم.
▪ هدف از برگزاری این جشنواره چیست؟
ـ هدف از برگزاری جشنواره، نگاه صحیح و جدی به مساله حجاب و آشنایی با ابعاد مختلف این موضوع است. از دیگر اهداف این جشنواره، جویاشدن دیدگاه اقوام مختلف و تمدن اسلامی در مورد حجاب و آسیب‌شناسی و چاره‌اندیشی این موضوع است. همچنین هدف دیگر از این حرکت نوپای فرهنگی، ایجاد فضای مناسب در تولید آثار عفاف و حجاب و شناسایی پتانسیل‌های موجود در جامعه هنری کشور، همچنین سوق‌دادن آثار به حوزه‌های معرفت دینی و بازبینی آثار تولید‌شده از فضای رقابتی سالم با محوری مشخص است، بنابراین باتوجه به اینکه تاکنون چنین جشنواره‌ای در خصوص حجاب برگزار نشده بود، بر آن شدیم که برای نخستین‌بار این جشنواره را برپا کنیم.
▪ به‌نظر شما جشنواره عفاف و حجاب چه تاثیری روی پوشش بانوان جامعه خواهد داشت؟
ـ هدف نهایی این جشنواره معرفی مساله حجاب به اقشار جامعه و همچنین تبیین و ترویج پوشش مناسب در جامعه اسلامی و ارائه الگوی مناسبی از حجاب به بانوان است. در واقع این جشنواره سعی دارد با حمایت از حوزه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، بستری مناسب برای فرهنگ عفاف و حجاب فراهم کند تا از ورود فرهنگ غربی و تاثیرات منفی آن بر مردم جلوگیری شود و در همین راستا آثار ادبی و پژوهشی در بخش‌های شعر و داستان و مقالات پژوهشی، توسعه و رشد فرهنگ عفاف و حجاب را در دستور کار خود قرار داده‌اند، در کل می‌توان گفت این جشنواره شکل گرفت تا مساله مهمی که از دیرباز در جوامع اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و با ورود فرهنگ غربی و تاثیر‌پذیری مردم از آن کم‌کم روندی نزولی را طی می‌کرد، با فعال کردن حوزه‌های آن در حیطه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی آن را به مسیر اصلی خود بازگرداند.
▪ به‌نظر شما یک پوشش اسلامی مناسب برای زنان جامعه که هم اسلام بپذیرد و هم مورد پسند خانم‌ها باشد، چه نوع پوششی است؟
ـ پوشش مورد پسند اسلام منطبق با معیارهای اسلامی است و به بیان صریح‌تر پوششی که شرع به آن پرداخته است جامعه اسلامی می‌پسندد. اما در مورد پوششی که مردم بپسندند باید یک تعریف مشخص از پوشش مورد پسند جامعه به‌خصوص خانم‌ها داشته باشیم که این سلیقه‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد و به‌طور حتم یک‌سری پوشش‌ها در این تعریف مردود می‌شود و در پاسخ به این سوال باید بگویم پوشش‌های مورد قبول مردم و خانم‌ها باید برگرفته از دستورات اسلام باشد، چرا که تمام نتیجه‌گیری‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی در مورد حجاب به نظرات اسلام منتهی می‌شود و احکام اسلامی مرجع و منبع تمام علوم است و در مورد حجاب نیز امیدواریم از همین منبع گرانقدر یعنی کتاب آسمانی بهره‌مند شویم زیرا همان‌طور که گفتم پوشش اسلامی پوششی کامل است.
▪ خانم سلیحی، چرا برخی از خانم‌ها با پوشش اسلامی ارتباط برقرار نمی‌کنند؟
ـ متاسفانه برخی از افراد اطلاع درست و دقیقی از دستورات اسلام ندارند. لازم است بدانیم بسیاری از پژوهش‌های علمی که جدیداً به اثبات رسیده است، در قرآن به آن اشاره شده و احکام اسلامی برای رشد و شکوفایی وجود دارد. به همین ترتیب دستور اسلام به حجاب نیز دقیقاً منطبق با مسائل روحی و روانی زنان و مردان است و به‌نظر می‌رسد که رعایت نکردن پوشش اسلامی از سوی عده‌ای به دلیل نداشتن شناخت عمیق از دستورات اسلام است. به هر حال در جامعه ما زنان محجبه و عفیف که در اثر شناخت گوهر وجودی خویش در برابر احکام الهی تسلیم شده‌اند و با حجاب و پوشش اسلامی و رفتار عفیفانه خود درس محبت و عطوفت و عفت و وقار به جامعه می‌آموزند.
▪ چگونه باید پوشش مناسب اسلامی را در بین تمام زنان جامعه رواج دهیم؟
ـ بهتر است پوشش مناسب از همان سنین کودکی به دختران آموزش داده شود زیرا بهترین دوران شکل‌گیری شخصیت همان دوران کودکی است و ما می‌توانیم بسیاری از آموزه‌های دینی از جمله حجاب را در آن دوران پی‌ریزی کنیم که در درازمدت در پوشش خانم‌ها مشکلی نداشته باشیم و در مورد رواج پوشش مناسب می‌توانیم از هنرمندان، ورزشکاران و بانوانی که در عرصه اجتماعی موفق هستند کمک بگیریم.
▪ این راهکارها با رعایت حجاب می‌توانند الگوی مناسبی برای نوجوانان و بانوان جامعه باشند.
کمی در مورد چادر توضیح دهید؟ هدف از مدل‌های مختلف چادر چیست و چگونه آن را رواج دهیم؟
ـ در رابطه با مدل‌های مختلف چادر هدف همان مناسب‌سازی پوشش با مقتضیات جامعه امروز است. خوشبختانه زنان امروز در عرصه‌های مختلف جامعه حضور موفق دارند و با توجه به حجم کاری و فعالیت بانوان نیاز به یک پوشش مناسب اسلامی که هم بهتر در اجتماع حضور داشته باشند و هم قوانین شرعی را رعایت کنند احساس می‌شد که به مدل‌های مختلف چادر رسیدیم تا به نوعی این نیاز را رفع کنیم و در مورد رواج این چادرها می‌توانیم از رسانه‌های مختلف از جمله سینما، سریال‌های تلویزیونی و... کمک بگیریم. در کل باید گفت باید هر کار لازم را کرد تا این پوشش کامل اسلامی در میان زنان جامعه رواج بیشتری پیدا کند.
▪ تاثیر پوشش روی فعالیت اجتماعی زنان چیست؟
ـ در تمامی کشورها برای کارکنان هر سازمان پوشش خاصی در نظر گرفته شده است که این امر موجب بالا رفتن بازدهی کار سازمان‌ها می‌شود و این پوشش یک دست فقط مختص زنان نیست. با توجه به اینکه در یک محیط کاری اصل بر بازدهی و پیشبرد اهداف سازمان است، این نوع پوشش یکسان، زنان را در فعالیت‌های اجتماعی یاری می‌کند.
▪ خانم سلیحی، به نظر شما چطور می‌توان خانم‌ها را با حقوق و وظایف‌شان آشنا کرد؟
ـ هر فردی باید از حقوق خود آگاهی داشته باشد. قابل ذکر است که شناساندن حقوق و وظایف بانوان مربوط به یک دوره یا یک برنامه خاص نیست. بانوان کشور ما با مطالعات کتب و نشریات می‌توانند از حقوق خود آگاه شوند و در موارد خاصی به حقوقدان یا عالم دینی مراجعه کنند. البته رسانه‌ها باید از طریق برنامه‌های خود در این حیطه اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند تا زنان با حقوق و وظایف‌شان به طور کامل آشنا شوند چرا که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نقش مهم و پراهمیتی در تشکیل خانواده یا حتی تشکیل یک جامعه دارند. بنابراین باید از تمام حقوق و وظایف‌شان آگاه باشند.
▪ به عنوان سوال آخر شما به عنوان دبیر جشنواره حجاب و عفاف چه صحبتی برای زنان جامعه مسلمان دارید؟
ـ از آنجایی که نقش زن در اسلام نقش والایی است به نظر من باید عفاف و حجاب را در میان زنان احیا کرد و من فکر می‌کنم جشنواره حجاب و عفاف تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد. چرا که این جشنواره با زبان هنر با زنان جامعه صحبت می‌کند و از آنجایی که هنر در ضمیر انسان‌ها نقش می‌بندد تاثیر بسزای خود را می‌گذارد. به عنوان مثال یک نقاش در هر اثر خویش یک حقیقتی را بیان می‌کند و چون این حقیقت را با زبان هنر بیان می‌کند در مردم اثر می‌گذارد.
بنابراین مردم جامعه در زمینه‌های مختلف باید به این باور برسند که باید درون هنرمندان در هر موضوعی این انگیزه ایجاد شود که در این عرصه‌ها مثل حجاب هم فعال شوند و بتوانند آثار خود را به مردم عرضه کنند ضمن اینکه ما در این جشنواره بخش‌های متعددی داریم که می‌تواند کمک موثر بیشتری کند و تداوم بیشتری داشته باشد.
امیدواریم در جشنواره‌های بعدی از تجربیات و آثار بیشتری استفاده شود تا بتوانیم مساله حجاب و عفاف را به عنوان یک امر مهم و ضروری در جامعه به‌خصوص زنان نهادینه کنیم و توصیه من به تمام زنان مسلمان جامعه این است که حجاب ظاهری و باطنی خود را حفظ کنند تا از نظر اسلام زنی عفیف و پاکدامن باشند و این پاکدامنی را به کل جامعه منتقل کنند.
سیما فراهانی
منبع : روزنامه تهران امروز



پرنده لای کاغذ و زیتون: مجموعه شعر

پرنده لای کاغذ و زیتون: مجموعه شعر

  ◊ نویسنده : رضوانی، اباصلت
کتاب حاضر حاوي سروده‌هايي از اباصلت رضواني است، که به دو شيوه کلاسيک و آزاد و عمدتاً با مضامين عرفاني ـ مذهبي به طبع رسيده‌اند. براي نمونه: زير سايه‌ي زمين کسي، دل به آسمان نمي‌دهد خواب باستاني مرا لحظه‌اي تکان نمي‌دهد مي‌روم به سمت فهم مرگ، رو به يک تلاطم غريب …