جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


Ian Gillan


Ian Gillan
ایان جیلان در آگوست ۱۹۴۵ در شهر هنسلو در غرب لندن متولد شد. جایی که هنر و به خصوص موسیقی از جایگاه خاصی برخوردار بود.دنیای راک اند رول با آهنگ Heart Break Hotel الویس پریسلی به او معرفی شد و در سن شانزده سالگی خود به فکر تشکیل گروه افتاد و نام گروهش را Moonshiners گذاشت. تنها پس از چند هفته کار او به گروه Javelins پیوست.در اکتبر سال ۱۹۶۲ ایان مدرسه را ترک کرد.
گروه Javelins به مدت دو سال با او به صورت یک گروه نیمه حرفه‌ای به کار مشغول بود تا دسامبر سال ۱۹۶۲ که ایان گروه را ترک کرد و به Wainwrights Gentelman که گروه بسیار خوب و قدرتمندی بود دعوت شد. با این وجود این همکاری مدت زیادی طول نکشید و با دعوت گروه Episode Six او از گروه جدا شد. این در این زمان نامهای jess Gillan و یا Jess Thunder را برای خود انتخاب کرده بود.
کار با گروه جدید، طولانی و بسیار پر کار بود. آنها به مدت ۴ سال مشغول تور و اجرای برنامه بودند. در این گروه بود که ایان با بیسیست گروه یعنی Roger Glover آشنا شد. بعد از مدتی Mick Underwood نیز برای درام به آنها پیوست. کار گروه بسیار خوب بود ولی آنها هیچگاه به موفقیت چشمگیری در چارتهای موسیقی دست نیافتند و در نهایت گروه در سال ۱۹۶۹ ورشکسته شد.
در این زمان میک به ایان پیشنهادی داد.او گفت که دوست قدیمیش ریچی بلک مور(Ritchi blackmore) به دنبال یک خواننده برای دیپ پرپل است. با برگذاری یک جلسه با ریچی قسمت اول همکاری او با دیپ پرپل(Deep Purple) آغاز شد.
راجر گلور(Roger Glover) نیز بعد از مدتی به آنها پیوست. با حضور این دو در گروه و نوازدگی جادویی گیتار الکتریک ریچی و همچنین صدای پرنفوذ Hammond Organ جان لورد، دیپ پرپل بعد از مدتی موقعیت بین المللی خود را در عرصه موسیقی بدست آورد.
ایان اثرات برجسته ای از خود را در این گروه به جای گذاشت که با همراهی بقیه اعضای گروه همانند ستاره‌هایی درخشان در دنیای راک باقی مانند. اثراتی همچون Highway Star، Smoke On The Water، Black nights، Woman From Tokyo را میتوان از جمله این آثار نامید. اما ایان به خاطر ایده های شخصی اش سر انجام در سال ۱۹۷۳ دیپ پرپل را ترک گفت.
بعد از ترک گروه او مدتی استراحت کرد و بعد از آن مشغول سرمایه گذاری های مختلف از جمله خرید یک استودیوی موسیقی به نام Kingsway و یک هتل زیبا به نام the Springs و همچنین یک کمپانی تولید موتور برای موتور سیکلت کرد. در این زمان خواننده سابق Rainbow یعنی Joe Lynn Turner به جای ایان به دیپ پرپل دعوت شد. ایان هم دوباره وارد عرصه موسیقی شده و گروه خود را به نام Ian Gillan زا تشکیل داد که بعد از مدتی به نام Gillan تغییر نام داد.
بعد از دو سال کار به سبک Jazz Rock گروه تمایل بیشتری به راک پیدا کرد. وبا عرضه آلبومهایی مثل Gillan, Mr.Universe,Glory Road,Future shock, Double trouble و بالاخره Magic او را دوباره به چارتهای اروپایی برگرداند. و بعد از اتمام تورهای مختلف این اعلام کرد که به خاطر صدماتی که به تارهای صوتی او وارد شده مدتی را استراحت خواهد کرد.
جالب است بدانید که ایان دارای وسعت صدای پنج اکتاو می‌باشد. در سال ۱۹۸۳ او به بلک ثبت پیوست تا آلبوم Born Again را ضبط کنند. پس از اجرای آلبوم آنها تورهای مختلف آمریکایی اروپایی را پشت سر گذاشتند و در سال ۱۹۸۴ ایان مجددا به دیپ پرپل پیوست. بعد از پیوستن او به دیپ پرپل دو آلبوم Perfect Strangers و The House of Blue Light حاصل شد.
در سال ۱۹۸۹ ایان مجددا دیپ پرپل را ترک کرد و در سال ۱۹۹۲ مجددا به گروه پیوست و تا به امروز در گروه باقی مانده است.ایان در حال حاضر بر روی پروژه ای کار می‌کند که در ان فعالیت چهل ساله او در عرصه موسیقی به تصویر کشیده شده است. بسیاری از هنرمندان از جمله تونی آیومی، رونی جیمز دیو وهمچنین اعضای دیپ پرپل در این فیلم که قرار است با نام ۴۰Years On The Road وارد بازار شود، حضور دارند.
علاوه بر این آلبوم جدید ایان Gillans Inn میباشد که این آلبوم نیز در آستانه تولد ۴۰ سالگی زندگی هنری او می‌باشد. ایان همچنین در حال حاضر مشغول اتمام رمانش می‌باشد که به گفته خودش حدود ده سال بر روی آن کار کرده است. در پشت زندگی هنریش همیشه در حال خلق پروژه های جدید می‌باشد. او همچنین یک کتاب اشعار دارد و Child In Time نیز که داستان زندگی شخصی خودش است را در سال ۱۹۹۳ منتشر کرد. او به طور حریصانه ای ورزش را دوست دارد. و به عنوان عضوی از تیم فوتبال و کریکت هنرمندان در مسابقات خیریه شرکت می‌کند.
ایان همچنین نجار بسیار ماهری است. او همیشه در حال خلق اثار جدید می‌باشد مثل اینکه تازه پا به عرصه هنر گذاشته است. او همچنین در آلبوم جدید دیپ پرپل با نام Purpendicular حضور دارد. و در نهایت خبری که خودم از شنیدن آن ناراحت شدم جدایی کیبوردیست برجسته گروه یعنی جان لورد از دیپ پرپل می‌باشد که جای خود را به Don Airey داده است .
راجر گلوور بیسیست دیپ پرپل در این باره گفت که جان لورد تصمیم بسیار سختی را گرفت. من از او چیز های بسیار زیادی یاد گرفتم. ولی برای تصمیم او مبنی برای بازنشسته شدن از گروه احترام می‌گذارم.ایان نیز در مورد دن ایری کیبوردیست جدید گروه می‌گوید او نوازنده بسیار قابلیست و مردم او را قبول کرده‌اند و ازاین پس او در تمام کارهای گروه ظاهر خواهد شد. Don Airey خود در این مورد می‌گوید، بارها با خود میگفتم که میشود روزی جان لرد خود را بازنشسته کند و آنها از من تقاضا کنند و بعد بلافاصله با خود میگفتم نه همچین چیزی ممکن نیست.
دعوت گروه از من شاید یک از بزرگترین آرزوهای زندگی من بود. لازم به ذکر است که بدانید او حضوری بیش از ۲۷ سال در دنیای راک دارد و در ۲۰۰ آلبوم مختلف اجرا داشته است. او در گروههایی مثل Jethro Tull, White Snake, Rainbow و همچنین با اوزی همکاری داشته است.
ایان در سال ۱۹۹۰ آلبوم Naked Thunder و در سال ۱۹۹۱ آلبوم Toolbox را به بازار ارائه کرد و به دنبال آن در ۲۵ کشور اجرای برنامه کرد. او به خاطر اجرای برنامه با دیوید گیلمورو گروه کویین برای زلزله زدگان ارمنستان از ریس جمهور آن کشور مدال افتخار دریافت کرد.
در دو البوم فوق استیو موریس به عنوان نوازنده گیتار در کنار ایان حضور داشت. از دیگر ستارگانی که در اجرای این آلبومها همکاری داشتند میتوان از درامر برجسته یعنی کوزی پاول نام برد.
بعد از پایان این دو پروژه او پیشنهاد Bolland Brothers را برای خواندن در آلبومشان به نام داروین را پذیرفت. و در سال ۱۹۹۳ برای بیست و پنج سالگی دیپ پرپل به آنها پیوست و آلبوم Battle Rages On حاصل آن بود که موفقیت جهانی را به همراه داشت. استیو موریس که در سال ۱۹۹۴ به دیپ پرپل پیوسته ایان را از بزرگان زبان انگلیسی میداند. او می‌گوید یکی از لذتهای زندگی من نواختن با موزیسین های بزرگ میباشد. به همین دلیل دیپ پرپل را انتخاب کردم.
به راستی که او یکی از بزرگان دنیای راک است.
● آثاری که ایان به عنوان عضوی از دیپ پرپل در آنها حضور داشته:
▪ Concerto for Group and Orchestra ۱۹۶۹
▪ Deep Purple in Rock ۱۹۷۰
▪ Fireball ۱۹۷۱
▪ Machine Head ۱۹۷۲
▪ Made in Japan ۱۹۷۲
▪ Who Do We Think We Are ۱۹۷۳
▪ Perfect Strangers ۱۹۸۴
▪ The House of Blue Light ۱۹۸۷
▪ The Battle Rages On ۱۹۹۳
▪ Purpendicular ۱۹۹۶
▪ Abandon ۱۹۹۸
▪ Bananas ۲۰۰۳
▪ Rapture of the Deep ۲۰۰۵
● دیپ پرپل Live Albums شامل کارهای زیر میشوند:
Concerto for Group and Orchestra ۱۹۶۹
▪ Made in Japan ۱۹۷۲
▪ Deep Purple in Concert - BBC Sessions ۷۰/۷۲ ۱۹۸۰
▪ Scandinavian Nights - Live in Stockholm &#۰۳۹;۷۰ ۱۹۸۸
▪ Nobody&#۰۳۹;s Perfect ۱۹۸۸
▪ In the Absence of Pink - Knebworth &#۰۳۹;۸۵ ۱۹۹۱
▪ Gemini Suite Live &#۰۳۹;۷۰ ۱۹۹۳
▪ Come Hell or High Water ۱۹۹۴
▪ Live at the Olympia &#۰۳۹;۹۶ ۱۹۹۷
▪ Total Abandon - Live in Australia &#۰۳۹;۹۹ ۱۹۹۹
▪ Live at the Royal Albert Hall - Concerto&#۰۳۹;s ۳۰th Anniversary ۲۰۰۰
▪ Live At The Rotterdam Ahoy ۲۰۰۱
● کارهایی که ایان در گروه Ian Gillan Band ارائه کرد شامل:
▪ Child in Time ۱۹۷۶
▪ Clear Air Turbulence ۱۹۷۶
▪ Scarabus ۱۹۷۷
▪ Live At The Budokan ۱۹۷۸
● کارهایی که ایان در گروه Gillan ارائه کرد شامل:
▪ Gillan [aka The Japanese Album] ۱۹۷۸
▪ Mr. Universe ۱۹۷۹
▪ Glory Road ۱۹۸۰
▪ Future Shock ۱۹۸۰
▪ Double Trouble ۱۹۸۱
▪ Magic ۱۹۸۲
● کارهایی که ایان به عنوان Ian Gillan آنها را ارائه کرد شامل:
▪ Naked Thunder ۱۹۹۱
▪ Toolbox ۱۹۹۲
▪ Cherkazoo And Other Stories - &#۰۳۹;۷۳/&#۰۳۹;۷۵ solo sessions ۱۹۹۲
▪ Dreamcatcher ۱۹۹۸
می‌باشد.
منبع: omid۷۹.persianblog.com
منبع : سایت موسیقی راک


همچنین مشاهده کنید