سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


آمار جهانی خشونت علیه زنان


آمار جهانی خشونت علیه زنان
۱) به گفته‌ی سازمان عفو بین‌الملل خشونت در خانواده بیش از ابتلا به سرطان و تصادفات جاده‌ای عامل مرگ یا معلولیت جسمانی زنان اروپایی در سنین ۱۶ تا ۴۴ سالگی است.
۲) براساس آمار جهانی ۹۰ درصد از قربانیان خشونت خانگی زنان و حدود ۱۰ درصد مردان هستند و زنان خانواده صورت می‌گیرد؟
۳) آمار خودکشی در زنان دوبرابر مردان است و زنان مجرد کمتر از مردان مجرد دست به خودکشی می‌زنند و بالعکس خودکشی در میان زنان متأهل بیش از خودکشی مردان متاهل است.
۴) درهر ۱۸ ثانیه در سطح جهان یک زن می‌میرد.
۵) براساس امار بهداشت جهانی در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می‌گیرد.
۶) در نزدیک به ۵۰ پیمایش در تمام نقاط جهان ۱۰ تا ۵۰ درصد از زنان به نحوی از انحناء مورد بدرفتاری فیزیکی همسرانشان واقع شده‌اند و در نزدیک به یک سوم تا نیمی از موارد بدرفتاری فیزیکی با خشونت روانی همراه بوده است.
▪ آمریکا
۷) ۳۰ تا ۳۵ درصد زنان آمریکایی مورد آزار جسمی شوهرانشان قرار می‌گیرند و ۱۵ تا ۲۰ درصد آنها به هنگام بارداری نیز مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و از هر ۱۰ قربانی زن سه نفر توسط شوهر یا سایر مردان کشته شده شده‌اند.
۸) در شیلی ۶۳ درصد زنان مورد آزار جسمی قرار می‌گیرند.
۹) در کلمبیا بیش از ۲۰ درصد زنان مورد آزار لفظی و روانی شوهرانشان قرا می گیرند.
۱۰) ۶۲ درصد از مقتولان زن در سال ۱۹۸۷ میلادی در کانادا توسط شوهرانشان به قتل رسیده‌اند.
▪ اروپا
۱۱) در انگلیس از هر ۱۰ زن، هفت نفر در دورة زندگی شغلی دچار آزار جنسی می‌شوند.
۱۲) بنابرتخمین دولت روسیه احتمالاً در سال ۱۹۹۹ حدود ۱۴ هزار زن توسط اقوام خود به قتل رسیده‌اند با این حال این کشور قانونی برای مقابله با خشونت خانگی ندارد.
▪ آسیا
۱۳) در بنگلادش بیش از ۵۰ درصد قتل‌ها ناشی از خشونت مردان است.
۱۴) ۴۱ درصد زنان هند براثر آزار جسمی شوهران خود دست به خودکشی می‌زنند.
براساس آمار یونیسف درهند بیش از دومیلیون نفر زن خیابانی وجود دارد که بیش از نیم میلیون نفر آنها زیرسن قانونی هستند و هیچ نوع حمایتی در مقابل انواع خشونت‌ها و برخوردهای شدیدی که با آن روبرو می‌شوند ندارند. دولت هند رسماً اعلام کرد طی ۲۰ سال گذشته ۱۰ میلیون نوزاد دختر توسط والدینشان به قتل رسیده‌اند.
▪ آفریقا
۱۵) در افریقای جنوبی تعداد زنانیکه در خانه به ضرب گلوله کشته می‌شوند بیش از انهایی است که در خارج از خانه و توسط فردی غریبه به قتل رسیده‌اند.
۱۶) در گینه‌ی نو ۶۷ درصد از زنان روستایی و ۵۶ درصد از زنان شهری مورد خشونت جسمی قرار گرفته‌اند.
۱۷) ۴۲ درصد از زنان در کنیا به طور مرتب مورد آزار فیزیکی همسالان خود هستند.
▪ افرادناپخته،بیحوصله،وابسته ومتزلزل وکسانی که ازاحساس بیکفایتی رنج می‌برند بیشتر علیه زنان دچار خشونت می‌شوند.
▪ مدرنیسم نه تنها جایگاه اصلی زنان را احیا نکرد بلکه انان را به شکلهای دیگری مورد بی‌احترامی قرارداد.
▪ وسعت خشونت علیه زنان به گستردگی تاریخ بشر است.
▪ تمام اشکال خشونت (روانی، اقتصادی، عاطفی، جسمانی و ...) از قدرت طلبی و سلطه‌گری فرد آزاررسان ناشی می‌شود.
▪ خشونت هم در تعیین ریشه دارد و هم به آن دامن می‌زند.
▪ خشونت علیه زنان امری پنهان است زیرا بسیاری از زنان به دلایلی همچون مجازات عرف و عدم حمایت‌های قانونی از ابراز آن خودداری می‌کنند.
فرهنگ کتبی و شفاهی: متون فرهنگی و اساطیری ایران و ضرب‌المثل هایی که عموماً رفتار خشونت‌آمیز مردان علیه زنان و دختران را تأئید می‌کند و بیشتر در جهت اثبات و تأئید فرودستی و سستی عقل و خرد و ارادة زن است.
ـ مثال :
۱) گربه را دم حجله باید گشت. توضیح: به معنای آن است که باید زن را از همان آغاز زندگی با رفتار خشونت‌بار مرعوب و مطیع کرد.
۲) "زن ذلیل" اصطلاحی است که به عنوان صفت تحقیرآمیزی برای مردانی که به نظرات همسر خود احترام می گذارند اطلاق می‌شود.
۳) باورهای مرد سالارانه در ایران خشونت را طبیعت مرد می‌داند و به زن می‌قبولاند که با لباس سفیدبه خانة بخت می‌رود و هرچه که برسرش آید باید با کفن سفید از آن خانه بیرون بیاید.
۴) از سه چیز باید حذر کرد: دیوار شکسته، زن سلیطه، سگ گیرنده. Ü سلیطه: زن زبان دراز
۵) زن سلیطه شوهر مرد استÜ سلیطه یعنی زبان دراز و شوهر نیز به معنای رئیس و فرمانده است.
۶) زن ناقص‌العقل استÜ پذیرش ولایت و سرپرستی و ریاست مرد بر زن نتیجه‌ی ناگریز این ضرب‌المثل است.
۷) اسب و زن و شمیر وفادار که دید Ü زن در ذات خود خائن است و باید او را مهار کرد.
۸) زن خوب فرمانبر پارسا /کند مرد درویش را پادشاه Ü زن اگر مطیع نباشد، شایسته و قابل احترام است.
۹) زن که رسید به بیست باید به حالش گریست Üاین ضرب‌المثل به پیری زودرس زن توجه می‌دهد و جاذبه‌های جنسی او را تا مرز ۲۰ سالگی تأیید می‌کند و هرنوع تکامل دفاعی و عقلی زن را نفی می‌کند.
۱۰) زن و شوهر جنگ کنند ابلهان باور کنند Ü این ضرب‌المثل حاصل این پیام است که درنزاع زن و شوهر دخالت نکنید و آنها را به حال خود بگذارید تا آشتی کنند، این ضرب‌المثل‌ها و توصیه‌ها که باور عمومی را طی قرون شکل داده است باعث می‌شود که حتی در مواردی که مداخله ضروری است، خویشاوندان نزدیک خانواده از دخالت پرهیز می‌کنند تا جایی که برخورد خشونت‌آمیز مرد منجر به ضرب و شتم، نقص عضو و حتی قتل می‌شود. این باور عمومی چنان نیرومند شده است که حتی افراد نیروی انتظامی نسبت به درگیری زن و شوهر کمتر حساسیت نشان می‌دهند.
۱۱) زن چوماراست،زخم خودبزند/برسرش نیک زن که بدزند Üضرب‌المثل به سرکوب زن وضرورت آن توجه می‌دهد.
۱۲) زن چو بیرون رود بزن سختش/ خودنمایی کند بکن رختش- ورکند سرکشی هلاکش کن/ آب رخ می‌برد به خاکش کن/ زن چو خامی کند بجوشانش/ رخ نپوشد کفن بپوشانش.
۱۳) زن پارسا در جهان نادر است.
۱۴) زن از پهلوی چپ شد آفریده/ کس از چپ راستی هرگز ندیده
ـ توضیح: اشاره به داستان آفرینش در قرآن است که می‌گوید زن از باقی ماندة گِل آدم و یا از دندة چپ مرد آفریده است و درفرهنگ ایران یکی ازمعانی مجازی «چپ» انحراف است و یکی از معانی «راست» برگزیدن راه درست در زندگی است.
۱۵) زن گریه یکی هزار باشد/ در عهد کم استوارباشد Ü اشاره است براین که زنان عهدشکن هستند پیام این حکم عامیانه عبارت است از ضرورت کنترل زنان در همة امور
۱۶) زنان را همین بس بود یک هنر/ نشیند و زایند شیران نر Ü پیام ضرب‌المثل این است که زن جز برای زاییدن مردان شجاع به کار نمی‌آید و لازم نیست در انواع فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند.
۱۷) زنان چو ناقصان عقل و دینند/ چرا مردان ره آنان گزینند Ü پیام ضرب‌المثل این است که زنان نباید طرف مشورت مردان قرار گیرند.
۱۸) زنان چو درختند سبز آشکار/ ولیک از نهان زهر دارند بار
۱۹) زنان را بود شوی کردن هنر/ بر شوی بِه که نزد پدر Ü در فرهنگ ایرانی به احترام اینگونه پیامها گاهی دختران تن به ازدواجهای ناخواسته می‌دهند تا عنوان «ترشیده» را تحمل نکنند. در مجموع فرهنگ ایرانی حفظ ارزشها و شرافت زن را در این می‌داند که تحت هر شرایطی زندگی زناشویی را بپذیرد و به گسیختگی آن اقدام نکند.
● طرح ملی دربارة خشونت علیه زنان:
▪ مشخصات طرح: مجریان: محمود قاضی طباطبایی، علیرضا محسنی تبریزی و سید هادی مرجایی.
▪ استادان همکار: شکوه نوابی نژاد، نسرین مصّفا، شهلا معظمی، شهرام رفیعی‌فر، مسعود فراست خواه، احمد رجب‌زاده و ... مدت زمان: ۳ سال جامعةآماری: ۲۸ استان کشور.
در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسید ولی نتایج آن به دلایلی که مشخص نیست برای عموم منتشر نشده است. کارفرما طرح: دفتر امور اجتماعی وزارت کشور همکار: پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزش عالی شورای سیاست‌گذاری: عبدالواحد موسوی لاری وزیر وقت و تعدادی از معاونانش.
● انواع خشونت:
در این طرح انواع خشونت را به ۸ گروه تقسیم‌بندی کرده‌اند شامل:
۱) خشونت‌های زبانی:
به کار بردن کلمات رکیک و دشنام، بهانه‌گیری پی‌در‌پی، داد و فریاد و بداخلاقی و بی‌احترامی، رفتار تحریک آمیز و دستورهای پی‌در‌پی، قهر و صحبت نکردن.
۲و۳) خشونت فیزیکی و روانی را به دو گروه تقسیم‌بندی می‌کنند:
الف) گروه اول: شامل گاز گرفتن، گرفتن و بستن زندانی کردن، چنگ انداختن و کشیدن مو، اخراج از خانه، کتک‌ کاری، محروم کردن از غذا....
ب) گروه دوم: لگد و مشت زدن، کشیدن و هل دادن، محکم کوبیدن در، به هم زدن سفره و میز غذا و شکستن اشیاء منزل ...
۴) خشونت جنسی:
مجبور کردن به دیدن یا عکسهای خلاف اخلاق عمومی یا اجبار به روابط زناشویی غیرمتعارف، مراعات نکردن بهداشت زناشویی و خودداری از بکارگیری روشهای پیشگیری از بارداری، مجبور کردن زن به سقط جنین، اجبار زن به حاملگی ناخواسته. متهم کردن زن به بی‌مبادلاتی در مسائل ناموسی همچون داشتن روابط نامشروع، شک و بددلی.
۵) خشونت اقتصادی:
جلوگیری ازاستقلال مالی و دخل و تصرف در اموال شخص آنها و یا ندادن خرجی خانه و پول کافی
۶) خشونت حقوقی: امتناع مرد از طلاق برخلاف اصرار زن به متارکه، ازدواج مجدد شوهر و جلوگیری از نگهداری فرزندان توسط زن.
۷و۸) خشونت‌های فکری و آموزشی:
خشونت‌های مربوط به ممانعت از رشد اجتماعی- ایجاد محدودیت در ارتباط فامیلی، دوستانه و اجتماعی، ممانعت از تحصیل، کاریابی و اشتغال مرحله‌ی زورگویی بدی به زنان هنوز در خانواده‌های ایرانی وجود دارد. این شیوة زورگویی به علت فقر انعکاس چندانی در سطح بیرونی ندارد.
منبع : روزنامه موج نو


همچنین مشاهده کنید