جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


پارکومترها هم کم آوردند


پارکومترها هم کم آوردند
ظرفیت محدود معابر، ورود بی رویه خودرو و نیز کمبود پارکینگ درشهرتهران سبب شده تا علاوه بر گره ناگشوده ترافیک، معضل پارک حاشیه ای خودرو و خیابان فروشی به یک معضل بغرنج در پایتخت تبدیل شود.
طبق آمارسازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، هر دستگاه خودرو در تهران درطول شبانه روز بطور متوسط فقط یک ساعت و ۴۵دقیقه در تردد است که بجز ساعات شب، این توقف معمولا در محل سکونت مالک است و در سایر ساعات روز صدها هزار دستگاه خودرو به فضایی برای توقف نیازدارند. هم اکنون پیدا کردن جای پارک در خیابان های کلانشهر تهران، همچون ترافیک "دلهره ای همیشگی" است که مجبوری تا پاسی ازشب گذشته، آن راباخودبه همراه داشته باشی! خیابان فروشی به سبک ساده!از دیگر معضلاتی است که به فراوانی در معابر وجود دارد و شهروندان هر روزه شاهد سودجویی و تصرف غیرمجاز معابر پایتخت توسط عده ای سودجو و خیابان فروش هستند.
طرح "مدیریت پارک" و "توزیع عادلانه پارک حاشیه ای" با عنوان "پارکبان" از تمهیداتی است که توسط شهرداری تهران به منظور تخلیه به موقع معابر، پاکسازی حریم خیابان ها از توقفگاه های دوبله و افزایش سرعت عبور، برای جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان در حال اجراست.
بااجرای این طرح سعی شده از تصرف دائمی فضای عمومی معابر توسط شهروندان بویژه مالکان و متصدیان اماکن تجاری مجاور جلوگیری شود. افرادی با پیراهن وشلوار سرمه ای به همراه برچسب پارکبان،به عنوان راهنمایان شهروندان در حاشیه خیابان های مملو از توقفگاههای حاشیه خیابان اقدام به فروش "کارت پارک" می کنند. نرخ توقف هر خودرو درمعابر تحت کنترل ازساعت اجرای طرح پارکبان(۸ تا ۲۲) به ازای هرساعت سه هزار ریال و برای موتورسیکلت یک هزار ریال است.
بدنبال اجرای طرح مذکور از سوی شهرداری تهران "سامانه فروش الکترونیکی کارت پارک" به اجرادرآمد. به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، هم اکنون با همکاری نیروی انتظامی برخورد قاطع و جدی با سودجویانی که با تصرف غیرمجاز معابر اقدام به فروش کنار معابر می کنند، صورت پذیرفته و تعداد زیادی از این افراد از سطح معابر جمع آوری شده اند.
سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: پارکبان ها از طریق موسسه راهگشای نیروی انتظامی جذب و پس از طی دوره های آموزشی لازم به کارگرفته می شوند. وی تاکیدکرد: قبوض جریمه برخی افرادسودجو باعنوان "پارکبان" درمعابر تهران فاقد وجاهت قانونی است وهیچ عامل پارکبانی دارای صلاحیت قانونی برای صدور جریمه در معابر نیست. وی با تاکید بر اینکه بر روی قبوض پارکبانها "آرم شهرداری" بصورت ویژه حکاکی شده، گفت: تنهاقبوضی که دارای این مشخصه باشند معتبربوده وشهروندان هنگام تحویل قبوض از پارکبانها حتما بایدبه آرم شهرداری ونیزنرخ های مصوب پارک توجه کافی داشته باشند. نتایج بررسی های کارشناسان ترافیک حاکی از آن است که هم اکنون خیابان های "ولیعصر" و "جمهوری اسلامی" از پرترددترین معابر شهر و محل اجرای طرح "کارت پارک" هستند که ازنداشتن مکانی برای توقف خودروها رنج می برند.
دراین خیابانهاباتوجه به نصب تابلوهای "توقف ممنوع"، "حمل باجرثقیل" و "اجاره جای پارک به مردم" اما بازهم بسیاری ازرانندگان برای یافتن مکانی برای توقف باید چندین بار این خیابان ها را طی کنند. کارشناسان ترافیک می گویند: اجرای طرح پارکبان به دلیل افزایش بی رویه تعداد خودروها در شهر، بزودی اثرگذاری خود راازدست خواهد داد و باید به فکر راهکاردیگری برای ساماندهی پارک حاشیه ای بود. به اعتقاد آنان، نیازبه تامین فضای پارک خودروها در مقایسه با نیاز به فضای حرکت از اهمیت بالاتر و ضروریتری برخورداراست.
این کارشناسان افزودند: اجاره معابروخیابان های شهرتنهامسکنی کوتاه مدت برای ظرفیت انبوه خودروهایی است که به دنبال جای پارک می گردند اما قطعا نمی توان درد بی درمان ترافیک راعلاج کرد و باید به دنبال راههای دیگری رفت. انباشت خودرو در کوچه و خیابان فرعی اطراف محل اجرای طرح پارکبان، ازمشکلاتی است که سکنه این مناطق باآن مواجه می باشند.
رانندگان برای آنکه خیابان را اجاره نکنند خودروی خود رابه کوچه و مسیرهای فرعی انتقال داده و مقابل درب منازل پارک می کنند، به گونه ای که ساکنان منازل قادر به خارج کردن خودروی خود از داخل منازل نیستند. کمبود ایستگاههای "عرضه کارتپارک" درخیابان های شهر از دیگر مشکلات طرح پارکبان است به نحوی که کمبود جایگاه عرضه این کارت پارکهاسبب اتلاف وقت شهروندان به بهانه خرید قبوض مربوطه می شود. کمبود جایگاههای فروش کارت پارک سبب شده تاهمزمان با تهیه کارت پارک و طی مسافت طولانی برای یافتن ایستگاه عرضه کارت پارک، پلیس اقدام به جریمه خودروهای فاقد کارت پارک بکند. شهردارتهران نیز در این باره گفت: سامانه فروش "کارت پارک" دراکثر نقاط پایتخت الکترونیکی شده و بااین روش شهروندان بدون مراجعه به محل های فروش کارت و تنها از طریق شارژکارت پارک که در آینده از طریق موبایل نیزامکان پذیر خواهد بود، می توانند اقدام کنند.
محمدباقر قالیباف خاطرنشان کرد: اکنون برخی شهروندان خودروی خود را از صبح تا شب کنار خیابان گذاشته وآن دسته ازشهروندانی که ۱۰دقیقه قصدپارک خودروی خود را دارند با مشکل مواجه می شوند. وی گفت: طرح پارکبان تا حدود زیادی این مشکل رابرطرف کرده است.
بر اساس آمار سازمان ترافیک شهرداری تهران، هم اکنون دو هزار و ۷۰۰ پارکومتر فعال در پایتخت وجود دارد که اغلب آنها خراب است. به گفته معاون شهردار تهران، هم اکنون ۳۲۰دستگاه خودپرداز پارک در ۶۰ معبر پرازدحام و دراولویت پایتخت نصب شده که بزودی در کل سطح شهر توسعه می یابد. "تشکری هاشمی" با تاکید بر اینکه به ازای پارک هر ۲۰خودرو، یک دستگاه خودپرداز در معابر تهران نصب شده، افزود: تاکنون در۶ هزار و ۴۰۰محل توقف پارک حاشیه ای خودرو، دستگاه خودپرداز پارک راه اندازی شده است.
وی نرخ تعیینی دستگاه های خودپرداز را به ازای هر ۳۰دقیقه پارک خودرو یک هزار و ۵۰۰ریال اعلام کرد. وی خاطرنشان کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا با خودروهایی که مقابل درب منازل شهروندان و کوچه های شهر توقف می کنند برخورد شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم برای رفع مشکل کمبود پارکینگ خودرو، اقدام به صدور ابلاغیه ای مبنی بر "خرید و فروش جای پارک در پارکینگ های عمومی" به شهرداری کرده است.
با صدور این بخشنامه، نحوه اقدام مراحل مختلف خرید و فروش جای پارک در پارکینک های عمومی اعلام شده است. دراین بخشنامه آمده است: به علت افزایش تولید خودرو و تعداد استفاده کنندگان از آن و ضرورت ایجاد تسهیلات پارکینگ در طراحی شهری خرید و فروش جای پارک در پارکینگ های عمومی اقدام شود. بااین وجود پس ازگذشت دوسال اززمان صدور این ابلاغیه، اما هنوز وضعیت پارک خودروها و رفع مشکلات مربوط به کمبود پارکینگ هنوز به قوت خود باقی است و از جمله مشکلات جدی زندگی شهری پایتخت نشینان به شمار می رود.
این درحالی است که عده دیگری ازکارشناسان شهری ایجاد توقفگاههای طبقاتی درپایتخت راازعمده راهکارهای رفع معضل "پارک حاشیه ای" درمعابر می دانند. این کارشناسان افزودند: براساس استانداردهای جهانی، برمبنای عرض ومیزان تردد خودروها در معابر "مرکزشهر" باید توقفگاههایی با مساحت ۸۰۰تا دو هزار مترمربع و در سه تا شش طبقه احداث شود.
اغلب توقفگاه های کنونی شهرتهران قدیمی است ومربوط به گاراژهای دهه ۴۰ می باشد که با توجه به حجم انبوه خودروهای ورودی به تهران کارآیی خود را از دست داده اند. تنهادرنقاط معدودی از کلانشهر تهران همچون میادین ونک، راه آهن وفردوسی و نیز برخی مراکزعمومی همچون بیمارستان میلاد، توقفگاه طبقاتی وجود دارد.
براساس آمارموجود درشهرداری تهران، پایتخت هم اکنون دارای ۲۰هزار جای پارک در توقفگاههای طبقاتی است. تجمع مراکزاداری و تجاری و استقرار بازاربزرک تهران درمحدوده مرکزی شهر نیاز به استفاده از خودرو و در نتیجه توقفگاهها را دوچندان کرده است. کارشناسان ترافیک معتقدند: با توجه به تردد بیش از سه میلیون دستگاه خودرو در پایتخت، به ۷۰۰هزار جای پارک در توقفگاههای طبقاتی نیاز داریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید: همزمان با اجرای طرح پارکبان ها احداث توقفگاههای طبقاتی در پایتخت دنبال می شود امابه دلیل کمبودفضاوقیمت بالای تملک زمین، تاکنون نتوانسته ایم به میزان موردنیازدر شهر، توقفگاه های طبقاتی احداث کنیم.
تشکری هاشمی گفت: تهران بااحتساب قرارگرفتن یک هزاردستگاه خودرو در هر توقفگاه طبقاتی، به ۷۰۰توقفگاه طبقاتی نیاز دارد. وی تاکیدکرد: احداث توقفگاه های طبقاتی باتوجه به هزینه سنگین، کمک های دولت و مردم را می طلبد. معاون شهردار تهران بااشاره به اینکه هم اکنون ۵۰هزار نقطه فضای پارک حاشیه ای در پایتخت وجود دارد، افزود: در مرحله نخست، در ۱۱۲معبرتهران، ۱۱هزار فضای پارک دراختیار شهروندان قرارداده شده که در صورت نیاز این رقم تا سقف ۵۰هزار فضای پارک حاشیه ای بصورت کنترل شده قابل افزایش است.
به گفته یک شهرساز، با توجه به کمبود زمین درسطح شهرتهران برای تامین پارکینگ موردنیاز، بهترین کاراعطای تسهیلات ویژه به انبوه سازان است تابه ساخت چنین اماکنی اقدام کنند. "رسول صائمی" گفت: پارکینگ ها باید از فضایی مدرن برخوردار باشند تا کمبود زمین از طریق بلندمرتبه سازی رفع شود. وی با اشاره به پارک دوبله و رفتار رانندگی شهروندان گفت: برای رفع مشکلات جای پارک ونیز پارک دوبله همزمان با کار آموزشی مناسب باید به فکر تعدد پارکینک در سطح شهر بود، چراکه پارک دوبله نتیجه رفتارهای اشتباه و کمبود جای پارک مناسب به وجود می آید.
معاون برنامه ریزی و مهندسی سازمان حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران در این زمینه گفت: مطالعات انجام شده پیرامون عرضه وتقاضای فضای پارک دراکثر معابر تهران بویژه محدوده مرکزی شهر حاکی ازتقاضای بالا و الگوی زمانی غیرمنطقی در این معابر است. دکتر "جواد تن زاده" افزود: توقف وسایل نقلیه در حاشیه معابر، هزینه های غیرمستقیم زیادی ازجمله مصرف زیاد سوخت، افزایش زمان سفر وآلودگی هوا را بر سامانه شهر تحمیل می کند.
وی گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که تنها ۴۰درصد ازظرفیت پارکینگ های غیرحاشیه ای موجود در سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرد. تن زاده خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی پارکینگ معابربا هدف مدیریت زمانی ومکانی پارکینک های حاشیه ای وغیرحاشیه ای،تعیین بهای توقف درپارکینک ها، ایجادتوازن وهمپوشانی بین پارکینک های حاشیه ای وغیرحاشیه ای وایجادشرایط مطلوب درراستای مشارکت بخش خصوصی درتامین فضای پارکینگ در دست بررسی است.
فرزانه جلالیان
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید