پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


فرهنگ ترافیک


فرهنگ ترافیک
● رانندگی در شهر:
رانندگی در شهر و جاده تفاوتهایی دارد. گرچه اصول اولیه جا و مكان خاصی ندارد. اما نكاتی است كه در هر جایی ظرافت خاص خود را دارد.
و اما در شهر ما با هزاران هزار خودروی دیگر و هزاران هزار راننده و هزاران هزار نوع روش متفاوت رانندگی روبرو هستیم
بدانیم كه معابر از آن همه شهروندان است. پس همه و همه در آن شریك هستند. شاید یك خودرو در مقایسه با كل مساحت شهر جای كمی اشغال كند. اما همین یك خودرو وقتی در ترافیك به خصوص در یك ترافیك سنگین قرار گرفت نحوه حركت آن در جریان خودروهای عبوری تاثیری بسزا دارد. پس نمی توان به بهانه سهیم بودن در معابر حق دیگران را پایمال نمود. بلكه می بایست این را در نظر داشت كه دیگران هم از امكانات اجتماع و از ان جمله راههای شهری سهم دارند
پس وظیفه هر شهروند است كه با رعایت كلیه مقررات و قوانین و حركت بر طبق اصول كمترین تاثیر منفی را در ترافیك داشته باشد. شاید در یك جاده خلوت برون شهری و آن هم دو بانده حركت كند در خطوط دوم و سوم خیلی تاثیری در ترافیك آن جاده نداشته باشد اما در شهر كوچكترین قصور در رعایت اصول حركتی می تواند عامل عمده اختلال در عبور و مرور خودروها باشد
پس چنانچه مدعی راننده واقعی بودن هستیم می بایست حتی الامكان در بین خطوط حركت كنیم و یا خط حركتی ما به گونه ای باشد كه خودروهای دیگر بدون نیاز به انحراف قادر به سبقت گرفتن از سمت چپ ما باشند
بدانیم كه هر لحظه ممكن است مانعی در جلوی ما قرار گیرد پس سرعت اتومبیل را در محدوده مجاز حفظ كنیم. عوامل محدود كننده سرعت را در نظر داشته باشیم. میدان دید-تراكم خودروها-عرض گذرگاه-میزان روشنایی-خط ترمز خودرو-وضعیت لاستیكها و غیره عواملی هستند كه ما باید بر اساس آنها سرعت مطمئنه را در نظر بگیریم و از آن تجاوز نكنیم
● راننده نمونه :
یك راننده بافرهنگ صفات پسندیده اخلاقی و رفتاری را همواره در رانندگی هم مد نظر دارد و همیشه سعی در بهبود رانندگی خویش و آموختن اصول صحیح رانندگی در موقعیتهای مختلف دارد
همواره به قانون احترام گذاشته و تخلف از آن را تضییع حقوق هموطن خود و ناپسند می داند
هیچگاه در رانندگی به دنبال زرنگی نبوده بلكه همواره اولین عمل او در مواجهه با موقعیتهای خاص رانندگی گذشت می باشد. ضمن اینكه تحت هیچ شرایطی قانون را زیر پا نمی گذارد
● عوامل تشدید كننده حوادث:
ناگفته پیداست كه سرعت مهمترین عامل تشدید كننده حوادث رانندگیست. همچنین عیب و نقص در هر گونه تجهیزات ایمنی خودرو از ترمز معمولی گرفته تا تجهیزاتی چون ایربگ و ای بی اس در ایجاد و تشدید حوادث نقش بسزایی دارند
لذا همواره می بایست اتومبیل خود را طبق یك برنامه منظم چك كنیم و كلیه لوازم ایمنی آن را كنترل نماییم تا اولاً حادثه اتفاق نیفتد و اگر اتفاق افتاد كمترین خسارات ایجاد شود
ضمن اینكه از سرعت مجاز كه در شهر ۵۰ كیلومتر و در جاده ۱۱۰ كیلومتر است تجاوز نكنیم
● اصول رانندگی حرفه ای:
▪ شناخت محدودیتها:
در این جهان فقط یك چیز مطلق است و نامحدود و آن ذات مقدس پروردگار است. پس به غیر او هرچه در این جهان است محدود است و از حدود خود فراتر نمی رود. و از آن جمله انسان، راه و اتومبیل است
هر راننده ای توانایی هایی دارد. توانایی های متفاوت و محدود. كه البته قابلیت رشد و كمال نیز دارد. به این صورت كه با تمرین و ممارست می توان توانمندی خود در موقعیتهای مختلف رانندگی را به كمال رساند. اما كمال نسبی و باز هم محدود.
راهها و خصوصیات متفاوت آنها نیز از جمله عوامل موثر در رانندگی می باشند. باید بدانیم كه هر جاده ای رانندگی متفاوتی می طلبد. آسفالت زبر، آسفالت نرم، قوس جاده، شیب عرضی و ... از عواملی هستند كه می بایست در رانندگی آنها را مد نظر داشت. چرا كه همه اینها در شرایط خاص موقعیتهای متفاوتی را پدید می آورند كه اندكی عدم تسلط در این موقعیتها می تواند حادثه ساز شود.
و اما اتومبیل به عنوان ركن سوم، یك مصنوع دست بشری و صد در صد محدود. به این معنی كه هر اتومبیل در موارد مختلف تواناییهای محدودی دارد. كه این محدودیتها یا لیمیتها آستانه وقوع حادثه می باشند. لذا باید همواره بر لیمیتهای اتومبیل خود واقف بوده و هرگز پا از آن فراتر ننهیم. اتومبیلی كه یك پیچ خاص را با ۱۰۰ كیومتر سرعت به راحتی پشت سر می گذارد با ۱۲۰ كیلومتر سرعت نیاز به كنترل بیشتری دارد. با ۱۴۰ كیلومتر كنترل آن بسیار سخت می شود و با ۱۶۰ كیلومتر سرعت قطعاً حادثه ای رخ می دهد كه تنها یك راننده حرفه ای می تواند اتومبیل را در آن شرایط كنترل و جان سالم به در ببرد. اما بدانیم كه یك راننده حرفه ای هرگز از لیمیت اتومبیل خود تجاوز نمی كند.
▪ شناخت ابزارها
▪ شناخت موقعیتها
▪ مهارتهای ویژه
منبع : carx1