جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لبخند بزنید, رکاب بزنید


لبخند بزنید, رکاب بزنید
تصور کنید که وقتی بیرون می‌روید مشکلی برای پارک اتومبیل‌تان نداشته باشید و مجبور نباشید خیابان‌های اطراف محل کارتان را به دنبال جای پارک، بارها و بارها جستجو کنید. تصور کنید می‌توانید هر زمان که بیرون می‌روید دوستان جدیدی پیدا کنید و از رفت و آمد خود در سطح شهر لذت ببریدبرای اینکه تصورتان رنگ واقعیت به خود بگیرد بهتر است در اولین فرصت به یک دوچرخه‌فروشی بروید و مبلغی را که طی دو یا سه ماه برای رفت‌ و آمد خود صرف می‌کنید، صرف خرید یک دوچرخه کنید.
تجربه نشان داده است که برای سفرهایی تا مسافت ۲۵ کیلومتر، دوچرخه وسیله‌ای بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. البته برای کسانی که با دوچرخه انس و الفتی دارند مسافت‌هایی تا ۵۰ کیلومتر نیز سفری لذت‌بخش محسوب می‌شود.
امروزه با خطر روزافزون گرم شدن کره زمین و افزایش حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، می بینیم در بسیاری از شهرهای جهان فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفرهای درون شهری روز به روز بیشتر ترویج می‌شود.
مثلا می‌توان به اجرایی شدن طرح «شهر دوچرخه‌ها» در پاریس اشاره کرد. امسال شهرداری پاریس در اقدامی گسترده تعداد ۱۲۰ ایستگاه دوچرخه را در نقاط مختلف پاریس دایر کرده است که شهروندان می‌توانند با مراجعه به این ایستگاه‌ها و کرایه‌کردن یک دوچرخه به مبلغ بسیار ناچیز، تا محل کار خود رکاب بزنند. آنها می‌توانند دوچرخه کرایه شده در ایستگاه مبدا را در ایستگاه دیگری در نزدیکی محل کارشان تحویل بدهند و البته چند قدمی تا محل کار خود پیاده بروند. چنین طرح‌های مبتکرانه‌ای، غیر از کاهش آلودگی هوای شهری و همچنین کاستن از بار ترافیکی شهر، فواید دیگری نیز دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
● صرفه اقتصادی
دوچرخه می‌تواند شما را در خرید و سفر به نقاط مختلف شهر همراهی کند. برای شهروندانی که از پرداخت بهای پارک و قبض‌های جریمه به دلیل ورود به محدوده طرح ترافیک یا پارک در محل ممنوع خسته شده‌اند، استفاده از دوچرخه بهترین راه حل است.
البته برای دوچرخه هم درست مانند اتومبیلتان نیاز به سوخت دارید: یک ساندویچ با یک فنجان چای یا نوشیدنی سرد برای چند ساعت، سوخت دوچرخه شما را تامین می‌کند! نیازی هم به استفاده از کارت سوخت و دردسر‌های آن ندارید.
● سلامت
استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله اصلی رفت و آمد یا حتی وسیله فرعی، بهترین راه برای فعال نگه‌داشتن بدن خود در طول روزاست. دوچرخه‌سواری درست مثل ورزش‌های ایروبیک، موجب سوختن کالری بدن شما و شکل گرفتن و ورزیده شدن ماهیچه‌های پا و ران می‌شود و سیستم گردش خون بدن‌تان را تنظیم می‌کند. پزشکان بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی را در ارتباط مستقیم با زندگی ساکن و بی‌تحرک می‌دانند.
دوچرخه‌سواری بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری‌هایی است. علاوه بر اینها نباید از این نکته غافل شد که دوچرخه‌سواری فرح‌بخش است و تاثیرات زیادی بر سلامت روان دارد. وقتی سوار دوچرخه هستید بسیار کمتر از زمانی که پشت فرمان اتومبیل می‌نشینید، استرس دارید. کسانی که از دوچرخه برای رفتن به محل کار خود استفاده می‌کنند، در محل کار شاداب‌تر هستند و راندمان کارشان نیز افزایش می‌یابد.
همچنین دوچرخه‌سواری روش بسیار مناسبی برای لذت بردن از اوقاتی است که قصد دارید در خارج از خانه بگذرانید. از دیگر فواید استفاده از دوچرخه، کاهش آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن است. گزارش‌ها حاکی از آن است که هر سال یک میلیون نفر در سراسر جهان در تصادفات اتومبیل جان خود را از دست می‌دهند.
رقم مجروحین و حتی معلولین این تصادفات را خودتان حدس بزنید. به تمامی این ارقام، رقم ۳ میلیون نفر دیگر را نیز اضافه کنید. این سه میلیون کسانی هستند که در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوای ناشی از سوخت اتومبیل‌ها جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین برای حفظ سلامتی خود و همین‌طور اهمیت دادن به سلامتی دیگران، استفاده کمتر از اتومبیل شخصی راه حل خوبی است. البته می‌شود توجیه کرد که تصادف توسط رانندگان بی‌احتیاط رخ می‌دهد اما اگر پای صحبت کسانی که حتی یک بار تصادف کرده‌اند بنشینید به شما خواهند گفت که تصادف اتومبیل ممکن است برای هر کسی رخ دهد و تنها محدود به رانندگان بی‌احتیاط نمی‌شود.
● فواید زیست محیطی
دوچرخه‌ها هیچ‌گونه گازی که برای محیط زیست مضر باشد منتشر نمی‌کنند. بنابراین می‌توان استفاده از دوچرخه را بهترین راه برای مبارزه با پدیده گرم‌شدن کره زمین، کاهش ضخامت لایه ازون، بارش باران‌های اسیدی و دیگر آثار منفی آلودگی هوا که اتومبیل‌ها منشا آن هستند، به حساب آورد. اگر هر کس دوچرخه را به اتومبیل ترجیح دهد، می‌شود به میزان ۳۰ درصد از آلودگی هوای شهر کاست.
البته دوچرخه‌ها به خیابان‌های کوچکتر نیاز دارند و باید این خیابان‌ها را در برنامه های طراحی شهری لحاظ کرد. در این صورت می‌توان به تدریج از میزان خیابان‌ها کاست و بر تعداد خیابان‌های مخصوص ِ دوچرخه اضافه کرد.
استفاده از دوچرخه موجب می‌شود تعداد اتومبیل‌های در حال تردد در خیابان‌ها کاهش یابد. اگر برایتان پیش آمد که پشت گروهی دوچرخه‌سوار رانندگی کنید، یک لحظه تصور کنید که به جای هر کدام از آن دوچرخه‌ها یک دستگاه اتومبیل باشد. نتیجه چیزی جز افزایش ترافیک نخواهد بود.
استفاده از دوچرخه در محله‌ها موجب صمیمیت بیشتر اهالی آن محله نیز می‌شود. زمانی که سوار دوچرخه هستید به راحتی می‌توانید ترمز کنید و در صورت دیدن آشنا یا همسایه‌ بایستید و با او احوال‌پرسی کنید. این طوری جامعه‌ای سلامت‌تر، دوستانه‌تر و محله‌ای صمیمی‌تر خواهیم داشت. قبول ندارید؟
منبع : هفته نامه زندگی مثبت


همچنین مشاهده کنید