سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


مکنده مدرن زباله خانگی


مکنده مدرن زباله خانگی
پیش از دوران جاروبرقی، مردم کف خانه هایشان را با جارو، برس و چوب بلندی که سر آن یک تکه پارچه می بستند تمیز می کردند. جاروهایی که از شاخه های کوچک درختان ساخته می شد از ۲۳۰۰ سال پیش از میلاد یعنی از زمان غارنشینان به کار گرفته می شد. در سال ۱۸۵۸ جاروی فرش در بازار آمریکا معرفی شد. این جاروها با چرخش یک برس به دور خودش کار تمیزکاری را انجام می دادند. کار چرخش به وسیله چرخ هایی که تعبیه شده بود انجام می شد و عملکرد مکشی وجود نداشت. نخستین جاروبرقی مکشی ولی غیرالکتریکی یک ماشین چوبی به نام «ویرل ویند» (گردباد) بود.
این دستگاه را شرکت شستشوی فرش آمریکا در سال ۱۸۶۹ تولید کرد و به فروش رساند که یک فن مکنده داشت و نیروی آن از طریق میل لنگ متصل به یک دسته تامین می شد، اما برس غلطکی نداشت. در سال ۱۸۷۵ جارویی به بازار عرضه شد که هم مکش داشت هم برس غلطکی، اما هنوز هم کار با آن مستلزم چرخاندن یک دسته بود تا نیروی لازم برای هم مکش و هم برس غلطکی فراهم بشود. نخستین جاروبرقی الکتریکی «حمل شدنی» را چاپمن و اسکینر در سال ۱۹۰۵ و در سانفرانسیسکو اختراع کردند. این دستگاه ۴۱ کیلو وزن داشت و فن مکنده ای به قطر ۴۵ سانتی متر در آن نصب شده بود تا مکش را ایجاد کند. از این ماشین استقبال نشد و فروش خوبی نداشت که البته معلوم است که به علت اندازه بسیار بزرگش بود. در سال ۱۹۰۸ کارخانه «هوور» جاروبرقی مدل O را ساخت که نخستین مدلی بود که هم فیلتر پارچه ای و هم وسایل جانبی تمیزکاری داشت. وزن این دستگاه به ۱۸ کیلو کاهش پیدا کرده بود. هوور در سال ۱۹۲۶ تحول مثبتی پدید آورد و با این کار بهره وری جذب گرد و غبار جاروبرقی را افزایش چشمگیری داد. مدل ۷۰۰ یک میله سخت ضربه زننده داشت که همراه با برس چرخشی گرد و غبار را از روی فرش می گرفت. در سال های دهه ۱۹۳۰ نخستین جاروبرقی از جنس پلاستیک روانه بازار شد و روی بعضی مدل های فانتزی تر چراغ هایی هم نصب شد. در سال های دهه ۱۹۵۰ مدل جاروبرقی ها تغییر کرد و ایستاده شد. نخستین جاروبرقی های ایستاده ای که حرکت به جلو و عقب روانی داشتند در سال ۱۹۶۹ یعنی کم تر از ۴۰ سال پیش تولید شدند و از آن موقع به بعد کارکردهای جاروبرقی روزبه روز بهبود پیدا کرده است مثلا موتورهایی با سرعت بالاتر روی جاروبرقی ها نصب می شود.
● چگونه جاروبرقی بخریم؟
این روزها انتخاب های متعددی به خریداران جاروبرقی پیشنهاد می شودکه شامل سبک ها و ویژگی های گوناگون است. بیش تر مارک ها و مدل ها محکم ساخته می شوند و بدون نیاز به تعمیر سال ها کار می کنند، بنابراین انتخاب مدل ها به نیاز و سلیقه شما بازمی گردد.
▪ ویژگی های خاصی که باید مدنظر قرار گیرند:
۱) نوع:
فکر کنید بیش تر می خواهید چه سطحی را با آن تمیز کنید. انتخاب نوع جاروبرقی به این نکته برمی گردد.
۲) راحتی:
دسته جاروبرقی را در دست بگیرید و ببینید چطور کار می کند، سنگینی آن چقدر است و آیا دسته آن راحت است.
۳) فیلتر:
اگر حساسیت دارید حتما مدلی را انتخاب کنید که فیلتر «هپا» دارد.
۴) ابزار جانبی: ببینید آیا دستگاه لوازم جانبی مورد نیاز شما را دارد، اما برای لوازم اضافی که نیازی به آن ها ندارید هزینه اضافی نپردازید، مثلا اگر کرکره دارید نیازی نیست مدلی را بخرید که ابزار تمیزکننده پرده دارد.
۵) سر و صدا:
بعضی افراد اهمیت بسیار زیادی به سر و صدای جاروبرقی می دهند که باید مدل هایی را انتخاب کنند که اطراف موتورشان مواد عایق تعبیه شده است.
● انواع جاروبرقی
۱) ایستاده یا خوابیده:
جاروبرقی های ایستاده برای جارو زدن فرش ایده آل هستند. جاروبرقی خوابیده همه کاره تر است، اما ممکن است حرکت دادن آن به اطراف سخت تر باشد.
۲) دسته دار:
جاروبرقی دسته دار شبیه جاروهای ایستاده هستند. معمولا قدرت کمتری نسبت به ایستاده ها دارند و مناسب کسانی هستند که در آپارتمان های کوچک زندگی می کنند.
۳) دستی:
این جاروها خیلی کوچک هستند و معمولا با باتری کار می کنند و برای تمیز کردن نقاط خاص به کار می روند که دسترسی به آن جاها با جاروبرقی های معمولی دشوار است.
● سایر ویژگی ها
▪ قدرت موتور (امپس):
اندازه جریانی که موتور به کار می گیرد. هر چه امپس بالاتر باشد لزوما جاروبرقی خریداری شده قدرت تمیز کردن بیشتری ندارد. جریان هوا آزمون درست تری برای بهره وری بیش تر است.
▪ سیستم فیلتر:
سیستم فیلتر در جاروبرقی ها بسیار متفاوت است و ممکن است جاروبرقی اصلا هیچ فیلتری نداشته باشد و فقط یک پاکت داشته باشد که گرد و غبار را جمع می کند یا خیلی کامل باشد و بنا به ادعای بعضی سازندگان جاروبرقی گردوغبار و ذرات کوچک تر از صد میکرون را هم تصفیه کند. جاروبرقی هایی که سیستم فیلتر دارند معمولا گران تر هستند، اما در کاهش مواد حساسیت زا در هوای خانه کاملا موثر هستند. تولیدکنندگان فیلترهای هپا ادعا می کنند این فیلترها تا ۹۷/۹۹ درصد همه ذرات موجود در هوا را جذب می کنند.
▪ جمع کننده غبار:
ممکن است یک پاکت از جنس کاغذ کلفت باشد یا بدون پاکت و با محفظه پلاستیکی. هر دو سیستم خوب کار می کنند.
▪ طول سیم:
ببینید سیم به اندازه کافی بلند هست تا بتوانید همه محدوده هایی را که در نظر دارید بدون نیاز به عوض کردن پریز جارو بزنید.
▪ برس غلطکی:
برس غلطکی با موهای زبر که زیر جاروبرقی تعبیه می شود وقتی جارو روشن است شروع به چرخیدن می کند. این برس بهره وری جارو را روی فرش افزایش چشمگیری می دهد.
▪ تمیزکننده کناره ها: بعضی مدل ها قسمت مکشی دارند که در کف جارو برای تمیز کردن کناره های باریک تعبیه شده اند.
▪ سایر ابزارها:
لوله مخصوص آب پاشی، الحاقات، برس های مخصوص پرده و پارچه و تمیزکننده گوشه ها. بعضی مدل ها محفظه ای برای نگهداری تمام ابزارهای جانبی در خود دارند.
▪ چراغ:
بعضی مدل ها در جلوی جاروبرقی چراغ دارند که فقط در صورتی به کار می آید که در خانه واقعا تاریکی زندگی می کنید. این ویژگی بیش تر برای قشنگی است تا استفاده.
نوشین دیانتی
منبع: www.history.com
www.ebuyingguides.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید