جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اندازه‌گیری فعالیت آنزیم کولین استراز در مغز ماهی سفید در انواع دریائی و پرورشی به عنوان شاخصی از میزان سلامتی این ماهی‌ها


اندازه‌گیری فعالیت آنزیم کولین استراز در مغز ماهی سفید در انواع دریائی و پرورشی به عنوان شاخصی از میزان سلامتی این ماهی‌ها
● زمینه و هدف:
استفاده از سموم ارگانوفسفره به عنوان حشره کش یا علف کش از دیر باز در استان هایی مانند مازندران به علت وفور مزارع کشاورزی رواج داشته است. این سموم سرانجام در چرخه طبیعی حیات قرار گرفته و در نهایت در بدن حیوانات مانند ماهی تجمع یافته و از این طریق به بدن انسان می رسند. پساب و فاضلاب های شیمیائی نیز بطور مشابه به انسان منتقل می شوند این کار تحقیقی به منظور بررسی میزان جذب این سموم در ماهی سفید انجام شده است.
● روش مطالعه:
بدین منظور از روش رنگ سنجی المن در سنجش فعالیت آنزیم کولین استراز استفاده شد. نمونه های ماهی سفید، از سه منبع دریائی، پرورشی با آب چاه و پرورشی با آب رودخانه هر یک به تعداد ۸ نمونه تهیه شدند.
● نتایج:
با محاسبه میانگین جذب قرائت شده از مغز ماهی ها، فعالیت این آنزیم بر اساس فرمول المن به ترتیب ۳.۸۰، ۱.۳۸ و ۰.۲۲ میکرومول استیل تیو کولین استراز هیدرولیز شده در دقیقه در هر گرم مغز ماهی محاسبه شد. بررسی های آماری توسط Student Newman kelus test انجام شد. تفاوت معنی داری بین فعالیت این آنزیم در ماهی های سفید دریائی، چاهی و رودخانه ای به دست آمد (P<۰.۰۰۱) باشد.
● نتیجه گیری:
بخصوص میزان آلودگی در ماهی های پرورشی از آب رودخانه بالاست. در این گروه تماس با سموم ارگانوفسفره، فلزات سنگین و سایر سموم بالاتر از دو گروه دیگر بود. تجمع فلزات سنگین در آب چاه، مکانیزم پیشنهادی در کاهش فعالیت این آنزیم در ماهی پرورشی با آب چاه می باشد.
محمدعلی ابراهیم زاده
محمد کرمی
معصومه گلرخ
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید