پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

اندازه‌‌گیری فعالیت آنزیم کولین استراز در مغز ماهی کپور در انواع دریایی و پرورشی به عنوان شاخصی از میزان سلامتی این ماهی‌‌ها


اندازه‌‌گیری فعالیت آنزیم کولین استراز در مغز ماهی کپور در انواع دریایی و پرورشی به عنوان شاخصی از میزان سلامتی این ماهی‌‌ها
● مقدمه:
استفاده از سموم ارگانوفسفره بعنوان حشره‌ کش یا علف کش از دیر باز در استانهایی مانند مازندران بعلت وفور مزارع کشاورزی رواج داشته است. این سموم در چرخه طبیعی حیات وارد می‌شوند و در نهایت در بدن حیواناتی مانند ماهی تجمع یافته و از این طریق به بدن انسان می‌رسند، این فرایند در پساب و فاضلابهای شیمیائی نیز به وقوع می‌پیوندد. این کار تحقیقی به منظور بررسی میزان جذب این سموم در ماهی کپور انجام شده است.
● مواد و روشها:
نمونه‌های ماهی کپور از سه منبع دریایی، پرورشی با آب چاه و پرورشی با آب رودخانه هر یک به تعداد ۸ نمونه، در آبان و آذر۸۲ از سه منطقه در اطراف شهر ساری تهیه شدند. از روش رنگ سنجی المن برای سنجش فعالیت آنزیم کولین استراز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از برنامه نرم‌افزار SPSS و روش آماری آنالیز واریانس یک طرفه ANOVA و متعاقب آن آزمون Student Newman Kelus مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. فعالیت آنزیم بصورت میکرو مول استیل تیوکولین یداید هیدرولیز شده در دقیقه در هرگرم مغز ماهی محاسبه شد.
● یافته‌ها:
با محاسبه میانگین جذب قرائت شده از مغز ماهی‌های دریائی، پرورشی با آب چاه و پرورشی با آب رودخانه، فعالیت آنزیم استیل‌ کولین استراز بر اساس فرمول المن به ترتیب ۵۴/۵، ۶۳/۱ و ۴۴/۰ میکرو مول استیل تیوکولین استراز هیدرولیز شده در دقیقه در هر گرم مغز ماهی محاسبه شد. تفاوت بین میزان فعالیت آنزیم در این ماهی‌ها از نظر آماری معنی‌دار بود (۰.۰۰۱>P)
● نتیجه‌گیری:
میزان آلودگی در ماهی‌های کپور پرورشی مشروب شده از آب رودخانه نسبت به آب چاه بسیار بالاست. به نظر می‌رسد نظارت جدی در خصوص پرورش این ماهی‌ ها در مناطقی که در محدوده مزارع کشاورزی هستند، ضروری می‌باشد.
محمد کرمی
محمدعلی ابراهیم زاده
یاسر مسرور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی