ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ / Tuesday, 2 September, 2014 /
مراحل خلقت انسان

مراحل خلقت انسان۱) علقه
خداوند در آیات مختلف از قرآن کریم، به مراحل خلقت انسان اشاره کرده است. یکی از این مراحل «علق» است.
واژه «علق» شش بار[۱] و در پنج آیه به صورت‌های مختلف به کار رفته است و همچنین سوره‌ای در قرآن با نام «علق» نازل شده است. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ. خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ» بخوان به نام پروردگارت که آفرید، انسان را از علق آفرید.»
اکثر مفسران[۲] اتفاق نظر دارند که ۵ آیه‌ی اول سوره‌ی علق، نخستین آیاتی است که در غار حرا بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.
▪ علق در لغت
واژه‌ی «علق» جمع «عَلَقَه» در اصل به معنای «چیزی که به چیز بالاتر آویزان شود» آمده است و موارد استعمال آن در خون بسته، زالو، خون منعقد که در اثر رطوبت به هر چیز می‌چسبد، کرم سیاه که به عضو آدمی می‌چسبد و خون را می‌مکد و ... می‌باشد.[۳] پس می‌توان گفت: در مواردی که علق استعمال شده: یکی چسبندگی و دیگری آویزان بودن، لحاظ شده است مانند: زالو، خون بسته و کرم که به عضو بدن می‌چسبد و آویزان می‌شود.
▪ علق از نگاه علم:
«علق»، همان خون بسته‌ای است که از ترکیب اسپرم مرد با اوول زن حاصل می‌شود و سپس داخل رحم زن می‌شود و بدان آویزان می‌شود. پس از پیوستن نطفه‌ی مرد به تخمک زن، تکثیر سلولی آغاز می‌شود و به صورت یک توده‌ی سلوی در می‌آید که به شکل توت است (به آن مارولا Marula گویند) و در رحم لایه‌گزینی می‌کند یعنی، سلول‌های تغذیه کننده به درون لایه‌ی مخاطی رحم نفوذ کرده و به آن معلق (آویزان نه کاملاً چسبیده به رحم) می‌شوند. قرآن این مطلب را با تعبیر زیبای «علق» بیان کرده است.[۴]
اگر واژه «علق» را به معنای خون بسته بپذیریم، می‌توانیم تناسب آن را با موارد استعمال اینگونه بیان کنیم:
۱) چسبنده بودن آن.[۵] (خون بسته‌ای که برای مکیدن خون به بدن می‌چسبد)
۲) آویزان شدن آن به جداره رحم.
۳) مشابه زالو است. (زالو هر بار می‌تواند به اندازه یک فنجان قهوه، خون انسان یا حیوانی را بمکد. نطفه در رحم، زالو وار به رحم می‌چسبد و از خون تغذیه می‌کند[۶] همچنین در وجه تشبیه به زالو گفته شده است که در مرحله ایجاد جنین، از هر دو ماده‌ای به نام «هپارین» ترشح می‌شود تا اینکه خون در موضع منعقد نشود و قابل تغذیه باشد.[۷] شکل علقه مانند زالو کاملاً مسطیع است این حالت در چهار هفته اول ادامه دارد.[۸]
۴) تغذیه از خون است.[۹]
در نتیجه می‌توان گفت:[۱۰] با توجه به دیدگاه دانشمندان و مفسران و اهل لغت، «علق» به معنای «خون بسته» آویزان به رحم است. به ویژه آنکه این مرحله از خلقت انسان در علم جنین‌شناسی جدید، به عنوان واسطه‌ای بین نطفه و مضغه (گوشت شدن) محسوب می‌شود.
یعنی حدود ۲۴ ساعت این خون بسته به جدار رحم آویزان است و از خون آن تغذیه می‌کند.
خداوند می‌توانست با بیان «الدم المنقبضه؛ خون بسته» مطلب را ذکر نماید اما با آوردن واژه‌ی «علق» هم معنای خون بسته و هم معنای آویزان بودن را رسانده است که با نظریات جدید پزشکی همخوانی دارد.
با توجه به عدم پیشرفت علم پزشکی در ۱۴ قرن قبل، می‌توان مسئله‌ی «علق» را یکی از شگفتی‌های علمی قرآن نامید که بعد از ۱۴ قرن کشف شده است.[۱۱]
برای مطالعه‌ی بیشتر به کتاب‌های ذیل مراجعه شود:
۱) پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر رضایی اصفهانی، ج ۲، ص ۴۸۷ ـ ۴۸۱.
۲) طب در قرآن، دکتر دیاب و قرقوز، ترجمه از چراغی، ص ۸۶.
۳) اولین پیامبر آخرین دانشگاه، دکتر پاک نژاد، ج ۱۱، ص ۱۱۰.
۴) مطالب شگفت‌انگیز قرآن، گودرز نجفی، ص ۹۹.
۲) مضغه
قرآن کریم در مراحل خلقت انسان پس از نطفه و علقه مرحله‌ای دیگر به نام «مضغه» را مطرح می‌سازد که در ۲ آیه[۱۲] و سه بار از آن سخن گفته است.
خداوند در سوره حج آیه ۵ می‌فرماید: «ثمّ من علقه ثم من مضغة مخلقه و غیرمخلقه لنبین لکم؛ پس از علقه، آنگاه از مضغه دارای خلقت کامل و خلقت ناقص تا قدرت خود را به شما روشن گردانیم»
▪ واژه‌شناسی
واژه‌ی «مضغه» در لغت به معنای «غذای جویده شده و گوشت جویده» آمده است به عبارت دیگر، قطعه‌ای از گوشت که شبیه گوشت جویده شده است.[۱۳]
و واژة «مخلقه» تعبیری است که برای مبالغه در «خلق» به کار می‌رود و «خلق» به معنای ایجاد چیزی بر کیفیت مخصوص است. پس تعبیر به «مخلّقه» در مورد «مضغه» اشاره به این است که حقیقت خلق و تحقق آن؛ یعنی ایجاد بر کیفیت مخصوص و تعیین خصوصیات و مقدمات، دراین مرتبه است. اما غیرمخلقه به این معناست که تعیین برخی خصوصیات (تماماً یا بعضاً) در این مرتبه «مضغه» نیست.[۱۴]
▪ مضغه در دستگاه علم
جنین انسان از هنگام لقاح تخمک و کرمک (اوول و اسپرم) تا ۶ روز در راه است تا در رحم جایگزین شود. سپس در رحم لانه گزینی می‌کند و به صورت آویزک (علق) تا ۱۴ روز به رشد خود ادامه می‌دهد. و از هفته سوم بارداری با چشم غیرمسلح کاملاً به صورت گوشت جویده پدیدار می‌گردد (مقایسه‌ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم، دکتر بوکان، ص ۲۷۵) دوره تمایز لایه‌های زاینده (مضغه) را می‌گذارند که تا ماه سوم بارداری ادامه دارد.[۱۵] اما این «مضغه» همیشه یک حالت ندارد و مراحل و حالات گوناگونی دارد که در قرن از آن «مخلقه و غیرمخلقه» نام برده است. اما مفسران دیدگاه‌های مختلفی در این دو تعبیر دارند مانند:
۱) مقصود جنین کامل الخلقه یا ناقص باشد.[۱۶]
۲) مقصود از مخلقه، مرحله تصویر جنین باشد.[۱۷]
۳) مقصود از مخلقه، مضغه شکل یافته و متمایز است.[۱۸]
و نظرات دیگری درباره آن بیان شده است که بیشتر آنها قابل جمع است.
تعبیر بسیار زیبا و شگفت‌انگیز قرآن (مضغه، مخلقه و غیرمخلقه، حج ۵) با یافته‌های پزشکی جدید هماهنگ است و جنین را در این دوره (هفته سوم به بعد) به صورت گوشت کوبیده معرق می‌کند و اشاره‌ای لطیف به تمایز لایه‌های آن (مخلقه = ایجاد به کیفیت مخصوص و تعیین خصوصیات) می‌کند و یک نوع رازگویی و اعجاز علمی قرآن را می‌رساند.
در نتیجه می‌توان گفت: از مجموع نظرات این طور استفاده می‌شود که «مخلقه و غیرمخلقه» صفت برای «مضغه» است به این معنی برخی از اقسام مضغه مقدرات و کیفیت خصوصیات در این مرتبه کامل است و اقسام دیگر کامل نیست.[۱۹]
۳) استخوان و گوشت:
قرآن بعد از بیان مرحله «مضغه، گوشت جدیده» به مرحله ی دیگری از خلقت اشاره کرده است آیه «فخلقنا المضغه عظاماً فکونا العظام لحماً؛ و آنگاه مضغه را استخوان هایی بعد استخوان ها را با گوشتی پوشانیدیم»[۲۰]
برای این که بهتر به مرحله استخوان بندی جنین آشنا شویم، لازم ات همراه او، مرحله پوشاندن گوشت را نیز بیان کنیم.
آیه فوق بیانگر آن است که ابتدا استخوان تشکیل شده و بعد از آن گوشت روی آن قرار گرفته است.
▪ نکات علمی:
در مراحل سومین هفته رشد جنین، لایه زایای، اکتودرم، مزودرم، اندودرم، تشکیل می شود. از لایه ی اکتودرم، اعضا و ساختمان ای که در ارتباط با دنیای خارج باقی می مانند؛ ایجاد می گردد، مانند: دستگاه عصبی، پوشش می گوشی، بینی، چشم و ... و از لایه مزودرمی اعضای سلکروتوم (غضروف و استخوان) دستگاه ادرار و تناسلی و ... به وجود می آید. و از لایه اندودرمی، دستگاه معدی روده ای، دستگاه تنفسی و مثانه و ... ساخته می شود.
با توجه به مواد فوق؛ غضروف و استخوان ها از لایه میانی (مزودرم) تشکیل می شود. که به وسیله دو لایه دیگر (اکتودرم و اندودرم) پوشیده شده که آن دو لایه اکثر گوشتی بدن مثل پوست، غدد .... ساخته می شود هم چنین ساخته شدن سلول هایی که باعث پیدایش غضروف و استخوان می شود؛ از هفته چهارم بارداری شروع ی شود و اما سلول های ماهیچه ای پس از آن ساخته می شود.[۲۱]
گفته شد که لایه میانی مزودرم غضروف ها و استخوان ها را تشکیل می دهد؛ بهتر است با غضروف و استخوان سازی آن آشنا شویم.
«غضروف» نوعی بافت همبند است که به علت خاصیت ارتجاعی، می تواند فشار زیادی را تحمل کند و هم چنین از بافت های نرم بدن پشتیبانی به عمل می آورد.
هر غضروف دارای ماده ای بنیادی بوده که در ساختمان آن مقدار زیادی آب (حدود ۷۰ درصد)به کار رفته است. این ماده بنیادی می تواند در آب جوشی حل شود و ماده ای به نام ژله غضروف یا کندرین (chondrin) را به وجود آورد. رنگ غضروف سفید مایل به آب است و در افراد مسن به علت تغییرات متابولیک می تواند زرد رنگ باشد.
نقش غضروف در تشکیل استخوان این است که اولین مرحله ساخته شدن استخوان است. غضروف بافتی است مشتقی از مزانشیم که برای اولین بار در اواخر هفته چهارم زندگی جنین، ظاهر می شود. و در قسمت هایی که می خواهد استخوان تشکیل دهد، ابتدا باید قالبی از غضروف به وجود آید که بعداً به استخوان تبدیل شود بنابراین استخوان سازی به دو صورت انجام می پذیرد:
۱) استخوان سازی داخل غشایی:
در این نوع استخوان سازی، بافت استخوانی در داخل لایه ای از بافت همبند مزانشیمی تشکیل می شود و این بافت مستقیماً به بافت استخوانی مبدل می شود. تفاوتی که میان استخوان سازی داخل غشایی با تشکیل غضروف وجود دارد، این است که غضروف معمولاً رگ خونی و لنفی و عصب ندارد و تغذیه آن توسط انتشار صورت می گیرد و به لحاظ نداشتن رگ خونی، ترمیم آن با مشکل صورت می گیرد ولی محل تشکیل استخوان بسیار پر عروق می باشد.
۲) استخوان سازی داخل غضروفی:
در اکثر استخوان های بدن، سلول های مزانشیمی ابتدا به یک سری قالب های غضروفی شفاف تبدیل شده که به نوبه خود استخوانی می گردد.
استخوانی که به طور ابتدایی در بدن جنین تشکیل می شود موقتاً و تماماً از نوع نابالغ یا اولیه است و پس از تولد به تدریج بافت استخوانی جنین از بین رفته و به جای آن استخوان بالغ یا ثانویه تشکیل می گردد.
نکته بسیار جالبی که در بافت استخوانی به چشم می خورد این است که این بافت از ابتدای تشکیل تا پایان عمر دو فعالیت متضاد دارد. یکی استخوان سازی و دیگری تخریب استخوانی.[۲۲]
با توجه به مطالب علمی می توان گفت: سلول های غضروفی و استخوانی از لایه میانی جنین (مزودرم) زودتر از سلول های ماهیچه ای و پوستی پدید می آید. پس در حقیقت سلول های استخوان و غضروفی به وسیله دو لایه دیگر جنین (اکتودرم و اندردرم) پوشیده شده و سلول های ماهیچه ای و پوستی روی آن ها را همانند لباس می پوشاند.
این یافته های علمی با مطالب قرآنی هماهنگ است که نشان از شگفتی علمی قرآن دارد.[۲۳]
۴) آفرینش روح و جنبش جنین
از آیات قرآن استفاده می شود که پس از مرحله تسویه و تنظیم و تعادل اعضای بدن انسان در رحم مادر، مرحله دیگری را با نام «نفح روح، دمیدن روح» بیان می کند. «ثم سواه و نفخ فیه من روحه؛[۲۴]آن گاه او را درست اندام کدره و از روح خویش در او دمید» «فکسونا العظام لحماً ثم انشاناه خلقاً آخر؛[۲۵] بعد استخوان ها را به گوشتی پوشانیدیم، آن گاه [جنین را در] آفرینشی دیگر پدید آوردیم.»
از آیات فوق بر می آید که در آدمی جز بدن، چیز بسیار شریف نیز وجود دارد که مخلوق خداست و تا آن چیز شریف در انسان به وجود نیاید، آدمی، انسان نمی گردد و در حضرت آدم به وجود آمد، شانی یافت که فرشتگان در برابر او خضوع کردند و عبارت «انشأناه خلقاً آخر» نشان از خلقت می دهد که فعل و انفعالات طبیعی و مادی در آن نیست.[۲۶] و انشاء به معنی ایجاد کردن چیزی توام با تربیت آن است. این تعبیر نشان می دهد که مرحله اخیر با مراحل قبل، کاملاً متفاوت است[۲۷] اگر گفته شود نطفه انسان از آغاز که در رحم قرار می گیرد و قبل از آن یک موجود زنده است.
بنابراین نفخ روح چه معنا دارد؟ در پاسخ باید گفت: زمانی که نطفه منعقد می شود تنها دارای یک نوع «حیات نباتی» (گیاهی) است یعنی؛ فقط تغذیه و رشد و نمو دارد. ولی از حس و حرکت که نشانه «حیات حیوانی» است و هم چنین قوه ادراکات که نشانه «حیات انسانی» است و در آن خبری نیست (ما تکامل نطفه در رحم به مرحله ای می رسد که شروع به حرکت می کند و تدریجاً قوای دیگر انسانی در آن زنده می شود این همان مرحله ای است که قرآن از آن تعبیر به نفخ روح می کند.[۲۸]
اما ماهیت روح چگونه است؟ و حلول او برجسم از چه زمانی می باشد؟ آیات قرآن در این مورد ساکت است و باین تفصیلی ندارد و حقیقت آن نیز برای ما روشن نیست.
▪ نظرگاه دانشمندان
مهم ترین اتفاقی که پس از ماه سوم برای جنین پیش می آید، حرکت و فعالیت قلب و رشد سریع جنین و شکل گیری اندام های خارجی است در ماه سوم و ابتدای ماه چهارم به دلیل عصب دار شدن اندام ها، حرکت جنین آغاز می شود و زن باردار در ماه چهارم حرکت جنین را کاملاً احساس میکند.[۲۹]
دانش بیولوژی هنوز پاسخگوی این قسمت نبوده یعنی حد فاصل مرحله حیات با مرحله قبل از آن را نمی تواند مشخص سازد[۳۰] آیا در چهارماهگی این دمیدن روح اتفاق می افتاد یا کمتر از آن و حتی برخی از منابع پزشکی تشخیص حرکات جنین توسط مادر را در ماه پنجم دانسته اند[۳۱] تا چه رسد به زمان دقیق حلول روح.
آیا می توان ادعا کرد حرکت جنین در شکم مادر همان وقوع دمیدن روح باشد؟
در پاسخ باید گفت: همان طور گذشت. جنین بعد از لقاح نطفه دارای حیات نباتی (گیاهی است که فقط تغذیه و رشد دارد و بعد از مدتی دارای حرکات و ضربان قلب است که می توان آن را حیات حیوانی دانست اما آن چه مهم است قوه ادراکات و شعور که در سایه روح الهی پرورش می یابد، و همچنین انسانیت انسان است که او را از حیوان متمایز می کند آن محقق نمی شود مگر با حلول روح الهی و در قرآن کریم اشاره ای به حرکت جنین نشده است فقط سخن از خلقت دیگر و دمیدن روح الهی شده است.[۳۲]
در نتیجه نمی توان گفت: دمیدن روح بر جنین هم زمان با حرکات جنین است.
۵) جنسیت جنین (دختر یا پسر)
قرآن در ادامه بیان مراحل خلقت به مرحله شکل گیری جنین اشاره می کند و در چند آیه بدان پرداخته شد، «ثم کان علقة فخلق فسوی فجعل منه الزوجین الذکر و الانثی؛[۳۳] پس علقه [آویزک] شد و [خدایش] شکل داد و درست کرد و از آن، دو جنس نر و ماده را قرار داد.
از مرحله علقه تا شکل گیری جنین، سه ماه طول می کشد، و در سومین ماه صورت جنین، شکل صورت انسان به خود می گیرد و جنسیت جنین مشخص می شود و به همین علت قرآن کریم مرحله جنسیت جنین را (پسر یا دختر) پس از مرحله تسویه و شکل گیری قرار داده است «فسوی فجعل منه الزوجین» از نظر علمی، اعضاء تناسلی خارجی در ماه سوم، تکامل یافته که در دوازدهمین هفته جنس جنین را با امتحان وضع ظاهری می توان مشخص ساخت.[۳۴]
انتخاب پسر یا دختر شدن جنین با چه کسی است؟
آن چه از علم پزشکی می توان استخراج کرد این است که، تعیین جنسیت بستگی به سلول های پدر دارد. یعنی کروموزوم y در کرمک (اسپرماتوزئید) تعیین کننده پسر است (۴۴+ x + y) و اوول زن همیشه دارای کروموزم x است و کروموزوم x مرد جنسیت جنین را دختر تعیین می کند. (۴۴+۲x).[۳۵]
اما در مرحله بعد از همان هنگام که انسان به صورت پاره گوشتی در شکم مادر قرار گرفته دو برجستگی از طناب پشتی که بعداً ستون فقرات را تشکیل خواهد داد به وجود می آیند.
این دو برجستگی را لوله های تناسلی می نامند. اگر مقرر شده که جنین پسر باشد این دو لوله از هفته ششم، شروع به ساخت بافت های مشابه بافت های بیضه می کنند. اما اگر مقرر شده که جنین دختر باشد، این لوله های تناسلی از هم متمایز شده تا در هفته دهم بافت های شبیه بافت های تخمدان را تشکیل دهند. شکل گیری دستگاه تناسلی مو تشابه به دلیل نبودن هورمون های نر صورت می پذیرد.[۳۶]
▪ عوامل ذیل در پسر یا دختر شدن
خداوند در سوره شوری آیه ۴۹ و ۵۰، تمام امور مربوط به جنس جنین را به دست خود می داند «یداله ملک السموات و الارض یخلق ما یشاء ....»
آیه در بیان عدم تاثیر علل و اسباب مادی نیست بلکه بیان گر قدرت و عظمت خداوند است. امروزه با پیشرفت علم ژنتیک و فراهم نمودن دارو و دریافتن تاثیرات غذا، قادر به تعیین جنسیت هستند.
در این راستا حضرت آیة الله مکارم شیرازی: تعادل جمعیتی دختر و پسر را مطرح کرده و تاثیر غذا و دارو را در جنسیت جنین کمرنگ نموده است. ایشان می فرماید:
در این که چگونه و تحت چه عواملی، جنین مذکر یا مونث می شود؟ هیچ کس پاسخی در برابر این سوال ندارد، یعنی علم هنوز جوابی برای آن پیدا نکرده است.
ممکن است پاره ای از مواد غذایی یا داروها در این امر موثر باشد ولی مسلماً تاثیر آن سرنوشت ساز و تعیین کننده نیست. ولی با این حال عجیب این است که همیشه یک تعادل نسبی در میان این دو جنس (مرد و زن) در همه جوامع دیده می شود و اگر تفاوتی باشد چندان چشم گیر نیست.[۳۷]
۶) مدت ثابت زمان بارداری
آن چه در بین مردم مشهور است، دوران بارداری ۹ ماه است و قرآن کریم بدون اشاره به زمان، با جمله «اجل مسمی، مدت معین» و «قدر المعلوم، مدت معین» زمان بارداری را مشخص و ثابت می داند.
آیه «و نقر فی الارحام ما نشاء الی اجل مسمی؛[۳۸] و آن چه را اراده می کنیم تا مدتی معین در رحم ها قرار می دهیم»
آیه: «فجعلناه فی قرار مکین الی قدر معلوم؛ فقدرنا فنعم القادرون»[۳۹]؛ پس آن را [نطفه] در جایگاهی استوار نهادیم تا مدتی معین و توانا آمدیم و چه نیک تواناییم»[۴۰]
رحم قرارگاه و جایگاه استواری برای محصول بارداری است، ولی برای یک مدت زمان تعیین شده و تقریباً ثابت که به دوران بارداری معروف است و تقریباً ۲۷۰ ـ ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته، معادل ده ماه قمری یا نه ماه شمسی که پس از آن جنین قادر خواهد بود در دنیای جدیدی به زندگی خود ادامه دهد قرآن این مدت زمان را به نام «قدر معلوم» یاد می کند و در سوره حج از این فاصله زمانی به نام «اجل مسمی» یعنی، مدت از قبل تعیین شده یاد شده است اعجاز این آیات در این نیست که به مدت بارداری اشاره نموده، بلکه در این است که گفته است این مدت بهترین و مناسب ترین مدت ممکن است «فقدرنا فنعم القادرون» و اگر این مدت کم یا زیاد شود، زیان آن متوجه جنین یا مادر او خواهد بود.
اگر مدت بارداری بیش از ۴۲ هفته به طور انجامد، بارداری طولانی نامیده می شود و مفراتی مانند: سخنی زایمان، کاهش اکسیژن جنین و خطر مرگ برای او و ... به همراه دارد. و اگر کمتر از ۳۸ هفته باشد، آن را زایمان زودرس می نامند و زیان های مانند: ضعف و ناتوانی سیستم دفاعی بدن نوزاد که ۵۰% درصد مبتلا به مرگ نوزادی می شود ـ آمادگی نوزادان برای ابتلاء به بیماری های یرقان و ... به همراه دارد. لذا مدت بارداری طبیعی بین ۳۸ الی ۴۲ هفته می باشد.[۴۱]
حاصل سخن این که، قرآن مقدار زمان بارداری را اندازه ای مشخص می داند و پزشکی نوین هم مدت زمان بارداری را تقریباً ثابت می داند و نشان می دهد که کشفیات جدید علمی، بار دیگر اشارات علمی قرآن را تبیین کرده است.
اطبای قبل از اسلام مانند جالینوس (۲۱۰ ـ ۱۳۱ م) و بعد از اسلام مانند ابن سینا (۳۷۰ ـ ۴۲۸ ق) ادعا کردند که با چشم خود شاهد به دنیا آمدن طفل بعد از شش ماه بوده اند[۴۲] و هم چنین نقل تاریخی که چنین قضیه ای در زمان های مختلف اتفاق افتاده است؛ در کتاب ها بیان شده است.[۴۳]
با بررسی در آیات مختلف نشان می دهد که قرآن به مسئله کمترین مدت بارداری اشاره کرده است:
آیه «وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَوَضَعَتْهُ کُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلاَثُونَ شَهْراً حَتَّی‏ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَی‏ وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ.» (احقاف / ۱۵)
ترجمه «و انسان را نسبت به پدر و مادرش به احسان سفارش می کنیم. مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنیا آورد و بارداری و شیر دادن او سی ماه است.
آیه «وَاذْکُرُوا اللّهَ فِی أَیَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَن تَعَجَّلَ فِی یَوْمَیْنِ فَلاَ إِثْمَ عَلَیْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلاَ إِثْمَ عَلَیهْ لِمَنِ اتَّقَی‏ وَاتَّقُوا اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» (بقره / ۲۳۳)
ترجمه: «و مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند، [این حکم] برای کسی است که بخواهد دوران شیر خوارگی را تکمیل کند.»[۴۴]
مفسران در تفسیر دو آیه فوق، این طور استنباط کرده اند که، طبق نص صریح آیه، مدت شیر خوارگی طفل دو سال تمام است معادل ۲۴ ماه می باشد و آیه دیگر مدت بارداری و شیرخواری را مجموعاً ۳۰ ماه می داند، با توجه به ۲۴ ماه شیرخواری طفل، مدت بارداری ۶ ماه می باشد یعنی ۲۴ ماه را از ۳۰ ماه کم نماییم، ۶ ماه که نشان از کوتاه ترین مدت بارداری است،باقی می ماند.[۴۵]
● نظریه پزشکان
پزشکی نوین به این نتیجه رسیده است که جنین اگر شش ماه تمام در رحم مادر باشد، پس از تولد زنده خواهد ماند. هر چند تولد این گونه را زایمان زودرس می نامند[۴۶] در آن موقع لازم است با مراقبت های ویژه و وصل دستگاه تنفسی و ... می توان طفل را از حالت نارسا بودن بیرون آورد.[۴۷]
در نتیجه، پیش از آن که دانش پزشکی به حداقل زمان لازم برای بارداری را کشف نماید، قرآن این مطلب را به روشنی بیان کرده است.
۷) تولد نوزاد
تلد نوزاد بعد از ۹ ماه زندگی در رحم مادر، یکی از عجائب خلقت به حصاب می آید و خداوند این مرحله هجرت را از قدرت بزرگ خود می داند.
«و نقر فی الارحام ما نشاء الی اجل مسمی ثم نخرجکم طفلاً؛[۴۸]
و آن چه را اداره کنیم تا مدتی معین در رحم ها قرار می دهیم، آنگاه شما را [به صورت] کودک برون می آوریم.»
با مقایسه ی ضمن دنیای رحم و زندگی کودک در آن با خارج از رحم، به عظمت خلقت انسان پی می بریم.
الف) درجه حرارت دنیای رحم ۳۷ درجه است ولی درجه حرارت خارج از رحم، کمتر یا بیشتر است، لذا طفل در زمان کوتاه لازم است خود را با حرارت محیط سازگاری دهد.
ب) جنین در رحم مادر دنیای تاریک را بسر برده است و روشنایی و نور برای او مفهومی ندارد، اما پس از تولد، در برابر روشنایی و نور خیره کننده دنیا سازگاری نشان می دهد.
ج) هم چنین طفل ۹ ماه در عالم مرطوب و لزج زندگی کرده است ولی پس از تولد باید در محیط خشک به زندگی خود ادامه دهد.[۴۹]
د) گردش خون در جنین، یک گردش ساده است. زیرا حرکت خون های آلوده به سوی ریه ها برای تصفیه انجام نمی گردد. چون در آن جا تنفسی وجود ندارد لذا دو قسمت قلب او (بطن راست و چپ) که یکی عهده دار رساندن خون به اعضا و دیگری عهده دار رساندن خون به ریه برای تصفیه است به یکدیگر راه دارد. اما به محض این که جنین متولد شد، این دریچه بسته می شود و خون دو قسمت می گردد؛ بخشی به سوی تمام سلولهای بدن برای تغذیه فرستاده می شود و بخش دیگر به سوی ریه ها برای تنفس.
ه) تا زمانی که جنین در شکم مادر است، اکسیژن لازم را از خون مادر می گیرد ولی بعد از تولد از طریق ریه (که قبلاً در رحم مادر آماده بود) و تنفس اکسیژن دریافت می کند.
و) تغذیه جنین در شکم مادر از طریق بند ناف است اما بعد از تولد تمامی دستگاه گوارشی فعال و تغذیه از طریق دهان، مری و معده انجام می پذیرد.
ز) بعد از تولد نوزاد بسیار گریه می کند، ممکن است دلیل آن موارد زیر باشد:
۱) گریه نوزاد بعد از تولد نشانه حیات و بقای او است.
۲) در بعضی موارد گریه نوزاد دلیل بر ناراحتی او باشد، آزردگی از بیماری، گرسنگی، تشنگی، شرائط جدید زندگی اعم از گرما، سرما، نور شدید و ...
۳) نوزاد بعد از تولد نیازمند به ورزش است تا خون را به سرعت در تمام عروق به جریان وا دارد و تمام سلو ها را مرتباً تغذیه کند گریه برای نوزاد ورزش است و بدن را به تحرک وا می دارد.
۴) در مغز کودک دارای رطوبتی است که اگر در آن جا بماند، سبب بیماری ها حتی کوری می شود گریه نوزاد سبب می شود که رطوبت های اضافی به صورت قطره های اشک از چشمان آن ها بیرون ریزد و سلامتی آن ها تضمین شود.[۵۰]
حاصل سخن این که، با توجه به متفاوت بودن دنیای رحم با دنیا خارج از رحم، و فرایند حیات گوارشیف تنفس، گردش خون، تغذیه و ... بعد از تولد نشان از دنیای شگفت انگیز تولد نوزاد دارد و عظمت و قدرت خداوند را به نمایش می گذارد.
در این نوشتار مراحل و چگونگی خلقت انسان از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسی قرار می گیرد.
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از http://www.quransc.com
پی نوشت:
[۱] . علق / ۱ و ۲، حج / ۵، مومنون / ۱۴، غافر / ۶۷، قیامت / ۳۸.
[۲] . ر.ک: تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج ۲۷، ص ۱۵۳.
[۳] . التحقیق فی کلمات قرآن کریم، حسن مصطفوی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، تهران، مفردات راغب اصفهانی، المکتبه الرضویه، تهران، ذیل ماده «علق». ر.ک: قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ذیل ماده «علق»
[۴] . طب در قرآن، دکتر دیاب و قرقوز، ترجمه چراغی، ص ۸۶، انتشارات حفظی، تهران.
[۵] . تفسیر نمونه، همان، ج ۲۷، ص ۱۵۶.
[۶] . مطالب شگفت‌انگیز قرآن، گودرز نجفی، ص ۹۹، نشر سبحان، تهران.
[۷] . اولین پیامبر آخرین دانشگاه، دکتر پاک‌نژاد، ج ۱۱، ص ۱۱۰، کتابفروشی اسلامی، تهران.
[۸] . اسلام و طب جدید یا معجزات علمی قرآن، دکتر عبدالعزیز اسماعیل پاشا، ترجمة سید غلامرضا سعیدی، انتشارات برهان، ص ۱۸۲.
[۹] . حضرت آیت‌الله معرفت بعد از پذیرفتن این نظریه که علق خون بسته است می‌گوید: علقه در روز هفتم به جداره رحم می‌چسبد. (التمهید، محمدهادی معرفت، ج ۶، ص ۸۲)
[۱۰] . لازم به ذکر است احتمالات دیگری درباره «علق» داده شده از جمله، بعضی‌ها علق را به معنای نطفه مرد (اسپرماتوزئید) معنا کرده‌اند (مطالب شگفت‌انگیز قرآن، ص ۹۹) و بعضی دیگر به معنای موجود صاحب علاقه که اشاره به روح اجتماعی انسان است، معنا نموده‌اند. و بعضی دیگر اشاره به گل حضرت آدم(ع) که حالت چسبندگی دارد نموده‌اند. (ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر رضایی اصفهانی، ص ۴۸۷ ـ ۴۸۱)
[۱۱] . ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، انتشارات مبین، رشت، ج ۲، ص ۴۸۷ ـ ۴۸۱.
[۱۲] . مومنون / ۱۴، حج / ۵.
[۱۳] . التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوی، ج ۱۱، ص ۱۲۴، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، ۱۳۷۱.
[۱۴] . همان، ج ۳، ص ۱۱۲ و نیز ج ۱۱، ص ۱۲۶.
[۱۵] پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، انتشارات مبین، رشت، چ ۱، ۱۳۸۰، ج ۲، ص ۴۹۸ به نقل از رویان‌شناسی پزشکی، لانگمن، ص ۳۸.
[۱۶] . تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج ۱۴، ص ۲۴.
[۱۷] . مارف قرآن، مصباح یزدی، انتشارات راه حق، قم، ص ۳۳۸، المیزان، علامه طباطبایی، بنیاد علمی و فکری علامه، تهران، ج ۱۴، ص ۳۴۴.
[۱۸] . ر.ک: طب در قرآن، دکتر قرقوز، ص ۸۷.
[۱۹] . ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، ص ۵۰۰.
[۲۰] مومنون، ۱۴.
[۲۱] ر.ک: رویان شناسی پزشکی لانگمن، ترجمه دکتر بهادری و شکور، ص ۵۷.
[۲۲] ر.ک: شگفتی پزشکی در قرآن کریم، حسن کریمی، یزدی، ص ۴۱ – ۴۷.
[۲۳] ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضا اصفهانی، ج ۲، ص ۵۰۶ – ۵۱۳، دکتر عدنان شریف، من علم طب القرآن، ص ۵۹، تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۲۱۲، طب در قرآن، ص ۸۹.
[۲۴] سجده ۹، در سوره ص ۷۲ و حجر ۲۹، به همین مضمون در مورد خلقت حضرت آدم آمده است.
[۲۵] مومنون، ۱۴.
[۲۶] ر.ک: معارف قرآن، مصباح یزدی، دو جلدی، ص ۳۴۹ – ۳۵۹.
[۲۷] تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۲۱۱.
[۲۸] ر.ک: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ص ۷۸.
[۲۹] ر.ک: طب در قرآن، ص ۸۹ – ۹۲.
[۳۰] اولین دانشگاه آخرین پیامبر، دکتر پاکنژاد، ج ۱، ص ۲۶۳ – ۲۶۵.
[۳۱] رویان شناسی پزشکی لانگین، ص ۹۸.
[۳۲] پژوهشی بر اعجاز علمی قرآن، ص ۵۲۹ – ۵۲۳.
[۳۳] قیامت ۳۸ – ۳۹، ر.ک: نجم ۴۵ – ۴۶، شوری ۴۹ – ۵۰، لیل ۳، حجرات ۱۳.
[۳۴] رویان شناسی پزشکی لانگمن، ص ۴۹۷ طب در قرآن، ص ۸۷.
[۳۵] اولین دانشگاه آخرین پیامبر، دکتر پاکنژاد، ج ۱، ص ۲۵۵ – ۲۵۷، ر.ک: بسام دفضع، الکون و الانسان بین العلم و القرآن، ص ۱۶۵.
[۳۶] طب در قرآن، ص ۷۷ – ۷۸.
[۳۷] پیام قرآن، ج ۲، ص ۷۹، و ص ۸۴ – ۸۵.
[۳۸] حج، ۵.
[۳۹] مرسلون ۲۰ – ۲۴.
[۴۰] درباره واژه «قدر» در بین لغویوین اختلاف است بعضی ها به معنای تقدیر و اندازه گرفته اند و بعضی دیگر به معنای قدرت، آن چه به ذهن نزدیک تر است همان قدرت است (مفردات راغب، ذیل ماده «قدر» به تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۴۰۹، المیزان، ج ۲۰، ص ۱۶۷.
[۴۱] ر.ک: طب در قرآن، ص ۹۹ – ۱۰۳؛ اولین دانشگاه آخرین پیامبر، ج ۱۱، ص ۱۰۹، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج ۲، ص ۵۵۰ – ۵۵۴، رویان شناسی لانگمن، ص ۹۶.
[۴۲] ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص ۳۲۷.
[۴۳] طب در قرآن، ص ۲۲.
[۴۴] ر.ک: لقمان ۱۴.
[۴۵] تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، علامه طباطباییف تفسیر المیزان، ذیل آیه فوق.
[۴۶] (رویان شناسی پزشکی لانگمن، ص ۹۹)، بعضی از پزشکان معتقدند به خاطر عدم تمایز دستگاه تنفسی و عصبی در زمان ۶ ماهگی مشکل است طفل زنده بماند، در پاسخ می توان گفت: با رشد دستگاه پزشکی حتی می توان نطفه را در خارج از رحم پرورش داد تا چه رسد به طفل شش ماهه را.
[۴۷] طب در قرآن، ص ۲۲، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۱۱، ص ۱۰۹، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج ۲، ص ۵۴۰ – ۵۴۳.
[۴۸] حج، ۵؛ ر.ک: غافر ۶۷، نحل ۷۸.
[۴۹] ر.ک: گذشته و آینده جهان، بی آزار شیرازی، ص ۶۸ – ۶۹، با تصرف و تخصیص.
[۵۰] ر.ک: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ج ۲، ص ۸۹
منبع : باشگاه اندیشه

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    اورژانس های پزشکی    کتواسیدوز دیابتی و کومای هیپراسمولار    حالت هیپراسمولار غیرکتوتیک   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر دوم از مثنوی   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    كشاورزی    علف های هرز و علف کش ها    تیره های مختلف علف های هرز    تیرهٔ کاسنی (مرکبان)    خارزن بابا - گل تاتاری - کنگر زن بابا   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    تاریخ و جغرافیای استان ها    استان آذربایجان غربی   
جامعه شناسی    حوزه های جامعه شناسی    جامعه شناسی روستایی    تحرک اجتماعی در جامعه روستائی   
ارتباطات    گاهشماری چند در اطلاع رسانی وارتباطات    بعد از میلادمسیح    از سال ۱۹۶۶ تا سال ۲۰۰۱ میلادی   
صنایع دستی    قالی بافی    فرش ایرانی   
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    افسانه ها و قصه های عامیانه مردم ایران    افسانه ها و قصه ها   
ارتباطات    اصول خبررسانی    انواع مطالب در رسانه های عمومی و نوشتاری    مطالب خبری    ساختار خبر    تیتر خبر    ویژگی های تیتر   
راهنمای بهداشت و سلامت    بیماری های مقاربتی    ایدز    نشانگان ایدز تمام عیار   


کلمات در حال جستجو
علی بابا    پولدار    جک ما    پوتین    تهدید    روسیه    اوکراین    عراق    داعش    آمرلی    آمریکا    حاشیه    انتخابات    شورای شهر    رویترز    شکست    حصر    سکه    طلا    ارز    بازار    ناصر کاتوزیان    حقوقدان    ورود    زنان    سن    موسیقی    زیباکلام    پیامک   



حرکت انسان‌دوستانه علی کریمی و لیلا بلوکات +عکس - شوخی علی دایی با پسربچه/ عکس - مراسم معارفه انصاری فرد در اسپانیا+عکس - جالب ترین عکس پرسنلی - عکس یادگاری بازیگر زن با کارگران سایپا - عکس/ آزاده نامداری در کنار خانه خدا - تصاویر/ انتقال مجسمه خیام به نیویورک - عکس/ شناسنامه امام موسی صدر - عکس/ حضور متهم کهریزک در دادسرای ویژه - حرکت جالب تماشاگران لهستانی والیبال+عکس - اولبن حضور حقیقی در لیگ پرتغال/ عکس - تصاویر/ محمدرضاشاه میهمان جان‌اف‌کِندی - عکسی دیده نشده از قهرمانان فیلم «چ» - استقبال اشتون از ظریف در بروکسل/عکس - جدیدترین تصاویر از بچه موش‌های "مدرسه موش‌ها 2" - فیلم؛ کشف ماهی عجیبی که بیرون آب حرکت می کند

بازنشر گفتگوی مهر با مرحوم کاتوزیان/ گفته‌های استاد از عشق به تحقیق تا سیاه مشق مجلات خارجی - در پی درگذشت استاد ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران مصاحبه مشروح خبرگزاری مهر با این استاد گرانقدر دانشگاه تهران بازنشر می شود. وی در این مصاحبه از عشق و علاقه اش به ...
دلایل منتفی شدن حضور حاجی‌صفی در فولهام/ پولادی درچه صورتی لژیونر می‌شود؟ - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هرچند حضور احسان حاج صفی در تیم فولهام انگلیس منتفی شد و این بازیکن باید زودتر به ایران بازگردد ولی مهرداد پولادی دیگر بازیکن ایرانی همچنان به ...
پلنگ صورتی به دنبال راهی برای بازگشت به تئاتر - گروه «هنرهای اجرایی ویرگول» قصد دارد نمایش «رد پای صورتی» را که پیش از این در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده بود، بار دیگر در سالنی خصوصی در سال جاری روی صحنه ببرد.
انتقاد شوالیه آواز ایران از تعلل وزارت امور خارجه/ برای خودم متاسفم - نشست خبری کنسرت شهرام ناظری سه شنبه 11 شهریورماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد که طی آن ناظری با اشاره به لغو کنسرت خود که قرار بود به همراه نوازندگان ...
پدر علم حقوق ایران درگذشت - امیرناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران درگذشت.
جدول قیمت سکه و ارز روز سه‌شنبه منتشر شد - جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار روز سه‌شنبه منتشر شد.
هیات انتخاب و داوری بخش عکس جشنواره «تیـژ» معرفی شدند - پنجاه و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «تیژ- تربت حیدریه» هیات انتخاب و داوری بخش عکس را معرفی کرد.
حضور چند بچه در فیلم آن را سینمای کودک نمی‌کند/ سرسری فیلم نسازیم - فریدون حسن پور معتقد است حضور چند بچه در یک فیلم آن را به فیلم کودک تبدیل نمی‌کند بلکه باید همه اقتضائات یک فیلم کودک را لحاظ کرد.
روایت حضور گروه موسیقی مازندرانی در تاجیکستان/ ساز و دهل ایرانی گُل کاشت - سرپرست گروه موسیقی محلی تبری مازندران حضور این گروه محلی در پنجمین فستیوال موسیقی و آواز ترکمنستان را فرصتی برای معرفی هرچه بهتر موسیقی نواحی ایران به کشورهای منطقه ...
چمران جایگاه خود را از مسجد جامعی پس گرفت - در پایان نشست و پس از رای گیری، مشخص شد که مهدی چمران، فردی که تقریبا یکسال پیش جایگاه ریاست شورای شهر تهران را به احمد مسجد جامعی داده بود، بار دیگر توانسته با کسب اکثریت آرا به ریاست این شورا برسد؛ البته تفوق آرای اصولگرایان بر آرای اصلاح طلبان ادامه یافت تا نائب رئیس نیز یکی از اعضای اصولگرا شود.
نقش ایران در شکستن محاصره آمرلی و بیرون راندن تروریستهای تکفیری - یک رسانه غربی در گزارشی به نقش ایران در شکستن محاصره آمرلی و بیرون راندن تروریستهای تکفیری از این شهر شیعه نشین اشاره کرد.
انگلیس آماده حمله به عراق و سوریه است/بدون مجوز در برابر مصیبت بزرگ می ایستم - دیوید کامرون عصر روز گذشته در پارلمان این کشور اعلام کرد که بریتانیا آماده مشارکت در حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه است.
13 دقیقه هیجان با اجرای شهرام شکوهی/ خواننده پاپ 22 قطعه اجرا کرد - شامگاه 10 شهریورماه کنسرت شهرام شکوهی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد که طی آن این خواننده پاپ 22 قطعه موسیقایی را برای مخاطبان و حاضران در این کنسرت ...
«گلستان سرزمین من» به نیمه رسید/ داستان‌هایی از زبان پرنده‌ها - کارگردان «گلستان سرزمين من» اعلام کرد تولید این مجموعه انيميشنی به سفارش مركز پويانمايی صبا به نیمه راه رسیده است.
چشم همه محیط‌بانان و شکارچیان سرنوشت «غلامحسین خالدی» است - گویی مسئولان فراموش کرده‌اند که اگر قصد حراست و حفاظت از محیط زیست کشور و عمل به وظایف محوله را دارند، بازوی اجرایی شان در درجه اول محیط بانانی هستند که درآمد اندکی دارند، تعدادشان کم است و امکانات مناسبی در اختیارشان قرار نگرفته و از همه بدتر، برای انجام وظیفه سلاح هایی در اختیارشان قرار داده شده که جز اضافه بار و افزودن بر رنج کار روزانه، چیز دیگری نیست
عملکرد ناتو همانند اس اس های نازی است/آمریکا و اسرائیل داعش را بوجود آورده اند - رهبر سابق کوبا در اظهاراتی جدید با انتقاد از عملکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی، واشنگتن و تل آویو را عامل ایجاد گروه تروریستی داعش معرفی کرد.
ما خودمان را مسئول امنیت منطقه می‌دانیم/ نقش‌آفرینی ایران در دنیا برای غرب آزاردهنده است - رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تلألو انقلاب اسلامی تمام دنیا را در بر گرفته است، گفت: ما خودمان را مسئول امنیت منطقه می‌دانیم.
نشست آسیب شناسی بروکراسی اداری در ایران/ ارزشی که بروکراسی غربی برای انسان از نسل میمون قائل است ما برای انسان با روح خدایی قائل نیستیم - دکتر عبدالمحمد مهدوی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در نشست آسیب شناسی بروکراسی در ایران با بیان اینکه یکی از ضعفهای اساسی ما در عصر اطلاعات، عدم پاسخگویی مدیران است، ...
10 هکتار از منطقه قرق شده "تنگ سرخ" در آتش سوخت/ مردم منتظر امدادگران نماندند - یاسوج – خبرگزاری مهر: در پی آتش سوزی در جنگلها و مراتع قرق شده "تنگ سرخ" در شهرستان بویراحمد، 10 هکتار از گونه های ارزشمند گیاهی این منطقه در آتش سوخت.
بازیگر «فارگو» از جشنواره فیلم ونیز جایزه برد  - فرانسیس مک دورماند بازیگر مجموعه تلویزیونی «فارگو» جایزه ویزیونری جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.
واکنش «اپل» و «اف بی آی» به بزرگترین سرقت تصاویر مشاهیر - این موضوع بیش از همه ناشی از این امر است که در میان کاربران سرویس ها و خدمات شرکت اپل یکی از مطمئن ترین و غیر قابل نفوذ ترین حوزه ها برای کاربران تصور میشد و اکنون با این هک و سرقت دیگر برای همگان آشکار شده است که هیچ سدی نیست که در برابر نفوذ هکر ها و سارقان سایبری برای همیشه مقاومت کند.
هرگز آب به آسیاب دشمن نریخته‌ام/ هجو ضدارزش‌ها در «دورهمی زنان شکسپیر» - بهاره رهنما کارگردان نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» درباره حواشی پیش آمده برای این اثر نمایشی و قضاوت و نظرهای منتقدانه در مورد این نمایش، یادداشتی در اختیار رسانه‌ها قرار ...
معرفی هیات بازبینی دو بخش جشنواره تئاتر شهر - دبیرخانه سومین جشنواره تئاتر شهر، هیات پنج نفره بازبینی بخش تئاتر صحنه‌ای و تئاتر باران را معرفی کرد.
علی انصاریان تهیه‌کننده هم شد/ «کلاف» در دستان یک فوتبالیست - علی انصاریان فوتبالیست سابق دو تیم پرسپولیس و استقلال با فیلم ویدیویی «کلاف» به دنیای بازیگری بازگشت و البته این بار تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده است.
اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی جدا شدنی نیست/ فضاهایی مانند فیسبوک را نباید آزاد گذاشت - مشهد-خبرگزاری مهر: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسى گفت: مادامی که ما بخواهیم اسلوب زندگی خودمان را تقلید کنیم، نمی‌توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم و اقتصاد مقاومتی و سبک ...
فیلم بهرام بیضایی موافقت اصولی دارد/ انتخاب تیم تعیین‌کننده نماینده ایران در اسکار - معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره تفاوت‌های موافقت اصولی و پروانه ساخت، صدور موافقت اصولی برای فیلم بهرام بیضایی و لزوم توجیه شدن تهیه‌کننده و کارگردان نسبت ...
پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا» - تئاتر - نمایش «بر پهنه دریا» به کارگردانی پارسا پیروزفر این روزها به روی صحنه رفته است.
مرادخانی مشکل جشنواره تئاتر عروسکی را حل کرد / برومند: همچنان دبیر می‌مانم - تئاتر - مرضیه برومند اعلام کرد برخلاف مشکلات موجود کار خود را در جشنواره تئاتر عروسکی ادامه خواهد داد.
سه نام مشهور و سه پرونده در یک روز - مهم‌ترین خبر روزنامه‌های امروز، اتفاقات سه پرونده مهم قضایی است که روز گذشته شاهد تحولاتی بوده است. ابعاد مختلف تاثیر تحریم‌های اخیر بر مذاکرات هسته‌ای مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. حوزه اقتصاد نیز با همایش بانکداری اسلامی و خبرهایی در مورد نرخ سودهای سی درصدی، اسلامی شدن بانک‌ها و حرکت به سوی استقلال بانک مرکزی خبرساز شده است.
عبدالرئوف ریگی در درگیری داخلی گروهک ها کشته شده است/ معرفی هیئت موسس ندا به وزارت کشور - سخنگوی وزارت کشور با اشاره به بیانیه جنبش جیش النصردرباره دستگیری عوامل کشته شدن عبدالرئوف ریگی و شهادت یک ایرانی گفت: ادعای جیش النصر واقعیت ندارد بلکه عامل کشته شدن ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved