شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ای کارآیی بالینی تعدادی مسواک های رایج ایرانی و خارجی


بررسی مقایسه ای کارآیی بالینی تعدادی مسواک های رایج ایرانی و خارجی
● سابقه و هدف:
به دلیل گرایش مصرف کنندگان ایرانی به استفاده از مسواکهای خارجی و تفاوت‌های زیاد مسواکهای ایرانی و خارجی، هدف از انجام این تحقیق، تعیین و مقایسه کارایی بالینی تعدادی از مسواکهای ایرانی و خارجی رایج در بازار ایران در یک بار مسواک زدن می‌باشد.
● مواد و روشها:
تحقیق به صورت کارآزمایی بالینی Cross over یک سو کور، بر روی ۱۰ نفر از دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی انجام شد، که به طور تصادفی از میان تعدادی داوطلب دارای شرایط مطالعه انتخاب شده بودند. شرایط انتخاب نمونه‌ها، شامل عدم استفاده از آنتی بیوتیکها و ضد التهابها در ۶ ماه گذشته، عدم حضور وسایل ارتودنسی در دهان، عدم وجود پر کردگی وسیع باکال و لینگوال و مال اکلوژن در دندانهای مورد نظر، عدم حضور بیماریهای پریودنتال و سابقه جراحی لثه و یا شرایط سیستمیک تشدید کننده التهاب پریودنتال، عدم توانایی جسمی و روحی که مانع از همکاری و مسواک زدن صحیح شود و عدم بارداری بود. هر یک از نمونه‌ها، هر روز در یک ساعت مشخص روز، روی یک یونیت دندانپزشکی، با آینه تخت دندانپزشکی، قبل و بعد از مسواک زدن به روش Modified steelman، با مسواک تعیین شده برای آن روز و خمیر دندان یکسان، معاینه و با استفاده از قرص افشاکننده، پلاک ایندکس بر اساس Turesky modification of quigley and Hein Index (۱۹۶۲)تعیین میِ‌شد. نمونه ها در مدت ۲۴ ساعت فاصله بین معاینات از استفاده هر گونه ابزار تمیز کننده دهان و دندان خودداری می‌کردند.
● یافته‌ها:
در دندان ۱، آزمون ANOVA اختلاف بین گروه ها را در سطح باکال معنی‌دار برآورد کرد (P<۰.۰۲). ولی در سطح لینگوال، تفاوت بین گروهها معنی‌دار نبود. در سطح باکال تفاوت دو به دوی گروهها با آزمون Tukey معنی‌دار نبود. در دندان ۴، آزمون ANOVA اختلاف بین گروه ها را در هیچ یک از سطوح معنی‌دار برآورده نکرد. در دندان ۶تست ANOVA، تفاوت بین گروه ها را در هر دو سطح باکال و لینگوال معنی‌دار برآورد کرد (P<۰.۰۰۱) و آزمون Tukey در سطح باکال آن اختلاف معنی‌داری بین مسواک های Oral-B و الفلیج و نیز Oral-B و لاله را معنی‌دار نشان داد (P<۰.۰۵) و در سطح لینگوال آزمون Tukey تفاوت معنی‌داری بین مسواک Oral-B و سایر مسواک های مورد بررسی بجز لاله را نشان داد (P<۰.۰۵).
● نتیجه‌گیری:
کارایی مسواک Oral-B بطور معنی‌داری از سایر مسواک های مورد بررسی به جز Butler- Gum بیشتر بود. همچنین کارآیی مسواک Butler- Gum از مسواک های جردن و مینا بطور معنی‌داری بیشتر بود.
رسول مفید
زیبا ملکی
سارا احسانی
فائقه قلی نیاکجیدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید