یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

جمهوری های موروثی


جمهوری های موروثی
شماری ازکشورهای اسلامی، جمهوری رااز محتواخالی وآن رامبدل به حکومت هایی موروثی نموده اند.
این موضوع راازدوبعد بالقوه و بالفعل مورد مداقه قرارمی دهیم.
اگر نگاهی گذراوسطحی به حکومت های منطقه داشته باشیم متوجه این نابسامانی اوضاع خواهیم شد.
ابتداازمسلمانان قفقاز شروع می کنیم . در منطقه قفقازکشورجمهوری آذربایجان قرارداردکشوری که دارای منابع عظیم نفت و گاز است .کشوری که در ساحل دریای خزر یکی ازاستراتژیک ترین و ژئو پلوتیک ترین کشورهای دنیا محسوب می شود. کشوری با اکثریت ۹۸% مسلمانان شیع می تواند تکیه گاه خوبی برای مسلمانان سایر نقاط جهان باشد. کشوری که بعدازآزادی اززیریوغ کمونیسم شوروی حال دارای نظام حکومتی جمهوری است . اما در همین جمهوری باز سایه هایی از توارث دیده می شود. چرا که در حال حاضر کسی که بر این کشور منطقه حکومت می کند کسی نیست جز الهام علی اف فرزند ارشد حیدرعلی اف ریئس جمهور سابق آذربایجان که بعداز مرگش به قدرت رسید و حاکم بر مردم آذربایجان.
در منطقه خاورمیانه نیزکشوری قرارداردکه بامرکزیت دمشق سوریه خوانده می شود. سوریه ای که درخط مقدم جبهه اعراب و اسرائیل قرار دارد . سوریه نیز کشوری است که دارای نظام حکومتی جمهوری است . وروسای آن ازطریق دمکراتیک به این سمت انتخاب می شوند.اما این موضوع باعث نشده است تا بشاراسد به حکومت نرسد. بشار اسد فرزند حافظ اسد ریئس جمهور سابق سوریه است که بعد از مرگ وی به قدرت رسید و حاکم بر سوریه شده است .
در قاره سیاه وسفیدآفریقا نیز این اوضاع وجود دارد. سیاه به لحاظ سیاهان جنوب قاره وسفید از بابت اعراب شمال . در کشور باستانی مصر بعدازچیزی درحدود ۳۰ سال فرمانروایی حسنی مبارک ریئس جمهوری مصرحال که زمزه های بازنشستگی مبارک به علت کهولت سن شنیده می شود .(حسنی مبارک در مرز ۷۵ سالگی قرار دارد .) تنها نامزدی که برای پست ریاست جمهوری مصر در نظر گرفته شده است کسی نیست جز جمال مبارک پسر ۴۰ ساله حسنی مبارک که خواهان گذاشتن پادررکاب اسب قدرت مصر است و حاکم شدن بر کشور فراعنه .کشوری که در یکی از حساسترین واستراتژیک ترین مناطق دنیا قرار دارد. کشوری که صاحب کانال سوئز تنهامسیرمقرون به صرفه به لحاظ اقتصادی برای اروپاوآمریکا است. مصری که دارای مرزمشترک بارژیم غاصب صهیونیستی است . مصر کشوری است که با باریکه غزه از طریق گذرگاه رفح مرزمشترک دارد و در این اوضاع سخت مردم غزه به لحاظ محاصره دولت صهیونیستی توان بازگشایی مرزرفح وکمک به مردم مظلوم فلسطین رادارد . مصری که دارای با فرهنگ ترین مردمان در بین اعراب است .
سطورفوق اوضاع بالفعل جهان اسلام به لحاظ جمهوری بوداما به لحاظ بالقوه نیز این اوضاع می توانست یا می تواند بوقوع بپیوندد . که به یکی دو مورد از آن می توان اشاره کرد .
در شبه قاره هندودرکشورمسلمان نشین پاکستان حزبی در راس قدرت قرارداردکه حزب مردم پاکستان خوانده می شود حزبی که از نظر نگارنده تنها بخاطر مرگ خانم بوتو وازروی برانگیخته شدن حس ترحم مردم پاکستان بود که به حکومت رسید . گو این که رقیب خانم بوتویعنی نوازشریف نیز توان تشکیل دولت را نداشت چراکه اووحزب متبوعش نیزدچارهمان مفسده ای بودندکه گریبان گیر احزاب سیکولار در پاکستان است و یا اگر هم این دو حزب ائتلافی رادر تشکیل دولت انجام می دادند ائتلافی کاملا شکننده و ناکارآمد می بود .ولی بهر حال حزب مردم پاکستان توانست دولتی رادرپاکستان تشکیل بدهد. اما همین خانم بی نظیر بوتوفقید رئیس حزب مردم پاکستان یا همان ppp در زمان حیاتش پسر نوزده ساله خودش راکه درحال حاضردانشجوی کمبریج انگلستان است !!!!! به جانشینی خود برگزید. درست همان کاری راکه سابق براین ذوالفقارعلی بوتو نخست وزیراعدام شده پاکستان به دست ضیاء الحق انجام داده بود و بعد از اوبود که بی نظیر بوتو به ریاست حزب مردم پاکستان و سپس نخست وزیری پاکستان رسید .
این وضعیت نابسامان در بین النهرین یا همان عراق نیزدر زمان صدام می توانست وجودداشته باشد. چراکه همان گونه که ازشواهد و قرائن پیداست اگر جورج دبلیو بوش ازهزاران کیلو متر آن طرف تر به عراق لشکر نمی کشید وصدام را سرنگون نمی کرد قطعا و حتما و بلاشک صدام نیز همین رویه رادر پیش می گرفت ویکی ازدو پسرانش را به جانشینی بعد از خود و ریاست حزب بعث عراق می گماشت و همان بلایی را که صدام بر سر مردم عراق در آورد را بر سر مردم عراق در می آوردند .
حال استنباط نگارنده این است که قطعا این وضعیت در کشور عمر مختارتکرارخواهد شدواین بار سرهنگ معمر قذافی این رویه را در پیش خواهد گرفت و در کشور جمهوری لیبی این وضعیت تکرارخواهد شد. وجمهوری موروثی بار دیگر جامع عمل خواهد پوشید.
نویسنده: مسعود محمودیان
منبع : باشگاه تحلیل‌گران جوان آریا