شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

ساده باشیم چه در باجه یک بانک چه در زیر درخت


ساده باشیم چه در باجه یک بانک چه در زیر درخت
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چندی پیش در سخنانی خطاب به نمایندگان مردم در مجلس هشدار داد نگذارید طبقه جدید اشرافی شکل بگیرد و مثل همیشه معظم له با درایت و هوشمندی بسیار نسبت به مساله ای تاکید داشت که در صورت عدم توجه لازم ، کافی و دقیق می تواند نتایج بسیار نامناسبی را متوجه نظام کند.
انقلاب ایران برای مبارزه مستقیم با اشرافیت و پادشاهی شکل گرفت تا تومار حکومت ۲۵۰۰ ساله پادشاهان را در ایران درهم بپیچد. امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی از ابتدا بر ساده زیستی، عدالت محوری و توزیع عادلانه تمام امکانات در میان توده های مردم در شهرهای بزرگ تا دور افتاده ترین روستاهای کشور تاکید بسیار داشت و این را با منش و کردار خود به همه نشان داد و چنان در گفتار و کردار و رفتار صادق بود که پیروان او بی چون و چرا از رهنمودهایش پیروی می کردند و در ایثارگری و خدمت به دیگران گوی سبقت را از یکدیگر می ربودند و اوج این جانفشانی ها و ایثارگری ها، اوج ساده زیستی و آراستن خویش با لباس تقوا را ما در هشت سال پایداری بی مانندمان به وضوح و روشنی دیدیم.
وقتی فرمانده نیروها خود را خادم تک تک بسیجیان می داند و دور از چشم دیگران پوتین های بسیجیان را واکس می زند و به شکل کاملا پنهانی به آنان یاری می رساندچنان می شود که بسیجی هم در میدان رزم دیگران را بر خود مقدم می داند و صحنه هایی خلق می کند که برخی باور نمی کنند که چنین فرازهایی در هشت سال پایداری رخ داده باشد.
دقت کنید اجرای این شکل از ایثارگری از بالاترین سطوح مدیریت رهبری به پایین ترین سطوح در میان مردم تعمیم می یابد و مردم به تاسی از رهبر و مسوولانی که هریک نسبت به دیگری تلاش زاید الوصفی نشان می دهند تا عدالت و سادگی را در همه شئونات زندگی جاری کنند آن ها نیز به مادیات پشت پا زده و آسایش زندگی راحت پشت جبهه را رها کرده و به جبهه ها رو می آورند تا در سخت ترین شرایط زندگی در جایی که مرگ از آسمان و زمین می بارد از کیان نظام و انقلاب و از امنیت، آسایش و رفاه فرزندان و مردم دیگر دفاع کنند و چه سخاوتمندانه بالاترین سرمایه هایشان و عزیزترین گوهر زندگی، جانشان را فدای آرمان های والای امام خمینی(ره) می کنند و سعادت ابدی برای خود و الگویی جاودانه برای جامعه می سازند.
متاسفانه پس از پایداری بی مانند ایرانیان در دوران دفاع مقدس، عده ای دنیا طلب و سودجو که آن زمان اقلیت اندکی را تشکیل می دادند فرهنگ تجمل طلبی، رفاه طلبی و دنیا خواهی را در مقابل فرهنگ بی مانند پایداری علم کردند و با استفاده از مقام و موقعیت برخی از شهدا سعی در وارونه کردن اهداف آنها در پوشش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کردند و بدترین ضربه ها را به این فرهنگ بی مانند وارد کردند که حاصلی جز جفا به شهدا، یادگاران آن ها و ایثارگران و جانبازان و فراموش کردن این خانواده بزرگ مقدس که امام بارها تاکید فرموده بود که نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی و روزمرگی فراموش شوند از سوی مردم نداشت.
فرهنگی که در جبهه ها شکل گرفت مبتنی بر چند اصل اساسی بود. اول ایثارگری یعنی تقدم دیگران بر خود، دوم شایسته سالاری و نخبه پروری به شکلی که هر کس می توانست و نشان می داد که از دیگران بهتر است به سرعت پیشرفت کرده و به بالاترین درجات می رسید مثل شهید حسن باقری که در کسوت خبرنگاری ساده به جبهه رفت و شد مغز متفکر دفاع مقدس ، یا تمام فرماندهان بزرگ ما که همه جوانانی بودند که با خود باوری و تکیه بر داشته ها و خلاقیت فردی خود را به بالاترین سطوح می رساندند.
سوم عدالت محوری، وقتی در جبهه ها هر کس به این می اندیشید که ممکن است به زودی به شهادت برسد بر اساس معیارهای اسلامی عدالت را رعایت می کرد و همه در پی این بودند که از حقوق خود برای دیگران بگذرند و عدالت را در تمام جنبه های زندگی جاری و ساری سازند.
چهارم تکیه بر خلاقیت فردی جوانان، باور آن ها و اعتماد مثبت که باعث شد تا چنان کنند که برخی آن را ناممکن می پندارند و قدرتی پدید آورند که نام آن لرزه بر اندام جهانیان می انداخت و بسیج در این دوران به اوج شکوفایی نظامی و خلاقیت های تاکتیکی رسید.
فقط همین چهار نکته ای که در دفاع مقدس و فرهنگ آن موجود است می تواند بسیاری از مشکلات امروزی ما را برطرف کند ولی آنان که در وجودشان اندکی ناخالصی بود سهوا یا عامدانه به این گنج بی پایان بی اعتنایی کردند و با این بهانه که مردم رفاه و آسایش می خواهند و از جنگ خسته شده اند، فرهنگ تجمل طلبی و دنیا خواهی را رواج دادند و آن شد که دیدیم.اکنون عده ای مثل زالو به ثروت های بی پایان این کشور چنگ انداخته و بی توجه به آرمان های والای نظام در جهت مخالف پیش می روند و چنان پیش رفته اند که رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مردم هشدار می دهد که نگذارید طبقه جدید اشرافی شکل بگیرد.
یعنی چنان این گروه که در ابتدا در اقلیت کامل به سر می بردند بسط و گسترش یافته اند که رهبر از پیدایش یک جریان جدید که می خواهد ارزش های والای نظام را هدف قرار گیرد سخن می گوید و در مورد آن هشدار می دهد. کاش مثل روزهای پایداری همه ساده بودیم مثل امام (ره) ساده باشیم چه در باجه یک بانک چه در زیر یک درخت
محمد علی آقا میرزایی
منبع : روزنامه جوان