پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


چارلز برانسون خلافکار در عالم سینما


چارلز برانسون خلافکار در عالم سینما
چارلز برانسون های معروف زیاد نیستند. یکی از آنها بازیگر معروفی است به همین نام که ستاره فیلم های محبوب وسترن و آثار سینمایی درخشانی همچون «هفت دلاور»، «دوازده مرد خبیث»، «روزی روزگاری در غرب» و «فرار بزرگ» بوده است و در حقیقت مردم نام چارلز برانسون را با این بازیگر بزرگ می شناسند.
او در سال ۲۰۰۳ در اثر ابتلا به ذات الریه درگذشت اما دومین چارلز برانسون معروف که هنوز زنده است مشهورترین و در عین حال خطرناک ترین زندانی بریتانیاست که از قضا او هم به نوعی وارد عالم سینما خواهد شد.
چارلز برانسون خلافکار سوژه فیلم تازه ای است که چندی پیش در بازار فیلم کن عرضه شد و ساخته شدن فیلمی درباره او چنان اعتماد به نفسی به این زندانی خطرناک داده که حاضر شده از سلول زندان فیلمسازان را در مورد چگونگی شخصیت پردازی خودش راهنمایی کند.
برانسون در سال ۱۹۷۵ به جرم سرقت مسلحانه زندانی شد اما بخاطر حمله به مأموران زندان و هم سلولی هایش همچنان در حبس به سر می برد. او در سال ۱۹۹۹ یک زندانی را که سابقاً معلم هنر بوده به مدت ۴۴ ساعت و تنها به خاطر آن که از طراحی هایش انتقاد کرده بود با چاقو تهدید به مرگ کرد و حال سرگذشت حبس او در این ۳۴ سال که ۳۰ سال آن در یک سلول انفرادی سپری شده موضوع این فیلم تازه جنجالی است که خود او نیز در مورد ساخته شدن آن هیجان زده است.
البته او در این مدت بازدیدکنندگان زیادی داشته از جمله تام هاردی، بازیگر بریتانیایی فیلم «گروه برادران» که در آن با تام هنکس همبازی شده بود و حال قرار است نقش چارلز برانسون یاغی را بازی کند و نیز یکی از تهیه کنندگان این فیلم به نام دنی هانسفورد.
او همچنین به طور مرتب با نیکولاس ونیوینگ رفن که فیلمنامه نویس - کارگردان این اثر است به طور تلفنی در تماس بوده و اطلاعات مختلفی را با او رد و بدل می کند. چارلز برانسون پذیرفته است این فیلم از او تصویر فرشته واری ارائه نمی دهد و از این بابت هم ناراحت نیست. هانسفورد، بازیگر نقش برانسون در این فیلم می گوید: این فیلم تصویری صادقانه از مردی است که نام واقعی اش میکی پترسون بود و در ادای دین به چارلز برانسون هالیوودی که قهرمان محبوبش بوده نام خود را به نام او تغییر می دهد وحال ادعا می کند که «خشونت» دیگر بخشی از آن زندگی جنجالی اش نیست. این دو در حقیقت از چهار سال پیش بر روی این فیلم کار کرده اند.
هانسفورد به یاد می آورد: «همه به من گفتند بازی در چنین فیلمی دیوانگی محض است اما او از همان آغاز رفتاری خیلی دوستانه با من در پیش گرفت. ما در این فیلم نیز آن شوخ طبعی و خونگرمی اش را می بینیم. او در عین حال یکی از خنده دارترین آدم هایی است که دیده ام. بودن با او مثل این است که دو ساعت کامل با بیلی کنلی باشید.
دائم با خودم فکر می کردم این آدم چطور هنوز می تواند در زندان «و یک فیلد» حبس باشد. روزهای پرخشونت او به سر آمده اند.»
فیلمسازان این اثر به بررسی کودکی برانسون نیز پرداخته اند تا بفهمند چه عامل یا عواملی باعث شده او به کارهای خلاف و یاغیگری روی بیاورد. هانسفورد ادامه می دهد: «ما می خواستیم به عمق وجود او پی ببریم. او تربیت خوبی داشت.
یک پدر سختگیر که به اصول اخلاقی پایبند بود اما متأسفانه در جوانی با آدم های نابابی گشت.» راپرت پرستون، تهیه کننده ای در کمپانی فیلمسازی ورتیگو که فیلم «برانسون» را ساخته است این شایعه را تکذیب کرده که این فیلم می تواند بهانه خوبی برای آزادی او باشد. او می گوید: «این کار به عهده وکلای اوست.» این تهیه کننده معتقد است فیلم برانسون باید نشان دهد که این خلافکار باانواع و اقسام جرم هایی که مرتکب شده هرگز کسی را نکشته و نقش مادرش در زندگی او نیز باید به تصویر کشیده شود. پرستون توضیح می دهد: «نزدیک ترین عضو خانواده اش در طول همه این سال ها از او حمایت کرده است. او به خاطر شرایط خاصی به سوی خشونت کشیده شد. او خلاف کرد و به آن اعتراف می کند. او فیلمنامه را خوانده بود و آن را دوست داشت چون تصویری درست و صادقانه از زندگی اش ارائه می داد.»
سازندگان این اثر سینمایی معتقدند فیلم «برانسون» یک فیلم متعارف گنگستری نیست و آراسته بودن آن به سبکی خاص زیبایی آن را همردیف یک فیلم طراز اول همچون «پرتقال کوکی» استنلی کوبریک قرار می دهد. البته این حرف چندان هم بیراه نیست چراکه مدیر فیلمبرداری آن لری اسمیت، یکی از همکاران سابق کوبریک است.
تاکنون زندگی جنایتکاران و خلافکاران بسیاری روانه پرده نقره ای شده که برخی از آنها عبارتند از: ادکمپر، قاتل زنجیره ای سانتاکروز در کالیفرنیا که به Co-Ed معروف بود و یا جفری دامر و بوستون استرانگلر که ۱۳ زن را در سال ۱۹۶۲ به قتل رساند.
مترجم: شیلا ساسانی نیا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید