جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز شنبه ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز شنبه ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۷ شعبان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۹ اوت سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۱۸۷ سال پیش درچنین روزی - ۷شعبان سال۲۴۲هجری قمری:
«ابراهیم بن عباسی صولی» از شاعران مشهور عرب و کاتب نامی قرن سوم هجری در شهر سامرا درگذشت. وی به ابواسحق و ابوبکر مکنّی بود و به ابن صولی مشهور بود. او علوم ادبی را از ادیبان بزرگ عصرخود فراگرفت و از خردسالی به سرودن شعر پرداخت و بعد از مدتی هنگامی که نوجوانی بیش نبود در این امر بزرگ بر دیگران پیشی جست. ابن صولی اشعار خود را به نیک وبد تقسیم می‏کرد و گاهی از یک قصیده تنها یک یا دو بیت زیبا را در دفترش یادداشت می‏کرد، از این رو دیوان او بسیار مختصر، دلنشین و شیواست. ابن صولی در مدح حضرت امام رضا(ع) اشعار بسیار سروده و از آن حضرت روایت‎های متعدد نقل کرده است. سروده‏ها و مدایح این شاعر عرب در« عُیونُ اخبارالرِّضا» نیز تأیید شده است.
● ۱۰۳۱ سال پیش درچنین روزی - ۷شعبان سال۳۹۸هجری قمری:
« ابُوعلی عیسَی بن اِسحاق زُرعَه» فیلسوف و مترجم مسیحی یعقوبی دیده ازجهان فروبست. وی مردی از دانش دوست و اهل مطالعه و کتاب‎خوانی بود و به نکات ظریف فلسفه آگاهی کامل داشت. ازاین رو نویسندگان هم‎عصرش وی را از پیشگامان علم منطق و فلسفه و از مترجمان چیره‏ دست سریانی به عربی برشمرده و گفته‎اند: «او از اولین مترجمان آثار ارسطو و جالینوس بوده است». نوشته‎های ابن زرعه شامل ترجمه کتابهای ارسطو و جالینوس؛ و تألیفاتش در باب علم منطق، فلسفه و کلام مسیحی است که نام بیشتر آنها در کتاب«الفِهرسْتِ اِبْن نَدَیم» آمده است. ابن زرعه سرانجام در اثر ابتلا به فلج درگذشت.
● ۳۱۷ سال پیش درچنین روزی - ۷شعبان سال۱۱۱۲هجری قمری:
سید عبدالله جزایری ازعلمای بزرگوار شیعی درشوشتر متولد شد. سید عبدالله در۱۶سالگی به مرتبه والایی ازعلم رسید و پس ازآن به شوق دیدار بزرگان علم و دین و اهل فضل به سفررفت. وی بعد ازچند سال دانش اندوزی به زادگاهش شوشتر بازگشت و به نشرعلوم و معارف دینی مشغول شد و درکنار تدریس ازتألیف و تصنیف آثار ارزشمند غافل نشد. سید عبدالله جزایری روحیه جستجوگرانه درخورتوجهی داشت بطوریکه برای خواندن و آموختن انجیل، تورات و اوستا ازعلمای ادیان مسیحی، یهودی و زرتشتی درخواست کرد که به او تعلیم دهند. سید عبدالله بعد ازمرگ پدرش قضاوت، تدریس و امامت جمعه را بعهده گرفت. ازسید عبدالله جزایری آثاری چون «دیوان شعر» باقیست.
● ۳۸ سال پیش درچنین روزی - ۷شعبان سال۱۳۹۱هجری قمری:
آیت الله حاج سید هبة الله امام ازعلمای بزرگوارعلوم و معارف اسلامی درتهران بدرود حیات گفت. آیت الله هبة الله امام ازاهالی دزفول بود و تحصیلات خود را تا اخذ درجه اجتهاد در درفول، وحوزه نجف گذراند. ایشان پس ازاتمام تحصیل به اهواز رفت و به تدریس، تحقیق و تألیف مشغول شد. آیت الله هبة الله امام درکنار امورفرهنگی و تدریس، به امورشرعی و عرضی مردم نیزرسیدگی می کرد. سالهای آخرعمر آیت الله هبة الله امام درتهران سپری شد. ازآثار متعدد ایشان می توان «ندای خرد درباره اصول دین، دو گمشده، نغمه های خرد و اسرار خلقت ازپیدایش بشر» را نام برد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید