شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


اورگوپ


اورگوپ
اورگوپ که در ۲۰ کیلومتری شرق نوشهیر قرار دارد یکی از مهمترین مراکز منطقه کاپادوکیا می باشد. همانند گورمه در طول تاریخ با نامهای بسیاری نام گذاری شده است. در دوره بیزانس با نام Assiana، Hagios Proko Pios و در دوران سلجوقیان بنام باش حصار ، در دوره عثمانی ها بنام قلعه بورگوت و از سالهای اولیه جمهوریت نیز به نام اورگوپ نامیده شده است.
● تاریخ :
در اورگوپ که دارای یک بافت آتشفشانی اصلی است بر اثر باران و باد دودکش های جن را که یکی از مناظر جالب طبیعت است را به مقدار بسیار فراوانی در خود جای داده است . دودکش های جن که بر اثر جاری شدن آبهای اطراف و با تاثیر از باد بوجود آمده اند منظره بسیار خاطره انگیزی را به این منطقه داده است. اورگوپ که در ۲۰ کیلومتری شرق نوشهیر قرار دارد یکی از مهمترین مراکز منطقه کاپادوکیا می باشد، همانند گورمه در طول تاریخ به نامهای بسیار نامگذاری شده است در دوره بیزانس با نام Assiana ، Hagios Prokopios و در دوران سلجوقیان بنام باش حصار ، در دوره عثمانی ها بنام قلعه بورگوت و از سالهای اولیه جمهوریت نیز به نام اورگوپ نامیده شده است.
● آب و هوا :
تابستانهای اورگوپ گرم و خشک و زمستانهای سرد و برفی ، در فصول بهار و پائیز نیز بارانی و نمونه کاملی از ویژگیهای آب و هوایی صحرایی است. علاوه بر گیاهانی که در بهار می رویند و سپس زرد و از بین می روند ، در منطقه ، پوشش جنگلی وجود ندارد لیکن در منطقه و نواحی اطراف آن باغداری بسیار رایج بوده و پوشش باغی سرسبز منطقه ، بویژه در ماههای تابستان ، منظرهای با آب و هوای گرم را در مقابل دیدگان می گستراند.
راه ارتباطی از نوشهیر بوسیله اتوبوس ، مینی بوس و یا تاکسی می توان به اورگوپ مسافرت کرد.
ـ تلفن ترمینال : ۳۴۱۴۷۶۶ (۳۸۴-۰۰۹۰)
● اماکن دیدنی :
▪ وادی صورتی :
در وادی که دقیقا" در وسط راه اورگوپ به آوانوس قرار دارد نمونه های بسیار جالب دودکش های جن قابل مشاهده است . در این منطقه که آثار طبیعی در آن فراوان است سنگها بواسطه عوامل طبیعی شکل شتر ، خرگوش و غیره در آمده اند.
▪ دره سرخ (K&#۳۰۵;z&#۳۰۵;l Cukur) :
این منطقه که یکی از مراکز مهم تولید انگور و شراب بوده است ، یک کلیسا وجود دارد که در داخل دودکش جن ساخته شده و با نقاشی های انگور تزیین یافته است . این وادی که در آن دودکش های جن رنگارنگی در آن قرار دارد بویژه در هنگام غروب منظره بسیار خاطره انگیزی دارد.
▪ مصطفی پاشا :
مصطفی پاشا که تا سال ۱۹۲۴ که مبادله جمعیت شد محل اسکان مسیحیان بود . این منطقه نمونه جالبی از موزه - شهر می باشد. کلیساهای جورج و استفانوس که نمونه جالبی از کلیساهای قرن ۱۹ می باشند برای بازدید عموم باز است . در این روستای جالب ، می توان نمونه های زیبایی از سبک معماری مسیحیت و سلجوقی را مشاهده نمود.
▪ ساری هان :
این روستا در سال ۱۲۱۷ از سوی سلطان سلجوقی علاء الدین کیقباد در روی جاده آکسرای ، اورگوپ و قیصریه ساخته شده است . این کاروانسرا بعنوان محل اسکان و پناهگاه جایگاه مهمی در تاریخ داشته و یکی از مهمترین آثار جای عکس معماری سلجوقی - ترک می باشد. سپس جاده آسفالته ساخته شده و بازسازی آن به شکل زیبایی انجام یافته است .این ساختمان نام خود را از سنگهای زردی که در ساختمان آن به کار رفته گرفته است.
▪ حلاج دره :
بخشی از آن در قرون ۱۰ و۱۲ و بخش دیگر آن در قرون ۱۳ ساخته شده است . این کلیسا قسمتی از آن تخریب گردیده برای مدتی از سوی مسیحیان بعنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفته است . سایر کلیساهای منطقه اورتا حصار کلیساهای پتر و پائول و کلیساهای موجود در رودخانه مسکندیر است.
▪ فیراتکان :
فیراتکان که بروی جاده موزه روباز گورمه قرار دارد گروه کوچکی از کلیساها است و دارای یک خوابگاه ، غذاخوری ، آشپزخانه و انباری بوده و در ۲ طبقه ساخته شده است . طبقات بوسیله تونل به یکدیگر متصل می باشد. معماری این کلیسا بسیار جالب است .
▪ اورتا حصار :
مرکز روستا در فاصله یک کیلومتری جاده اورگوپ- نوشهیر قراردارد. قلعه سنگی تاریخی ۵۰ متری آن از جاده اصلی نیز قابل مشاهده است .این قلعه که یک پناهگاه قدیمی است مکان جالبی برای نقاشی و عکسبرداری است . منطقه اورتا حصار یکی از نمونه های جالب زندگی عبادتگاهی است . کلیسای هاریم، کلیسای سانجا و کلیسای جانبازلی از اماکن بسیار دیدنی منطقه است . اورتا حصار یکی از مراکز بازرگانی و فرهنگ منطقه است . لیموی چوکوراوا در انبارهای سردخانه ای طبیعی که در بین سنگهای حجاری شده منطقه بوجود آمده نگهداری و از اینجا به تمام نقاط ترکیه پخش میشود . اورتا حصار که اولین روستای توریستی منطقه است دارای مردمی بسیار مهمان نواز است.
▪ کلیسای تئودور Theodore :
پس از ۵/۸ کیلومتر طی طریق کردن در جاده اورگوپ -قیصریه به سمت راست پیچیده وپس از ۸ کیلومتر دیگر به روستای یشیل اوز که مرکز شهرستان اورگوپ است می رسیم. کلیسای تئودور بشکل T بوده و دارای گنبد می باشد. بوسیله نردبان میتوان به گالری طبقه بالا رفت . به همین جهت تنها نمونه از کلیساهای موجود در کاپادوکیا میباشد . این کلیسا که از نقاشیهای آن بطور کلی بخوبی محافظت گردیده از سوی ۳ هنرمند در زمانهای مختلف و با سبکهای متفاوت تزیین گردیده است.
▪ مناظر :
Deesis ، مژده ، ولادت ، تصویر پیامبران ، تصویر حواریون ، مسیح در صلیب ، فرشتگان گابریل و میخائیل و تصاویر کشیشان بروی مدالها .
▪ کلیسای پانجارلیک :
در جنوب روستای اورتا حصار ، در وادی پانجارلیک واقع در سمت این کلیسا که راست جاده اورگوپ - مصطفی پاشا قرار دارد در نیمه اول قرن ۱۱ ساخته جای عکس شده است . سقف آن صاف و دارای یک محور می باشد. رنگ زمینه نقوش روی دیوارهای کلیسا برنگ سبز بوده و بخوبی محافظت شده است .
ـ مناظر :
تصویر پیامبران ، مژده ، زیارت ، اثبات بکارت ، سفر به بیت اللحم ، ولادت ، پرستش ۳ منجم ، رویای دوم ژوزف ، فرار به مصر ، قتل عام کودکان معصوم ، ورود عیسی به معبد ، تعقیب الیزابت ، ماموریت یحیی ، آزمایش عیسی ، پاکدیس ، ازدواج کانا ، معجزه شراب ، افزایش ماهی و نان ، ماموریت حواریون در راه خدا، بهبودی آدم شیطان زده ، بهبودی آدم جذامی ، بهبودی زن فلج ، بهبودی دختر Jairus ، معجزه ازدیاد ماهی ها ، عیسی و زن سامرایی ، تغییر و تحول ، عیسی در راه گولگوتا ، مسیح بر صلیب ، فرود عیسی بر جهنم ، پرواز عیسی به آسمان ، فرشتگان گابریل و میخائیل و تصاویر کشیشان بروی مدالها.
▪ کلیساهای Kepez وAla :
به شکل مجتمع های کوچک بروی جاده پانکارلیک Pancarlik ساخته شده علاوه بر تزیینات سده قرمز رنگ ، دارای خط و نقاشی دیواری بسیار جالب بوده و مهمترین کلیساهای منطقه است.
▪ کلیساهای بالکان :
مجتمع کلیساهایی است که در ۲ کیلومتری اورتا حصار قرار دارد . متعلق به دوران ikolonazma میباشد. یک sapal کوچک که در دوران بعدی ساخته شده با چینی کاری ها تزیین یافته است.
▪ مسجد تاشکین پاشا :
مسجد تاشکین پاشا که در مرکز روستای دامسا واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب اورگوپ قرار دارد به دوره کارامان ها تعلق دارد. محراب ساخته شده از چوب گردو که هم اکنون در موزه انتوگرافی آنکارا قرار دارد از نظر اینکه تنها نمونه چوبی باقیمانده تا به امروز است دارای اهمیت فراوانی است. درست در مقابل مسجد تاشکین پاشا زیارتگاه تاشکین پاشا که متعلق به خضر رئیس می باشد قرار دارد. این زیارتگاه نیز که متعلق به همان دوران است دارای یک نردبان دوطرفه است. در نزدیکی مسجد تاشکین پاشا مدرسه ای نیز به همان نام قرار دارد.
▪ قلعه قاضی :
یک قلعه سنگی است که سابقا" بعنوان پناهگاه زنان و کودکان در هنگام خطر مورد استفاده قرار میگرفت . برای فرار در مواقع اضطراری نیز دارای یک تونل بود که به رودخانه دامس واقع در زیر تپه وصل می شد. قسمت اعظم آن در سال ۱۹۵۴ بواسطه فرسایش تخریب شد. قسمتهای باقیمانده تا به امروز را می توان از نزدیک مشاهده نمود.
▪ Temenni ( مقبره یادبود ) :
مقبره یادبودی است که در سال ۱۲۸۸ از سوی وجیهی پاشا و به یادبود قلیچ اصلان ساخته شده است . بزرگترین ویژگی این مقبره یادبود که بالای تپه قلعه قاضی قرار دارد تونل ۷۰۰ متری آن است . گردشگران میتوانند این راهرو را از نرزدیک مشاهده کنند . این مقبره بعدها بعنوان قدیمی ترین کتابخانه آناطولی مورد استفاده قرار گرفته است .
▪ آلتی کاپی :
مقبره یادبودی است که یکی از فرماندهان دوره سلجوقی در قرن ۱۲ و یا ۱۳ به یاد بود همسر و فرزندان خود ساخته است .
▪ سد دامسا :
در فاصله ۱۷ کیلومتری اورگوپ و بروی رودخانه دامسا و با هدف آبیاری ساخته شده است . سواحل دریاچه سد دامسا یکی از مراکز گردشگری مهم است . ساحل دریاچه که مملو از درختان کاج است در روزهای تابستان و تعطیلات آخر هفته بعنوان محلی مناسب برای پیک نیک مورد استفاده قرار گرفته و دارای میز و نیمکت و منقلهای آماده می باشد. همچنین استراحتگاه مناسبی برای گردشگران نواحی مصطفی پاشا ، جمیل ، تاشکین پاشا ، شاهین افندی ، سوغانلی و غیره می باشد .
● موزه ها
▪ موزه اورگوپ :
در این موزه که در سال ۱۹۷۱ افتتاح گردیده علاوه بر نمونه فسیلهای به دست آمده از اورگوپ و اطراف آن آثاری از دوران پرهیستوریک ، عصر برنج ، هیتیت ، فریق ، پرس ، هلنیستیک ، روم ، بیزانس و عثمانی را در خود جای داده است . در این موزه همچنین غرفه ای شامل لباسهای محلی ، اشیاء و سلاح های منطقه نیز وجود دارد. نواحی وابسته به موزه اورگوپ عبارتند از مصطفی پاشا (sinasos ) کلیسای Aios Vasilios ، کلیسای وادی ، عبادتگاه ، کلیساهای تئودور و پانکارلیک (Theodor و Pancarlik ) خریدنی ها صنایع دستی و اشیاء کادوئی منطقه توسعه فراوانی یافته است . مجسمه های دودکش جن که از مصالح مختلف ساخته شده اند و نیز عروسکهای کاپادوکیا ، ظروف سرامیکی و شراب مشهور کاپادوکیا که از باغهای منطقه تولید می شود خریدنی های این منطقه به حساب می آیند .
▪ ندیده و نکرده برنگرد
بدون دیدن موزه اورگوپ ، کلیساها و مسجد تاشکین پاشا بدون خریدن از اشیاء کادوئی منطقه باز نگردید.
▪ نشانی و تلفنهای ضروری :
ـ فرمانداری : ۳۴۱۴۰۰۱ (۳۸۴)۰۰۹۰
ـ شهرداری : ۳۴۱۴۰۷۹ - ۳۴۱۴۰۰۸ (۳۸۴ )۰۰۹۰
ـ بیمارستان : ۱۱۲- ۳۴۱۴۰۳۱ (۳۸۴ )۰۰۹۰
ـ موزه : ۳۴۱۴۰۸۲ (۳۸۴ ) ۰۰۹۰
ـ کتابخانه : ۳۴۱۴۰۲۶ (۳۸۴ ) ۰۰۹۰
ـ اطلاعات توریستی : ۳۴۱۴۰۵۹ (۳۸۴ ) ۰۰۹۰
منبع : سایت سفارت ترکیه


همچنین مشاهده کنید