جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دست‌های پر روزه داران


دست‌های پر روزه داران
● کارکردهای متعدد روزه
روزه با رمضان پیوند خورده است و این نیز به سبب حکم واجب روزه دراین ماه براساس آیات قرآنی است که خداوند به صراحت بیان داشته که مسلمانان دراین یک ماه روزه بگیرند تا شاید اهل تقوا شوند و با تمرین عملی روزه داری به تقوا دست یابند (بقره آیه ۱۸۳ و ۱۸۵) به ویژه این که در این ماه قرآن به عنوان آخرین کتاب هدایت وحیانی فرو فرستاده شده است، ولی این گونه نیست که روزه تنها دراین ماه و برای دست یابی به این هدف از جایگاه و ارزش و اهمیت برخوردار می باشد.
بلکه با توجه به آیات قرآنی می توان به این نتیجه قطعی دست یافت که انسان برای دفع هر بلا و گرفتاری و یا رفع هر درد و عذاب و رنجی و حتی برای جلب مهر و محبت و نعمت الهی می تواند از روزه به عنوان بهترین راه و ابزار استفاده کند.
به سخن دیگر قرآن برای روزه کارکردها و نقش های دیگری افزون بر دست یابی به تقوا بیان داشته است که برای انسان ها در زندگی روزمره خویش که با هزاران مشکل و درد و رنج و گرفتاری مواجه هستند و ده ها خواسته از خداوند دارند می تواند مفید و سازنده باشد.
اگر کسی نعمتی چه بزرگ و چه کوچک مانند فرزند و مال و غیره بخواهد و از خداوند درخواست کند که به او نعمت و روزی و رزق حلال عنایت کند، می تواند از روزه برای دست یابی به این هدف استفاده کند. براین اساس روزه می تواند نقش سازنده ای در کنار دعا و نیایش و استغفار ایفا نماید و موجبات دست یابی بشر به خواسته های مختلف را فراهم آورد.
برپایه گزارش های قرآنی، حضرت زکریا(ع) برای برآورد آرزوی دیرین خویش که داشتن فرزند صالح و نیکوکار بود با بهره گیری از روزه سه روزه توانست به هدف خویش دست یابد و هم چنین حضرت مریم(س) برای رهایی از اتهام فساد و بی عفتی، توانست با بهره گیری از روزه به هدف خود برسد.
● کمک گرفتن از روزه برای رفع گرفتاریها
خداوند در آیات ۴۵ و نیز ۱۵۳ سوره بقره روزه را راهی برای دست یابی به حوائج و خواسته ها برمی شمارد و چنان که امام صادق بیان می دارد خداوند دراین آیات روزه را به صبر تعبیر کرده است تا نشان دهد روزه چگونه موجب می شود تا آدمی خود را بسازد و در جرگه صابران درآید و از فواید این مقام بهره مند شود.
از امام صادق(ع) روایت شده که مراد از صبر، روزه است. آن حضرت(ع) می فرماید هنگامی که سختی یا گرفتاری شدید به شخص وارد شد، روزه بگیرد، زیرا خدای- عزوجل- می فرماید:
از صبر یعنی از روزه یاری بجویید. (تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۷۶، ح۱۸۲)
در حقیقت هر کسی بخواهد از امدادهای غیبی خداوند بهره مند شود می تواند با گرفتن روزه عنایت خاص خداوندی را به سوی خویش جلب کند.
از آن جایی که بسیاری از گرفتاری ها و عذاب ها و بلاها و سختی ها و تنگناها در زندگی بشر به سبب گناهان و خطاها و اشتباهات آدمی بر سر او تلنبار می شود خداوند روزه را راهی برای توبه واقعی قرار داده تا شخص با بهره گیری از روزه، به سوی خداوند بازگردد و از پیامدهای سخت گناه و خطا در امان ماند. آیه ۹۲ سوره نساء هر چند درباره قتل خطایی است ولی می توان با توجه به ادله دیگر دریافت که کارکرد روزه عام بوده و اختصاص به قتل خطایی ندارد؛ بلکه انسان می تواند برای رهایی از هر گناهی و توبه از آن به دامن روزه چنگ آویزد و از فواید آن بهره مند شود.
● روزه تماماً خیر دنیا و آخرت است
اگر در زندگی خواهان دست یابی به موفقیت و کام روایی هستید می توانید براساس آیات ۴۵ و ۱۳۵ سوره بقره از روزه بهره مند شوید؛ زیرا روزه عامل موفقیت و رهایی از گرفتاری ها و شدایدی است که هر از گاهی دامن گیر بشر می شود.
ازنظر قرآن روزه عملی تماماً خیر است و هرکسی اگر طالب خیر دنیا و آخرت است باید به این ابزار و وسیله محکم خداوندی چنگ زند. در این باره خداوند در آیه ۱۸۴ سوره بقره از روزه به عنوان خیر یاد می کند.
خداوند در آیات چندی از بشر می خواهد که به دستاویزها و وسایل محکم الهی که در میان ایشان است چون امامان(ع) و پیامبران(ع) و اولیای الهی چنگ زنند و با وساطت و توسل و شفاعت ایشان از نعمت های مختلف بهره مند شوند و یا از عواقب و پیامدهای گناه و عذاب برهند. در این راستا در آیه ۳۵ سوره مائده می فرماید: وابتغوا الیه الوسیله؛ به سوی او از وسایل بهره جویید. یکی از این وسایل روزه است که ابزار کارآمدی برای خاشعین است. اهل فروتنی و خشوع در برابر خداوند و آموزه های تعبدی آن، بی چون چرا به اطاعت پرداخته و روزه را که امساک از خوردن و آشامیدن و ارتباط جنسی است با نیت تقرب و تعبد به خدا انجام می دهد و خود را عبد و عبید خداوند می کند. این گونه است که محبت و مهر خداوندی را به سوی خویش جلب می کند و از نعمت های مادی دنیوی و اخروی در کنار نعمت های معنوی چون آرامش نیز بهره مند می شود.
خداوند برای کسانی که روزه دار هستند پاداش های دنیوی و اخروی متعدد و بی شماری را بیان می کند که از جمله آن ها آمرزش و پاداش بزرگ (احزاب آیه۳۵) و نیز بهشت برین (توبه آیات ۱۱۱و ۱۱۲) است.
به هرحال خداوند دست های روزه داران را از نعمت های مادی و معنوی و هم چنین دنیوی و اخروی پر می کند و همواره دست های ایشان پر از خیر و برکت است.
رضا شریفی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید