سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Tuesday, 24 April, 2018

بچه ها در دوره پیش دبستانی چه می آموزند؟


بچه ها در دوره پیش دبستانی چه می آموزند؟
امسال متولدین نیمه دوم سال ۸۲ و نیمه اول سال ۸۳ در پیش دبستانی یک و متولدین نیمه دوم سال ۸۱ و نیمه اول سال ۸۲ در پیش دبستانی دو ثبت نام شده اند. شاید فرزند شما نیز یکی از کسانی باشد که برای نخستین بار راهی دوره پیش دبستانی شده است. در این صورت، به عنوان اولیای چنین کودکی تا چه اندازه با اهداف و آموزشهایی که به او در این دوره داده می شود آشنا هستید؟
● هدف آموزش پیش دبستانی
عمده ترین هدف آموزش در این دوره آماده کردن کودکان برای ورود به دبستان است. آموزش مهارتهای اجتماعی نظیر بالا بردن سطح تعامل کودک با دیگر همسالان از جمله آموزشهای مهم دوران پیش دبستانی است. مهارتهای خودیاری شامل طرز صحیح غذا خوردن، پوشیدن و در آوردن لباس و رعایت نظافت هنگام رفتن به دستشویی به صورت مستقل، از دیگر مهارتهای زیربنایی است که کودک باید در این مرحله بیاموزد.
از سوی دیگر، آموزش اطلاعات عمومی نظیر مفاهیم( بالا، پایین- چپ، راست- کوتاه، بلند و...)، مشاغل، حیوانات، میوه ها، رنگها، وسایل نقلیه و... همچنین مهارتهای نوشتن مانند طرز صحیح گرفتن مداد از جمله مواردی است که کودک در این مرحله می آموزد.
ضمن آنکه، مهارتهای حرکتی ظریف مانند قیچی کردن کاغذ، کپی کردن اشکال، رنگ آمیزی و وصل کردن نقطه ها به هم و نیز مهارتهای حرکتی غیرظریف نظیر دویدن، پریدن، لی لی کردن، از پله بالا و پایین رفتن، چهار دست و پا راه رفتن و... نقش اساسی و مهمی را در یادگیری کودک در تمام مراحل تحصیلی او خواهد داشت.
سوال این است که کودکان در دوره پیش دبستانی تا چه اندازه با این آموزشها آشنا می شوند. اگر چه باید اذعان داشت با توجه به مشکلات مالی و پایین بودن دستمزد مربیان مراکز پیش دبستانی و مهد کودک، این قشر دلسوز، زحمت فراوانی برای آموزش کودکان متحمل می شوند. اما به نظر می رسد با وجود اهمیت آموخته های زیربنایی در این مقطع سنی، کمتر به این مهم توجه می شود.
در حالی که آموزش این مهارتها نیاز به مربیانی با تجربه دارد که علاوه برآشنایی با خصوصیات جسمی و روحی کودک، تجربه کافی جهت آموزش در این زمینه را داشته باشند.
چه بسا مربیانی به دلیل رعایت نکردن مراتب آموزشی از ساده به مشکل، مفاهیم را به صورت غیرعلمی به کودکان می آموزند. در چنین شرایطی کودک به دلیل نقص آموزش، احساس ناتوانی کرده و اعتماد به نفس او پایین می آید و در نتیجه از کار آموزش دلزده می شود.
اگر چه مربیان مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی تمام تلاش خود را برای بهبود آموزش به کار می گیرند اما در مواردی نداشتن الگوی مناسب و نا آشنایی با اصول روانشناسی، اغلب رابطه آنها را با کودک و خانواده دچار چالش می کند.
● انتظار خانواده ها از سیستم آموزشی
« خانم نظری که خانه دار است و دو فرزند با فاصله سنی کم دارد، انگیزه اش را از فرستادن فرزندانش به پیش دبستانی چنین بیان می کند: از آنجا که نمی توانم همزمان از هر دو فرزندم مراقبت کنم و به آموزش هر دو برسم کودک بزرگتر را به پیش دبستانی فرستاده ام تا علاوه بر آموزش و تعامل با کودکان دیگر، بتوانم به فرزند دوم و کارهای منزل بهتر رسیدگی کنم.»
«خانم بهمنی، کارشناس اداره آموزش و پرورش نیز به عنوان یک مادر شاغل به گزارشگر ما می گوید: من از نظر نحوه آموزش مفاهیم مختلف به فرزندم مشکلی ندارم. تنها انتظارم از مربیان پیش دبستانی این است که به طور کامل مراقب فرزندم باشند. ولی همه مادران مانند من تخصص کافی برای این کار ندارند. بنابراین، بحث آموزش صحیح و دقیق چیزی است که باید در مراکز پیش دبستانی اعم از دولتی یا خصوصی مد نظر قرار گیرند.»
«خانم مقیمی، خانه دار نیز درباره توقعش از مراکز پیش دبستانی معتقد است: چون همین یک فرزند را دارد که سال آینده به کلاس اول می رود بنابراین انتظارش این است که آموزشهای پیش دبستانی، کودک او را برای ورود به مدرسه کاملاً آماده کند.»
البته این فقط توقع خانم مقیمی نیست، بلکه تصور اغلب والدین و حتی مادربزرگ و پدربزرگهایی است که از نوه شان مراقبت می کنند. آنها می خواهند مراکز پیش دبستانی علاوه بر اینکه به صورت اصولی آموزشهای لازم را به کودک ارائه می دهند با وی ارتباط عاطفی هم برقرار کنند تا محیط پیش دبستانی را بپذیرد و کم کم مهیای جدا شدن از مادر و حضور رسمی در دبستان شود.
«کامران پور، پدر بزرگ بازنشسته هم در خصوص اهمیت دوره پیش دبستانی اظهار می کند: از وقتی که نوه ما طفلی نوزاد بوده من و مادربزرگش در زمان غیبت مادرش از او مراقبت می کردیم. حالا او ۵ ساله است و پیشرفت علم و فناوری به سرعت بالا رفته، در نتیجه نوه مان هر روز سوالهای پیچیده تر و هوشمندانه تری از ما می پرسد که توان پاسخگویی صحیح به او را نداریم و نمی توانیم به رشد فکری و خلاقیت او کمک زیادی بکنیم. بنابراین بهتر است در دوره پیش دبستانی این آموزه های جدید را فرا بگیرد.»
«ف، سعیدیان، شاغل در یکی از بیمارستانها نیز معتقد است: افرادی نظیر من که مشغله کاری زیادی دارند، وقتی فرزندشان را به دست مربیان دوره پیش دبستانی می سپارند، انتظار دارند تمام اطلاعات مورد نیاز فرزندشان را به آنها بیاموزند و حتی والدین را هم راهنمایی کنند تا در زمینه آموزش مهارتهای مورد نیاز کودکشان در منزل بتوانند به آنها کمک کنند.»
● آماده شدن برای ورود به مدرسه
این طور که از مجموع نظرهای والدین برمی آید، گویا انتظار آنها از آموزش دوره پیش دبستانی این باشد که فرزندشان را کاملاً آماده ورود به مدرسه کند.
حتی در این زمینه بعضی از والدین تا آنجا پیش می روند که تصور می کنند با ورود کودکشان به این دوره دیگر وظایف آموزشی و تربیتی خودشان کاملاً به اتمام رسیده و از هر نوع کمکی در این باره مبرا هستند. شاید به همین دلیل نیز وقتی فرزندی در دوران دبستان دچار مشکل آموزشی یا ارتباطی می شود، خطاب به مربیان یا مسؤولان مدرسه می گویند؛ ما که فرزندمان را به دوره پیش دبستانی فرستاده ایم پس نباید دیگر مشکلی داشته باشد!
این در حالی است که کارشناسان آموزشی تأکید می کنند، آموزشهای دوره پیش دبستانی وقتی مثمر ثمر خواهد بود که در منزل نیز توسط اولیا پیگیری شود و از این طریق تعامل بیشتری بین مسؤولان و آنها ایجاد گردد و در صورت مشاهده پیشرفت فرزندشان از مربی تشکر و در هنگام بروز مشکل رفتاری و ارتباطی یا دلزدگی از آموزش، مشکل را با مسؤولان آموزشی در میان بگذارند تا کودک بهره بهتری از این دوره ببرد.

فاطمه فرزانه

منبع : روزنامه قدس

مطالب مرتبط

دوره پیش دبستانی

دوره پیش دبستانی
دوستان جدید، تجربه های جدید و سرگرمی های جدید! اینها اولین چیزهایی است که کودکان پیش دبستانی با آن مواجه می شوند. دوره پیش دبستانی یکی از مهمترین دوره های زندگی است. زیرا کودکان علاوه بر آنکه در یک اجتماع بزرگتر از خانواده، از بازی و تفریح با همسالان خود لذت می برند، قانونهای یک زندگی اجتماعی و سالم را می آموزند. پایه های خواندن، نوشتن، ریاضی و علوم تجربی در دوره پیش دبستانی بنا نهاده می شود. مراکز پیش دبستانی، قبل از هرکاری باید به کودکان یاد بدهند که تواناییهای خود را بشناسند و نسبت به اصل یادگرفتن، احساس خوبی داشته باشند. دقتی که شما در انتخاب یک مدرسه خوب به خرج می دهید، هم به کودکتان کمک می کند هم به شما. شاید در آینده مجبور نباشید مدام به او گوشزد کنید که تکالیف مدرسه را انجام دهد و درس بخواند. زیرا سالها قبل در دوره پیش دبستانی، او به خوبی آموخته که یادگرفتن بهترین موهبت زندگی است.
کارشناسان روانشناسی کودکان، عقیده دارند تعداد زیاد دانش آموزان کیفیت آموزشی را به شدت پایین می آورد. ازنظر آنها معلم باید تنها تعداد کمی دانش آموز را سرپرستی کند و نتیجه بیشتر ازحد دانش آموز در یک کلاس و با یک معلم، تنها افت تحصیلی را به دنبال خواهدداشت. والدین باید همیشه جایی را برای آموزش فرزندانشان انتخاب کنند که مطمئن باشند توجه کافی به کودک می شود و آموزگار می تواند به درستی، خصوصیات تک تک دانش آموزانش را بشناسد.
در گردهمایی ها و اجتماع هایی مانند مدرسه، کودکان عادتهای اجتماعی مختلفی مانند گوش کردن به صحبت دیگران، درست نشستن و نظم و ادب اجتماعی را می آموزند. علاوه بر این مجموعه لغات خود را با گوش دادن به داستانها و سرودخوانی، کامل تر می کنند. سرودخوانی در دوره های پیش دبستانی بسیارمهم و ضروری است. وقتی کودکان بزرگتر می شوند از کلماتی که در سرودهایادگرفته اند در نوشتن استفاده می کنند و به هنر تشویق می شوند. همچنین سرود کمک می کند ریتم و شمارش را به خوبی یاد بگیرند که برای فهمیدن درس ریاضی، لازم است.
کودکان، هرروز باید یاد بگیرند. درکلاس درس لازم است کتابهای زیادی موجود باشد و کلمات باید در تمام دیوارها دیده شوند. نقشه های هواشناسی، کلمات با تصاویر مربوط به آنها و پوسترهایی که فعالیتهای کودکان را نشان می دهند یکی از لزومات هرکلاس درسی است. بهتر است کارهای هنری مدارس پیش دبستانی با نوشتن همراه باشد. حتی آموزگاران، توصیف نقاشی های کودکان را زیرنقاشی بنویسند. مثلاً اگر دانش آموز، یک سگ قهوه ای نقاشی کرده است، زیر آن بنویسند: «این سگ قهوه ای من است.»
هر مدرسه پیش دبستانی، باید یک اتاق کاردستی و نقاشی داشته باشد که درآن، انواع قلم موها، کاغذرنگی، پاستیل، رنگ روغن، مدادرنگی، ماژیک و دیگر وسایل نقاشی در اختیار دانش آموزان قرارگیرد. هنر، در کنار سرگرم کننده بودنش، به کودکان اجازه می دهد افکار خود را به شیوه ای جالب به کاغذ انتقال دهند. علاوه بر این که فهمیدن مفاهیم تجربی مانند دیدن چگونگی ترکیب رنگها و ساختن رنگ جدید، آسان تر می شود.
ساختن انواع مختلف شکل ها با بلوک های بزرگ بازی، توانایی حل کردن مشکلات و عمیق فکرکردن را ممکن می کند. وقتی کودک یادمی گیرد که یک بلوک گرد با یک بلوک مربع شکل متفاوت است، درواقع مفاهیم پایه ای هندسه را می آموزد. پسرها بیشتر از دخترها به بازی بلوک علاقه نشان می دهند. برای تشویق دخترها به این بازی، آموزگاران سعی می کنند به آنها یاد بدهند که به وسیله بلوک برای عروسکها خانه بسازند. دخترها دوست دارند درخانه ای که خودشان ساخته اند بازی کنند.
احساس مسؤولیت و ادب اجتماعی چیزی است که پایه های آن تنها در دوره پیش دبستانی بنیان گذاشته می شود.
علاوه بر این کودکان یاد می گیرند که به یکدیگر کمک کنند. برای مثال آوردن لیوانها، بشقابها یا تعارف کردن خوراکی به یکدیگر به کودکان یاد می دهد که اطرافیانشان را جدی بگیرند و نسبت به آنها احساس مسؤولیت کنند.
پازل ها نقش مهمی در یادگیری کودکان دارند. شمردن، یکی از مواردی است که بازی پازل کمک بسیاری در یادگیری آن می کند. پازل های کلمات، در نوشتن و خواندن نقش زیادی دارند. بازی های کامپیوتری مخصوص پیش دبستانی ها که در آنها کلمات و ریاضیات پایه آموزش داده می شود نیز ابزارمفیدی برای آموزش هستند.
آب بازی و شن بازی، نه تنها سرگرم کننده هستند، بلکه با استفاده از آنها می توان مفاهیم حجم، اندازه، نیرو، فشار و مقدار را به کودکان آموخت. کودکان ? و? ساله این مفاهیم را تنها در این شرایط ویژه می فهمند اما وقتی بزرگتر شوند، در امتحانات و مراحل بالاتر تحصیلی، موفق تر هستند.
مدرسه باید حیاط داشته باشد تا هنگامی که هوا مناسب است کودکان بتواند به راحتی درآن بازی کنند.
در حیاط مراکز پیش دبستانی باید وسایلی مانند تاب، الاکلنگ، سرسره، چرخ و فلک و وسایل بازی بی خطر دیگر وجودداشته باشد و فضایی هم برای بازیهای گروهی اختصاص داده شود. کودکان ? و? سال به این ترتیب، فرصتی پیدامی کنند که توانایی های فیزیکی خود را بشناسند و آن را پرورش دهند.
تعدادی از مراکز پیش دبستانی محلی را برای نمایش چیزهای جدید و جالب اختصاص می دهند. مثلاً نمایش برگهای پاییزی یا گوش ماهی های دریا؛ چیزهایی که کودکان در زندگی روزمره، کمتر با آنها برخورد دارند. دراین مکان، آموزگار به همراه دانش آموزان، درباره موضوعات مختلف بحث می کنند و نظرخواهی می کنند.
آموزگار با مجموعه ای از برگهای درختان و گیاهان مختلف، می تواند گونه های مختلف گیاهان را به کودک بیاموزد یا حتی اردوهای مختلفی برای این منظور ترتیب دهد تا از نزدیک دانش آموزان را با گیاهان آشنا کند. همین کار را می توان با عکس های حیوانات انجام داد و اردوی باغ وحش را تدارک دید. کودکان نیاز دارند دنیای اطراف خود را بشناسند. نیاز دارند که به مسائل پیرامون خود عمیق تر بیندیشند و یادبگیرند که بعضی فرایندها برگشت پذیرند و بعضی ها برگشت ناپذیر، مانند زمان .

وبگردی
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!