شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه ۱ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز چهارشنبه ۱ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز چهارشنبه ۱ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۲ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۳۱ سال پیش درچنین روزی - ۱آبان ماه سال ۱۳۵۶ هجری شمسی:
آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی فرزند برومند امام خمینی)ره( در منزل خویش توسط عوامل ساواک به شهادت رسید و مردم ایران را که در تدارک برگزاری جشن‎های میلاد امام رضا)ع( بودند؛ عزادار ساخت. حاج آقا مصطفی در شهر مقدّس قم زاده شد و بعد از اتمام دروس ابتدایی در حوزه علمیه قم به فراگیری علوم اسلامی از محضر اساتیدی چون آیات عظام صدوقی و محمد جواد اصفهانی بهره جست. به دنبال آن سطوح عالیه را نزد مرحوم آیت الله بروجردی، امام خمینی)ره( و علامه طباطبایی آموخت. شهید مصطفی خمینی به سبب هوش سرشار و ذوق بی‎حدّ خود در فراگیری علوم اسلامی در ۲۷سالگی به درجه اجتهاد رسید و از آن هنگام به مدت ۱۰سال درحوزه نجف تدریس کرد. در سال۱۳۴۳ شمسی در پی تبعید حضرت امام به ترکیه وی دستگیر و زندانی شد. سپس به ترکیه و عراق تبعید گردید و از آن تاریخ همیشه در کنار حضرت امام قرارداشت. سرانجام در سال۱۳۵۶ شمسی توسط مزدور ساواک به طرز مرموزی به شهادت رسید. گفتنی است شهادت حاج آقا مصطفی خمینی از عوامل بسیار مؤثر در بیداری ملت مسلمان و مبارز ایران و گسترش دامنه انقلاب اسلامی بود.
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۱آبان ماه سال۱۳۵۷هجری شمسی:
مردم مسلمان و مبارز فلسطینی تظاهرات با شکوهی علیه رژیم ستمشاهی پهلوی برپا کردند. این تظاهرات به نشانه ابراز همدردی و اعلام حمایت از مردم انقلابی ایران انجام شد. این امر از یک سو در تقویت روحیه مردم مبارز و مسلمان ایران تأثیر بسزایی داشت، و از دیگر سوی ندای انقلاب اسلامی ایران را به گوش جهانیان رساند.
● ۱۰۸۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۲شوال سال۳۴۹هجری قمری:
«ابوطاهرمُقری»، محدث و نهری بغدادی بدرود حیات گفت. آگاهی اوبه علم قرائت و نحوموجب شد که وی را دروجوه قرائات ازداناترین مردم بدانند. حلقه درس مُقری دربغداد بسیاری ازعلاقمندان به قرائت را جذب می‎کرد. ابوطاهرمقری صاحب تألیفات بسیاری است که رساله‎ای دراخبارنحویان ازآن جمله‎ است. اَلبیان ازدیگرکتابهای مقری درقرائت است.
● ۸۷۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۲شوال سال۵۵۲هجری قمری:
« صدرُالدّین ابوبکر محمّدبن ثابت» نواده ابوبکرخُجَندی و ازشخصیتهای برجسته آل خجند بدرود حیات گفت. صدرُالدین دانشهای متداول زمان را دراصفهان فراگرفت و درموعظه بسیارتوانا شد. سپس درمدرسه نظامیه بغداد به تدریس پرداخت. صدرُالدین بعد ازمدتی به اصفهان بازگشت و ریاست شافعیان اصفهان را بعهده گرفت. ازحوادث مهم زمان صدرُالدین خجندی شورش امیربوزابه فرمانروای فارس را می‎توان نام برد. خجندی دریکی ازسفرهای خود ازبغداد به اصفهان درگذشت. ازوی اشعاربسیاری به زبان عربی باقیست.
● ۲۷۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۲شوال سال۱۱۵۲هجری قمری:
امیرمحمد حسین خاتون آبادی ازفضلای قرن ۱۲هجری قمری درگذشت. اوازبزرگان فقه و ادب و حکمت بشمارمی‎رفت. خاتون آبادی ازعلمای گرانقدرشیعه انشایی روان و دلنشین داشت و روایت‎ها و احادیثی را که ازبزرگان شنیده بود ثبت و ضبط کرده بود. مرحوم خاتون آبادی تألیفات بسیاری ازخود بجای گذاشته است که ازآن میان« حاشیه برشرح لُمعه، حاشیه برشرح جدید تَجرید و اَلاَلواحُ السَّماویّه» را می‎‏توان نام برد.
● ۲۶۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۲اکتبرسال۱۷۴۰میلادی:
فیزیکدانی هلندی باتری را اختراع کرد. بدین ترتیب یکی از مشکلات بشر درراه توسعه صنایع و فنون الکتریکی برطرف شد. هدف اصلی از اختراع باتری ایجاد دستگاهی برای جمع آوری و حفظ قوّه الکتریسیته بود.
● ۹۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۲اکتبرسال۱۹۱۸میلادی:
آخرین جنگ ازسلسله جنگهای جهانی اول با حملات متفقین به قوای آلمان درشمال غربی اروپا آغازشد. این جنگ به نبرد فِلاندِر مشهوراست زیرا درمنطقه ای به همین نام رخ داد. درجنگ فلاندار قوای آلمان ابتدا بسیار مقاومت کرد اما سرانجام ازمتفقین شکست سختی خورد و جنگ درنوامبرسال۱۹۱۸میلادی با مصالحه خاتمه یافت.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید