جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه ۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز چهارشنبه ۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز چهارشنبه ۸ آبان ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۹ شوال سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۹ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۸آبان ماه سال ۱۳۵۹هجری شمسی:
محمد حسین فهمیده نوجوان شجاع و دلاور جبهه‎های نبرد حق علیه باطل به درجه شهادت نائل آمد. شهید فهمیده درقم به دنیا آمد و دراوائل جنگ تحمیلی همراه دیگر بسیجیان به جبهه رفت. هنوز مدت زیادی از حضور حسین فهمیده در جبهه نگذشته بود که با بستن نارنجک به کمر خود زیرتانک دشمن بعثی رفت و ضمن انهدام تانک دشمن خود نیز شهید شد. شهید فهمیده با این عمل شجاعانه برگ سرخ دیگری برتاریخ حماسه گونه جنگ تحمیلی افزود و نام خود را جاودانه ساخت. شهید فهمیده آنگونه بود که حضرت امام خمینی)ره(درباره او فرمودند: " رهبرما آن طفل۱۲ساله‎ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتراست با نارنجک خود را زیرتانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید." گفتنی است روز شهادت شهید حسین فهمیده روز بسیج دانش‎آموزی نام گرفته است و هرسال دراین روز مراسم ویژه‎ای در مدارس ایران برگزار می‎شود.
● ۲۰۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۹ماه شوال سال۱۲۲۸هجری قمری:
عهدنامه گلستان درقریه‎ای به همین نام میان ایران و روسیه منعقدگردید. عهدنامه گلستان با میانجیگری سرگوراوزلی سفیرانگلستان و حاج میرزا ابوالحسن ایلچی در۱۱مادّه و یک مقدمه به امضا رسید. عهدنامه گلستان ازنتایج جنگهای ده ساله ایران و روس بود که به سبب بی توجهی و بی کفایتی شاهان قاجار به شکست ایرانیان انجامید. به موجب عهدنامه گلستان ولایات قارباغ، گنجه، شیروان، دربند، باکو، داغستان و گرجستان به روسیه ملحق شد. درمقابل، دولت روسیه تعقد کرد که نیابت سلطنت عباس میرزا را برسمیت بشناسد و او را سریعتربرتخت سلطنت بنشاند.
● ۲۲۵ سال پیش درچنین روزی - ۲۹اکتبرسال۱۷۸۳میلادی:
ژان دالامبر ریاضیدان و فیلسوف فرانسوی درگذشت. دالامبربه ریاضیات علاقه فراوان داشت به همین سبب تحصیلات پزشکی را رها کرد و به مطالعه وتحقیق درعلم ریاضی پرداخت. تحقیقات و بررسی های دالامبر به وضع اصل دالامبر دردینامیک و قضیه دالامبر درریاضیات منتهی شد. دالامبر ازاعضای فرهنگستان علوم فرانسه بود و درتنظیم دایرة المعارف دیده رو نقش چشمگیری داشت.
● ۵۲ سال پیش درچنین روزی - ۲۹اکتبرسال۱۹۵۶میلادی:
سربازان رژیم اشغالگرقدس به شبه جزیره سینا حمله کردند. این حملات بدنبال ملی شدن آبراه سوئز به همت جمال عبدُ النّاصر رئیس جمهورمصرآغازشد. رژیم اشغالگرقدس درصدد بود که ازاین طریق خلیج عَقَبه را برای عبور کشتی های خود دراختیاربگیرد. گفتنی است که دراین حملات قوای فرانسه و انگلیس بطورمستقیم از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و چتربازان خود را درسراسر شبه جزیره سینا مستقر ساختند. بدین ترتیب شیه جزیره سینا به اشغال دشمنان درآمد. سرانجام این جنگ که دومین جنگ کشورهای عربی و صهیونیست ها بشمار می رود با میانجیگری سازمان ملل متحد پایان یافت و مهاجمان خاک مصر را ترک کردند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید