جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

وبلاگ ها تریبون های شخصی


وبلاگ ها تریبون های شخصی
اشتراک دانش یکی از مهمترین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است. نشر اطلاعات و دانش شخصی با استفاده از پتانسیل های وب و وبلاگ ها، ضمن غلبه بر محدودیت های زمانی و مکانی به حق انتخاب مخاطب احترام گذاشته و بستری برای تعاملات دو طرفه را فراهم می کند. انتشار دانش و تجارب شخصی در قالب وبلاگ ها گزینه ای پیشرفته تر و مناسب در ارتباط با امر تحقیقات و اطلاع رسانی صحیح و به موقع است، توسعه پایدار در هر کشوری مستلزم ارج نهادن به امر تحقیق و پژوهش و اطلاع رسانی سریع و بموقع و به شکل صحیح است. در صورتی که پدیده وبلاگ نویسی را از این زاویه مورد توجه قرار دهیم به جایگاه والای آن در ایجاد شبکه های گسترده نشر دانش و ارتباطی پی خواهیم برد. در مقاله حاضر سعی شده است برای دست یافتن به یک وبلاگ خوب و پرمخاطب مواردی بیان شود که امید است مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.
● کاربرد وبلاگ
۱) مدیریت دانش و تجربه های شخصی: محتویات هر وبلاگی به منزله آرشیوی از افکار و اندیشه های صاحب آن می باشد که در مقاطع زمانی متفاوت نگاشته شده است. وجود لینک های متعدد مرتبط با یک موضوع که توسط وبلاگ نویس مشخص شده امکان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یک موضوع خاص را در اختیار خوانندگان وبلاگ قرار می دهد.
۲) تعامل: وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای بحث عمومی و یا اختصاصی تبدیل شده اند که امکان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویس و خوانندگان را از یک سو و خوانندگان را با خوانندگان از سوی دیگر فراهم می کند.
۳) گلچین مطالب: با توجه به روند رو به رشد تولید اطلاعات در جهان تنها امکان مطالعه بخشی از آن وجود دارد که آن هم مستلزم استفاده از روش ها و مکانیزم هایی برای گلچین کردن اطلاعات و یافتن اطلاعات مورد نظر در رابطه با موضوعی خاص است بدون از دست دادن اهمیت زمان می باشیم. وبلاگ ها با تمرکز روی موضوعی خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات فراهم کنند. مطالب و موضوعاتی که در چندین وبلاگ مورد توجه قرار می گیرد به خواننده امکان آگاهی از نقطه نظرات چندین وبلاگ نویس را در ارتباط یک موضوع خاص خواهد داد و بدین گونه مطالعه کننده دید مناسبی نسبت به آن پیدا می کند.
۴) چرخش اطلاعات: وبلاگ ها اثر شگرفی در چرخش آزادانه اطلاعات در جوامع بشری دارند. خواننده و نویسنده وبلاگ معمولاً در یک محیط کاری یکسان نبوده و در چارچوب حد و مرز شخصی قابل محصورسازی نیستند بدین ترتیب می توان شاهد تقابل افکار و اندیشه ها در یک مقیاس گسترده و جهانی بوده که زمینه یک جامعه اطلاعاتی را فراهم می کند.
۵) جامعه ای شبکه ای: در چنین جامعه ای هر شخصی می تواند دارای سهمی در تولید و ارائه اطلاعات باشد همچنان که خود می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی دیگران استفاده کند. کارکرد جامعه شبکه ای مانند شبکه های نظیر به نظیر (peer to peer) است که یک رایانه می تواند در یک لحظه از منابع موجود بر روی سایر سیستم ها استفاده کند و هم می تواند منابع خود را در اختیار سایر سیستم ها قرار دهد.
● تعداد وبلاگ ها
براساس آمار و ارقامی که تکنوراتی ـ موتور جست وجوی وبلاگ ها ـ منتشر کرده است نسبت تعداد وبلاگ نویسان مرد به زن ۶۶ به ۳۴ درصد است که از توزیع نسبی سنی زیر تبعیت می کند.
ـ ۱۸ تا ۲۴ ساله ۱۳ درصد
ـ ۲۵ تا ۳۴ ساله ۳۶ درصد
ـ ۳۵ تا ۴۴ ساله ۲۷ درصد
ـ ۴۵ تا ۵۴ ساله ۱۵ درصد
ـ ۵۵ به بالا ۸ درصد
از نظر پراکندگی جغرافیایی نیز آمار وبلاگ نویسان به شرح زیر است:
ـ ۲۷ درصد اروپا
ـ ۱۳ درصد آسیا
ـ ۴۸ درصد امریکای شمالی
ـ ۷ درصد امریکا
ـ۳ درصد استرالیا
ـ ۱ درصد آفریقا
جالب است بدانید که از تعداد کل وبلاگ نویسان دنیا ۷۹ درصد آنها وبلاگ نویسان حرفه ای هستند. از نظر مدت زمان فعالیت وبلاگ نویسی نیز آمار به شرح زیر است:
ـ ۶ درصد کمتر از ۶ ماه فعالیت دارند
ـ ۱۰ درصد بین ۶ تا یک سال فعالیت دارند
ـ ۲۶ درصد بین ۱ تا ۲سال فعالیت دارند
ـ ۳۷ درصد بین ۲ تا ۴ سال فعالیت دارند
ـ ۱۴ درصد بین ۴ تا ۶ سال فعالیت دارند
ـ ۸ درصد بیشتر از ۶ سال سابقه فعالیت دارند
و اما تعداد وبلاگ هایی که توسط Teehnorati ایندکس شده است در حدود ۱۳۳ میلیون وبلاگ است که روزانه تعداد ۴۰هزار وبلاگ به آن اضافه می شود.
موضوعات اصلی که وبلاگ ها در آن مشغول به فعالیت هستند در شش گروه قابل دسته بندی است:تفریحات و سرگرمی، ورزش، تکنولوژی و علمی، کسب و کار و بازرگانی، سیاست و زندگی روزمره
● صاحبان وبلاگ ها
براساس مطالعات انجام شده توسط مؤسسه مطالعاتی jupiter اکثریت قریب به اتفاق افرادی که دارای وبلاگ هستند به صورت up-dial به اینترنت دسترسی دارند و بیش از نیمی از آنان درآمدی پائین تر از شصت هزاردلار درسال دارند. بیش از پنجاه درصد وبلاگ هایی که توسط مؤسسه بین المللی تکنولوژی و علوم انسانی رصد کرده است دارای زبان انگلیسی بوده اند و ده زبان برتری که وبلاگ نویسان بیشترین استفاده از آن را داشته اند به قرار زیر است:
انگلیسی، پرتغالی، فارسی، فرانسوی ، اسپانیای، آلمانی ، ایتالیایی، هندی و ایسلندی.
● خوانندگان وبلاگ
براساس آمار مؤسسه Jupiter تنها چهاردرصد از کاربران اینترنت اقدام به مطالعه و خواندن وبلاگ ها می کنند که این تعداد متشکل از ۶۰ درصد مردان و ۴۰ درصد زنان است. کاربران خانگی که مجموع درآمد آنان بیش از شصت هزار در سال است ۶۱ درصد از خوانندگان وبلاگ ها را تشکیل می دهند.
وحید نقشینه
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید