جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
وبلاگ؛ بازگشت رسانه به اصل خویش
موسسات رسانهای درگیر با بحران اقتصادی آرام آرام فهرست بلند بالای تعدیل نیرو را آماده میکنند. در این میان خبرنگاران ماندهاند که با شغل و آینده کاری خود چه کنند.
برخی از خبرنگارها نظیر تریسی رکورد (Tracy Record) از سیاتل رسانههای سنتی را ترک کرده و روزنامهنگاری را به اصل و ریشهاش یعنی خبرنگاری محلی بازگرداندهاند.
فرض کنید که شما گزارشگر یک روزنامه هستید و برای گرفتن گزارش هر روز به مناطق مختلف میروید تا در مورد سوژههای متفاوت نظیر جرایم و کلاهبرداریها تا قیمت نفت و غیره مطلب تولید کنید.
مطمئنا باید بیست سالی کار کنید و مطالب و حوادث کوچک و بزرگ را پوشش دهید تا بتوانید یک ستون ثابت در یکی از روزنامههای مهم برای خود دست و پا کنید. بعد چند جایزه ببرید و به منابع خبری دست اول دست پیدا کنید و برای خودتان کسی شوید. اما روزی از روزها، صاحب کارتان تشویقتان میکند که پیشنهاد بازخرید را بپذیرید. زیرا خبرگزاریهای اینترنتی تمامی تبلیغات را قبضه کردهاند و دیگر روزنامهها پولی در بساط ندارند تا به عنوان حقوق به شما بدهند.
حال فرض کنید که یک گزارشگر تلویزیونی هستید و برای گرفتن گزارش هر روز به مناطق مختلف میروید تا در مورد سوژههای متفاوت نظیر صحنههای جرم و تصادف مطلب تهیه کنید. بیش از ۲۰ سال کار و تولید محتوا در مورد نمایشگاهها و بازارهای کوچک و بزرگ و مصاحبه با مشتریان انجام میدهید تا دست آخر در یکی از شبکههای مهم به عنوان گزارشگر اخبار کوتاه به استخدام درآیید.
اما یکی از روزها، صاحب کارتان به شما اطلاع میدهد که میخواهد شرکتاش را به طور کامل به یک شرکت دیگر بفروشد. زیرا نشریات اینترنتی، بازار تبلیغات را در دست گرفتهاند و روزنامهای که صاحب این ایستگاه تلویزیونی است ورشکسته شده است.
در جریان بحران مالی جهانی، کارمندان بسیاری از مشاغل از جمله روزنامهنگاران به خاطر ورشکستگی سازمانهای مربوطه از کار بیکار شدهاند.
برای بسیاری از مخاطبان رسانهها نیز با حضور و پیدایش فناوریهای نو، نحوه اطلاعرسانی بسیار متفاوت شده است. بسیاری از نشریات و بنگاههای رسانهای آینده خود را در اینترنت میبینند و به سمت آنلاین شدن پیش میروند.
سوالی که در جریان این آشفتگی مطرح میشود این است که اگر درآمدهای تبلیغاتی به سمت آنلاین شدن پیش میرود، چرا خبرنگاران نیز از این فرصت استفاده نکنند؟ آیا انگیزهای وجود ندارد که خبرنگاران از استعدادهای خود در جایی استفاده کنند که اخبار منتشر میشود؟
● شغل تمام وقت
وبلاگ West Seattle، یکی از وبلاگهایی است که قبل از دسامبر ۲۰۰۷ فعالیتاش را آغاز کرده بود و تازه در آن زمان، تریسی رکورد، نویسنده این وبلاگ نام خود را اعلام کرد. او شغل خود را به عنوان سردبیر Fox ترک کرد تا بتواند تمام وقت به وبلاگنویسی بپردازد.
رکورد، ۸ سال قبل از آن نیز به عنوان مدیر تولید در خبرگزاری ABC مشغول به کار بود.
در حقیقت تریسی یک روزنامهنگار خبره و مطرح است که پس از مدتها کار و سابقه درخشان هماکنون در فضای وبلاگی خبرنگاری میکند.
رکورد میگوید: قبل از این که به طور رسمی به وبلاگنویسی مشغول شوم،در یک وبسایت خبری تجاری کار میکردم که قالب یک وبلاگ را داشت. ما گزارشهای اصل را تولید میکردیم، به مصاحبه میرفتیم و بسیاری از اخبار را پوشش میدادیم اما هماکنون بیشتر در مورد نظرات و ایدههای خود در رابطه با اخبار روز مینویسم. وبلاگ West Seattle WSB، بیشتر گفتوگوهایی در مورد برنامههای حمل و نقل، مرور و بررسی مسایل توسعه و رویدادها منتشر میکند.
از رکورد پرسیده شد که آیا وبلاگنویسی محلی (Neighborhood blogs) میتواند شکافی را که رسانههای سنتی محلی با اخراج نیروهای کاری ایجاد کردهاند پر کند. وی در پاسخ به این سوال میگوید: اصلا به یاد نمیاورم زمانی آن روزنامهها توانسته باشند وقایع محلی را بااین گستردگی و عمق، پوشش بدهند، کار ما یک کار تمام وقت است و این شانس ماست.
وی میافزاید: در دورههای زمانی مختلف روزنامههای محلی و سوژههای شان در اجتماعات محلی و دید و بازدید همسایه مطرح میشدند، آن هم فقط اوقاتی که سوژههایی بسیار بحث برانگیز داشتند. کاری هم که، امروز میکنیم صرفا جمعآوری اخبار نیست. روش کار ما با روزنامههای محلی به کلی متفاو است.
وبلاگ West Seattle، سه کارمنددارد: رکورد، همسر او که مسوول تبلیغات و آگهیها است و پسرش.
تلاش این گروه هم به این انجامیده که وبسایتشان روزانه نزدیک به ۱۷ هزار نفر مخاطب داشته باشد. در ماه اوت ۲۰۰۸، که پرمخاطبترین ماه برای این وبسایت به شمار میرفت، حدود ۵۲۴ هزار نفر از West seattle دیدن کردند. نتیجه این میزان بازدید هم افزایش ماهانه درآمدهای آنهاست.
رکورد میگوید: کسب و کار ما به مرحله پایداری رسیده و سال گذشته ۴۱۰ هزار دلار درآمد داشتهایم، یعنی میتوانیم پسانداز هم بکنیم. رکورد هماکنون قادر است روزنامهنگاران آزاد را به خدمت بگیرد و قصد دارد به زودی به تعداد کارمندانش بیفزاید.
اما به گفته وی، کارکنان رسانههای سنتی آنها را به چشم دشمن مینگرند و عقیده دارند این وبسایتها موجب افت کسبوکارشان شده است.
وی میافزاید: خبرنگاران رسانههای سنتی ممکن است بارها در خیابان و کوچه به موضوعات جالب توجهی بخورند اما این موضوعات، برای یک رسانه مهم جلوه نمیکند در صورتی که اینگونه اخبار، در وبسایت ما نتشر میشود و ما ازاین راه نان میخوریم.
به عقیده تریسی رکورد هر منطقه و محلهای باید یک وبسایت خبری داشته باشد زیرا موارد مهمی برای خبررسانی در هر محلهای وجود دارد.
گزارش: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه روسیه جنگ مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
ایران هواشناسی تهران بارش باران آتش سوزی قوه قضاییه پلیس شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت خودرو سهام عدالت بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار حقوق بازنشستگان سایپا بانک مرکزی ایران خودرو
سریال کتاب نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
خواب فشار خون دیابت کبد چرب کاهش وزن بیمه