شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

سفرهای استانی، «امتیاز اول» دولت نهم از نگاه رهبری


سفرهای استانی، «امتیاز اول» دولت نهم از نگاه رهبری
در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند: رفتن به شهرها، رفتن به شهرهای کوچک، همه نقاط کشور را زیر پا گذاشتن و هیچ نقطهای از کشور را از منظر خبرگی و کارشناسی دور قرار ندادن، چیزهای باارزشی است و «امتیاز اول» دولت نهم است، همچنان برخی افراد و گروه ها در تلاش برای تخریب این دستاورد هستند.
از همان شروع به کار دولت نهم، سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت نیز آغاز شد و قطعاً ناظران منصف و مردمی که مستقیماً واقعیت ها را دیده اند، این سفرها را به جهت اثرات خاص آن در حوزه های مختلف برای مردم و نظام، از ابتکارات و شاه بیت نوآوری های این دولت می دانند. اما هنوز تعداد این سفرها به اندازه انگشتان یک دست هم نرسیده بود که برخی ها زبان به تخریب سفرهای استانی دولت گشودند؛ در حالی که مردم در استان های خراسان جنوبی، ایلام، سیستان و بلوچستان و بسیاری از شهرهای محروم، به استقبال محمود احمدی نژاد می آمدند، مخالفین در رسانه های خود سفرهای دولت را سفرهایی پرهزینه و صرفاً تبلیغاتی عنوان کردند و تصور می کردند که روند ادامه این سفرها متوقف شود. زمان زیادی نگذشت که پوچی این ادعا به اثبات رسید و اخبار متعددی از مشی ساده زیستانه و روال کم هزینه این سفرها در برخی رسانه ها منتشر شد تا نشان داده شود که سفرهای استانی دولت نه تنها پرهزینه نیست، بلکه با حداکثر صرفه جویی در وقت و هزینه انجام می شود. این مسئله باعث نشد که از همت مخالفان دولت برای زیر سؤال بردن سفرهای استانی کاسته شود!
چرا که وعده رئیس جمهور برای سرکشی به همه جای کشور، خیلی زود عملی شده و مخالفان، این حرکت پرشتاب و فراگیر را در افزایش محبوبیت دولتمردان نهم و به طور طبیعی، برجسته شدن میزان فاصله دولتمردان گذشته با دولت کنونی در خدمت رسانی به همه مردم ایران مؤثر می دیدند. در عین حال آنها تأکید می کردند که نگاه رئیس جمهور باید کلان نگر باشد و به جای آنکه وقت خود را در سفرها بگذراند، باید در تهران بنشیند و بر اساس گزارش ها امور را تدبیر کند؛ در همین اثنا، مصوبات متعدد جلسات استانی هیأت دولت برای پیشرفت جهشی استان ها، به بحث روز مردم و حتی رسانه ها تبدیل شده بود و پیش بینی می شد که بلافاصله این مصوبات مورد هجمه قرار گیرد.
مخالفین سفرهای استانی هیأت دولت، در مصاحبه ها و مقالات خود سعی در القای این موضوع داشتند که مصوبات دولت، کارشناسی نیست و ممکن نیست که دولت بتواند در طول چند ساعت، ده ها مصوبه داشته باشد، غافل از آن که کار کارشناسی مصوبات و مشورت درباره آنها با مقامات و نمایندگان محلی، پیش از انجام هر سفر انجام می شود و پشتوانه کارشناسی دارد و حتی بسیاری از نمایندگانی که برای خوشامد احزاب خود، در مجلس داد غیرکارشناسی بودن این سفرها را سر می دادند، پیش و پس از انجام سفر دولت به شهر یا استان خودشان به واقعیت ماجرا یعنی کارشناسی بودن تصمیمات پی بردند. بعدها در نیمه دوم سال ۸۶ (دیدار دانشجویان دانشگاههای استان یزد ۱۳ دی ماه ۸۶) مقام معظم رهبری نیز به این شبهات پاسخ دادند:
«این دولت انصافاً دولت پرکار و در بعضی از خصوصیات نمونه است. این که به همه شهرها می روند، این خیلی برای من مهم است؛ خیلی برای من جالب است. رئیس جمهور، وزیر و مدیران ارشد اجرایی کشور به شهرهای مختلف می روند. این رفتن به شهرها خیلی تأثیر دارد. بعضی می گویند آقا ما گزارش ها را که می خوانیم، نه، گزارش خواندن فرق می کند با رفتن. شاید بیش از اغلب مدیرها برای من گزارش می آید.
وقتی انسان می رود به یک شهری، می رود به یک استانی، می نشیند با یک مردمی، می نشیند با یک مجموعه جوانی، می بیند گزارش ها با آنچه که واقعیت است، تفاوت هایی دارد. انسان آنچه که می بیند و می شنود، از گزارش خیلی با ارزش تر است. این کار را امروز دولت دارد می کند. به همه جای کشور سفر می کند. یک گوشه ای از این را می گیرند، تبدیلش می کنند به نقطه ضعف و ایراد گرفتن. چرا در این سفر صد تا مصوبه داشتید؛ در حالی که پنجاه تایش بیشتر قابل عمل نیست، خیلی خوب، حالا پنجاه تایش عمل بشود؛ این بهتر از هیچی نیست اینها ایجاد یأس است.
ایرادتراشی های بی خود.‎/.» مسئولان دولتی خصوصاً متصدیان امور سفرهای استانی در معاونت اجرایی ریاست جمهوری، بیشتر وارد صحنه شدند و مراحل کارشناسی مختلف به ثمر نشستن تصویب یک مصوبه در سفر استانی را تشریح کردند. اما این نیز پایان کار نبود و یکی از سران فراکسیون دوم خردادی های مجلس در نطق خود تأکید کرد که اگر حتی این مصوبات کارشناسی شده هم باشد، اما چون با اسناد توسعه استان ها منطبق نیست، پس بیهوده است. بعدها معاون پیگیری معاونت اجرایی رئیس جمهور در مصاحبه ای بر این نکته تأکید کرد که یکی از معیارهای اصلی آماده شدن یک پیش مصوبه برای تصویب در جلسه استانی دولت، اسناد توسعه استان ها است و قطعاً تمام مصوبات با این اسناد منطبق است. جالب تر این که بدانیم همین نماینده، در جلسه دولت در استان حوزه انتخابیه خود، از زحمات دولت در سفر استانی و مصوبات آن در این استان قدردانی کرده و از پشتوانه کارشناسی مصوبات استانی دولت ابراز رضایت فراوان کرده بود!
مخالفین همچنان به شکل های گوناگون از قبیل انتشار برخی عکس ها، تمسخر، ابهام در تعداد مردم استقبال کننده و حتی وارونگی و بزرگنمایی برخی سخنان رئیس جمهور و دولتمردان، تلاش کردند تا سفرهای استانی را ناکام و بیهوده جلوه دهند تا اینکه مقام معظم رهبری با اشراف خاص خود به مسائل و حتی جزئیات امور، در اوج فضای تبلیغاتی علیه سفرهای استانی دولت که هر روز اوج می گرفت، در جمع مردم سمنان تأکید کردند: «خوشبختانه سرکشی دولت و رئیس جمهور و وزرای محترم به مناطق مختلف کشور، آن آرزوی دیرینه ما را به نحو احسن برآورده کرده است.» شدت حملات به دولت به علت استقبال روزافزون مردم از رئیس جمهور خود، به قدری افزایش یافت که مقام معظم رهبری با حمایت از سفرهای استانی دولت در چند سخنرانی اکتفا نکرده و در سفر خود به استان یزد، بر اهمیت و اثرگذاری چشمگیر سفرهای استانی دولت و رئیس جمهور تأکید کردند.
ایشان ۱۲ دی ماه سال ۸۶ در اجتماع پرشور مردم یزد در بخشی از سخنانشان، سفر رئیس جمهور به استان ها را حرکتی بسیار خوب و مبارک دانستند و فرمودند: «بنده قدردانی می کنم از این حرکت مجموعه دولت که به شهرها می روند، به راه های دور می روند، مشی مردمی اتخاذ می کنند؛ این ها باارزش است. با همه شهر ها از دور و نزدیک ملاقات می کنند. بعضی از شهرها هستند که مردم آنها یک مدیرکل را هم هرگز نمی توانسته اند ببینند، حالا رئیس جمهور را، وزیر را، نزدیک خودشان می بینند، با آنها حرف می زنند؛ این ها باارزش است. ما باید قدردان این چیز ها باشیم.» سه روز بعد نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار عمومی مردم ابرکوه بخشی از سخنان خود را به سفرهای استانی دولت اختصاص داده و تأکید کردند: «می بینید مسئولین کشور، هیأت دولت، رئیس جمهور به سرتاسر کشور مسافرت می کنند. این معنایش این است که نگاه و عواطف و همت مسئولین باید میان همه شهرهای کشور تقسیم شود. اینجور نباشد که یک شهری، یک منطقه ای که دوردست است، از شعاع همت و تصمیم مسئولین دور بماند؛ نه، دور و نزدیک ندارد. امروز در این کشور شهرهایی و مناطق دوردست و کوچکی موفق می شوند که مسئولان کشور را، یعنی رئیس جمهور را، دولت را، وزرا را از نزدیک ببینند، به آنها نامه بدهند یا حرف بزنند و از زبان آنها و حنجره آنها مستقیماً سخن بشنوند که در روزگارهای گذشته در طول تاریخ، امید این را نداشتند که حتی یک مدیر درجه سه به آنها سرکشی کند.» با این بیانات صریح و همچنین شفاف سازی دولت درباره جزئیات و روند سفرهای استانی، دیگر باب مخالفت های جنجالی با سفرهای استانی رئیس جمهور بسته به نظر می رسید، اما طمع قدرت کسانی که ابزارهای رسانه ای در اختیار دارند، بیش از آن است که بخواهند به امر «ولی امر» دست از لجاجت بردارند. در عین حال مقام معظم رهبری همواره سفرهای استانی را به عنوان شاه بیت اقدامات دولت نهم مدنظر داشته و در هر موقعیتی از آن به عنوان یکی از بزرگترین کارهای دولت نهم نام بردند. آخرین سخنان مقام معظم رهبری درباره سفرهای استانی در سخنرانی معروف ایشان در جمع اعضای هیأت دولت(۲ شهریور ۸۷) بود که از سفرهای استانی به عنوان اولین امتیاز مثبت دولت نهم نام بردند و فرمودند: «با این که سه سال از عمر این دولت گذشته، انسان احساس می کند که تحرک و نشاط و فعالیت و اقدام در این دولت محسوس است - یعنی کاهش پیدا نکرده؛ افت پیدا نکرده - این خیلی چیز باارزشی است.
در خدمت به مردم جدیت وجود دارد. رفتن به شهرها، رفتن به شهرهای کوچک، همه نقاط کشور را زیر پا گذاشتن و هیچ نقطهای از کشور را از منظر خبرگی و کارشناسی دور قرار ندادن، اینها چیزهای باارزشی است. این امتیاز اول است؛ در هر مجموعهای این امتیاز وجود داشته باشد، جا دارد که انسان از آن قدردانی کند، به آن تصریح کند و امیدوار و مطمئن باشد که خدای متعال هم به آن مجموعه کمک خواهد کرد و ثواب خواهد داد.»
اما زیر سؤال بردن کاری که رهبر انقلاب آن را «آرزوی دیرینه» خود و «امتیاز اول» دولت نهم نامیدند، همچنین ادامه دارد.
حامد طالبی
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید